Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 10:08 uur
Home Blog Pagina 115

Man (39) overleden na schietincident in Limburgse Bocholtz

Politie

BOCHOLTZ – De persoon die donderdagavond gewond raakte bij een schietincident in het Limburgse Bocholtz is afgelopen nacht overleden aan zijn verwondingen. Het gaat om een 39-jarige man uit Kerkrade.

De man werd rond 22.40 uur gevonden op de Wilhelminastraat. Hij bleek te zijn neergeschoten. De politie onderzoekt wat er is gebeurd en roept getuigen op zich te melden.

BK Sneltransport kiest opnieuw voor IVECO S-Way

BK Sneltransport ontvangt zijn nieuwste aanwinst: de krachtige IVECO S-Way met 500PK. Deze geavanceerde truck staat symbool voor de groei, innovatie en het onverminderde kwaliteitsstreven van het transportbedrijf, dat volgend jaar zijn 25-jarig jubileum viert.

De IVECO S-Way is uitgevoerd met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en uitgerust met de Cursor X13-motor. Deze motor staat bekend om zijn efficiëntie en zuinig verbruik. Dankzij de eindreductie van 2.31 is het brandstofverbruik nog verder geoptimaliseerd, ideaal voor lange internationale ritten.

Comfort en uitstraling op topniveau

De truck is volledig ingericht voor internationaal vervoer met twee chauffeurs en biedt maximaal comfort. Denk aan:

  • Lederen bekleding en een comfortabel bovenbed
  • Standairco en een koelkast die tot 0 graden koelt
  • Lederen stuur en een ADR-uitrusting

De buitenzijde is minstens zo indrukwekkend: bullbars, een meegespoten grille, een lampenbeugel met zes krachtige verstralers én een vlakke lichtbalk met het iconische BK-logo zorgen voor een stoere, herkenbare uitstraling op de weg.

 

Een nieuwe mijlpaal in een indrukwekkende groeireis

BK Sneltransport werd opgericht in 2001 door Paul Bouwmeester. Wat begon met één voertuig, een agenda en een mobiele telefoon, groeide uit tot een toonaangevend transportbedrijf dat zich richt op temperatuur gecontroleerd vervoer van farmaceutische en Healthcare producten. “We zijn klein begonnen en ondertussen hebben we vier vestigingen in Veghel, Nieuwegein, Schiphol en Beugen. Op de laatstgenoemde locatie hebben we tevens een temperatuur gecontroleerd warehouse” vertelt Paul.

Vandaag de dag beschikt BK Sneltransport over een wagenpark van circa 105 voertuigen en telt het bedrijf zo’n 125 medewerkers. De nieuwe IVECO S-Way wordt flexibel ingezet: van pendelritten tot internationale ritten richting Engeland tot Turkije en Griekenland.

Waarom opnieuw IVECO?

BK Sneltransport heeft al eerder met IVECO bedrijfswagens gereden en heeft nu de keuze gemaakt voor een IVECO vrachtwagen. Paul ligt toe: “Met de IVECO S-Way is er echt een stap vooruit gezet in uitstraling en comfort. Daarnaast zijn we zeer te spreken over de klantvriendelijkheid en de uitstekende service van IVECO Schouten Veghel.”

BK Sneltransport staat bekend om zijn betrouwbaarheid, flexibiliteit en hoge kwaliteitsstandaard. “Onze focus ligt op temperatuur gecontroleerd transport (nationaal en internationaal), en daarin zijn we uniek in de branche,” aldus Paul Bouwmeester.

KLM: bezorgd cabinepersoneel vluchten Israël overnacht op Cyprus

AMSTELVEEN – KLM komt tegemoet aan de zorgen van personeel aan boord van vliegtuigen die vanaf dit weekend weer naar Israël vliegen. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij vrijdag gemeld. De medewerkers hoeven niet in Tel Aviv te verblijven, maar kunnen in plaats daarvan overnachten in Larnaca op Cyprus.

KLM vliegt vanaf zaterdag weer op Ben-Gurion, de grootste luchthaven van Tel Aviv. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) meldde eerder dat cabinemedewerkers zich daarover zorgen maakten, onder meer vanwege aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen.

KLM heeft altijd gezegd dat de veiligheid van personeel vooropstaat, maar merkte ook bezorgdheid onder collega’s. Door personeel in Larnaca te laten overnachten, hoeven zij niet langer dan noodzakelijk in Tel Aviv te verblijven, aldus de zegsman.

