Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 00:13 uur
Home Blog Pagina 113

NAVO-chef Rutte maant EU om nauwer samen te werken met Turkije

BRUSSEL – NAVO-topman Mark Rutte dringt aan op nauwere samenwerking tussen EU-leiders en Turkije. Europa heeft deze sterke bondgenoot nodig nu het steeds meer zichzelf moet gaan verdedigen, zei de secretaris-generaal.

De Europese Unie en Turkije hebben al jaren een moeizame verstandhouding. De toetreding van kandidaat-lid Turkije ligt al jaren stil en is meermaals doodverklaard. De EU verwijt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan autoritaire trekjes en EU-lidstaten Griekenland en Cyprus klagen over onopgeloste ruzies. Turkije steunt Oekraïne ook niet volledig, maar probeert de banden met Rusland te behouden en doet niet mee met internationale sancties. Als minister-president van Nederland had Rutte een paar forse aanvaringen met Erdogan.

EU-leiders moeten de verstoorde verhoudingen met Erdogan proberen te herstellen, zei Rutte volgens ingewijden begin februari in Brussel. De secretaris-generaal wees onder meer op de Turkse wapenindustrie, bevestigt een bron na berichtgeving door de Financial Times. Die kan belangrijk zijn nu Europa zich snel wil herbewapenen en tegelijkertijd Oekraïne wil helpen.

Turkije is lid van de NAVO en heeft na de Verenigde Staten het grootste leger van de 32 lidstaten. De Turkse buitenlandminister Hakan Fidan schoof begin deze maand aan bij overleg van de “coalitie van bereidwillige landen” die Oekraïne na een toekomstig bestand of zelfs vredesakkoord wil beschermen. Ankara staat open voor deelname aan een nieuwe veiligheidsordening in Europa nu de Amerikanen zich terugtrekken, zei Fidan.

Ford Trucks en IVECO gaan samenwerken aan nieuwe zware vrachtwagencabine

TURIJN/ISTANBOEL –  Ford Trucks, het merk voor zware bedrijfsvoertuigen van Ford Otosan, en IVECO, het merk van Iveco Group N.V. dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en verkoopt, kondigen vandaag de ondertekening aan van een bindende gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst (Joint Development Agreement – JDA) voor het ontwerp en de engineering van een nieuwe cabine voor zware vrachtwagens.

Deze overeenkomst volgt op het exclusieve, niet-bindende Memorandum van Overeenstemming (MoU) dat de twee bedrijven op 14 maart 2024 aankondigden en zet deze om in een operationeel project. De JDA vormt het contractuele kader voor de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe cabine voor zware vrachtwagens en, waar relevant, gezamenlijke inkoop. Beide bedrijven zullen de cabine in hun eigen faciliteiten produceren en assembleren, met aanpassingen in ontwerp en styling die passen bij hun respectieve merken, Ford Trucks en IVECO.

De nieuwe cabine zal de concurrentiepositie van beide merken versterken door een oplossing te bieden die voldoet aan de aankomende EU Direct Vision Standard, met verbeterde aerodynamica voor een lagere CO₂-uitstoot. De focus ligt op rijcomfort, veiligheid, aerodynamica en modulariteit, terwijl kostenbeheersing en volledige compatibiliteit met alle aandrijflijnen worden gewaarborgd. De eerste cabines worden naar verwachting in 2028 in productie genomen.

Door deze samenwerking zullen beide bedrijven een nieuwe modulaire cabinefamilie ontwikkelen met de nieuwste technologieën, die aanzienlijk geavanceerder zal zijn dan eerder geplande cabines, terwijl er aanzienlijke investeringsbesparingen worden gerealiseerd. De geschatte gezamenlijke uitgaven onder deze JDA bedragen in totaal 343 miljoen euro.

Bij de ondertekening waren aanwezig: Güven Özyurt, Algemeen Directeur van Ford Otosan; Emrah Duman, Vicepresident van Ford Trucks; Olof Persson, CEO van Iveco Group; en Luca Sra, President van de Truck Business Unit van Iveco Group.

