Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 06:36 uur
Home Blog Pagina 116

PACCAR Parts biedt ultradunne en flexibele zonnepanelen aan voor cabine- en trailerdaken

EINDHOVEN – PACCAR Parts introduceert ultradunne, flexibele zonnepanelen die op het dak van vrijwel elke cabine, trailer en opbouw kunnen worden aangebracht. De cellen laden de accu doorlopend bij met zonne-energie. De lichtgewicht panelen besparen zo brandstof, verlagen de CO2-uitstoot van de truck en verminderen de slijtage van dynamo en accu.

De zonnepanelen van PACCAR Parts zijn verkrijgbaar in twee formaten. De kleinste variant is slechts 3 millimeter dik en ongeveer 110 bij 30 centimeter groot, weegt 700 gram en levert via 16 cellen 55 Wp*. De tweede versie is twee keer zo breed, weegt 1,3 kilo, heeft 32 cellen en levert 110 Wp*. De zelfklevende panelen zijn flexibel genoeg om de rondingen van een dak of spoiler te volgen. Dat maakt montage eenvoudig. De opgewekte energie wordt via een bijgeleverde omvormer direct naar de accu geleid. Daar wordt die opgeslagen of direct ingezet voor gebruik in de cabine.

Op vrijwel elk cabinedak kan ten minste één groot én één klein zonnepaneel worden geplaatst. Meer is vaak ook mogelijk. Op trailers en opbouwen met een vaste, harde bovenzijde kan vanzelfsprekend een veelvoud worden gemonteerd.

Door het gebruik van de panelen is het minder vaak – of zelfs niet – nodig om de motor bij het gebruik van accessoires op parkeerplaatsen te starten. Dat scheelt brandstof, CO2-uitstoot en beperkt de slijtage van bijvoorbeeld de dynamo en accu. Uiteraard bepaalt de beschikbaarheid van daglicht en de hoeveelheid gebruikte elektriciteit in de cabine hoe snel de investering terugverdiend kan worden.

De lichtgewicht zonnepanelen zijn vanaf nu verkrijgbaar bij alle ruim 1.100 DAF-dealers en servicepunten – die de strips desgewenst monteren en aansluiten.


* Wp staat voor Wattpiek en geeft aan hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal opwekt. 165 Wp levert omgerekend zo’n 135 Watt vermogen op. Dit is ruim voldoende voor bijvoorbeeld het dagelijks gebruik van een koffiezetapparaat, een magnetron of een TV.

11-jarig jongen schietincident Rotterdam overleden

ROTTERDAM – De 11-jarige jongen uit Hoogvliet-Rotterdam dat op 16 februari aan de Asterlo in Rotterdam zwaargewond raakte bij een schietincident is afgelopen donderdag aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie vrijdag.

De politie doet nog steeds grondig onderzoek naar het incident. Hierin wordt het meest rekening gehouden met het scenario dat een groep vrienden met een vuurwapen aan het spelen is geweest, waarbij ongewild een schot is afgegaan en het 11-jarige jongetje geraakt is.

Het scenario dat er sprake is geweest van opzettelijk geweld tussen jeugdgroepen is uitgesloten.

In het onderzoek zijn in totaal zeven minderjarige verdachten aangehouden. Daarvan zitten er momenteel nog twee vast. Dat gaat om Rotterdamse jongens van 15 en 16 jaar oud.

Stellantis Pro One en IVECO bundelen krachten voor de levering van twee elektrische bestelwagens onder het IVECO-merk

AMSTERDAM/TURIJN – Stellantis Pro One, de businessunit van Stellantis N.V. die zich richt op bedrijfsvoertuigen, en IVECO, het merk van Iveco Group N.V. dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en op de markt brengt, hebben vandaag een overeenkomst aangekondigd voor de levering van twee volledig elektrische lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) aan IVECO voor de Europese markt. Deze voertuigen zijn gebaseerd op de volledig elektrische platforms van Stellantis Pro One voor middelgrote en grote bestelwagens, met een bruto voertuiggewicht (GVW) van 2,8 tot 4,25 ton.