Bemanning uit Amsterdam gaat van boord in Larnaca, waar een nieuwe crew instapt. Die vliegt vervolgens naar Tel Aviv en weer terug naar Amsterdam. Reizigers moeten rekening houden met een tussenstop van 30 minuten in Larnaca. KLM vloog eerder ook al naar Tel Aviv met een speciale tussenstop op de Cypriotische luchthaven.

De woordvoerder wil niet aangeven in hoeverre medewerkers helemaal niet richting Israël willen vliegen. Wel zegt hij dat de planning in goed overleg gaat en dat dit tot nu tot niet tot problemen leidt.

Meer Duitse zorgen over veiligheid goudvoorraad New York vanwege Trump

BERLIJN – In Duitsland nemen de zorgen toe over de veiligheid van de Duitse goudvoorraden die zijn opgeslagen in New York door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis. Het goud ligt in kluizen van de Federal Reserve van New York en Trump heeft de Amerikaanse centrale bank geregeld fel aangevallen en met zijn buitenlands beleid ook voor confrontaties met bondgenoten gezorgd. Daardoor gaan er steeds meer stemmen op in Duitsland om dat goud terug te halen naar eigen land.

De Duitse centrale bank heeft nu ongeveer 1236 ton aan goud in New York liggen, ter waarde van circa 113 miljard euro. Dat goud werd daar opgeslagen vanwege de Koude Oorlog. Duitsland heeft ook goud in Frankfurt en Londen. De totale Duitse goudreserve is ongeveer 3352 ton, wat na die van de VS de grootste voorraad ter wereld is.

De Duitse belangenorganisatie van belastingbetalers heeft nu in een brief aan de Bundesbank en het ministerie van Financiën gevraagd om dat goud terug te halen. “Trump wil de Fed controleren, wat betekent dat hij ook de Duitse goudreserves in de VS controleert. Het is ons geld en het moet teruggebracht worden”, aldus vicepresident Michael Jäger van de Bund der Steuerzahler.

‘Nieuwe geopolitieke realiteit’

Ook Europarlementariër Markus Ferber van regeringspartij CDU wil het goud terug. Hij stelt dat de VS niet langer een betrouwbare partner zijn. “Trump is grillig en niemand kan uitsluiten dat hij op een dag met creatieve ideeën komt voor de buitenlandse goudvoorraden. Het goudbeleid van de Bundesbank moet deze nieuwe geopolitieke realiteit weerspiegelen.”

Op de Duitse televisie zijn recent ook vragen gesteld over de veiligheid van het goud in New York en de radicaalrechtse partij AfD roept eveneens op om buitenlands goud terug naar Duitsland te halen.

600 ton

De Bundesbank zei tegen persbureau Reuters dat New York een belangrijke opslagplaats blijft. “We hebben geen twijfel dat de New York Fed een betrouwbare partner is voor onze goudvoorraden”, aldus de centrale bank.

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een goudvoorraad van meer dan 600 ton, waarvan bijna een derde ligt opgeslagen in New York. De rest ligt in Zeist, Londen en het Canadese Ottawa.

Meer Zwitserse dorpen bereiden zich voor op evacuatie om lawines

BLATTEN – Na de verwoesting van het Zwitserse dorp Blatten door een lawine bereiden meer dorpen in het dal zich voor op een evacuatie.

Het gevaar dat Steg-Hohtenn en Gampel-Bratsch ook worden getroffen door een stortvloed ijs, modder en stenen is zo groot dat de inwoners worden gevraagd om hun spullen klaar te hebben zodat ze zo snel mogelijk hun huis kunnen verlaten.

Woensdag brak een deel van een gletsjer af, waardoor Blatten vrijwel volledig bedolven werd. Dat dorp was eerder deze maand al ontruimd, maar een persoon die nog in de omgeving was, is sinds de lawine vermist.

Het puin van de lawine heeft het riviertje Lonza geblokkeerd. Daardoor is er een stuwmeer ontstaan en de autoriteiten vrezen dat al dat water in een keer vrij kan komen als het puin losschiet. Dat zou overstromingen kunnen veroorzaken in de rest van het dal. Steg-Hohtenn en Gampel-Bratsch liggen op zo’n 20 kilometer van Blatten en hebben gezamenlijk zo’n 3500 inwoners.

Nieuwe Faymonville Megamax ketelbed-dieplader voor Jan Jongsma BV

STEENWIJK – Jan Jongsma B.V. uit Steenwijk heeft het wagenpark uitgebreid met een nieuwe Faymonville Megamax ketelbed-dieplader, geleverd door Hertoghs Carrosserieën in samenwerking met Faymonville.