Emrah Duman, Vicepresident van Ford Trucks, benadrukte de toewijding van Ford Trucks aan engineering, innovatie en hoogwaardige oplossingen voor de zware bedrijfsvoertuigenindustrie: “Bij Ford Trucks streven we ernaar de grenzen van technische uitmuntendheid te verleggen. Deze gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst is een bewijs van ons vermogen om geavanceerde oplossingen te ontwerpen en te ontwikkelen die niet alleen voldoen aan, maar zelfs de evoluerende normen van de sector overtreffen. Door samen te werken met IVECO versterken we onze capaciteit om innovatieve, hoogwaardige
cabines te leveren die nieuwe maatstaven zullen zetten op het gebied van veiligheid, aerodynamica en rijcomfort, terwijl we tegelijkertijd kostenefficiëntie en naleving van regelgeving garanderen.”

Luca Sra, President van de Truck Business Unit van Iveco Group, verklaarde: “We zijn verheugd om onze samenwerking met Ford Trucks naar een hoger niveau te tillen met deze overeenkomst. Door onze engineeringexpertise te bundelen en onze krachten te combineren, zullen we een product creëren dat nieuwe normen stelt op het gebied van veiligheid, efficiëntie, kwaliteit en rijcomfort. Deze overeenkomst is een strategische stap die zowel IVECO als Ford Trucks in staat stelt om koploper in de markt te blijven, goed voorbereid te zijn op nieuwe regelgeving en uitzonderlijke kwaliteit en waarde te bieden aan onze klanten.”

Volkswagen ziet jaarwinst kelderen door hoge kosten

WOLFSBURG – Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft vorig jaar fors minder winst geboekt, mede door hoge kosten voor reorganisaties. Volgens het bedrijf, dat ook merken als Škoda, Audi, Seat en Porsche bezit, daalde de nettowinst met bijna 31 procent tot 12,4 miljard euro vergeleken met een jaar eerder.

Volkswagen heeft te maken met forse uitgaven voor herstructureringen, waaronder de recente sluiting van de Audi-fabriek in Brussel. Eind vorig jaar sloot het bedrijf een overeenkomst met de vakbond over een grote reorganisatie in Duitsland om kosten te besparen. Daarbij gaan in eigen land de komende jaren 35.000 banen verloren bij het hoofdmerk.

Het bedrijf uit Wolfsburg zag de omzet vorig jaar licht stijgen tot 324,7 miljard euro, ondanks lagere verkopen op de belangrijke Chinese automarkt door felle concurrentie van lokale merken. De totale verkoop van Volkswagen Group zakte in 2024 met meer dan 3 procent tot ongeveer 9 miljoen voertuigen.

Het concern rekent voor dit jaar op groei van de omzet tot wel 5 procent, ondanks de dreigende importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump op Europese auto’s en de zorgen op de beurzen over een wereldwijde handelsoorlog.

Nooteboom verlegt de grenzen van rotorbladtransport

WIJCHEN – Nooteboom Trailers breidt haar windprogramma verder uit met de baanbrekende, vier keer uitschuifbare Super Wing Carrier XL (SWC-XL). Deze trailer speciaal ontworpen voor het transport van de nieuwste windturbine rotorbladen van meer dan 85 meter lang. Deze extreem lange trailer, type SWC-91-24V(QP), heeft extra lengte en laadvermogen zonder verlies van stabiliteit. Doordat de nieuwste technieken zijn toegepast op de Super Wing Carrier XL blijft het de meest veilige oplossing voor het vervoer van (extreem lange) rotorbladen.
​​
​Innovatieve Wing Shaped Beam

​De SWC-XL vertegenwoordigt de volgende generatie Super Wing Carriers, waarin diverse nieuwe technieken zijn toegepast. Zoals de door Nooteboom gepatenteerde “Wing Shaped Beam”: door deze slimme constructie kan de transporthoogte achter de zwanenhals, waar de wortel van het rotorblad wordt geladen, extra laag blijven.
​​
​Steeds langere rotorbladen

