Clicky

maandag 5 mei 2025 - 18:58 uur
Home Blog Pagina 112

Staal en aluminium in VS duurder in aanloop naar heffingen

NEW YORK – Amerikaanse fabrikanten die aluminium en staal gebruiken, betalen nu al meer voor die metalen dan concurrenten in Europa. Dit gebeurt nog voordat de importheffingen van president Donald Trump op die materialen zijn ingegaan. Het verschil met Europese fabrieken loopt op tot tientallen procenten, berekende financieel persbureau Bloomberg.

Fabrikanten die tegen actuele marktprijzen aluminium willen inkopen in de Verenigde Staten zijn daarvoor ongeveer 23 procent meer kwijt dan in Europa. Staal is 40 procent duurder.

Die hogere prijzen zijn het gevolg van de grotere voorraden die aluminium- en staalverbruikers willen aanleggen in de aanloop naar de heffingen, die volgens een besluit van Trump woensdag moeten ingaan. Het gaat om een tarief van 25 procent op alle aluminium en staal die de VS binnenkomen.

Koperprijs

Ook voor koper betalen partijen op de Amerikaanse markt meer, hoewel importheffingen voor dit metaal waarschijnlijk veel langer op zich laten wachten. Het gaat om een verschil van ongeveer 10 procent. Onlangs beval Trump een onderzoek naar koperimport en de gevolgen voor de Amerikaanse nationale veiligheid.

De prijsverschillen laten zien dat handelstarieven al voor grote verschuivingen zorgen voordat ze ingaan. Voor Amerikaanse fabrikanten die veel metaal gebruiken, dreigt een nadeel ten opzichte van buitenlandse concurrenten omdat ze duurder uit zijn. Handelaren in metalen dirigeerden juist meer staal en aluminium naar de Amerikaanse markt voordat de importheffingen ingaan.

Gedachte achter heffingen

Trump meent dat de importheffingen de Amerikaanse staal- en aluminiumindustrie doen herleven. Als buitenlandse metalen duurder worden, stimuleert dat vraag bij fabrikanten op eigen bodem, is de gedachte. Critici waarschuwen dat hogere importprijzen worden doorberekend aan consumenten, wat de inflatie aanjaagt.

Geen giftig natriumcyanide in vrachtschip Solong

LONDEN – Er bevindt zich toch geen giftig natriumcyanide aan boord van het vrachtschip Solong, dat voor de Britse kust op een tanker botste. Dat meldt de eigenaar van het schip. “Er zijn vier lege containers die eerder de gevaarlijke chemische stof hebben bevat. Deze containers zullen onder toezicht blijven staan”, staat in een verklaring.

Door de botsing tussen de Solong en de Stena Immaculate brak op beide schepen brand uit. De Britse kustwacht meldt dat de Solong nog steeds in brand staat. “Het vuur aan boord van de Stena Immaculate is aanzienlijk afgenomen”, aldus een verklaring.

De Britse organisatie die ongevallen op zee onderzoekt (MAIB), zegt volgens Sky News dat nog moet worden besloten welk land de leiding krijgt bij het onderzoek. De Solong voer onder Portugese vlag, de Stena Immaculate onder de Amerikaanse. Met beide landen zou al worden overlegd.

Over de oorzaak van de aanvaring bestaat nog onduidelijkheid. Slecht zicht op zee wordt in Britse media genoemd als mogelijke factor. Een woordvoerder van de Britse premier Keir Starmer zei dat vooralsnog niet uitgegaan wordt van opzet.

Greenpeace: veel zorgen om giftige stoffen na aanvaring vrachtschepen op Noordzee

AMSTERDAM – Zorgen over lekkende brandstof bij de aanvaring op de Noordzee nemen toe, zegt Greenpeace.

