Clicky

woensdag 30 juli 2025 - 23:59 uur
Home Blog Pagina 110

Vito Shukrula doet aangifte van smaad tegen John van den Heuvel

DEN HAAG – Advocaat Vito Shukrula doet aangifte van smaad en laster tegen John van den Heuvel, melden zijn advocaten in een verklaring.

Shukrula eist rectificatie van een column van de misdaadjournalist in De Telegraaf. Volgens Shukrula heeft Van den Heuvel “feitelijk onjuiste, kwalijke en lasterlijke informatie” gepubliceerd over hem.

Van den Heuvel schrijft in de column dat Shukrula een op een kon communiceren met Ridouan Taghi, terwijl de deken hem zou hebben opgedragen Taghi altijd met twee advocaten te bezoeken. Shukrula betwist dit. De raadsman werd in april aangehouden. Hij wordt verdacht van deelname aan de criminele organisatie van zijn ex-cliënt Taghi en het doorgeven van berichten van de Marengo-hoofdverdachte.

Shukrula zit momenteel vast. Hij wil dat de krant de rectificatie een etmaal plaatst op de hoofdpagina van de website en op de voorpagina van de krant in “chocoladeletters”. Een woordvoerder van De Telegraaf laat weten dat de hoofdredactie van de krant kennis heeft genomen van de aangifte.

NAVO-landen eens over grootste herbewapening in decennia

BRUSSEL – De NAVO-landen gaan zich veel beter bewapenen, hebben ze beloofd. Ze hebben ingestemd met fors verhoogde wensen van de militaire leiding van de alliantie.

De militaire planners van de NAVO hebben voor iedere lidstaat nieuwe zogeheten capaciteitsdoelstellingen opgesteld. Die schrijven voor wat Nederland en de andere 31 NAVO-landen op de been moeten brengen om dreigingen zoals die uit Rusland te kunnen afslaan. Ze moeten vooral veel meer doen aan luchtverdediging, langeafstandswapens en logistieke ondersteuning.

De extra slagkracht vergt een flinke inspanning, zeggen NAVO-bronnen. De nieuwe bewapeningsdoelen zouden volgens hoge diplomaten ruwweg 30 procent hoger liggen dan die van vier jaar geleden. Nederland heeft al berekend dat het 3,5 procent van de economie in defensie zal moeten steken om aan de wensen van het bondgenootschap te kunnen voldoen. Dat geldt volgens ingewijden met lichte verschillen ook voor de andere landen.

Oude eisen

De capaciteitsdoelstellingen staan los van de politieke afspraak die de NAVO op de komende top wil maken om 5 procent van het bruto binnenlands product aan defensie en ondersteunende zaken te besteden. Maar die 5 procent is niet toevallig de som van 3,5 procent aan ‘harde’ defensie-uitgaven en 1,5 procent voor ‘zachtere’ bestedingen aan cyberveiligheidsexperts en betere snelweg- en spoorverbindingen naar de grens met Rusland.

Het zo fors opschroeven van de verdediging van de NAVO-landen wordt extra moeilijk doordat veel landen nog niet aan de oude eisen voldoen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Nederland. Wat de NAVO precies van iedere lidstaat vraagt willen zij geheim houden om de vijand niet op zwakke plekken te wijzen.

Zwaargewonde bij brand in woning Den Haag

Ambulance

DEN HAAG – Bij een brand in een woning in Den Haag in de nacht van woensdag op donderdag is iemand zwaargewond geraakt, bevestigt de brandweer na berichtgeving van Omroep West. Het slachtoffer had brandwonden en had rook ingeademd.

De brand ontstond rond 04.00 uur op de bovenste verdieping van een portiekflat aan de Soestdijksekade. De brandweer trof het slachtoffer aan in de woning. Over de identiteit van deze persoon weet een brandweerwoordvoerder niets te zeggen.