Stellantis Pro One zal de bestelwagens produceren in zijn fabrieken in Atessa (Italië), Gliwice (Polen) en Hordain (Frankrijk) en de voertuigen leveren aan Iveco Group. Vervolgens zal de groep de voertuigen via zijn gevestigde verkoop- en servicekanalen op de Europese markt – inclusief het Verenigd Koninkrijk – distribueren.

Met een GVW van respectievelijk 2,8 tot 3,1 ton en 3,5 tot 4,25 ton, zullen de twee toekomstige IVECO-bestelwagens het elektrische aanbod van het merk voor de Europese markt aanvullen en uitbreiden naar dit lichtere segment. Dit biedt klanten een breder scala aan producten voor diverse toepassingen. Deze voertuigen versterken en verbreden het lichte bedrijfswagenportfolio van IVECO, naast de iconische eDaily, die in Italië wordt geproduceerd in de historische IVECO-fabriek in Suzzara en wordt geëlektrificeerd in de faciliteit in Brescia.

De twee bedrijven voorzien de commercialisatie van de nieuwe modellen medio 2026, gebaseerd op een tienjarige leveringsovereenkomst. Dit partnerschap vormt een belangrijke samenwerking in de bedrijfswagenindustrie en onderstreept de inzet voor de transitie naar duurzame mobiliteit op lange termijn.

Een cruciale factor in de keuze van IVECO voor Stellantis Pro One als partner was de expertise van Stellantis Pro One en de toewijding om substantieel bij te dragen aan de vermindering van CO2-uitstoot.

Luca Sra, President Truck Business Unit, Iveco Group, verklaarde: “We zijn verheugd om twee innovatieve en veelzijdige batterij-elektrische bestelwagens toe te voegen aan ons lichte bedrijfswagenaanbod, waarmee we onze concurrentiepositie in het bestelwagensegment versterken. Door samen te werken met Stellantis Pro One maken we gebruik van de uitgebreide knowhow en de sterke aanwezigheid in Italië en Europa die onze bedrijven historisch gezien met elkaar verbinden. Ik ben ervan overtuigd dat deze succesvolle samenwerking onze Europese klanten ten goede zal komen, met name voor hun last-mile logistieke activiteiten.”

Jean Philippe Imparato, Chief Operating Officer van Stellantis voor Enlarged Europe, voegde toe: “We zijn trots om samen te werken met een Italiaanse en wereldwijd toonaangevende onderneming als IVECO. Dit partnerschap is tot stand gekomen dankzij onze leidende positie op de Europese bedrijfswagenmarkt, onze operationele excellentie, de kwaliteit van onze producten en onze capaciteit om batterij-aangedreven technologieën te ontwikkelen die bijdragen aan de vermindering van schadelijke emissies en de bescherming van het milieu.”

Media: VS en Israël zoeken landen in Afrika voor Palestijnen

TEL AVIV/JERUZALEM – De VS en Israël hebben Afrikaanse landen benaderd om de Palestijnen in de Gazastrook op te nemen. Dit melden Israëlische media. Amerikaanse en Israëlische functionarissen hebben volgens de berichten contacten gehad met Soedan, Somalië en de feitelijk zelfstandige regio Somaliland.

De drie landen zijn arm en verwikkeld in langdurige binnenlandse gewapende conflicten. Soedanese diplomaten zouden het plan hebben afgewezen en zegslieden in Somalië en Somaliland hebben verklaard er niet van op de hoogte te zijn.

President Donald Trump wil dat de Palestijnen uit de Gazastrook vertrekken voor een grote schoonmaak en voor de wederopbouw als een soort ‘Rivièra van het Midden-Oosten’ onder Amerikaanse leiding. De verdrijving van de Palestijnen is ook een wens van ultrarechtse en religieuze groepen in Israël die de Palestijnse gebieden bij de staat Israël willen voegen.

De verdrijving van de meer dan twee miljoen Gazanen zou volgens critici neerkomen op etnische zuivering van de Palestijnse kuststrook.