Vanwege het toenemende gewicht van de steeds langere rotorbladen, is de voorkant van de trailer uitgevoerd met een 2-assige Jeepdolly geschikt voor een 8×4 truck. De achterkant van de Super Wing Carrier XL is uitgerust met 4 pendelaslijnen. De laadvloer achter de zwanenhals kan in diverse stappen tot meer dan 75 meter lengte worden uitgeschoven. Met extra vulplaten kan de chauffeur de bolling van de onbeladen trailer aan de vorm van de vleugel aanpassen, zodat er altijd een optimale verhouding is tussen bodemvrijheid en transporthoogte.

Maximale stabiliteit

​Omdat de langere rotorbladen met name aan de wortelkant zwaarder en hoger zijn, speelde de stabiliteit een cruciale rol in het ontwerp van de SWC-XL. Door het stuursysteem in het chassis van de jeepdolly te integreren in plaats van in de zwanenhals, is aan de voorzijde extra stabiliteit bereikt. Daarnaast zorgen de enorme torsiestijve chassisbalken en het 2840mm brede assenstel aan de achterzijde voor extra stabiliteit.
​​
​Uitzonderlijke wendbaarheid

De vrij draaiende Jeepdolly en de grote stuuruitslag van 60 graden van de pendelassen maken de trailer uiterst wendbaar. In combinatie met de enorme hoogteslag van de zwanenhals van 1600 mm en van de pendelassen aan de achterkant van 600 mm kunnen met gemak de meest extreme obstakels worden overwonnen. Bovendien is de hele zijafscherming opklapbaar, wat de manoeuvreerbaarheid in bochten verbetert.


​​
​Snel en efficiënt laden en lossen

​Een groot voordeel van de Super Wing Carrier XL ten opzichte van rotorbladtransport met een naloopdolly is de aanzienlijk kortere laad- en lostijd en het bedieningsgemak. Door de hydraulische steunpoten met afstandsbediening kan het laadvlak snel en eenvoudig worden uitgeschoven. Alle systeemleidingen tussen voor- en achterzijde van de trailer zijn beschermd in de chassisbalken gemonteerd. Deze passen zich automatisch aan de uitgeschoven lengte van de trailer aan.

Als de Super Wing Carrier XL leeg is, kan de hele Jeepdolly met behulp van de zwanenhals worden opgetild. Hierdoor is ook het inschuiven snel en eenvoudig gedaan. Dankzij de rollende ladingdrager kan de trailer makkelijk worden aangepast aan verschillende rotorbladlengtes en ondersteuningsafstanden. Het rotorblad hoeft niet eerst in andere transportframes overgeplaatst te worden, maar kan direct op de Super Wing Carrier XL worden geladen.
​​
​Veilig transport

​Door het transport met de Nooteboom Super Wing Carrier XL uit te voeren, is het rotorblad gevrijwaard van diverse ongewenste krachten, die bij transport met een naloopdolly op het rotorblad optreden. Dit verhoogt de veiligheid en levensduur van de windturbine en voorkomt vroegtijdige reparatie- en garantiekosten. Ook wordt de onderzijde van het rotorblad door de chassisbalk van de trailer tijdens het transport beschermd tegen beschadigingen. Bovendien maakt de asafstand van 1510 mm het eenvoudiger om in heel Europa een ontheffing voor 12 ton per as te verkrijgen.


​​
​Prototype uitgebreid getest met LASO Transportes

Veiligheid staat bij Nooteboom voorop. Daarom worden prototypes uitgebreid getest voordat ze op de markt komen. Het internationale transportbedrijf LASO Transportes uit Portugal bleek hiervoor de ideale partner. Na tal van succesvolle testritten met de nieuwe Super Wing Carrier XL zal LASO in april het tweede voertuig in ontvangst nemen, na het debuut op de Bauma beurs in München (stand FN.720/10).