Het vuur was ontstaan in de woonkamer van het huis. Wat de oorzaak is van de brand weet de brandweer niet.

Een woordvoerster van de veiligheidsregio laat weten dat het slachtoffer de bewoner van het huis is. Het vuur kon worden geblust. De woning is door rook- en brandschade onbewoonbaar. Andere huizen raakten volgens de woordvoerster niet beschadigd. De politie laat weten dat er “geen aanwijzingen zijn voor verdachte omstandigheden” en dus doet de politie geen onderzoek naar de brand.

Scania R530 V8 voor Johan Frens

NUNSPEET – Loonbedrijf Johan Frens uit Nunspeet heeft de allereerste Scania in gebruik genomen: een R530 V8 in King of the Road uitvoering. De rijk uitgeruste achtcilinder, die wordt ingezet voor mesttransport, vervult een langgekoesterde wens van de zonen van oprichter Johan Frens.

Van takken snoeien en vijzelen tot mais hakselen en mest vervoeren; Loonbedrijf Johan Frens voert een breed scala aan werkzaamheden uit in opdracht van veehouders en landbouwbedrijven op de Veluwe en in Flevoland.

Toen de trekker voor het mesttransport aan vervanging toe was, stond de keuze vast: het moest de Scania V8 worden die de zoon van Frens, puur uit liefhebberij, samenstelde via de Scania Configurator.

“Allebei onze zonen zijn gek van trucks en hadden dezelfde droom: een Scania met V8 motor. De oudste rijdt ermee en komt iedere dag met een glimlach thuis. Het is een plaatje en helemaal naar zijn wensen opgebouwd,” vertelt een trotse Johan Frens.

Rijk uitgerust

De Scania is uitgerust met een ruime Highline cabine, gespoten in de af-fabriek kleur Ruby Red en voorzien van alle denkbare opties. Via Alexander Veer Dienstverlening (AVDI) uit Scherpenzeel werd de truck afgewerkt, met onder andere verstralers, oranje zwaailichten, dubbele luchthoorns, chroomaccenten en een aerodynamisch pakket met dakspoiler en verlichte zijskirts. Spatlappen met Scania logo en glanzende aluminium velgen maken het plaatje compleet.

Gezien de aard van de werkzaamheden koos Frens voor de ruime R-cabine, die lager is dan zijn grote broer uit de S-serie. “Wij rijden veel korte ritten, moeten vaak in- en uitstappen en komen regelmatig op krappe boerenerven. Dan is de R-serie de meest logische keuze: praktisch en toch luxe.”

Uptime garantie

De Scania werd geleverd door Scania Nijkerk en om de uptime te garanderen, sloot Frens een onderhoudscontract af. “Vooral in het mestseizoen kunnen we ons geen stilstand veroorloven,” legt hij uit.

“Op het moment dat wij met mest aan komen rijden, staat er een heel team klaar om die uit te rijden. Als er iets misgaat, ligt alles stil. De medewerkers van Scania Nijkerk hebben ons verzekerd dat we ons daarover geen zorgen hoeven te maken en daar heb ik alle vertrouwen in.”

Veelzijdig familiebedrijf

Loonbedrijf Johan Frens v.o.f. werd in 2003 opgericht door Johan en zijn vrouw. Wat begon als een eenmanszaak is inmiddels uitgegroeid tot een veelzijdig familiebedrijf met vijf vaste medewerkers, waaronder beide zonen, en een handvol zzp’ers. Met een geavanceerd en gevarieerd machinepark voert het bedrijf een breed scala aan werkzaamheden uit voor veehouders en akkerbouwers in de regio, zoals slootonderhoud, grondbewerkingen, bemesten, maisoogst en grasoogst.

In het najaar wordt het aanbod uitgebreid met het vervoer van aardappelen, waardoor het bedrijf jaarrond inzetbaar is voor de agrarische sector.