Maandag botsten een tanker met kerosine en een vrachtschip tegen elkaar voor de Engelse kust. “De vliegtuigbrandstof is in de buurt van een broedplaats voor bruinvissen in het water terechtgekomen en dit is giftig voor vissen en andere zeedieren”, zegt directeur Andy Palmen van Greenpeace Nederland. Ook is er nog onduidelijkheid over andere giftige stoffen die mogelijk vrijkomen.

Greenpeace hoopt dat een milieuramp kan worden voorkomen. “Het lekken van brandstof van de schepen kan ook ernstige risico’s opleveren voor nabijgelegen natuurreservaten”, zegt Palmen. “Het is essentieel dat de autoriteiten de situatie doorlopend monitoren en beoordelen, zodat er direct maatregelen genomen kunnen worden om het vrijkomen van vliegtuigbrandstof en andere giftige stoffen uit de twee schepen zoveel mogelijk in te dammen.”

Verder zou het vrachtschip onder meer het uiterst giftige natriumcyanide aan boord hebben. Een Britse parlementariër stelde dinsdag dat dit nog niet zeker is. Greenpeace benadrukt dat natriumcyanide een zeer giftige chemische stof is “die ernstige schade kan veroorzaken”.

Grote milieu- en transportcontrole in Vlissingen levert veel overtredingen op [+foto’s]

Foto: Politie

VLISSINGEN – Op maandag 10 maart is er op een parkeerplaats aan de Frankrijkweg in Vlissingen een uitgebreide milieu- en transportcontrole gehouden. Bij 53 gecontroleerde voertuigen werden meerdere overtredingen geconstateerd, meldt de politie.

De controle werd gezamenlijk uitgevoerd door onder andere de Douane, Koninklijke Marechaussee (KMAR), Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), RDW, RUD Zeeland, Zeehavenpolitie en diverse politieteams. De inspecties richtten zich met name op afvaltransporten en het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Tijdens de controle werden onder meer boetes uitgedeeld voor:

  • Twee versleten banden op een trailer (moesten ter plekke vervangen worden);
  • Ontbrekend spatscherm op een trailer;
  • Scherp uitstekende lading;
  • Defecte remlichten op een aanhangwagen;
  • Overbelading (één voertuigcombinatie woog 700 kilo te zwaar);
  • Onterecht gebruik van groene handelaarskentekenplaten

Daarnaast werd een Bulgaarse vrachtwagen direct van de weg gehaald vanwege meerdere ernstige technische gebreken. Het voertuig moest onmiddellijk worden hersteld voordat het verder mocht rijden.

Foto: Politie

Ook werd er een vrachtwagen met een gescheurde verpakking asbest aangetroffen. De lading moest ter plekke opnieuw worden afgedicht. Bij vervolgonderzoek door de RUD op de betreffende asbestlocatie werden nog meer overtredingen vastgesteld.

Foto: Politie

Verder hield de Koninklijke Marechaussee een vreemdeling staande, die nu 28 dagen de tijd heeft gekregen om het Schengengebied te verlaten.

VN: hele families gedood bij geweld in Syrië

GENEVE – Bij de geweldsuitbarsting aan de Syrische kust zijn hele families vermoord. Dat meldt het mensenrechtenkantoor van de Verenigde Naties, dat tot dusver informatie heeft over de dood van 111 burgers. Het aantal doden is vermoedelijk veel hoger.

Een woordvoerder zei dat onder de slachtoffers ook vrouwen en kinderen zijn. Het geweld richtte zich vooral op dorpen en steden waar veel alawieten wonen, de minderheid waar ook de verdreven president Bashar al-Assad toe behoort.

“Veel van de gedocumenteerde gevallen betroffen standrechtelijke executies. Deze lijken te zijn uitgevoerd op sektarische basis”, aldus de zegsman. Die vertelde dat getuigen hebben verklaard dat mannen soms in het bijzijn van hun gezin zijn doodgeschoten.

Aanval op regeringstroepen

Het geweld laaide vorige week op toen loyalisten van de gevluchte dictator Assad troepen van de nieuwe regering aanvielen. Daarna zouden strijders die het nieuwe bewind steunen op grote schaal burgers hebben gedood.