Krant: AF-KLM biedt 300 miljoen voor meerderheid in Air Europa

MADRID – Air France-KLM heeft 300 miljoen euro geboden voor een meerderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa. Dat meldt de Spaanse krant El Confidencial op basis van ingewijden.

Air France-KLM stelt volgens de krant voor om het bedrag in contanten te betalen aan de oprichtersfamilie die het gros van de aandelen in handen heeft, in ruil voor een belang van 51 procent.

Het luchtvaartconcern zou ook de schulden van het bedrijf bij de Spaanse overheid willen overnemen. Air France-KLM wil tegenover het ANP geen commentaar geven.

Ook Lufthansa zou een bod hebben gedaan. De krant meldt dat het Duitse luchtvaartconcern 240 miljoen euro in Air Europa wil investeren om 25 procent van het bedrijf in handen te krijgen.

PA Consulting benoemt luchtvaartexpert Ruud Ummels tot European Airports lead

UTRECHT – PA Consulting (PA) verwelkomt luchtvaartexpert Ruud Ummels als nieuwe European Airports Lead. Hij zal een belangrijke rol spelen in het stimuleren van de strategische transformatie en groei van Europese luchthavens.

Ruud brengt als voormalig managing director bij luchtvaartadviesbureau To70 ruim 20 jaar aan specialistische advieservaring in de luchtvaart en een uitgebreid netwerk in de wereldwijde luchtvaartsector met zich mee. Zijn expertise sluit goed aan bij de belangrijke uitdagingen waar luchthavens voor staan: milieu-impact en duurzaamheid, omgaan met verouderde infrastructuur en vraagstukken rond arbeidsproductiviteit, het beheer en de optimalisatie van luchthaven operaties, het waarborgen van veiligheid en veerkracht en de snel veranderende behoeften van passagiers.

“Ik ben blij om Ruud te mogen verwelkomen in ons groeiende luchtvaartteam bij PA Consulting”, aldus Ruud Brink, country lead bij PA Consulting Nederland. “Met diepgaande luchtvaartkennis en uitgebreide adviesmogelijkheden maken we een positieve impact voor onze klanten, ongeacht hun uitdagingen. Ik ben ervan overtuigd dat Ruud hier aanzienlijk aan zal kunnen bijdragen.”

“Dit is een kritieke en dynamische periode voor de luchtvaartindustrie, waarin luchthavens hun bedrijfsmodellen moeten herevalueren om toekomstbestendig te kunnen blijven”, zegt Ruud Ummels. “Ik kijk ernaar uit om samen te werken met de professionals van PA en samen onze end-to-end diensten voor luchthaventransformatie uit te breiden naar de Europese markt.”

Kata Cserep, global head of Aviation bij PA Consulting, vult hierop aan: “Ons team creëert kansen uit de complexiteit waarmee de sector vandaag de dag wordt geconfronteerd. Dit omvat advies over onder meer strategie, herstructureringen en het leveren van meer waarde uit luchtvaartinvesteringen; het bevorderen van operationele efficiëntie voor betrouwbare dienstverlening; technologie-gedreven asset management en de implementatie van passagiersdiensten en onderhoudsoperaties. Ruuds komst is een kans om onze kennis nu ook voor transformaties op Europese luchthavens te versnellen.”

Dode en gewonden bij Oekraïense droneaanval op Moskou

MOSKOU – In de regio rondom Moskou is dinsdagochtend zeker een persoon om het leven gekomen, drie anderen zijn gewond geraakt. Dat gebeurde door een Oekraïense droneaanval, melden de lokale autoriteiten. Volgens de burgemeester van Moskou, Sergej Sobjanin, werden 69 drones uit de lucht geschoten.

Door de aanval, die de grootste op de Russische hoofdstad lijkt sinds de oorlog met Oekraïne ruim drie jaar geleden begon, ontstond volgens het Russische persbureau TASS brand op een parkeerterrein. Ook moest het treinverkeer in het district Domodedovo worden stilgelegd om schade aan de sporen.