Hydraulische cilinder klapt bij lossen bulkwagen

Foto: Regio15

’s-GRAVENZANDE – Bij een bedrijf aan de Wattstraat is woensdag een bulkwagen zwaar beschadigd geraakt tijdens het lossen van een lading kalk. Het voertuig kwam ernstig ten val nadat een hydraulische cilinder het begaf terwijl de bulktank volledig omhoog stond.

Door de klap stortte de tank met kracht naar beneden, waarbij ook de achteras van de vrachtwagen het begaf. Daarnaast raakte de dieseltank lek. De harde knal die daarbij ontstond, was in de wijde omtrek te horen.

Eerder melden wij, door aan de redactie verstrekte foutieve informatie, dat het voertuig slechts drie maanden oud was, volgens de trailerbouwer is dit niet correct en zou het voertuig van 2018 zijn.

Werknemers van het bedrijf grepen direct in en namen maatregelen om verdere schade en milieuschade te beperken. Zowel hydraulische vloeistof als diesel lekte uit het voertuig, maar de situatie werd snel onder controle gebracht.

De brandweer, die vlakbij is gestationeerd, was snel ter plaatse en heeft het incident veilig afgehandeld.

Illegaal slachthuis ontdekt waar klanten zelf varkens slachtten

Slachten

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op een boerderij in Gelderland een illegale slachterij ontdekt, waar particulieren zelf een varken mochten slachten.

De veehouder van wie de boerderij was, heeft bekend dat hij de afgelopen twee jaar vaker varkens op deze manier heeft verkocht. Hoeveel varkens er illegaal zijn geslacht, weet de NVWA nog niet. “Dat is precies wat we aan het uitzoeken zijn”, zegt een woordvoerder.

Bij een inval troffen inspecteurs vier mannen aan “die op het punt stonden een kort daarvoor gedood varken te slachten”, aldus de NVWA. Dat mag niet, omdat illegale slacht geen enkele waarborg biedt voor dierenwelzijn en veiligheid. “Bij illegale slacht is er geen toezicht. Daardoor ontstaan er grote risico’s voor het welzijn van de dieren en de veiligheid van het vlees”, legt de autoriteit uit.

Over de beweegredenen van de mensen die zelf een varken wilden slachten, heeft de NVWA geen informatie.

Bedrijf achter Ariel en Gillette schrapt 7000 kantoorbanen

CINCINNATI – Procter & Gamble wil de komende twee jaar 7000 banen schrappen. Het bedrijf achter merken als Pampers, Ariel en Gillette wil daarmee af van ongeveer 15 procent van alle medewerkers met een kantoorbaan. Die ingreep moet het mogelijk maken efficiënter te werken en sneller te vernieuwen.

Het Amerikaanse consumentengoederenconcern maakte de ingreep bekend in een presentatie aan beleggers, waarvan de slides online zijn gepubliceerd. Daarin maakte het bedrijf ook bekend bepaalde merken te willen verkopen of te schrappen. Daarnaast vertrekt het bedrijf mogelijk uit bepaalde markten.

Bij Procter & Gamble werken wereldwijd meer dan 100.000 mensen. In Nederland heeft het concern een kantoor in Rotterdam, onder meer voor marketing- en salesfuncties. Procter & Gamble meldt op zijn vacaturewebsite dat hier ongeveer 120 mensen werken. Het is nog niet bekend waar precies banen verloren zullen gaan.

De ingreep volgt op jaren waarin producenten van A-merken last hadden van een zwakke vraag naar veel van hun producten. Na jaren van sterke inflatie kijken consumenten kritischer naar de prijs en kiezen ze vaker voor huismerken. Daarnaast drukt onzekerheid over de economie door handelsspanningen op de kooplust in de supermarkten, waardoor Procter & Gamble in april zijn omzetverwachtingen verlaagde.

