Clicky

maandag 5 mei 2025 - 23:58 uur
Home Blog Pagina 114

Afgelopen weekend acht Nederlandse uithalers aangehouden in haven van Antwerpen

ANTWERPEN – De politie in Antwerpen heeft afgelopen weekend acht Nederlanders gearresteerd in de Antwerpse haven. Ze worden verdacht van pogingen tot uithalen. Criminelen zetten uithalers vaak in om drugs uit containers te halen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag werden een 15-jarige jongen en een 24-jarige man betrapt in de omgeving van kaai 1624. De nacht erop trof de politie op dezelfde plek een jongen van 13 jaar en een man van 22 jaar aan, die een poging deden tot uithalen. De politie vond ruim 58 kilo cocaïne in de koelruimte van een container. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

In de nacht van zondag op maandag werden nog eens vier Nederlanders gearresteerd die op dezelfde plek in de haven waren. Ditmaal ging het om een 21-jarige vrouw, twee mannen (18 en 19 jaar) en een minderjarige. Details over deze minderjarige heeft de politie niet bekendgemaakt.

Olietanker op Noordzee lekt vliegtuigbrandstof na aanvaring

HULL – Na de aanvaring op de Noordzee tussen een olietanker en een vrachtschip lekt vliegtuigbrandstof uit de tanker. De Stena Immaculate heeft een gescheurde tank opgelopen tijdens de aanvaring, meldt het Amerikaanse bedrijf Crowley, dat het schip in beheer heeft.

Er ontstond brand aan boord van het schip na de aanvaring. De bemanning verliet het schip na meerdere explosies, aldus Crowley in een verklaring. Alle bemanningsleden zijn in veiligheid gebracht.

Volgens de BBC is de Amerikaanse overheid de eigenaar van de brandstof. De Stena Immaculate is een van de tien schepen die het Amerikaanse leger kan voorzien van brandstof bij gewapende conflicten of noodsituaties. Er zijn geen tekenen dat het schip daar op dat moment mee bezig was.

Heinen: extra defensie-uitgaven uit eigen begroting betalen

BRUSSEL – Minister Eelco Heinen van Financiën vindt dat de EU meer aan defensie moet uitgeven, maar blijft erbij dat de lidstaten dat via hun eigen begrotingen moeten regelen.

Dat kan volgens Heinen op twee manieren: bezuinigen of belastingverhoging, zei hij voor het begin van de vergadering van EU-ministers van Financiën in Brussel. Hij wilde niet zeggen of hij daar in de Voorjaarsnota concrete voorstellen voor gaat doen.

Nederland blijft tegen gezamenlijke EU-schulden, benadrukte Heinen in Brussel. Hij heeft nog geen standpunt ingenomen over het tijdelijk versoepelen van de EU-begrotingsregels. Heinen begrijpt dat de Europese Commissie naar die mogelijkheid kijkt. Op het voorstel van de Duitsers om de versoepeling van de EU-begrotingsregels voor defensie-uitgaven voor langere tijd toe te staan, wil hij niet reageren. Heinen heeft daarvoor geen concreet voorstel gezien.

De EU-ministers van Financiën spreken maandag tijdens een informeel diner en dinsdag tijdens een ontbijt over de financieringsmogelijkheden voor extra defensie-uitgaven. Het gaat volgens goed ingevoerde EU-bronnen om financieringsopties van het herbewapeningsplan van de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen, waarmee een investering van 800 miljard euro is gemoeid.

Vrachtwagen gekanteld op A12 bij knooppunt Lunetten, langdurige afsluiting parallelbaan

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Op de A12 bij knooppunt Lunetten is maandagmiddag rond 14:45 uur een vrachtwagen gekanteld na een ongeval.

De parallelbaan richting Den Haag is volledig afgesloten en ook de verbindingswegen vanaf de A27 naar de parallelbaan A12 zijn dicht. De hoofdrijbaan van de A12 blijft wel toegankelijk vanuit Hilversum (A27).

Meerdere hulpdiensten, waaronder de brandweer, zijn ter plaatse om de situatie af te handelen. Rond 15:00 uur is een zware berger opgeroepen om het gekantelde voertuig weer op zijn wielen te zetten. Om 15:20 uur werd gestart met het weggeleiden van het ingesloten verkeer en is een schoonmaakmachine onderweg gestuurd om de weg te reinigen.