De Moskouse vliegvelden Sjeremetjevo, Domodedovo en Zjoekovski werden tijdelijk gesloten om de aanvallen.

Gesprekken in Saudi-Arabië

De aanval op Moskou, een stad met 21 miljoen inwoners, komt op het moment dat de Verenigde Staten druk zetten op Oekraïne om een vredesdeal met Rusland te sluiten. Oekraïense en Amerikaanse afgevaardigden spreken elkaar dinsdag in Saudi-Arabië.

Oekraïne gebruikt al langer drones om aanvallen uit te voeren op infrastructuur in Rusland. Oekraïne heeft niet gereageerd op de berichten. Kyiv doet dat zelden als het gaat om aanvallen op doelen in Rusland.

Pioneer Point Partners wordt meerderheidsaandeelhouder OG Clean Fuels

HEERENVEEN – OG Clean Fuels (OG) kondigt met trots aan dat Pioneer Point Partners (Pioneer) de nieuwe meerderheidsaandeelhouder is geworden na de overname van aandelen van ABN AMRO SIF en Meewind. Pioneer, investeerder in duurzame infrastructuur, heeft OG toegevoegd als de tweede investering in hun tweede institutionele fonds. Deze strategische zet stelt OG in staat om haar positie in de markt voor duurzame brandstoffen verder te versterken.

Samen met Pioneer zet OG de volgende stap in haar ambitie om de toonaangevende speler in schone brandstoffen in Europa te worden en een grote impact te maken op duurzame mobiliteit. OG en Pioneer geloven sterk in de multifuel-strategie en visie. Pioneer’s visie is dat OG de komende vijf jaar meer dan €150 miljoen zal investeren, waardoor OG haar netwerk in Europa verder kan uitbreiden met nieuwe locaties voor Bio-CNG, Bio-LNG, EV, HVO100 en Waterstof.

OG heeft momenteel meer dan 325 locaties in Nederland, Duitsland, Zweden en Italië en heeft ambitieuze plannen voor verdere uitbreiding naar andere landen.

Sinds december 2018 hebben de vorige aandeelhouders ABN AMRO SIF en Meewind, samen met oprichter/CEO Marcel Borger en COO Jeroen Meiberg, OG naar deze mijlpaal geleid. Voor hen is dit het juiste moment om het stokje over te dragen aan Pioneer, die OG door de volgende groeifase zal leiden. Oprichter/CEO Marcel Borger en COO Jeroen Meiberg blijven als aandeelhouders betrokken en kijken enthousiast uit naar deze nieuwe fase, die een nieuw hoofdstuk markeert in een inspirerend ondernemersverhaal.

Met een sterke klantenbasis, waaronder DHL, Edeka, Transgourmet, Amazon, Omrin, Cosun, Postnord en SNAM, kijken Pioneer en OG met vertrouwen naar de toekomst. Ze zetten zich samen in voor de verdere ontwikkeling van duurzame brandstofoplossingen, zoals Bio-CNG en Bio-LNG, voor zwaar transport in Europa, naast HVO100 en EV.

Daarnaast werkt OG nauw samen met toonaangevende voertuigfabrikanten zoals Iveco, Scania en Volvo om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Sam Abboud, een van de Managing Partners van Pioneer, zegt: “We zijn enthousiast om samen te
werken met het managementteam om OG’s netwerk van schone tankstations in Europa verder uit te breiden. Dit is de eerste belangrijke stap in onze ambitie om OG te ontwikkelen tot het leidende platform voor groene wegtransportinfrastructuur in Europa.”

Oprichter Marcel Borger bevestigt dit en kijkt uit naar de samenwerking met Pioneer in deze nieuwe fase: “Deze investeerder sluit naadloos aan bij onze cultuur en doelstellingen, evenals onze ambitie. We houden niet alleen van het doel, maar ook van de reis ernaartoe.”