Compass Transport kiest wederom voor IVECO

Compass Transport, specialist in industriële distributie en warehousing, heeft opnieuw gekozen voor IVECO als vaste partner in transportmaterieel. Het bedrijf breidt zijn wagenpark uit met een nieuwste generatie IVECO S-WAY, die ingezet zal worden voor distributieritten binnen Nederland, België en Duitsland.

Duurzaam transport en logistieke veelzijdigheid

Compass Transport, opgericht in 2012, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een veelzijdige logistieke speler. De dienstverlening gaat verder dan alleen transport: van warehousing en expeditie tot cross-docking en op- en overslag.

Met een modern wagenpark, uitgerust met onder andere kooiaaptrailers en trailers met laadklep, biedt Compass maatwerk voor elke zending. De nieuwste toevoeging aan de vloot, de IVECO S-WAY, is daar een mooi voorbeeld van. Ze distribueren goederen vanuit Hardenberg in de Benelux en Duitsland.

IVECO: favoriet van de chauffeur

Dat de keuze op IVECO viel, is geen toeval. “We hebben een meer-merken-beleid, maar we laten onze chauffeurs meebeslissen. Deze truck is dan ook weer typisch de keuze van een ‘IVECO-chauffeur’. We krijgen feedback terug van onze chauffeurs dat het merk comfortabel, betrouwbaar en efficiënt is – zaken die voor ons én onze mensen op de weg belangrijk zijn.”

Het nieuwe voertuig is de elfde IVECO in de vloot van Compass Transport. Daarmee is IVECO stevig vertegenwoordigd naast andere merken. De verdeling is vrijwel gelijk, maar de betrouwbaarheid van IVECO maakt steeds vaker het verschil.

Stap voor stap richting een duurzamer wagenpark

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Compass. Het bedrijf heeft al twee elektrische trekkers besteld en rijdt ook met IVECO S-WAY LNG trekkers, waarmee het actief inzet op schoner transport. “Daarnaast hebben we elektrische kooi apen, elektrisch warehousematerieel en zonnepanelen op het dak van onze locatie.”

Onderhoud in vertrouwde handen

Alle IVECO’s van Compass Transport worden onderhouden bij Combi Bedrijfswagens. “We hebben hier alles in eigen beheer, en dat biedt niet alleen snelheid, maar ook grip op de kwaliteit van onze dienstverlening.”

Sterke samenwerking met IVECO

De aflevering van de nieuwe truck gebeurde in samenwerking met Lucien Peskens van IVECO NLS. “Lucien is een man van zijn woord. Hij komt zijn afspraken na en dat waarderen wij enorm. Die betrouwbaarheid zien we ook terug in het merk IVECO zelf,” aldus Reinout Stephanus. De truck is opgebouwd bij IVECO Schouten in Doetinchem, een vestiging waar Compass zeer tevreden over is: “We hebben daar goede ervaringen, zowel qua service als uitvoering van de werkzaamheden.”

Rederij Allseas bouwt kleine kerncentrale voor zeeschepen

AMSTERDAM – Het Nederlandse offshorebedrijf Allseas ontwikkelt samen met de Technische Universiteit Delft een kleine kernreactor. Met kernenergie wil het bedrijf de eigen CO2-uitstoot in 2030 met 30 procent verminderen en in 2050 CO2-neutraal zijn.

De zogeheten Small Modular Reactor (SMR) wordt op maat gemaakt voor zeeschepen en toepassingen op het vasteland, aldus Stephanie Heerema, projectmanager nucleaire ontwikkelingen van het familiebedrijf. De grote installatieschepen van Allseas moeten na 2030 op kernenergie varen.

“Ons doel is om in 2030 te starten met de productie in een gespecialiseerde faciliteit”, aldus Heerema. “De eerste toepassing is waarschijnlijk aan land, terwijl de offshoreregelgeving wordt afgerond. Daarna volgen onze eigen schepen en de bredere industrie.”