Jonge fietser om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen op N305

Foto: Persbureau De Breij

DRONTEN- Bij een zeer ernstig ongeluk op de N305 bij Dronten is vrijdagochtend een fietser overleden. De fietser, een tiener, kwam in botsing met een vrachtwagen en overleefde het ongeluk niet.

Het ongeluk vond rond 07:55 uur plaats. De fietser werd tijdens het oversteken geschept door een vrachtwagen. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse maar alle hulp mocht niet meer baten. De fietser overleefde het ongeluk niet en overleed ter plekke aan zijn verwondingen. De brandweer heeft zichtschermen geplaatst.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk, naar verwachting is de weg tot begin van de middag afgesloten voor onderzoek.

Stikstof verhindert volgens branche bouw van 244.000 woningen

ZOETERMEER – De stikstofproblematiek verhindert de bouw van 244.000 woningen. Dat meldt brancheorganisatie Bouwend Nederland op basis van onderzoek in samenwerking met dataplatform Cobouw Bouwberichten waar het AD vrijdag als eerste over berichtte. Niet alleen de bouwsector wordt daardoor getroffen: de economische schade is volgens de uitkomsten van het onderzoek nog veel groter.

Bouwend Nederland en Cobouw Bouwberichten hebben door stikstof aangetaste Natura 2000-gebieden en de Nederlandse woningbouwplannen in kaart gebracht. Hierdoor werd duidelijk welke bouwprojecten te dicht bij stikstofgevoelige natuur liggen. Deze krijgen mogelijk geen vergunning als een oplossing voor het stikstofprobleem uitblijft.

Het belemmeren van bouwprojecten door de stikstofproblemen leidt verder tot economische schade. Die schatten Bouwend Nederland en Cobouw Bouwberichten op 138 miljard euro voor de komende vijf jaar, als gevolg van misgelopen investeringen. De investeringen in infrastructuurprojecten, die door de stikstofproblematiek ook vertraging oplopen of niet kunnen doorgaan, zijn nog niet meegenomen in dit bedrag.

ING: Groei in transport en logistiek zet door, maar blijft ook kwetsbaar

AMSTERDAM – Bedrijven in transport en logistiek zien de markt in 2025 herstellen. Er zijn weer meer bouwmaterialen nodig, consumenten kopen meer goederen en de industrie remt niet langer sterk af. Tegelijkertijd zijn de onzekerheden in de internationale activiteiten groot en kunnen importtarieven vanuit de Verenigde Staten de goederenhandel opschudden en dempen. Ook ligt de sterk gegroeide stroom van Chinese pakketten door online consumentenaankopen onder een vergrootglas.

Aan de kant van het personenvervoer zijn er minder forenzen in het OV en gaat het herstel daar veel langer duren. In de luchtvaart blijft de vraag wel sterk, maar is de capaciteit begrensd en wijken reizigers uit. Al met al kan de sector als geheel in 2025 een volumegroei van 1,5 procent verwachten. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Research.

Transport- en logistieksector groeit gematigd in een onrustige internationale omgeving

Na jaren met uitschieters zijn de extremen in de transport- en logistieksectoren voorbij. Het goederentansport is overgeschakeld naar gematigde groei en in het personenvervoer is het terugkeer-effect na corona uitgewerkt. Geopolitieke spanningen en protectionisme maken de internationale omgeving erg onrustig, waardoor de vele internationaal actieve bedrijven in Nederland de toegangspoort naar Europa met grote onzekerheid kampen. Gunstig is wel dat Europa op het punt staat om veel meer te investeren in infrastructuur (Duitsland) en defensie, daar zal ook de transport- en logistieksector van profiteren.

Wegtransport en logistieke dienstverlening uit het dal, margedruk blijft er wel

In het wegtransport en de logistieke dienstverlening wordt het lastige correctiejaar 2023 verder goedgemaakt in 2025. Geholpen door toenemende koopkracht en een positieve ommekeer in de bouw, verwachten we hier voor 2025 een groei van 1,5 procent. Belangrijk is ook dat opdrachtgevers uit de industrie niet verder terugzakken, dit is voor veel transportbedrijven een rem geweest. Rico Luman, sectoreconoom Transport en Mobiliteit: de capaciteit in het wagenpark en in warehouses is nog wel ruim, wat het lastig maakt om prijzen voldoende te verhogen. Vooral in het wegtransport, waar loonkosten sterk doorwerken, zorgt dat voor margedruk. Lang niet alle bedrijven ervaren daarmee verbetering.