De mensenrechtentak van de VN noemt het positief dat de nieuwe Syrische regering een onderzoekscommissie instelt. Hoge Commissaris voor de Mensenrechten Volker Türk dringt aan op een snel en onpartijdig onderzoek.

Onduidelijkheid over lading vrachtschip ‘Solong’ voor Britse kust

LONDEN – Een Britse parlementariër heeft benadrukt dat nog onduidelijk is welke lading het vrachtschip Solong vervoerde. Melanie Onn zei tegen de BBC dat niet is bevestigd dat giftig natriumcyanide aan boord was.

“Ze weten eigenlijk niet wat de lading van de Solong precies is. En als het inderdaad natriumcyanide zou zijn, dan zou dat zeer zorgwekkend zijn”, zei de politica, die het kiesdistrict Great Grimsby and Cleethorpes vertegenwoordigt.

De BBC stelt dat het eerder heeft bericht dat containers voor natriumcyanide aan boord waren. Onduidelijk is of die stof daadwerkelijk in de containers zat op het moment van de aanvaring.

De Solong botste voor de Britse kust op de tanker Stena Immaculate. Die vervoerde brandstof voor de Amerikaanse strijdkrachten.

DNB waarschuwt: te hoge inflatie mag niet nieuwe normaal worden

AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt dat de inflatie in Nederland te hoog is. “Hoewel Nederland momenteel een goede positie heeft om tijdelijke hogere inflatie te dragen, mag dit niet het nieuwe normaal worden. Blijft de inflatie namelijk langer hoog, dan kunnen inflatieverwachtingen stijgen, wat leidt tot hogere looneisen en prijzen”, schrijft de centrale bank op zijn website. Dat laatste zou op termijn ook de Nederlandse concurrentiepositie kunnen schaden.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dinsdag dat het dagelijks leven in februari gemiddeld 3,8 procent duurder was dan dezelfde maand vorig jaar. De Nederlandse inflatie wijkt hiermee duidelijk af van die elders in de eurozone. Vooral bij voedingsmiddelen, dranken en tabak was de prijsstijging op jaarbasis hier groter dan gemiddeld in de eurozone.

DNB waarschuwde in december al dat de inflatie in Nederland de komende jaren waarschijnlijk hoger blijft dan in het eurogebied als geheel. Dat komt onder meer doordat de lonen hier de laatste tijd nog vrij hard omhooggaan. Nu wijst de centrale bank er nog eens op dat de overheid via uitgaven en belastingen zelf ook invloed heeft op de inflatie. Zo kan een verhoging van de btw en accijnzen de inflatie aanjagen. “Daarom is het verstandig als de overheid in haar beleid rekening houdt met deze effecten”, aldus DNB.

Soms is het effect van een maatregel minder duidelijk. Een lagere loonbelasting kan bijvoorbeeld zorgen voor lagere productiekosten en daarmee voor lagere prijzen. Maar een lagere loonbelasting kan ook leiden tot hogere nettolonen en meer consumptie. Die hogere consumptie werkt volgens de deskundigen van DNB juist prijsopdrijvend.

Europese partijen willen bevroren Russisch geld naar Oekraïne

STRAATSBURG – Meerdere partijen in het Europees Parlement roepen op om de miljarden bevroren Russische tegoeden vrij te maken en beschikbaar te stellen voor Oekraïne.

Onder meer fractievoorzitter van de sociaaldemocraten Iratxe García Pérez riep daar dinsdag toe op in het Europees Parlement tijdens een debat over Europese veiligheid en Oekraïne. Zij zei dat de 200 miljard aan bevroren Russische tegoeden gebruikt zouden moeten worden om Oekraïne te bewapenen en opnieuw op te bouwen.