Wereldwijd exportproduct

Allseas kiest voor de ontwikkeling van een zogeheten hogetemperatuurgasgekoelde reactor (HTGR). Deze vierdegeneratiereactortechnologie produceert energie zonder verbranding of uitstoot. “De Technische Universiteit Delft werkt al meer dan tien jaar aan een inherent veilige microreactor op basis van HTR-technologie. We zijn dan ook verheugd om bij te dragen aan een praktische toepassing van deze technologie”, aldus Jan Leen Kloosterman, hoogleraar Kernreactorfysica en afdelingshoofd Stralingswetenschappen en -technologie aan de TU Delft.

Volgens Annet Koster, algemeen directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), biedt deze technologie Nederland de kans om een ​​innovatief wereldwijd exportproduct te ontwikkelen en koploper te worden in emissievrije scheepvaart.

Lineage start met uitbreiding van warehouse in Bergen op Zoom

AMSTERDAM – Lineage, ‘s werelds grootste wereldwijde Real Estate Investment Trust (REIT) voor temperatuurgecontroleerde opslag, is gestart met de uitbreiding van haar volledig geautomatiseerde vrieshuis in Bergen op Zoom. Deze investering onderstreept Lineage’s voortdurende inzet voor strategische groei in Europa en versterkt de langdurige klantrelatie met Lamb Weston, die als hoofdklant gebruikmaakt van het vrieshuis in Bergen op Zoom.

De locatie wordt verder ontwikkeld ter ondersteuning van de langetermijndoelen van Lamb Weston op het gebied van groei en operationele efficiëntie. De uitbreiding is ook een antwoord op de toenemende klantvraag in de regio en stelt andere producenten in staat om hun producten te consolideren, op te slaan en te distribueren in heel Europa.
De volledig geautomatiseerde uitbreiding verhoogt de capaciteit met 40 procent, wat het totale opslagvolume van de locatie op meer dan 250.000 palletplaatsen brengt. De voltooiing staat gepland voor 2026, waarbij Bergen op Zoom een van Lineage’s grootste locaties wereldwijd zal worden.

Strategisch gelegen met directe toegang tot de grote havens van Rotterdam en Antwerpen en binnenlandse terminals, biedt Bergen op Zoom uitstekende verbindingen. Dit stelt producenten en retailers in staat om hun goederen sneller en efficiënter te verplaatsen binnen de Benelux en daarbuiten.

In lijn met de gedeelde filosofie van Lineage en Lamb Weston op het gebied van duurzaamheid by design, wordt de uitbreiding uitgerust met geavanceerde energiemogelijkheden, waaronder een BREEAM Excellent-certificering, zonnepanelen op het dak en batterijopslag op locatie om het gebruik van hernieuwbare energie uit te breiden en de milieu-impact te verminderen.

“In Bergen op Zoom bieden we de automatisering, efficiëntie en connectiviteit waar Lamb Weston en onze bredere Europese klantenkring op vertrouwen, zodat zij hun markten met vertrouwen kunnen bedienen,” zegt Sean Vanderelzen, President van Lineage Europa. “Deze locatie benadrukt ons vermogen om flexibel, op schaal en met snelheid aan de klantvraag te voldoen. We danken Lamb Weston oprecht voor hun voortdurende samenwerking en vertrouwen in Lineage om deze belangrijke uitbreiding te realiseren.”

“Bij Lamb Weston is onze service aan klanten afhankelijk van de kracht, schaal en wendbaarheid van onze supply chain,” zegt Mark Lehman, SVP International Supply Chain Leader bij Lamb Weston. “Lineage is een betrouwbare partner gebleken, en de uitbreiding van Bergen op Zoom vertegenwoordigt precies het soort innovatie en infrastructuur die wij nodig hebben om aan onze groeiende wereldwijde vraag te voldoen. Deze locatie laat zien wat mogelijk is wanneer twee organisaties zich gezamenlijk inzetten voor klantgerichtheid en operational excellence. We kijken ernaar uit om samen met Lineage – als onze voorkeurspartner voor cold chain – verder te bouwen aan onze toekomst.”