Protectionisme raakt internationale logistiek, meer Europese vraag biedt tegenwicht

Met de aankondiging van importtarieven door de Verenigde Staten kunnen meer Europese goederen extra belast worden. Ook kunnen tegenmaatregelen volgen. Dit kan bijvoorbeeld de export van bloemen (door de lucht) treffen en voor nieuwe ontwrichting zorgen, terwijl toeleveringsketens toch al onder spanning staan. Bij verdere escalatie krijgen im- en exporteurs daar last van, wat verschuiving met zich meebrengt. Tegelijkertijd staat vanuit Europa onder andere de grote instroom van aankopen bij Chinese webwinkels ter discussie. Wel kan meer productie in Europese landen tegenwicht bieden, hiervoor moeten dan ook meer grondstoffen via Nederland voor moeten worden aangevoerd.

Herstel in het OV hapert en duurt langer dan verwacht

De steeds verdere terugkeer van reizigers in het OV lijkt 5 jaar na de coronaterugval en de eerste lockdown voorbij. In 2024 lag het reizigersvolume nog altijd zo’n 7 procent lager dan in 2019 en 2025 is haperend begonnen. Thuiswerken is blijvend en heeft op de aantallen treinreizigers meer impact dan in het wegverkeer. De groei wordt in 2025 ook geremd door de grote onderhoudsopgave, de punctualiteit (laagste sinds 2002) en de afgenomen betaalbaarheid van treinkaartjes. Waar de verwachting tijdens de coronacrisis was dat het reizigersvervoer rond 2025 weer op het oude niveau zou zijn, gaat dit veel langer duren, volgens NS zelf tot 2030.

Politiek houdt luchtvaart in de tang, dat geldt voor zowel passagiers als goederen

In de luchtvaart blijft de vraag naar juist sterk, ondanks dat vliegtickets in 2024 maar liefst 73 procent duurder waren dan in 2019 en fors hogere luchthaventarieven en CO2-beprijzing de tarieven in 2025 verder stuwen. Tegelijkertijd is de grens van Schiphol op 95 procent van het pre-coronaniveau bijna bereikt. In 2024 kwam het aantal vluchten met 473.800 al dicht bij de beoogde limiet van 478.000. Dit betekent dat het vooral aankomt op meer efficiëntie om meer reizigers verwerken.

Waarschijnlijk betekent dit ook dat er meer reizigers zullen uitwijken naar luchthavens in België en mogelijk Duitsland. Met de beperking bestaat de kans ook dat het aantal economisch relatief belangrijke vrachtvluchten in de knel komt. Het netwerk van Schiphol is de afgelopen jaren met 301 bestemmingen (zo’n 10 procent minder als in 2019) wel redelijk goed overeind gebleven, maar zal niet snel op het oude niveau terugkeren.

BMW verwacht ‘tegenwind’ door importheffingen VS

MÜNCHEN – BMW verwacht dit jaar hinder van importheffingen die de Verenigde Staten invoeren. Ook vreest de Duitse autofabrikant dat de moeilijke situatie op de Chinese markt de resultaten in 2025 drukt, meldt het bedrijf bij zijn jaarcijfers.

BMW verwacht “tegenwind” van handelstarieven, onder andere door de hogere aluminium- en staalheffingen die afgelopen woensdag in de VS ingingen. Heffingen aan de grens drukken dit jaar naar verwachting voor ongeveer 1 miljard euro op de winst, zei topman Oliver Zipse in een interview met Bloomberg Television.

“Het is een conservatieve schatting”, zei Zipse. BMW heeft onder andere last van Amerikaanse importheffingen op zijn auto’s uit Mexico, omdat die niet voldoen aan de afspraken uit een Noord-Amerikaans vrijhandelsverdrag. Ook dreigt de Amerikaanse president Donald Trump met heffingen op Europese auto’s en hanteert de Europese Unie hogere importheffingen op elektrische auto’s uit China, wat BMW ook merkt.