Ook de centrumrechtse Europese Conservatieven en Hervormers (ECH) zien het Russische geld graag naar Oekraïne gaan. “Het is genoeg om Oekraïne voor nog vijf jaar oorlog te kunnen steunen”, zei Europarlementariër Patryk Jaki. De Groenen spraken eveneens in het debat steun uit voor het vrijmaken van het Russische geld voor Oekraïne.

Momenteel wordt de rente van de Russische tegoeden wel gebruikt voor hulp aan Oekraïne. Woensdag staat er een debat over de tegoeden gepland in het Europees Parlement.

Obimex kiest weer voor Mercedes-Benz Trucks: na Antos nu ook Actros trucks in vloot

ALMELO – Onlangs draaiden twee Actros 1840 LS trekker-opleggercombinaties de weg op bij Baan Twente Trucks in Hengelo. Groothandel voor de afbouwsector Obimex uit Almelo nam twee nieuwe Mercedes-Benz trucks in gebruik. Een moment waar het familiebedrijf én hun vaste chauffeurs Roy en Thijmen reikhalzend naar uit hebben gekeken.

In het gesprek met vaste mobiliteitspartner Baan Twente Trucks over de vervanging en uitbreiding van het wagenpark waren voor Eelco Jan Bruinsma, directeur Obimex, alle opties bespreekbaar. Voor het vervoer van materialen naar bouwplaatsen in heel Nederland, maakte het bedrijf traditioneel gebruik van compacte Antos motorwagens. Toch werd besloten ook eens een Actros trekker-opleggercombinatie in de praktijk te testen.

Bruinsma: “Het is natuurlijk mooi als we op papier meer volume en kilo’s mee kunnen nemen. Toch moet alles in de praktijk nog maar zien te kloppen. In de dag durende demorit die Baan Twente Trucks ons aanbood, konden onze vaste chauffeurs ervaren of zij net zo enthousiast werden van een trekker-opleggercombinatie als van de motorwagen die zij gewend waren.” Achter het demovoertuig werd een twee-assige city-oplegger met gestuurde achteras gekoppeld. Hiermee bleek de nodige wendbaarheid van de vier meter langere combinatie op krappe bouwplaatsen gegarandeerd.

Chauffeur Roy Meulman: “De gestuurde trailer liep perfect mee met de Actros. We hebben op een parkeerplaats lastige manoeuvres getest, maar we hadden al snel door dat het gemak waarmee je deze truck bestuurt, heel veel vertrouwen geeft!”

Chauffeursauto’s

De Actros overtuigde op meerdere fronten en dus bestelde Obimex enkele maanden geleden bij Baan Twente Trucks twee Actros 1840 LS trekkers én twee Krone city-opleggers. De Actros is voorzien van de lange, luchtgeveerde StreamSpace cabine met een motortunnel van 170 mm. Dit heeft als voordeel een lage instap van slechts drie treden en toch een riante stahoogte in de cabine. De opdracht ‘maak er een chauffeursauto van’ werd door de truckdealer goed verstaan. Beide trucks zijn uitgerust met standkachel, automatische airco, lederen stuurwiel, koelkast, led sfeerverlichting, luchtgeveerde chauffeursstoelen, DAB+ radio, trucknavigatie met live traffic, een bed en het multimedia dashboard: Multimedia Cockpit Interactive. Ook het exterieur van de Actros heeft met chromen accenten, led-koplampen en luchthoorns een aantrekkelijke upgrade gekregen.

Chauffeur Thijmen Manenschijn: “We komen vaak heel vroeg op slecht verlichte bouwplaatsen en dan maakt die beugel met ledverlichting bovenop echt een verschil. Maar het ziet er natuurlijk ook lekker uit. Net zoals het rijdt overigens. Wat ons in de test meteen opviel was de stille cabine.” Zijn collega Roy beaamt dat. “De nieuwe Actros rijdt veel stiller en schakelt soepeler met de nieuwe versnellingsbak. Ik zit goed en heb overzicht in de cabine waardoor je de truck heel intuïtief bestuurt.”