Op dit moment beheert Lineage meer dan 60 strategisch gelegen locaties in 10 Europese landen, met een totale capaciteit van ongeveer 2,5 miljoen palletplaatsen. De uitbreiding van het vrieshuis in Bergen op Zoom volgt op de recente uitbreiding van het bedrijf in Vejle, Denemarken. Beide uitbreidingen illustreren het commitment van Lineage aan strategische groei en klantgericht meebewegen in Europa en daarbuiten.

VS rekenen op instemming NAVO met defensie-eis Trump

BRUSSEL – De Verenigde Staten rekenen erop dat de NAVO-landen instemmen met de Amerikaanse eis om 5 procent van hun economie aan hun verdediging te besteden. De defensieministers banen donderdag de weg om dat besluit op de komende NAVO-top te nemen en dat gaat lukken, meent de Amerikaanse minister Pete Hegseth.

Europa kan niet langer op de VS leunen, herhaalde Hegseth bij aankomst voor het overleg met zijn NAVO-collega’s in Brussel. De toezegging om 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie te besteden “gaat er komen, denken wij”. De 32 lidstaten onderhandelen over een voorstel van NAVO-chef Rutte om 3,5 procent van hun bbp in defensie te steken en nog eens 1,5 procent in ondersteunende zaken zoals cyberveiligheid en infrastructuur. De investering van vele miljarden euro’s zou beter op te brengen zijn als landen een deel ook in bijvoorbeeld snelwegen kunnen steken.

De lidstaten komen er donderdag nog niet uit, denken diplomaten. Ze verwachten dat pas kort voor de top. De verhoging naar 3,5 plus 1,5 procent geniet inmiddels brede steun, denken ingewijden. Maar hoe snel ze aan die fors hogere doelstellingen moeten voldoen en tussenstappen moeten zetten, is nog inzet van stevige onderhandelingen.

Het mag niet “weer tien of elf jaar” duren, maakte de Amerikaanse NAVO-ambassadeur woensdag nog eens duidelijk. Aan de oude afspraak om 2 procent van het bbp in defensie te steken voldoen sommige landen zelfs nu, elf jaar later, nog niet. De VS accepteren niet dat lidstaten weer op hun handen gaan zitten tot de deadline in zicht raakt, zei ambassadeur Matt Whitaker. Ze moeten laten zien dat ze serieus werk maken van het nieuwe doel en een route schetsen om dat te kunnen halen.

Primeur voor de bouw: eerste Volvo FH Aero Electric met AI-noodremassistent geleverd aan Heijmans

Een slimme stap vooruit in bouwlogistiek: BAS Truck Center heeft een Volvo FH Aero 8×4 Electric geleverd aan Heijmans met iets unieks aan boord, namelijk een volledig geïntegreerde AI-noodremassistent. Een primeur, want deze technologie werd nog niet eerder toegepast in een Volvo truck van dit formaat. Dit is een serieuze stap richting nóg veiliger werken op en rond de bouwplaats.

Slimmer, veiliger, klaar voor de toekomst

De Volvo FH Aero 8×4 tridem Electric is méér dan een truck met een stekker. Om tot de juiste configuratie te komen, werkten de materieelspecialisten van Heijmans en de sales engineers van BAS Truck Center intensief samen aan een maatwerkoplossing.

Joakim Hoevenaars, accountmanager Volvo Trucks bij BAS Truck Center, licht toe: “Koploper zijn in duurzaam transportequipment voor de bouw, betekent soms ook dat bestaande concepten opnieuw ontworpen moeten worden. Het hele voertuig is geoptimaliseerd voor emissievrij, efficiënt en veilig bouwen. Dit is de eerste uit een serie van zes unieke elektrische bouwvoertuigen. Twee kraanwagens, een gesloten laadbak, een hoogwerker en zelfs een botsabsorber volgen nog, waarover later dit jaar meer.”