De oplegger is volledig afgestemd op het vervoer van buitenmaatse ladingen zoals tanks, ketels, silo’s en andere hoge of brede ladingen.

Het betreft de Faymonville Megamax KBV-AA, een hydraulisch verbreedbaar ketelbed waarbij de laadvloer tussen de liggers tot 3,75 meter verbreed kan worden. Hierdoor is deze oplegger uitermate geschikt voor ladingen zoals grote Opslagtanks en silo’s, hoge transportkisten, en andere hoge, brede en lange ladingen.

Het bed is uitschuifbaar tot 22,70 meter, en kan met behulp van koppelbare verlengliggers worden uitgebreid tot een totale laadlengte van 27,5 meter onderin het bed.

Jan Jongsma B.V. is een familiebedrijf met jarenlange ervaring in internationaal speciaal transport. Met een modern en gespecialiseerd wagenpark en uitgebreide kennis van complexe logistieke trajecten biedt het bedrijf complete oplossingen voor buitenmaatse transporten in heel Europa en daarbuiten.

Deze oplegger is een waardevolle aanvulling op het wagenpark. Met deze uitbreiding beschikt Jan Jongsma B.V. nu over drie hydraulisch verbreedbare ketelbed-diepladers, waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen met transport oplossingen op maat.

Macron wil dat Europa zich harder opstelt tegenover Israël

SINGAPORE – De Franse president Emmanuel Macron heeft tijdens een bezoek aan Singapore aangedrongen op een hardere lijn van Europese landen tegen Israël.

Indien Israël “in de komende uren of dagen” niet reageert op de rampzalige humanitaire toestand in de Gazastrook, moet het gezamenlijke standpunt van Europa worden aangescherpt.

Europa zou de veronderstelling dat de mensenrechten door Israël worden gerespecteerd moeten “laten vallen en sancties opleggen”.

Macron noemde verder erkenning van de Palestijnse staat “geen morele plicht, maar een politieke noodzaak”. Franse media melden dat hij 18 juni aan een conferentie in New York deelneemt over de vorming van een Palestijnse staat.

Omgekomen slachtoffer ongeval Buren is 19-jarige man

BUREN – Het slachtoffer dat donderdagavond omkwam door een verkeersongeval in het Gelderse Buren is een 19-jarige man uit het Brabantse dorp Veen. Dat meldt de politie.

Door het ongeluk raakten ook twee mensen zwaargewond.

Het ongeluk gebeurde op de Culemborgseweg. De toedracht wordt nog onderzocht, aldus de politie.

Port of Antwerp-Bruges als schakel in iconisch infrastructuurproject: transport tunnelelementen Oosterweelverbinding van start

ANTWERPEN – Op vrijdag 30 mei start Lantis met het transport van het eerste van acht immense tunnelelementen voor de Scheldetunnel, onderdeel van de Oosterweelverbinding. De logistieke operatie van Zeebrugge naar Antwerpen is een indrukwekkend staaltje samenwerking en planning, waarin de rol van Port of Antwerp-Bruges cruciaal is. Niet alleen als facilitator van de bouw- en afmeerplaatsen, maar ook als coördinator van de passageplanning en veilige verkeersstromen over water.

Eén project, twee havens, talloze uitdagingen

De bouw van de tunneldelen vond plaats in Zeebrugge, op een locatie die deel uitmaakt van de toekomstige Orcelle-terminal. Door het ruimtegebrek in Antwerpen werd bewust gekozen voor deze innovatieve dubbele inzet: een bouwdok dat na afloop van het project naadloos overgaat in een RORO-terminal. Port of Antwerp-Bruges speelde hierbij een sleutelrol door deze locatie mogelijk te maken en nauw samen te werken met Lantis en andere partners.

In Antwerpen is het Doeldok in de Waaslandhaven ingericht als wachtplaats. Daar kunnen vier tunnelelementen tijdelijk afgemeerd worden in afwachting van hun afzinking in de Schelde. Het eerste afzinkmoment is gepland voor begin juli.

Uniek transport, unieke voorbereiding

Het transport van elk tunnelelement — goed voor zo’n 60.000 ton per stuk — is een zelden geziene operatie in de Belgische havengeschiedenis. De voorbereidingen startten bijna een jaar geleden, met vier gespecialiseerde nautische werkgroepen die elk een onderdeel van het traject onder de loep namen: van de bouwput tot het transport, het Doeldok en de afzinking zelf.