Een mooi koppel

De configuratie van trekker en oplegger werd optimaal op elkaar afgestemd. Een wielbasis van 3.85 m en een 8-tons vooras van de Actros blijkt voor Obimex optimaal te zijn voor het vervoer van zware bouwmaterialen. Baan Twente Trucks paste de schotelpositie en -hoogte aan op de Krone oplegger. Deze twee-assige city-opleggers zijn bijzonder geschikt voor de distributie van bouwmaterialen.

De voorste as is hefbaar en de achterste as gestuurd waarmee de zo gewenste wendbaarheid behouden wordt. De chauffeurs beschikken achterop over een meeneemheftruck waarmee zij lange materialen zoals metal-stud-profielen zelfstandig kunnen uitladen.

Op het dak van de trailer is een slim veiligheidssysteem gemonteerd waarmee het dekzeil bol wordt geblazen. Hierdoor kan er geen water op blijven liggen en er ontstaat er geen gevaarlijke ijsvorming wanneer het vriest. De sideskirts van de trekker lopen optisch door naar de oplegger waardoor het nog meer als één strak vormgegeven combinatie oogt. Voor extra veiligheid monteerde Baan Twente Trucks nog een camerasysteem dat Roy en Thijmen perfect zicht rondom geeft. Alle servicewerkzaamheden van de Actros trekkers zijn de komende acht jaar ondergebracht in een Reparatie & Onderhoudscontract bij de truckdealer.

Obimex uit Almelo is een groothandel met een passie voor plafonds, wanden en verlichting. Met ongeveer 45 collega’s bedient het familiebedrijf de droge afbouwmarkt in heel Nederland. Het eigen wagenpark bestaat uit twee trekkers en twee motorwagens van Mercedes-Benz Trucks en enkele Sprinter bestelwagens voor het montagebedrijf. Daarnaast maakt Obimex gebruik van externe transporteurs. Het bedrijf zet bewust in op chauffeurscomfort. Bruinsma: “Het is de komende acht à negen jaar de werkplek van deze mannen. Dan zorgen we er graag voor dat het helemaal naar hun zin is.”

Man (20) aangehouden voor beramen terreuraanslag

APELDOORN – De politie heeft vrijdag in Apeldoorn een 20-jarige Syrische Rotterdammer aangehouden.

De man wordt verdacht van deelname aan een terroristische organisatie en het beramen van een terroristische aanslag, meldt de politie dinsdag.

De man is aangehouden door de Dienst Speciale Interventies na een tip uit het buitenland aan de politie Rotterdam. Maandag is zijn voorarrest met twee weken verlengd.

Of de aanhouding iets heeft te maken met een eerdere terroristische dreiging tegen het Festival der Liebe dat afgelopen weekend in Ahoy Rotterdam is gehouden, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. “Het onderzoek loopt nog”, zegt een woordvoerder. Het evenement verliep zonder grote incidenten.

NAVO-chef Rutte maant EU om nauwer samen te werken met Turkije

BRUSSEL – NAVO-topman Mark Rutte dringt aan op nauwere samenwerking tussen EU-leiders en Turkije. Europa heeft deze sterke bondgenoot nodig nu het steeds meer zichzelf moet gaan verdedigen, zei de secretaris-generaal.

De Europese Unie en Turkije hebben al jaren een moeizame verstandhouding. De toetreding van kandidaat-lid Turkije ligt al jaren stil en is meermaals doodverklaard. De EU verwijt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan autoritaire trekjes en EU-lidstaten Griekenland en Cyprus klagen over onopgeloste ruzies. Turkije steunt Oekraïne ook niet volledig, maar probeert de banden met Rusland te behouden en doet niet mee met internationale sancties. Als minister-president van Nederland had Rutte een paar forse aanvaringen met Erdogan.