Grote drukte op wegen ten zuiden van Rotterdam

Foto: Adobe Stock | Frans

RHOON – Rijkswaterstaat waarschuwt voor grote drukte op de wegen ten zuiden van Rotterdam. Op de A29 en de N3 gebeurden ongelukken en er zijn werkzaamheden op de A16 en de A59. De wegbeheerder adviseert reizigers dinsdag om voor vertrek goed naar de verkeersinformatie te kijken “en waar het kan de reis uit te stellen”.

Bij het ongeval op de A29 ter hoogte van Willemstad waren vijf auto’s betrokken. Volgens de politie zijn er meerdere gewonden. Agenten onderzoeken hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

Verder wordt gewerkt aan de A59 van knooppunt Sabina naar knooppunt Noordhoek. Ook de werkzaamheden aan de Drechttunnel bij Dordrecht, die onderdeel is van de A16, leiden tot lange vertragingen.

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker ‘Stena Immaculate’

Foto: Adobe Stock

HULL – Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd.

“We zijn volop aan het mobiliseren”, aldus de zegsman.

De twee schepen die maandagochtend op de Noordzee op elkaar zijn gevaren, stonden dinsdag aan het begin van de nacht nog in brand. Volgens de woordvoerder van Boskalis is het containerschip in de loop van de nacht losgekomen van de tanker.

“Dus die twee zitten niet meer in elkaar.”

Boskalis heeft volgens hem geen rol bij het bergen van het containerschip Solong.

Nieuwszender: lucht en zee rond schepen afgesloten na aanvaring

Foto: Adobe Stock | Joe Gaugh

LONDEN – Het luchtruim en zeegebied rond de plek van de aanvaring tussen een tanker en vrachtschip voor de Britse kust zijn afgesloten. Dat bericht nieuwszender Sky News, die meldt dat later mogelijk een nog grotere veiligheidszone wordt ingesteld.

Het gaat volgens Sky News op dit moment om een zone van 5 mijl, ongeveer 8 kilometer. De kustwacht had schepen na de aanvaring al opgeroepen uit de buurt te blijven.

Voor de kust van East Yorkshire kwamen maandag de tanker Stena Immaculate en het vrachtschip Solong met elkaar in aanvaring. Tientallen opvarenden konden worden gered. Een bemanningslid van de Solong wordt nog vermist.

Het is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd in aanloop naar de aanvaring. Een regeringsbron zegt tegen The Telegraph dat opzet niet kan worden uitgesloten, al zouden daar ook nog geen aanwijzingen voor zijn.

Omzet transportsector steeg opnieuw in laatste kwartaal 2024

DEN HAAG – De Nederlandse transportsector heeft in het vierde kwartaal van 2024 opnieuw meer omzet geboekt. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet gemiddeld met 4,2 procent. Dit is al het vierde kwartaal op rij met een positieve omzetontwikkeling. Dat meldt het CBS.

De grootste stijging vond plaats in de opslag- en dienstverlening voor vervoer, met een groei van 8,9 procent. Ook de omzet van luchtvaartbedrijven (+5,5 procent) en vervoer over land (+3,8 procent) steeg duidelijk.

Niet alle sectoren zagen groei. De omzet daalde flink bij het vervoer over water (-5,4 procent) en bij post- en koeriersbedrijven (-4,4 procent). Vooral in de binnenvaart (-5,7 procent) en de zee- en kustvaart (-5,3 procent) hadden ondernemers het zwaar.

Jaarcijfers positief

Over heel 2024 bekeken deed de transportsector goede zaken. De omzet groeide gemiddeld met bijna 4 procent (3,9 procent) ten opzichte van 2023. De sterkste groei kwam opnieuw uit de opslag- en dienstverlening (+5,9 procent). Alleen het vervoer over water leverde omzet in (-1,3 procent).