Files en verkeersdrukte in de regio

Sinds 16:12 uur ontstaan er als gevolg van het incident flinke files op de omliggende wegen rond Utrecht. De A27 en A28 staan vast en ook het onderliggende wegennet, zoals de Waterlinieweg richting de A12, loopt vol. Met de naderende avondspits wordt verwacht dat de verkeersdrukte verder toeneemt.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om, indien mogelijk, een alternatieve route te nemen en Utrecht te vermijden. Via elektronische borden boven de weg en de website van Rijkswaterstaat worden omleidingen aangegeven. Verkeer dat toch de regio moet passeren, wordt geadviseerd om kort voor vertrek de actuele verkeersinformatie te raadplegen en rekening te houden met vertragingen.

De afhandeling van het incident zal langer duren dan aanvankelijk gepland. De verwachte eindtijd is inmiddels bijgesteld naar 21:00 uur.

Fietser overleden door aanrijding met tractor in Stramproy

STRAMPROY – In het Limburgse dorp Stramproy is maandagmiddag een fietser om het leven gekomen door een aanrijding met een tractor. Dat meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 14.30 uur op de Vloedmolenweg. Er werd onder meer een traumahelikopter opgeroepen. De fietser overleed op de plaats van het ongeval.

Over de identiteit van het slachtoffer kan de politie uit privacyoverwegingen nog niets zeggen.

Tientallen gewonden na aanvaring en brand op Noordzee

HULL – Bij een aanvaring op de Noordzee zijn zeker 32 mensen gewond geraakt, melden Britse media als de BBC en Sky News. Op ten minste een van de twee schepen brak een grote brand uit, nadat een vrachtschip op een olietanker was gevaren voor de Britse kust ter hoogte van Hull.

Reddingsboten en een helikopter rukten uit en de eerste boten met gewonden zijn inmiddels teruggekeerd. Het gaat om drie boten die elk ongeveer tien mensen mee terugnamen. Zij worden met ambulances afgevoerd. De kustwacht denkt dat er waarschijnlijk ook “vervuiling” zal optreden door de aanvaring. Het is niet duidelijk wat de twee schepen aan boord hadden op het moment van de botsing.

Volgens Stena Bulk, het bedrijf achter de olietanker, zijn alle bemanningsleden van dat schip in veiligheid gebracht. Dat zouden ruim twintig mensen zijn geweest, vertelde de topman aan de BBC. Het is niet duidelijk hoeveel mensen aan boord waren van het vrachtschip, dat onderweg was naar Rotterdam.

Het schip van Stena, de Stena Immaculate, is een van de tien schepen die zijn aangewezen om het Amerikaanse leger van brandstof te voorzien in geval van een gewapend conflict of een noodsituatie. Dat betekent dat het vaartuig snel zou kunnen worden opgeroepen. Er zijn geen tekenen dat het daar op dit moment mee bezig was. Volgens Britse media lag het schip zelfs stil op het moment van de botsing.

Automobilist om het leven gekomen bij aanrijding met vrachtwagen op N248 [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

MIDDENMEER – Maandagmiddag om 13:30 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de Schagerweg – N248 in Middenmeer.

Een frontale botsing vond plaats tussen een personenauto en een vrachtwagen. Meerdere hulpdiensten, waaronder de brandweer, ambulancedienst en een traumahelikopter, zijn opgeroepen om hulp te verlenen.

De bestuurder van de auto is overleden aan zijn verwondingen, ondanks de inspanningen van de hulpverleners.

Foto: Inter Visual Studio

Door de impact van het ongeval werd de zijkant van de auto volledig opengetrokken.

De N248 is volledig afgesloten voor verkeer. De Verkeersongevallen Analyse (VOA) heeft onderzoek verricht naar de exacte toedracht van het ongeval.

UWV opnieuw de fout in met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen

AMSTERDAM – Door een nieuwe fout bij het UWV is waarschijnlijk een beperkt aantal arbeidsongeschikten de afgelopen anderhalf jaar onterecht een uitkering misgelopen. Sinds november 2023 heeft de instantie de inflatiecijfers verkeerd doorberekend, waardoor er kleine verschillen zijn ontstaan bij het bepalen van het percentage arbeidsongeschiktheid van mensen. Door die ‘afrondingsfouten’ van enkele tienden van procenten kunnen mensen net een gedeeltelijke of volledige uitkering zijn misgelopen.