De intensieve coördinatie tussen verschillende partners en diensten toont het vermogen van Port of Antwerp-Bruges om complexe infrastructuurprojecten te ondersteunen, zowel technisch als logistiek.

Passageplanning als spil in nautische begeleiding

Naast de fysieke infrastructuur en logistieke ondersteuning levert Port of Antwerp-Bruges ook een belangrijke bijdrage via digitale innovatie. Sinds mei 2024 wordt de passageplanner ingezet, een tool die werd ontwikkeld om schepen veilig en vlot door de versmalde werfzone van de Oosterweelwerken tussen het Amerikadok en Albertdok te begeleiden.

De resultaten spreken voor zich:

  • Al meer dan 45.000 schepen werden succesvol begeleid door de zone — goed voor bijna 13.000 passages.
  • 53% van de schepen vaart precies op tijd, 39% zelfs sneller dan gepland.
  • De gemiddelde wachttijd blijft beperkt tot 5 à 20 minuten, met een gemiddelde passeertijd van 29 minuten.

Spannende momenten en vooruitblik

De inundatie van het bouwdok in Zeebrugge — waarbij 700.000 kubieke meter water uit de achterhaven werd ingelaten — was tot nu toe het spannendste moment. De waterinname moest zorgvuldig worden afgestemd op de scheepvaartactiviteit om hinder te vermijden.
Met het eerste tunnelelement dat op transport vertrekt in sociaal uitdagende tijden, blijven planning en communicatie een uitdaging. De passage door smalle zones zoals de Verbindingsbrug, de sluizen en de fuik van de Kallosluis vergen uiterste precisie en samenwerking.

Als alles volgens planning verloopt, zal het laatste tunnelelement eind 2025 afgezonken zijn. Daarna kan het bouwdok in Zeebrugge worden vrijgegeven voor de verdere ontwikkeling van de terminal.

Een toonbeeld van maritieme samenwerking

Dit project onderstreept niet alleen de technische en logistieke expertise van de haven, maar ook haar strategische rol in maatschappelijke en infrastructurele transformatie. De Oosterweelverbinding is meer dan een mobiliteitsproject — het is een symbool van duurzame vooruitgang, gedragen door een haven die zich elke dag opnieuw bewijst als innovatieve en oplossingsgerichte partner.

Bronnen: VS willen wapenleveranties aan Taiwan opschroeven

WASHINGTON – De regering van de Amerikaanse president Donald Trump is van plan de wapenverkoop aan Taiwan op te schroeven. Daarmee wil Washington een krachtig signaal afgeven aan China, dat de militaire druk op het democratisch bestuurde eiland opvoert. Dat melden twee Amerikaanse functionarissen.

Als de plannen doorgaan, zou de wapenverkoop tijdens Trumps tweede termijn “gemakkelijk” hoger uitkomen dan in zijn eerste ambtsperiode, aldus de functionarissen. Destijds keurde Trump voor zo’n 18,3 miljard dollar (16,1 miljard euro) aan wapenleveringen aan Taiwan goed, tegenover 8,4 miljard dollar (7,4 miljard euro) onder zijn opvolger, de Democraat Joe Biden.

Een uitgebreide wapenverkoop zou twijfels kunnen wegnemen over Trumps toewijding aan de verdediging van Taiwan. Tegelijk dreigt het de al gespannen relatie tussen de VS en China verder onder druk te zetten.

Twee derde van de ondernemers kampt met personeelstekort: bouw en transportsector nemen maatregelen

DEN HAAG – Twee op de drie ondernemers in Nederland ervaren een tekort aan personeel. Vooral bedrijven in de bouw, zakelijke dienstverlening en de sector vervoer en opslag worden hierdoor geraakt. Om het personeelstekort het hoofd te bieden, investeren ondernemers in betere arbeidsvoorwaarden en verdere automatisering. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van april 2025, uitgevoerd door het CBS in samenwerking met onder andere de Kamer van Koophandel en VNO-NCW.

Grootbedrijf neemt meeste maatregelen

Het personeelstekort treft het grootbedrijf het vaakst: 72 procent van deze ondernemingen ervaart tekorten, tegenover 67 procent in het middenbedrijf en 61 procent in het kleinbedrijf. Grote ondernemingen nemen ook vaker maatregelen, zoals automatisering (bijna 30 procent) en het aantrekkelijker maken van arbeid door hogere lonen of betere secundaire arbeidsvoorwaarden (bijna 32 procent).