De nieuwste aanwinst is uitgerust met een AI-gestuurd noodremsysteem dat zelfstandig ingrijpt als er acuut gevaar dreigt. Sensoren en camera’s analyseren continu de omgeving en bij gevaarlijke situaties wordt er automatisch geremd, nog vóór de chauffeur kan reageren.

Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans, legt uit waarom: “Een paar maanden geleden deden wij een oproep aan fabrikanten: maak noodremassistentie standaard op zwaar bouwmaterieel. Dit voertuig stond al in bestelling, BAS Truck Center schakelde meteen door. Dat ze nu al een Volvo truck met dit systeem leveren, laat zien dat het écht anders kan. Dit is voor ons geen eindpunt, maar een begin van veiliger bouwlogistiek.”

Samen bouwen aan veiligheid

De toepassing in zwaar bouwmaterieel is nieuw en toont aan dat innovaties uit de automotive sector succesvol vertaald kunnen worden naar de bouw. Voor BAS Truck Center is dit meer dan een mooie aflevering – het is een bewijs van hoe samenwerking leidt tot échte vooruitgang. “We willen niet alleen leveren wat er gevraagd wordt, maar meedenken over wat er beter, slimmer of veiliger kan,” aldus Joakim Hoevenaars. “Dat we samen met Heijmans concepten als deze mogen ontwikkelen, is voor ons inspirerend. Hun brede strategie op het gebied van maakbaarheid, duurzaamheid én veiligheid sluit perfect aan bij waar wij als BAS voor staan.”

Volvo FH Aero Electric: kracht, controle en techniek

Deze elektrische krachtpatser is gebouwd voor het zware werk. De specificaties liegen er niet om:

  • 8×4 tridem bakwagen met gestuurde, liftbare naloopas
  • 6 tractieaccu’s met 540 kWh bruto capaciteit
  • 3 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 490 kW (ca. 666 pk)
  • DC-laden tot 250 kW en AC-laden tot 43 kW
  • 10-tons luchtgeveerde vooras
  • Volvo Dynamic Steering
  • Versnellingsbak-PTO
  • Hiab Ultima 26S haakarmsysteem
  • AI-noodremassistent

Veiligheid als standaard, niet als optie

Deze truck is een mijlpaal voor veilig en duurzaam bouwen. Geen extra systemen achteraf, maar veiligheid als standaard. Voor Heijmans past dit perfect in hun strategie om niet alleen duurzaam te bouwen, maar ook slim en met oog voor de mensen op de bouwplaats. “Slimmer werken is ook veiliger werken”, aldus Van Eck.

Brekelmans: dronestunt à la Oekraïne dreigt in Nederland niet

BRUSSEL – Nederlandse luchtmachtbases hoeven niet te vrezen voor een verwoestende droneaanval zoals Oekraïne afgelopen weekend op Rusland uitvoerde, denkt defensieminister Ruben Brekelmans. “Onze verdediging hebben we uiteraard op orde”, zei hij bij aankomst voor overleg met NAVO-collega’s in Brussel.

Oekraïne wist zondag kostbare bommenwerpers en waarnemingsvliegtuigen op vliegvelden diep in Rusland te treffen. Het land zette drones in die opstegen uit vrachtwagentrailers in de buurt van de luchtmachtbases, soms duizenden kilometers van Oekraïne. De spectaculaire actie wekte ontzag, maar baarde experts en beleidsmakers ook onmiddellijk zorgen. Vliegbases in westerse landen zijn voor zo’n actie ook niet veilig, waarschuwden ze.

Maar Brekelmans maakt zich geen zorgen. Nederland is al “permanent waakzaam en alert”, en “we zien niet een directe aanleiding na de actie van Oekraïne om dat verder te verhogen”.