UWV denkt dat het om “een paar procent” van de mensen gaat bij wie de afgelopen anderhalf jaar een uitkering is vastgesteld. De precieze omvang en schade moet de komende weken met een onderzoek duidelijk worden. De verkeerde berekening geldt voor uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid zoals de WIA, bij zwangerschap zoals de WAZO en bij de Ziektewet.

Bij UWV werden afgelopen jaar ook al fouten ontdekt bij de berekening van onder meer de WIA, werkloosheidsuitkering WW en de Wajong. Alleen al bij de WIA leidde dat tot tienduizenden gedupeerden. Volgens een woordvoerder is de oorzaak nu anders.

UWV moest in november 2023 nieuwe inflatiecijfers van het CBS doorvoeren om de uitkeringen vast te stellen. Dat lukte niet in het computersysteem, waardoor de instantie een tijdelijke werkwijze hanteerde. Hierbij zijn de verschillen van enkele tienden van procenten ontstaan.

Halverwege deze maand kan het computersysteem de cijfers wel automatisch doorvoeren, waardoor het probleem voor de toekomst is verholpen. Gedupeerden van de afgelopen anderhalf jaar, en mogelijk ook daarvoor, zijn hier niet direct bij geholpen. “Zij zijn onderdeel van het onderzoek en als er nadelige gevolgen zijn, gaan we dat herstellen. In welke vorm is nog niet duidelijk”, zegt een woordvoerder.

Zowel minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) als UWV-bestuurslid Johanna Hirscher “betreurt deze situatie zeer”. Beiden staan stil bij de onzekerheid die dit oproept bij mensen. “De afwijkingen zijn klein, maar kunnen in enkele gevallen een groot gevolg hebben wanneer mensen rond de 35 procent of 80 procent arbeidsongeschikt zijn bevonden”, zegt Hirscher in een persbericht.

Mensen die de afgelopen anderhalf jaar voor net iets minder dan 35 procent arbeidsongeschikt zijn verklaard, liepen door de berekenfout mogelijk onterecht een gedeeltelijke uitkering mis. Mensen die daardoor ten onrechte onder de 80 procent bleven, hadden een volledige uitkering moeten krijgen.

Medicijn Kaftrio voor jonge kinderen met taaislijmziekte wordt vergoed

DEN HAAG – Ook voor jonge kinderen van 2 tot en met 5 jaar met taaislijmziekte wordt vanaf april het medicijn Kaftrio vergoed. Minister Fleur Agema (Volksgezondheid, PVV) meldt in een bericht op X dat ze dit heeft besloten “na een positief advies van het Zorginstituut en succesvolle prijsonderhandelingen”.

Het geneesmiddel is volgens een woordvoerder bedoeld voor ongeveer honderd patiëntjes met een bepaalde variant van de ziekte. Sinds 2022 wordt het geneesmiddel vergoed vanuit het basispakket voor kinderen vanaf 6 jaar met deze variant. Het Zorginstituut adviseerde eind vorig jaar positief over de vergoeding van het medicijn voor de jongere kinderen, maar met een aantal voorwaarden.

Een van die voorwaarden was dat de prijs van het dure medicijn met 75 procent zou dalen. Een woordvoerder van de minister zegt dat over de kosten en de uitkomst van de prijsonderhandelingen geen uitspraken worden gedaan. De afspraken lopen volgens hem tot eind dit jaar, “maar we gaan kijken of we die nog langer kunnen doortrekken”.

Taaislijmziekte, oftewel cystic fibrosis, is een ongeneeslijke aandoening waarbij het slijm in het hele lichaam te taai is. Hierdoor gaan organen, zoals de longen, langzaam achteruit. Vorig jaar werd een petitie om het “levensverhogende medicijn” ook voor deze groep kinderen vergoed te krijgen vanuit de basisverzekering ruim 13.000 keer ondertekend. “We zijn er zeker van dat de petitie een sterk signaal was naar de minister toe”, schrijft de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting op haar website.

Aanvaring tussen olietanker ‘Stena Immaculate’ en vrachtschip ‘Solong’ voor Britse kust

SKEGNESS – De Britse kustwacht is uitgerukt na een aanvaring tussen een olietanker en een vrachtschip. Reddingsboten en een helikopter zijn onderweg naar de plek van de botsing. Op beelden van de BBC staat de olietanker in brand. Mogelijk heeft het vrachtschip ook vlam gevat, melden Britse media als Sky News, maar dat is niet zeker.