Kleinere bedrijven kiezen relatief vaker voor een andere benadering: bijna één op de vijf beperkt de productie of dienstverlening tot wat met de beschikbare capaciteit mogelijk is.

Bouwsector het zwaarst getroffen

In de bouwsector is het tekort aan personeel het grootst. Ruim 80 procent van de bouwbedrijven zegt onvoldoende mensen te hebben. Ook nemen zij de meeste maatregelen: 41 procent probeert personeel aan te trekken door betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden, en bijna een derde beperkt de productiecapaciteit. Slechts een klein deel (6,1 procent) werft personeel uit het buitenland.

Transportsector: arbeidsvoorwaarden verbeteren, productie beperken

In de sector vervoer en opslag – waar ook transportbedrijven onder vallen – geeft 35,2 procent van de ondernemers aan in te zetten op betere arbeidsvoorwaarden. Daarnaast beperkt bijna 20 procent de productie tot wat mogelijk is met het beschikbare personeel, en ruim 25 procent zet in op automatisering. Slechts 7 procent zegt actief arbeidskrachten uit het buitenland te halen.

Productiviteit verhogen als alternatief voor personeelsuitbreiding

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zoeken bedrijven ook naar manieren om met hetzelfde aantal mensen meer werk te verzetten. Ruim driekwart van de ondernemers zegt daarom maatregelen te nemen om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Vooral in de bouw, industrie en detailhandel wordt geïnvesteerd in technologie en efficiëntere werkprocessen. In de autohandel- en reparatiesector worden relatief vaak trainingen voor medewerkers aangeboden.

Reuters: Verenigde Naties overwegen 6900 banen te schrappen

NEW YORK – Het secretariaat van de Verenigde Naties werkt aan het schrappen van ongeveer 6900 banen. Dat meldt Reuters op basis van een interne memo die het persbureau heeft ingezien. Het zou gaan om een inkrimping van 20 procent op een begroting van 3,7 miljard dollar.

Volgens Reuters heeft de VN te maken met een financiële crisis die deels is veroorzaakt door de Verenigde Staten. Dat land is normaal goed voor bijna een kwart van alle financiering, maar wil dat onder president Donald Trump niet meer.

De voorgestelde Amerikaanse begroting voor het komende jaar, die nog door het Congres moet worden goedgekeurd, heeft de financiering voor verschillende VN-programma’s, waaronder vredeshandhaving, geschrapt of drastisch verminderd.

Eerder deze maand zei VN-secretaris-generaal António Guterres al dat hij een grote reorganisatie overwoog. Kenners denken dat de organisatie nu wil laten zien hier serieus werk van te maken, in de hoop dat de VS toch nog meer geld beschikbaar stellen.

Amerikaans hof van beroep schort blokkade heffingen Trump op

WASHINGTON – Een Amerikaans hof van beroep heeft donderdag de meest verstrekkende importheffingen van president Donald Trump weer van kracht verklaard. Dat gebeurde een dag nadat een handelsrechtbank had geoordeeld dat Trump zijn bevoegdheid had overschreden bij het opleggen van deze heffingen en een onmiddellijke blokkade ervan had bevolen.

De woensdag bevolen blokkade van een groot deel van de importheffingen van Trump wordt nu opgeschort zolang er nog een beroepszaak loopt. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan een eis van de Amerikaanse regering. Die dreigde al naar het Hooggerechtshof te stappen als de uitspraak niet onmiddellijk zou worden opgeschort.

In de verrassende uitspraak van woensdag staat dat de meeste importheffingen van de president onwettig zijn. De regering redeneerde in de rechtvaardiging van de heffingen namelijk dat er sprake is van een economische noodtoestand. Volgens het handelshof in New York deugt die argumentatie niet.

Regering

De regering kreeg tien dagen om het rechterlijke bevel uit te voeren en de heffingen te stoppen. Het gaat om Trumps wereldwijde tarief van 10 procent, zijn veel hogere “wederkerige” heffingen en tarieven gericht op China, Canada en Mexico om vermeende handel in fentanyl.

Die deadline is nu dus opgeschort. Het besluit van het zogenoemde US Court of Appeals for the Federal Circuit van donderdag bevatte geen toelichting, maar droeg de eisers in de zaak op om voor 5 juni te reageren en de regering voor 9 juni.