EU-leiders moeten de verstoorde verhoudingen met Erdogan proberen te herstellen, zei Rutte volgens ingewijden begin februari in Brussel. De secretaris-generaal wees onder meer op de Turkse wapenindustrie, bevestigt een bron na berichtgeving door de Financial Times. Die kan belangrijk zijn nu Europa zich snel wil herbewapenen en tegelijkertijd Oekraïne wil helpen.

Turkije is lid van de NAVO en heeft na de Verenigde Staten het grootste leger van de 32 lidstaten. De Turkse buitenlandminister Hakan Fidan schoof begin deze maand aan bij overleg van de “coalitie van bereidwillige landen” die Oekraïne na een toekomstig bestand of zelfs vredesakkoord wil beschermen. Ankara staat open voor deelname aan een nieuwe veiligheidsordening in Europa nu de Amerikanen zich terugtrekken, zei Fidan.

Ford Trucks en IVECO gaan samenwerken aan nieuwe zware vrachtwagencabine

TURIJN/ISTANBOEL –  Ford Trucks, het merk voor zware bedrijfsvoertuigen van Ford Otosan, en IVECO, het merk van Iveco Group N.V. dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en verkoopt, kondigen vandaag de ondertekening aan van een bindende gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst (Joint Development Agreement – JDA) voor het ontwerp en de engineering van een nieuwe cabine voor zware vrachtwagens.

Deze overeenkomst volgt op het exclusieve, niet-bindende Memorandum van Overeenstemming (MoU) dat de twee bedrijven op 14 maart 2024 aankondigden en zet deze om in een operationeel project. De JDA vormt het contractuele kader voor de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe cabine voor zware vrachtwagens en, waar relevant, gezamenlijke inkoop. Beide bedrijven zullen de cabine in hun eigen faciliteiten produceren en assembleren, met aanpassingen in ontwerp en styling die passen bij hun respectieve merken, Ford Trucks en IVECO.

De nieuwe cabine zal de concurrentiepositie van beide merken versterken door een oplossing te bieden die voldoet aan de aankomende EU Direct Vision Standard, met verbeterde aerodynamica voor een lagere CO₂-uitstoot. De focus ligt op rijcomfort, veiligheid, aerodynamica en modulariteit, terwijl kostenbeheersing en volledige compatibiliteit met alle aandrijflijnen worden gewaarborgd. De eerste cabines worden naar verwachting in 2028 in productie genomen.

Door deze samenwerking zullen beide bedrijven een nieuwe modulaire cabinefamilie ontwikkelen met de nieuwste technologieën, die aanzienlijk geavanceerder zal zijn dan eerder geplande cabines, terwijl er aanzienlijke investeringsbesparingen worden gerealiseerd. De geschatte gezamenlijke uitgaven onder deze JDA bedragen in totaal 343 miljoen euro.

Bij de ondertekening waren aanwezig: Güven Özyurt, Algemeen Directeur van Ford Otosan; Emrah Duman, Vicepresident van Ford Trucks; Olof Persson, CEO van Iveco Group; en Luca Sra, President van de Truck Business Unit van Iveco Group.

Emrah Duman, Vicepresident van Ford Trucks, benadrukte de toewijding van Ford Trucks aan engineering, innovatie en hoogwaardige oplossingen voor de zware bedrijfsvoertuigenindustrie: “Bij Ford Trucks streven we ernaar de grenzen van technische uitmuntendheid te verleggen. Deze gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst is een bewijs van ons vermogen om geavanceerde oplossingen te ontwerpen en te ontwikkelen die niet alleen voldoen aan, maar zelfs de evoluerende normen van de sector overtreffen. Door samen te werken met IVECO versterken we onze capaciteit om innovatieve, hoogwaardige
cabines te leveren die nieuwe maatstaven zullen zetten op het gebied van veiligheid, aerodynamica en rijcomfort, terwijl we tegelijkertijd kostenefficiëntie en naleving van regelgeving garanderen.”