Het incident gebeurde voor de kust van East Yorkshire. De reddingsboten zijn uitgerukt vanuit de buurt van Kingston upon Hull. Het is niet duidelijk of er gewonden zijn. Volgens het nationale reddingsboteninstituut zijn mensen van boord gegaan.

De tanker, de Stena Immaculate, vaart onder Amerikaanse vlag en het vrachtschip, de Solong, onder Portugese vlag. De Solong was onderweg van het Schotse Grangemouth naar Rotterdam. De Stena Immaculate lag waarschijnlijk stil op het moment van de aanvaring. Het is nog niet duidelijk waardoor de botsing kon gebeuren. Volgens de Britse weerdienst was het zicht tijdens de aanvaring slecht door mist en laaghangende wolken.

De tanker, de Stena Immaculate, vaart onder Amerikaanse vlag en het vrachtschip, de Solong, onder Portugese vlag. De Solong was onderweg van het Schotse Grangemouth naar Rotterdam.

Bewoners Arnhem nog in onzekerheid over terugkeer na brand

ARNHEM – Voor 45 bewoners van het centrum van Arnhem waar vorige week een grote brand woedde, blijft het onzeker of en wanneer ze kunnen terugkeren naar hun huizen. “Als we mensen duidelijkheid kunnen bieden, dan doen we dat”, zegt een woordvoerder van burgemeester Ahmed Marcouch.

De steeg en de straat die aan het zwaarst getroffen blok grenzen zijn inmiddels schoongemaakt, laat de gemeente verder weten. Wel blijven ze beide afgesloten voor publiek.

Vijf panden van bewoners en één pand van een ondernemer zijn volledig verwoest, meldde de gemeente dit weekend al. Deze bewoners en de ondernemer kunnen zeker niet meer terug. Het pand dat volledig uitbrandde was van de feestartikelenwinkel SoLow. Volgens de gemeentewoordvoerder hebben woningcorporaties hulp aangeboden bij het vinden van nieuwe woningen voor de mensen die hun huizen verloren.

De mensen die (nog) niet terug kunnen, hebben tot dusver volgens de woordvoerder grotendeels zelf onderdak geregeld, bijvoorbeeld via vrienden of familie. Een klein deel wordt met hulp van de gemeente opgevangen. De gemeente blijft dit voor ze regelen zolang het nodig is.

MARTSON investeert in zero emissie logistiek met twee nieuwe Scania BEV trekkers

DE LIER – Onlangs nam MARTSON, gevestigd in De Lier, de eerste van twee nieuwe Scania 40R BEV trekkers in gebruik. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap richting emissievrij transport en toekomstbestendige logistieke oplossingen. Reeds in 2023 is MARTSON gestart met de voorbereiding van deze investering door de verschillende aanbieders van elektrische vrachtwagens te vergelijken. Scania kwam tijdens dit vergelijkende onderzoek als beste naar voren. Tijdens een bezoek aan het Zweedse hoofdkantoor vorig jaar was er de gelegenheid om uitgebreid met diverse elektrische trucks te rijden en werd de keuze andermaal bevestigd.

De nieuwe Scania 40R 4×2 trekker wordt flexibel ingezet voor diverse transporttaken. Salesmanager Paul Mondt schetst de achtergrond van de investering. “Er is geen specifieke opdrachtgever of toepassing gekoppeld aan de elektrische truck. Wij zetten de vrachtwagen in voor ritten met een afstand tussen de 350 en 400 kilometer en willen daar ervaring mee opdoen.” Dit sluit goed aan bij de ambitie van het bedrijf om in te spelen op de groeiende vraag naar zero-emissie transportoplossingen. In aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd naar duurzame vervoersopties, en MARTSON ziet deze stap als een kans om zich te onderscheiden in de markt. Ook verwacht het bedrijf dat kilometerbeprijzing in toenemende mate CO2 gedreven zal worden.

Ervaring opdoen

Onlangs kregen diverse chauffeurs van het bedrijf de mogelijkheid om in een Scania BEV demotrekker met geladen oplegger te rijden. Voor velen was dit de eerste ervaring met elektrisch rijden. Omdat de rijstijl een grote invloed heeft op de prestaties en actieradius van elektrische vrachtwagens, wordt veel aandacht besteed aan training en bewustwording. Een efficiënte rijstijl draagt bij aan het optimaal terugwinnen van energie en optimaliseert het energieverbruik.