Veldhuizen Trucks lanceert Renault-Trucks T 8×4 WS

GROENEKAN – Veldhuizen Trucks presenteert tijdens de Technische Kontakt Dagen de Renault Trucks T 530 8×4. Dankzij een hydraulische draaikrans besturing en gebruik makend van de originele luchtvering een onderhoudsarm en stabiel concept voor vele toepassingen.

De door Veldhuizen gepresenteerde Renault Trucks T wordt na de TKD voorzien van een 30 tons AJK haakarm installatie. De originele, af- fabriek 8×4 is origineel al voorzien van de juiste plaatsing van as twee. Daardoor past rechts de originele uitlaatdemper met staande uitlaat, terwijl aan de linkerkant een originele, kunststof brandstoftank van 290 liter gemonteerd is tussen as één en twee.

Draaikrans besturing

Ook de positie van de derde as bleef ongewijzigd. As vier is gemonteerd onder een draaikrans, gebruik makend van de originele twee balgs luchtvering. De besturing vindt hydraulisch plaats en deze wordt star boven de 40 km per uur voor een stabiel weggedrag bij hogere snelheden.

43 ton GVW

Dankzij de uitgekiende as posities en de gekozen wielbasis van 460 cm van as één tot as drie is de Renault Trucks T 520 in deze configuratie goed voor as lasten van twee keer tien ton voor de voorassen en twee keer 11,5 ton voor de beide aangedreven assen. Dat zorgt dus voor een totaal GVW van 43 ton, wat resulteert in een hoog netto laadvermogen.

Primeur op de TKD

De Renault Trucks T 530 is standaard voorzien van een ruime cabine met veel comfort en uitstekend zicht rondom het voertuig. De gekozen uitvoering is voorzien van een zonneklep over de volle breedte, bescherm roosters voor de koplampen en conventionele buitenspiegels. Veldhuizen Trucks zet de truck in voor de verhuurvloot om klanten kennis te laten maken met dit concept.

De nieuwe Renault Trucks T 530 8×4 WS is, net als de andere Veldhuizen Trucks primeurs te zien tijdens de Technische Kontakt Dagen in Sint Oedenrode van 12 tot en met 14 juni aanstaande, stand 67 + 68.

Bergingscombinatie Utrecht neemt Van Rijswijk Berging over

BODEGRAVEN – Bergingscombinatie Utrecht (BCU) maakt vandaag, donderdag 5 juni 2025, bekend dat zij per 21 mei 2025 de werkzaamheden van Roy van Rijswijk Berging heeft overgenomen. Met deze overname breidt BCU haar dienstverlening verder uit in de regio en wordt de continuïteit van de bergingswerkzaamheden gegarandeerd.

De BCU is in 2008 ontstaan uit een samenwerking tussen de Utrechtse bedrijven Modern Berging en Collewijn berging. Door onze krachten te bundelen en elkaar te versterken, besloten wij samen verder te gaan. Deze samenwerking leidde tot de oprichting van BCU-vestiging Bodegraven.

“Vanuit deze locatie bedienen we al jarenlang met veel toewijding en enthousiasme de regio rond Bodegraven. Ook Vreugdenhil Berging maakt inmiddels al geruime tijd deel uit van de BCU, waardoor we onze klanten nog efficiënter en vollediger kunnen bedienen”, aldus de directie van BCU.

De vertrouwde service en expertise van Van Rijswijk Berging blijven behouden, maar zullen voortaan worden uitgevoerd onder de vlag van Bergingscombinatie Utrecht. Klanten kunnen blijven rekenen op dezelfde kwaliteit en snelheid van dienstverlening, nu ondersteund door de slagkracht en schaal van BCU.

“Wij zijn trots op deze stap,” aldus de directie van de BCU. “De samenwerking met Roy van Rijswijk en zijn team versterkt onze positie in de regio en sluit perfect aan bij onze ambitie om altijd en overal snel en veilig hulp te bieden.”

×