Clicky

zondag 8 juni 2025 - 01:28 uur
Home Blog Pagina 11

Vrachtwagen na klapband in de sloot gekanteld langs A15

Foto: Persbureau Heitink

IJZENDOORN – Dinsdagochtend rond 11.40 uur is langs de A15 richting Rotterdam ter hoogte van IJzendoorn een vrachtwagen gekanteld en de sloot terechtgekomen.

De vrachtwagen is geladen met verf. De chauffeur raakte bij het ongeval niet gewond.

Het ongeval is vermoedelijk het gevolg van het feit dat de vrachtwagen een klapband kreeg.

Door het ongeval ontstond een lange file, maar werd al snel minder. Het verkeer wordt over één rijbaan geleid.

De vrachtwagen zal dinsdagmiddag nog worden geborgen.

Keijzer trekt huurbevriezing in door ‘politieke ontwikkelingen’

DEN HAAG – Woonminister Mona Keijzer trekt haar plan in om de huren van corporatiewoningen twee jaar te bevriezen. De BBB-minister dient het wetsvoorstel dat de huurbevriezing regelt niet in, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Dat besluit heeft ze genomen “op basis van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting”.

De Raad van State adviseerde Keijzer om het wetsvoorstel niet in te dienen. Maandag zei de minister nog via een woordvoerder te werken aan een “nader rapport” op basis van het advies. Nadat PVV-leider Geert Wilders zijn steun voor de coalitie dinsdag had ingetrokken, heeft Keijzer de huurbevriezing alsnog geschrapt. De huurbevriezing was een wens van de PVV in de onderhandelingen over de voorjaarsnota.

Als de huren niet stijgen, geeft de overheid ook minder geld uit aan huurtoeslag dan verwacht. Dat bedrag loopt op tot 492 miljoen euro per jaar. Een deel daarvan zou weer teruggaan naar een eenmalige verhoging van de huurtoeslag met 1 miljard euro, wat de PVV een ‘boodschappenbonus’ noemde. Omdat het “inverdieneffect” op de huurtoeslag wegvalt als de huurbevriezing niet doorgaat, moet Keijzer elders geld vinden.

De huurbevriezing kreeg direct forse kritiek, onder meer van woningcorporaties die zeiden dat ze miljarden minder zouden kunnen investeren in nieuwbouw en verduurzaming. Keijzer erkent in haar brief dat het plan “juridisch kwetsbaar” was. Ze voegt daaraan toe dat ze geen steun in de Eerste Kamer kon vinden: “Ook is mij duidelijk geworden dat het plan niet kan rekenen op een meerderheid in de Staten-Generaal.”

MAA wordt voorkeursluchthaven voor paarden in Nederland

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) wordt de voorkeursluchthaven voor paardentransport in Nederland. Hiervoor gaat de luchthaven per direct nauw samenwerken met ECS Livestock, dé specialist in het vervoer van paarden.

Beide partijen verwachten dat het paardenvervoer via Maastricht Aachen Airport hierdoor verveelvoudigt en tegelijkertijd zorgt voor een toename van de overige cargo volumes op de tweede vrachtluchthaven van Nederland. De samenwerkingsovereenkomst werd vandaag getekend op de tweede beursdag van de Air Cargo Europe 2025 in München.

AnimalPort Netherlands

ECS Livestock gaat als onderdeel van deze samenwerking een deel van haar transporten uitvoeren via AnimalPort Netherlands (voorheen Animal Hotel) van Maastricht Aachen Airport. Deze aan airside gelegen faciliteit is volledig ingericht op het veilig en diervriendelijk vervoer van paarden die landen op MAA. De AnimalPort Netherlands biedt ruimte aan 26 tot 32 paarden en is uitgerust met een flexibele vloer die zorgt voor voldoende grip voor de paarden. In 2024 is de AnimalPort gemoderniseerd en voorzien van o.a. een kleedruimte, hygiënesluis en wasbakken.

ECS Livestock

ECS Livestock heeft ruim 40 jaar ervaring in het vervoer van paarden via de lucht. Voor verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn zij de voorkeursleverancier voor het vervoer van levende dieren. Daardoor zijn zij in staat om dagelijks paarden te vervoeren naar bijna alle bestemmingen wereldwijd.

Edwin Hofstede, directeur van ECS Livestock: “De AnimalPort op Maastricht Aachen Airport is een moderne en diervriendelijke faciliteit met voldoende capaciteit voor het afhandelen van levende dieren en paarden in het bijzonder. We onderzoeken samen met de luchthaven de mogelijkheid om de capaciteit nog iets verder uit te breiden door de indeling te veranderen, zodat we in de toekomst de flexibiliteit en het gebruik van de AnimaPort kunnen optimaliseren.”