Uitgebreide laadinfrastructuur

Naast de aanschaf van elektrische trucks heeft MARTSON ook geïnvesteerd in de laadinfrastructuur op het eigen terrein. Het bedrijf beschikt over een zware stroomaansluiting die het mogelijk maakt om tot wel 40 vrachtwagens tegelijkertijd op te laden. Momenteel zijn er acht laadpalen geïnstalleerd, waarvan twee snelladers voor korte laadsessies en zes laadpalen voor overnight charging. Hierdoor is de elektrische vloot optimaal inzetbaar en kunnen de trucks efficiënt worden opgeladen tussen de ritten door.

MARTSON kijkt echter verder dan de eigen organisatie. “Wij overwegen om de laadfaciliteiten in de toekomst ook beschikbaar te stellen voor andere bedrijven in de regio,” vult Paul Mondt aan. Dit zou niet alleen de overstap naar elektrisch transport in het Westland versnellen, maar ook bijdragen aan een meer duurzame logistieke sector in Nederland.

Toekomstige ontwikkelingen

Duurzaamheid en technologische innovatie blijven belangrijke speerpunten binnen MARTSON. Het bedrijf volgt de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie en energieopslag op de voet. “Onze huidige stroomvoorziening is voorlopig toereikend voor de groei van ons wagenpark. Wellicht dat in de toekomst meer wordt gekeken naar de inzet van batterijen op ons terrein voor de opslag van elektriciteit. We houden die ontwikkelingen goed in de gaten,” besluit Paul Mondt. “We hebben het nu nog niet nodig, maar wie weet in de toekomst wel. En dan kan je maar beter je huiswerk gedaan hebben.”

Het hoofdkantoor van MARTSON is gevestigd in De Lier, gemeente Westland; direct aan de A20 en vlakbij de havens van Schiedam en Rotterdam. Met behulp van de modernste software, een wagenpark van ruim 70 auto’s, een team van meer dan 100 medewerkers en een tiental charters, biedt het bedrijf opdrachtgevers logistieke oplossingen voor gespecialiseerd transport. Het wagenpark bestaat uit kiepers, walking-floors, city-walkingfloor, tautliners, koel- en silo-opleggers. Bijna het hele wagenpark voldoet aan de Euro 6 milieunorm. Met de eerste twee elektrische trucks zet MARTSON een belangrijke stap richting zero emissie logistiek.

Celstraf geëist tegen Roosendaalse transportondernemer voor hulp bij plaatsen Trojaanse container in Rotterdamse haven

ROOSENDAAL – Een 29-jarige eigenaar van een Roosendaals transportbedrijf heeft vandaag 36 maanden celstraf, waarvan 18 maanden voorwaardelijk, tegen zich horen eisen voor het regelen van zes zogenoemde Trojaanse containers. Met de geprepareerde containers kunnen drugsuithalers ongezien de Rotterdamse haven opkomen om drugs van het terrein te smokkelen. Dit zou op verschillende momenten tussen juli en september 2024 gebeurd zijn.

Het onderzoek kwam aan het rollen toen op 26 september 2024 een chauffeur*, een 61-jarige man uit Purmerend, door de douane op heterdaad werd aangehouden met een geprepareerde container met daarin drie uithalers. Uit de GPS-gegevens van de container bleek dat deze afkomstig was van een transportbedrijf in Roosendaal.

Uit verder onderzoek bleek dat het niet de eerste keer was dat via het transportbedrijf verdachte containers het haventerrein opgereden werden. Aanwijzingen daarvoor werden op de telefoon van de verdachte en een chauffeur aangetroffen. Onderling hadden ze het over telescoopladders die ze meegaven aan ‘soldaten’ en dat ze ‘geen kinderspel doen’. Ook werd gecommuniceerd over opdrachten en betalingen van vele duizenden euro’s en een in Antwerpen onderschepte cocaïnepartij van 600 kilo, trof de politie foto’s van afbeeldingen op kiloblokken aan op zijn telefoon en wordt een foto van afgeslepen containernokken gedeeld. Door de nokken te bewerken kunnen containers van binnenuit makkelijker geopend worden. In totaal zijn er zes van dit soort containers via de transportondernemer de haven in gebracht.