Felle concurrentie

Tegelijkertijd is BMW volgens de topman “van nature beschermd” doordat het bedrijf op veel verschillende plekken in de wereld produceert. “Van alle producten die we in de VS verkopen, wordt meer dan 50 procent in de VS gemaakt.”

In China kampen Europese autofabrikanten met felle concurrentie van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s en een laag consumentenvertrouwen. Tegelijkertijd verwacht BMW dat minder hevige inflatie en lagere rentes voordelig uitpakken in 2025. Die kunnen de vraag naar de luxeauto’s van het Beierse concern vergroten. Later dit jaar begint BMW met de productie van een nieuwe lijn elektrische auto’s.

Terugroepactie

Vorig jaar daalde de winst met 37 procent tot net geen 7,7 miljard euro. De omzet ging ruim 8 procent omlaag tot 142,4 miljard euro. Naast problemen op de Chinese markt kwam dat door een grote terugroepactie om defecte remsystemen van toeleverancier Continental.

BMW verkocht vorig jaar bijna 2,5 miljoen auto’s, ook van merken als MINI en Rolls-Royce. Dat was een daling van 4 procent in vergelijking met 2023. Elektrische auto’s waren juist populair en goed voor 17 procent van alle autoverkopen. Dit jaar wil BMW het aandeel volledig elektrische auto’s op het totaal licht opvoeren.

Geen besmettelijke ziekte bij man die zich meldde in Heemskerk

LEIDEN – De man die zich donderdagmiddag met een mogelijk zeer besmettelijke tropische ziekte bij een huisartsenpost in het Noord-Hollandse Heemskerk meldde, heeft toch geen besmettelijke ziekte. Dat meldt een woordvoerder van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), waar de man donderdagavond werd opgenomen.

Volgens de woordvoerder zijn er allerlei onderzoeken uitgevoerd. “Er bleek geen sprake te zijn van een besmettelijke ziekte.” Wat de patiënt dan wel heeft, kan de woordvoerder niet zeggen. “Maar wat het is, is te behandelen.”

Nadat de man donderdagmiddag de huisartsenpost binnenliep, werd de straat afgezet, de praktijk afgesloten en werden vijf mensen die in de praktijk contact met hem hadden gehad in quarantaine geplaatst. Zij mochten donderdagavond laat weer naar huis.

De man zou in een tropenland zijn geweest. Verschillende media meldden dat hij mogelijk lassakoorts zou hebben. Deze ziekte komt vooral voor in delen van het westen van Afrika. Lassakoorts is de afgelopen veertig jaar volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) drie keer vastgesteld bij mensen in Nederland. Zij hadden het in het buitenland opgelopen. In november 2019 overleed een tropenarts die met lassakoorts was opgenomen in het LUMC.

Tesla waarschuwt dat heffingen Trump kosten kunnen opdrijven

WASHINGTON – Tesla heeft gewaarschuwd dat de handelsoorlog van president Donald Trump het bedrijf kwetsbaar kan maken voor vergeldingstarieven en de productiekosten van in de Verenigde Staten gemaakte voertuigen kan opdrijven.

De elektrische autofabrikant, waarvan Elon Musk de eigenaar is, heeft hierover deze week een brief geschreven aan de Amerikaanse handelsgezant Jamieson Greer. Tesla zei voor eerlijke handel te staan, maar waarschuwde dat Amerikaanse exporteurs “onevenredig” geraakt kunnen worden wanneer andere landen reageren op Amerikaanse handelsacties.

“Eerdere handelsacties van de Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld geleid tot onmiddellijke reacties van de getroffen landen, waaronder verhoogde tarieven op elektrische voertuigen die in die landen worden geïmporteerd”, staat in de brief.

De Financial Times meldde eerder dat de brief ongetekend bleef. Volgens bronnen van de zakenkrant zou niemand binnen Tesla het risico willen lopen ontslagen te worden om het versturen van de brief. Tesla-baas Musk is een nauwe bondgenoot van Trump.