Luca Sra, President van de Truck Business Unit van Iveco Group, verklaarde: “We zijn verheugd om onze samenwerking met Ford Trucks naar een hoger niveau te tillen met deze overeenkomst. Door onze engineeringexpertise te bundelen en onze krachten te combineren, zullen we een product creëren dat nieuwe normen stelt op het gebied van veiligheid, efficiëntie, kwaliteit en rijcomfort. Deze overeenkomst is een strategische stap die zowel IVECO als Ford Trucks in staat stelt om koploper in de markt te blijven, goed voorbereid te zijn op nieuwe regelgeving en uitzonderlijke kwaliteit en waarde te bieden aan onze klanten.”

Volkswagen ziet jaarwinst kelderen door hoge kosten

WOLFSBURG – Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft vorig jaar fors minder winst geboekt, mede door hoge kosten voor reorganisaties. Volgens het bedrijf, dat ook merken als Škoda, Audi, Seat en Porsche bezit, daalde de nettowinst met bijna 31 procent tot 12,4 miljard euro vergeleken met een jaar eerder.

Volkswagen heeft te maken met forse uitgaven voor herstructureringen, waaronder de recente sluiting van de Audi-fabriek in Brussel. Eind vorig jaar sloot het bedrijf een overeenkomst met de vakbond over een grote reorganisatie in Duitsland om kosten te besparen. Daarbij gaan in eigen land de komende jaren 35.000 banen verloren bij het hoofdmerk.

Het bedrijf uit Wolfsburg zag de omzet vorig jaar licht stijgen tot 324,7 miljard euro, ondanks lagere verkopen op de belangrijke Chinese automarkt door felle concurrentie van lokale merken. De totale verkoop van Volkswagen Group zakte in 2024 met meer dan 3 procent tot ongeveer 9 miljoen voertuigen.

Het concern rekent voor dit jaar op groei van de omzet tot wel 5 procent, ondanks de dreigende importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump op Europese auto’s en de zorgen op de beurzen over een wereldwijde handelsoorlog.

Nooteboom verlegt de grenzen van rotorbladtransport

WIJCHEN – Nooteboom Trailers breidt haar windprogramma verder uit met de baanbrekende, vier keer uitschuifbare Super Wing Carrier XL (SWC-XL). Deze trailer speciaal ontworpen voor het transport van de nieuwste windturbine rotorbladen van meer dan 85 meter lang. Deze extreem lange trailer, type SWC-91-24V(QP), heeft extra lengte en laadvermogen zonder verlies van stabiliteit. Doordat de nieuwste technieken zijn toegepast op de Super Wing Carrier XL blijft het de meest veilige oplossing voor het vervoer van (extreem lange) rotorbladen.
​​
​Innovatieve Wing Shaped Beam

​De SWC-XL vertegenwoordigt de volgende generatie Super Wing Carriers, waarin diverse nieuwe technieken zijn toegepast. Zoals de door Nooteboom gepatenteerde “Wing Shaped Beam”: door deze slimme constructie kan de transporthoogte achter de zwanenhals, waar de wortel van het rotorblad wordt geladen, extra laag blijven.
​​
​Steeds langere rotorbladen

Vanwege het toenemende gewicht van de steeds langere rotorbladen, is de voorkant van de trailer uitgevoerd met een 2-assige Jeepdolly geschikt voor een 8×4 truck. De achterkant van de Super Wing Carrier XL is uitgerust met 4 pendelaslijnen. De laadvloer achter de zwanenhals kan in diverse stappen tot meer dan 75 meter lengte worden uitgeschoven. Met extra vulplaten kan de chauffeur de bolling van de onbeladen trailer aan de vorm van de vleugel aanpassen, zodat er altijd een optimale verhouding is tussen bodemvrijheid en transporthoogte.