Minder faillissementen

Er gingen in het vierde kwartaal van 2024 minder transportbedrijven failliet dan eerder in het jaar. Het aantal faillissementen daalde naar 65 bedrijven, dat is ruim 15 procent minder dan het kwartaal daarvoor. Toch blijft het aantal faillissementen hoog vergeleken met eerdere jaren.

Vertrouwen ondernemers flink gedaald

Hoewel de omzet groeide, zijn transportondernemers begin 2025 minder positief geworden over de toekomst. Het ondernemersvertrouwen zakte flink naar -8,3, terwijl dit in het vorige kwartaal nog op +1,7 stond. Transportbedrijven zijn daarmee pessimistischer dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer, die ook negatief gestemd is (-5,4).

Prijzen gestegen, behalve in binnenvaart

De prijzen van vervoer en opslag stegen met gemiddeld 2,8 procent in het laatste kwartaal. Tegelijkertijd kelderden de prijzen in de binnenvaart met bijna 8 procent. Vooral het vervoer van natte bulk werd ruim 14 procent goedkoper. De verhuurprijzen voor zeevaartuigen daalden zelfs met ruim 9 procent.

Eén bemanningslid van de Solong nog vermist na aanvaring op de Noordzee

Foto: Transport Online | E. van der Wal

HULL – Eén van de veertien bemanningsleden van het vrachtschip Solong wordt na een aanvaring met een tanker nog vermist, zegt scheepvaartbedrijf Ernst Russ, de eigenaar van het schip. De Solong, op weg naar Rotterdam, botste op de Noordzee voor de kust van Engeland tegen de tanker, die voor anker lag.

De overige bemanningsleden zijn veilig aan wal gebracht, aldus het bedrijf. Ook de ruim twintig opvarenden van de tanker moesten noodgedwongen hun schip verlaten.

De inspanningen om het vermiste bemanningslid te vinden zijn nog gaande, citeert Sky News de verklaring van Ernst Russ.

Het containerschip en de tanker Stena Immaculate liepen allebei aanzienlijke schade op bij de aanvaring en de daaropvolgende brand, aldus het bedrijf verder. De tanker bevatte kerosine voor de Amerikaanse strijdkrachten. Na de aanvaring waren er explosies.

Eén gewonde naar ziekenhuis na aanvaring schepen op Noordzee

HULL – Na de aanvaring tussen een olietanker en een vrachtschip voor de kust van Groot-Brittannië is één opvarende naar het ziekenhuis gebracht, zegt de regionale afgevaardigde in het parlement, Graham Stuart na een gesprek met de minister van Transport.

36 anderen zijn in veiligheid gebracht, aldus Stuart. Daarmee zijn volgens Stuart alle opvarenden van beide schepen aan land, schrijven BBC en Sky News.

Stuart voegde eraan toe dat hij bezorgd is over de “mogelijke ecologische impact”. Er brak een grote brand uit aan boord van de olietanker Stena Immaculate en het schip lekte vliegtuigbrandstof na de botsing.

Socialemediaplatform X kampt met storing

DEN HAAG – Mensen ondervinden maandag problemen met socialemediaplatform X. Zo lukt het niet om nieuwe posts te laden. Op storingswebsite Allestoringen.nl zijn al duizenden meldingen binnengekomen over X. Elon Musk, eigenaar van X, schrijft de storing toe aan een cyberaanval.

Ook bij de internationale storingsmeldsite Downdetector loopt het aantal meldingen over problemen met het platform hard op, tot meer dan 40.000. “Er was en is nog steeds een enorme cyberaanval tegen X. We worden elke dag aangevallen, maar dit was uitgevoerd met veel capaciteit. Ofwel is er een grote, gecoördineerde groep en/of een land bij betrokken”, zei Musk in een bericht op het platform.

De miljardair kocht X, voorheen bekend als Twitter, voor 44 miljard dollar in 2022. De topman verlaagde het personeelsbestand van het bedrijf met ongeveer 80 procent, van 7500 medewerkers, naar 1300 werknemers. X kreeg sinds de overname door Musk met verschillende grote storingen te maken.

×