Patiënt Heemskerk in ziekenhuis, nog geen uitsluitsel over ziekte

HEEMSKERK – De man die donderdagmiddag mogelijk met een zeer besmettelijke tropische ziekte een huisartsenpost in het Noord-Hollandse Heemskerk binnenliep, is met een speciale ambulance naar een ziekenhuis gebracht, zegt een woordvoerder van Veiligheidsregio Kennemerland.

Vijf mensen die in de praktijk aan het Steenhouwerskwartier contact met hem hadden gehad werden daar in quarantaine geplaatst, maar mochten donderdagavond laat weer naar huis.

Laboratoriumonderzoek in het ziekenhuis moet uitsluitsel geven over welke ziekte de man heeft. Waarschijnlijk wordt dat pas vrijdagochtend bekend. Daarna wordt bekeken welke stappen verder moeten worden genomen en of bijvoorbeeld bron- en contactonderzoek nodig is.

“Er gaan allerlei wilde verhalen en enge ziektes rond, maar we weten het gewoon niet”, zegt de woordvoerder. “We hebben uit voorzorg opgeschaald, maar misschien dat achteraf blijkt dat het allemaal niet nodig was.”

Gespecialiseerde ambulancemedewerkers, gekleed in beschermende, oranje pakken, brachten de zieke man rond 21.30 uur “ingepakt” op een brancard naar de ambulance, die was aangepast om zeer besmettelijke mensen te vervoeren. Naar welk ziekenhuis de man is gebracht, kan de woordvoerder niet zeggen. “Uit veiligheidsoverwegingen is dat ook bij ons nog niet bekend.”

Omdat onbekend is wat de man mankeert, is het lastig te beslissen wat er met de mensen moet gebeuren die nog binnen zijn. “Kunnen we ze na handen wassen naar huis sturen of moeten we andere maatregelen nemen? Dat gaan we nu bekijken.”

Schoof en coalitiepartijen wenden crisis over herbewapening EU af

DEN HAAG – Premier Dick Schoof en de vier coalitiepartijen hebben donderdag een oplossing gevonden voor de onderlinge ruzie over het voorstel van de Europese Commissie over herbewapening.

Dat hebben ingewijden laten weten na afloop van urenlang overleg bij de premier, die tijdelijk zijn werkplek heeft in het gebouw van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Vrijdag wordt verder over het onderwerp gesproken in de ministerraad.

Trump looft goede samenwerking met Rutte bij bezoek Witte Huis

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft NAVO-topman Mark Rutte bij diens bezoek aan het Witte Huis overladen met lof. Rutte doet geweldig werk, herhaalde Trump een- en andermaal. “Ik wil dit deel van de beelden graag hebben voor mijn familie”, grapte de Nederlandse secretaris-generaal.

“Deze man kan niet anders dan geweldig werk verrichten”, zei Trump. “Daarom heb ik voor hem gevochten. Ze hadden een andere kandidaat die ik niet mocht. Dit is de juiste man voor deze klus. Door deze man doet de NAVO het beter.” Toen Rutte lachend vroeg om een opname van de lofzang om thuis te tonen, beloofde Trump hem die grif. “We zorgen dat je een filmpje krijgt.”

Naar Ruttes bezoek, het eerste sinds Trump weer president is, werd met spanning uitgekeken. De VS zijn veruit de belangrijkste militaire macht in de NAVO, maar dreven onder Trump weg van de andere lidstaten. Trump zocht toenadering tot Rusland, zegde NAVO-bondgenoten de wacht aan en zaaide twijfel over de grondslagen van de alliantie.

Ook “afgelopen week heeft Rutte echt goed werk gedaan”, zei Trump. Rutte bemiddelde onder meer na de aanvaring tussen Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en maande Zelensky om de band met Trump te herstellen. “We hebben samen opgetrokken en hij heeft erg goed werk verricht. Dus ik ben daar heel blij mee”, aldus Trump.