Handelsadviseur

Volgens Peter Navarro, handelsadviseur van het Witte Huis, verandert er voorlopig eigenlijk niets. Volgens hem zal de regering proberen de heffingen via andere wegen in te voeren als ze de rechtszaken over haar handelsbeleid zou verliezen. Hij voegde eraan toe dat de VS ook nog steeds met landen in handelsoverleg verwikkeld zijn.

De regering kreeg donderdag opnieuw een tegenslag te verwerken toen een federale rechter in Washington een afzonderlijke uitspraak deed waarin een aantal van Trumps heffingen over de handel met China en andere landen onwettig werden verklaard. In die zaak beperkte de rechter zijn beslissing echter tot de partij uit de speelgoedindustrie die de zaak had aangespannen. Hij stelde de inwerkingtreding van zijn bevel daarbij twee weken uit om de overheid de kans te geven in beroep te gaan.

Dode en zwaargewonden bij verkeersongeval in Gelderse Buren

BUREN – Op de Culemborgseweg in het Gelderse Buren is bij een verkeersongeval een persoon overleden en zijn twee mensen zwaargewond geraakt, meldt de politie. De weg is afgesloten en er is een omleiding ingesteld.

Op de plaats van het ongeluk waren twee traumahelikopters en een groot aantal medische hulpverleners aanwezig. De politie doet onderzoek naar de toedracht en oorzaak van de aanrijding.

Elektrische MAN 8×4 triple: emissievrij rijden en werken in de bouw en infra

LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt zijn elektrische truckportfolio uit met de introductie van de volledig elektrische MAN 8×4 triple – een robuuste en emissievrije truck die bij uitstek geschikt is voor veeleisende toepassingen in de bouw, infrastructuur en stedelijke logistiek. Dankzij een slim ontwerp en laag eigengewicht biedt dit nieuwe model een hoog netto laadvermogen, zonder in te leveren op wendbaarheid of inzetbaarheid.

De eerste klanten hebben inmiddels hun vertrouwen uitgesproken: Van Doorn uit Geldermalsen en De Jong Zuurmond uit Beesd zetten de elektrische 8×4 triple binnenkort in voor emissievrije projecten in stedelijke gebieden en milieuzones.

Slimme techniek voor maximale inzetbaarheid

De nieuwe MAN 8×4 triple is leverbaar met vier of vijf accupakketten, goed voor een netto energiecapaciteit van respectievelijk 320 kWh of 400 kWh – de hoogste in zijn segment. Snelladen tot 375 kW is mogelijk, en laden kan aan beide zijden van het voertuig. Dat maakt het plannen en uitvoeren van laadmomenten flexibeler dan ooit.

Dankzij het lage eigengewicht biedt de truck een hoog laadvermogen. Dat maakt deze 8×4 triple extra aantrekkelijk voor opdrachtgevers die elke kilogram willen benutten – zeker in combinatie met strengere emissie-eisen op binnenstedelijke en infrastructurele projecten.

Wendbaarheid als troef

Met een wielbasis vanaf 3.750 mm is de elektrische 8×4 triple de meest compacte in zijn klasse. Daarmee is hij ideaal voor gebruik in krappe stadscentra, op bouwplaatsen met weinig ruimte of op locaties waar wendbaarheid essentieel is. Ook langere wielbases (4.050 en 4.250 mm) zijn beschikbaar, afhankelijk van de gewenste opbouw.

De MAN 8×4 triple is leverbaar met een dagcabine of met een brede slaapcabine met hoogdak. Die eerste is uniek in dit segment en bij uitstek geschikt voor binnenstedelijke inzet. Voor ritten met langere inzetduur biedt de slaapcabine meer ruimte en comfort.
Afhankelijk van de toepassing kan gekozen worden voor een mechanische PTO (mPTO) of een elektromechanische PTO (emPTO), waardoor het voertuig geschikt is voor uiteenlopende opbouwen zoals kippers, haakarmen of kranen – ook als deze tijdens het rijden stroom nodig hebben.

Eerste klanten kiezen bewust voor emissievrij

Van Doorn is specialist in infrastructuur, groenvoorziening en openbare ruimte. Het bedrijf investeert al jaren in duurzame oplossingen en breidt zijn emissievrije vloot uit met de MAN 8×4 triple. Deze wordt ingezet op projecten waar zero-emissie een harde eis is.

Ook De Jong Zuurmond, actief in infrastructuur, verkeer en waterbouw, kiest bewust voor elektrificatie. De nieuwe 8×4 triple sluit naadloos aan op hun ambitie om emissievrij te werken binnen milieuzones en bij projecten waar lage uitstoot cruciaal is.

×