De gesprekken kwamen overeen met zaken die het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane aantrof op de haventerminal. In een container met afgeslepen nokken werden twee personen met onder andere uithalersgereedschap en eten en drinken aangetroffen.

Doorzoeking transportbedrijf

Op 27 november 2024 werd het transportbedrijf doorzocht. Dan blijkt dat de loods gebruikt werd voor het prepareren van containers. “Verdachte had moeten weten wat er met de containers ging gebeuren. Hij is daarmee een essentiële schakel in de distributieketen van cocaïne”, aldus de officier van justitie in de rechtszaal. In twee van de zes gevallen zijn de containers gebruikt voor het uithalen van 252 kilo cocaïne. Die hoeveelheid was echter al door de Colombiaanse politie uit de container gehaald – zonder dat anderen dat wisten.

De verdachte verklaarde onder druk te zijn gezet door anderen om zijn bedrijf beschikbaar te stellen voor de hulp bij drugsinvoer. Volgens het Openbaar Ministerie zou dat best kunnen, maar lijkt het vooral een bewuste keuze, een ‘side hustle’ bij zijn legale werkzaamheden. “Als directeur van een bedrijf dat containers van en naar de haven vervoert, weet je dat het mis kan gaan. Eenmaal in de klauwen van criminelen, kun je niet meer terug. Dan ben je binnen en laten ze je niet meer los. Het is een keuze die verdachte gemaakt heeft. Een keuze die fout is uitgevallen”, aldus de officier van justitie.

*De chauffeur werd eerder veroordeeld tot een jaar cel.

Vrachtwagenchauffeur gewond na aanrijding twee vrachtwagens op N295

Foto: Keistad Nieuws

VENLO – Maandagmiddag omstreeks 12:30 uur kregen de hulpdiensten een melding van een aanrijding letsel op de N295 in Venlo.

Op de kruising met de Floriadelaan is een aanrijding gebeurd tussen twee vrachtwagens.

Bij een van de vrachtwagens is de dieseltank opengescheurd, de brandweer heeft de brandstof met schuim afgedekt.

Vanwege de ernst van het ongeluk schaalde de brandweer op om meer materiaal ter plaatse te krijgen.

Ambulancepersoneel heeft zich over beide chauffeurs ontfermt. Eén van de chauffeurs is per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, de andere chauffeur kwam met de schrik vrij.

Bij de aanrijding is een verkeerslicht gesneuveld.

De weg is afgesloten tussen de Venrayseweg en de Logistiekweg.

Coalitiepartijen NSC, VVD en BBB zien aantal leden afnemen

GRONINGEN – Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB zagen hun ledenaantallen in 2024 dalen. Dat komt naar voren uit cijfers van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP) van de Rijksuniversiteit Groningen op basis van de jaarlijkse opgaven door de partijen van hun ledentallen.

De VVD ging 7 procent in haar ledental terug naar bijna 21.000. NSC heeft nu 7991 leden. Een jaar eerder gaf de partij van Pieter Omtzigt aan dat het aantal leden op 9979 stond, maar dat is naar beneden bijgesteld tot 8811. Het vorige aantal zou zijn gebaseerd op de uitkomst van een wervingscampagne eind 2023, maar uiteindelijk zijn niet alle geïnteresseerden lid geworden. BBB zag een afname van 2,9 procent en telt nu ruim 13.000 leden. PVV heeft behalve partijleider Geert Wilders geen leden.

Het aantal leden van PvdA en GroenLinks is voor het tweede jaar op rij toegenomen. Zo groeide de PvdA naar bijna 48.000 leden, een toename van 9,6 procent. GroenLinks zag een groei van 14,5 procent naar 46.500 leden. Het is niet duidelijk in hoeverre de groei te maken heeft met een zogenoemd dubbellidmaatschap, waartoe het samenwerkingsinitiatief RoodGroen opriep. Bij een fusie tot één partij zouden deze lidmaatschappen komen te vervallen, benadrukt DNPP.

DENK

DENK groeide vorig jaar met 28,8 procent het sterkst, van bijna 3300 naar ruim 4200 leden. Bij de Partij voor de Dieren nam het aantal leden voor het tiende jaar op rij toe tot bijna 31.700 leden, een toename van 4,3 procent.

Voor het eerst daalde het aantal leden van Forum voor Democratie met 1470 leden tot ruim 60.000. FVD blijft nog wel de partij met de meeste leden. De PvdA staat op de tweede plaats.

×