Maximale stabiliteit

​Omdat de langere rotorbladen met name aan de wortelkant zwaarder en hoger zijn, speelde de stabiliteit een cruciale rol in het ontwerp van de SWC-XL. Door het stuursysteem in het chassis van de jeepdolly te integreren in plaats van in de zwanenhals, is aan de voorzijde extra stabiliteit bereikt. Daarnaast zorgen de enorme torsiestijve chassisbalken en het 2840mm brede assenstel aan de achterzijde voor extra stabiliteit.
​​
​Uitzonderlijke wendbaarheid

De vrij draaiende Jeepdolly en de grote stuuruitslag van 60 graden van de pendelassen maken de trailer uiterst wendbaar. In combinatie met de enorme hoogteslag van de zwanenhals van 1600 mm en van de pendelassen aan de achterkant van 600 mm kunnen met gemak de meest extreme obstakels worden overwonnen. Bovendien is de hele zijafscherming opklapbaar, wat de manoeuvreerbaarheid in bochten verbetert.


​​
​Snel en efficiënt laden en lossen

​Een groot voordeel van de Super Wing Carrier XL ten opzichte van rotorbladtransport met een naloopdolly is de aanzienlijk kortere laad- en lostijd en het bedieningsgemak. Door de hydraulische steunpoten met afstandsbediening kan het laadvlak snel en eenvoudig worden uitgeschoven. Alle systeemleidingen tussen voor- en achterzijde van de trailer zijn beschermd in de chassisbalken gemonteerd. Deze passen zich automatisch aan de uitgeschoven lengte van de trailer aan.

Als de Super Wing Carrier XL leeg is, kan de hele Jeepdolly met behulp van de zwanenhals worden opgetild. Hierdoor is ook het inschuiven snel en eenvoudig gedaan. Dankzij de rollende ladingdrager kan de trailer makkelijk worden aangepast aan verschillende rotorbladlengtes en ondersteuningsafstanden. Het rotorblad hoeft niet eerst in andere transportframes overgeplaatst te worden, maar kan direct op de Super Wing Carrier XL worden geladen.
​​
​Veilig transport

​Door het transport met de Nooteboom Super Wing Carrier XL uit te voeren, is het rotorblad gevrijwaard van diverse ongewenste krachten, die bij transport met een naloopdolly op het rotorblad optreden. Dit verhoogt de veiligheid en levensduur van de windturbine en voorkomt vroegtijdige reparatie- en garantiekosten. Ook wordt de onderzijde van het rotorblad door de chassisbalk van de trailer tijdens het transport beschermd tegen beschadigingen. Bovendien maakt de asafstand van 1510 mm het eenvoudiger om in heel Europa een ontheffing voor 12 ton per as te verkrijgen.


​​
​Prototype uitgebreid getest met LASO Transportes

Veiligheid staat bij Nooteboom voorop. Daarom worden prototypes uitgebreid getest voordat ze op de markt komen. Het internationale transportbedrijf LASO Transportes uit Portugal bleek hiervoor de ideale partner. Na tal van succesvolle testritten met de nieuwe Super Wing Carrier XL zal LASO in april het tweede voertuig in ontvangst nemen, na het debuut op de Bauma beurs in München (stand FN.720/10).

Krant: AF-KLM biedt 300 miljoen voor meerderheid in Air Europa

MADRID – Air France-KLM heeft 300 miljoen euro geboden voor een meerderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa. Dat meldt de Spaanse krant El Confidencial op basis van ingewijden.

Air France-KLM stelt volgens de krant voor om het bedrag in contanten te betalen aan de oprichtersfamilie die het gros van de aandelen in handen heeft, in ruil voor een belang van 51 procent.

Het luchtvaartconcern zou ook de schulden van het bedrijf bij de Spaanse overheid willen overnemen. Air France-KLM wil tegenover het ANP geen commentaar geven.

Ook Lufthansa zou een bod hebben gedaan. De krant meldt dat het Duitse luchtvaartconcern 240 miljoen euro in Air Europa wil investeren om 25 procent van het bedrijf in handen te krijgen.

×