De Nederlandse NAVO-secretaris-generaal loofde Trump op zijn beurt voor het “doorbreken van de impasse” in de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en voor het aansporen van de NAVO-landen om meer geld in defensie te steken. Dat was Trump met Rutte eens, maar het laatste was volgens hem ook de verdienste van “andere mensen onder wie Mark”.

Rutte geldt als ‘Trump-fluisteraar’ sinds hij in 2018 de boze president aanraadde om te claimen dat dankzij hem de NAVO-landen veel meer aan defensie waren gaan uitgeven. Dat deed Trump toen prompt.

Trump heeft eerder gezegd dat Europese bondgenoten niet langer de afgesproken 2 procent van hun economie, maar een moeilijk haalbare 5 procent zouden moeten spenderen. Nu herhaalde hij dat percentage niet, maar zei slechts dat het “behoorlijk wat hoger zou moeten zijn” dan nu. Rutte noemt zelf steeds een streefgetal van “aanzienlijk boven de 3 procent”.

Door Trumps harde woorden tegen bondgenoten die te weinig aan hun verdediging besteedden, “is de NAVO veel sterker geworden”, constateerden beiden.

Team Boskalis aan boord bij beschadigde tanker Noordzee

HULL – Een team van de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis is donderdag rond het middaguur aan boord gegaan van de Stena Immaculate, de tanker die op de Noordzee voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Volgens Boskalis ging het om vijf bergers, onder wie gasexperts. Er werden diverse inspecties gedaan en er werd nog een klein brandje in een opslagruimte aan de voorzijde van het schip geblust.

Boskalis gaat de komende dagen verdere inspecties doen aan tanks met kerosine op explosiegevaar. De stroomvoorziening aan boord werkt nog, aldus het bedrijf, dat spreekt van een “productieve dag aan boord”. Boskalis wil het schip de komende dagen gereedmaken om kerosine eruit te pompen en het vaartuig naar een haven te brengen.

De Stena Immaculate, die zo’n 20 kilometer voor de kust van Hull voor anker ligt, werd maandagochtend aangevaren door het vrachtschip Solong. Daarna brak brand uit op beide schepen. De Stena Immaculate vervoerde tientallen miljoenen liters kerosine voor het Amerikaanse leger waarvan een deel in de Noordzee is gelekt.

LEES OOK
Olietanker op Noordzee lekt vliegtuigbrandstof na aanvaring

Een bemanningslid van de Solong wordt vermist en is vermoedelijk overleden. De kapitein van dat schip is dinsdag opgepakt. Hij heeft de Russische nationaliteit en wordt verdacht van ernstige nalatigheid met dodelijke afloop.

Volgens de Britse kustwacht is de Solong, die onder Portugese vlag vaart, naar een veilige plaats gesleept en is het vaartuig stabiel op zee. Ook op de Solong zijn bergers aan boord geweest, aldus de kustwacht. De Britse premier Keir Starmer verklaarde donderdag dat de situatie redelijk onder controle is en dat de oorzaak van de botsing grondig onderzocht moet worden.

GRIP 1: Grote afzetting bij huisartsenpraktijk Heemskerk: man met mogelijk zeer besmettelijke ziekte

Foto: VLN Nieuws

HEEMSKERK – Bij een huisartsenpraktijk in Heemskerk (Noord-Holland) heeft zich donderdagmiddag een man gemeld die mogelijk een zeer besmettelijke ziekte heeft, bevestigt een woordvoerder van de veiligheidsregio berichtgeving door NH Nieuws. De praktijk is afgesloten en onder quarantaine geplaatst.

Om welke ziekte het gaat, is nog niet bekend. De man, die in “een tropenland” zou zijn geweest, is ernstig ziek, zegt de woordvoerder. Er wordt een plan gemaakt om hem per ambulance naar een ziekenhuis te brengen.

De man ging naar de huisarts omdat hij zich onwel voelde. De arts sloeg vervolgens direct alarm. In de praktijk aan het Steenhouwerskwartier zijn nog vijf andere mensen. Volgens de woordvoerder gaat het om twee ambulancemedewerkers en enkele medewerkers van de praktijk. De politie heeft de straat afgezet.

×