Paarden aanjager voor vracht

De verwachte toename in paardentransport betekent volgens Dean Boljuncic, Head of Commercial Development ook een impuls voor andere vracht: “De vracht aan boord van een vliegtuig bestaat slechts zelden uit alleen maar paarden. Vaak combineren luchtvaartmaatschappijen dit met andere vracht. Hierdoor ontstaan nieuwe routes vanaf MAA waar ook de lokale vrachtcommunity van meeprofiteert. Hoe meer routes, hoe meer mogelijkheden om de vracht van hun klanten via MAA wereldwijd te vervoeren. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al hun interesse getoond om gebruik te maken van Maastricht Aachen Airport voor het transport van paarden.”

Boljuncic vervolgt: “Het afhandelen van paarden is internationaal een kwaliteitskeurmerk voor onze luchthaven. Als je levende dieren op een veilige en efficiënte wijze kunt afhandelen betekent dat dat je kwaliteit van afhandeling op orde is. Naast Pharma en gekoelde waren zijn levende dieren delicate vracht die je met zorg moet behandelen. Dankzij de jarenlange kennis en ervaring van ons cargoteam is dit mogelijk op onze luchthaven.”

Erkend inspectiecentrum

De AnimalPort is erkend als inspectiecentrum voor het uitvoeren van officiële controles van levende dieren die van buiten de Europese Unie worden geïmporteerd. Deze erkenning is in overeenstemming met EU verordeningen, geauditeerd door de NVWA en goedgekeurd door de EU Directorate-General For Health and Food Safety.

De erkenning geldt voor (geregistreerde) paardachtigen, hoefdieren en overige dieren, wanneer deze dieren naar een dierentuin of soortgelijk instituut gaan.

Val kabinet kan iets opleveren voor NAVO-top, denkt hoogleraar Voermans

DEN HAAG – De val van het kabinet kan mogelijk een “cadeautje voor premier Schoof” opleveren bij de NAVO-top. Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht, denkt dat er nu mogelijk een meerderheid in de Tweede Kamer voor de NAVO-norm zal stemmen om 5 procent van het bruto binnenlands product te besteden aan defensie.

“De val van het kabinet is misschien wel een donkere wolk met een zilveren randje”, zegt Voermans. “Wilders wilde eigenlijk niet aan die norm voldoen. Nu het kabinet demissionair is, kan de Kamer zeggen dat ze er alsnog over wil beslissen door het onderwerp niet controversieel te verklaren.” Volgens de hoogleraar gebeurde dat in het verleden ook na het aftreden van een kabinet met gevoelige onderwerpen. “Ik acht het redelijk waarschijnlijk dat zich in de Kamer een meerderheid aftekent om toch aan die 5 procentnorm te gaan doen.”

Dat PVV-leider Geert Wilders een einde heeft gemaakt aan het huidige kabinet, verbaast Voermans niet. “Het was een krakende kar, het is wonderlijk dat ze het nog zo lang hebben volgehouden.” Volgens hem zijn er maar weinig kabinetten die zo snel zijn gevallen. “Dit kabinet kan op het schaamtelijstje van kabinetten die het minder dan een jaar hebben volgehouden.”

Luchtvaartmaatschappijen uit Suriname en Tanzania verboden in EU

BRUSSEL – Vanaf dinsdag mogen luchtvaartmaatschappijen die gecertificeerd zijn in Suriname en Tanzania niet meer vliegen in de Europese Unie, heeft de Europese Commissie bekendgemaakt.

De luchtvaartmaatschappijen zijn op een lijst gezet van ondernemingen die niet of minder mogen vliegen in de EU “omdat ze niet voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, meldt de Commissie in een verklaring.

De Commissie stelt dat er “ernstige veiligheidsproblemen zijn vastgesteld tijdens beoordelingen door deskundigen op het gebied van luchtvaartveiligheid”. Zo is er niet genoeg gekwalificeerd personeel, is er geen goed toezicht op vluchten en worden internationale veiligheidsnormen niet nageleefd.

“We dringen er bij beide landen op aan deze problemen snel aan te pakken. De Commissie staat klaar om hun inspanningen te ondersteunen om volledig te voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, zei Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas (Toerisme).

Extra uitzending Vandaag Inside na kabinetsval

Wilfred Genee en Johan Derksen maken dinsdag op SBS6 een extra uitzending van Vandaag Inside. Aanleiding is de val van het kabinet, heeft Talpa aangekondigd. René van der Gijp is er niet bij; hij is al op vakantie.

Vorige week eindigde het seizoen van Vandaag Inside. Het programma zou eigenlijk pas na de zomer terugkeren.

De extra Vandaag Inside wordt uitgezonden van 20.30 tot 22.30 uur. Daardoor vervallen de programma’s Jelies & Gnodde: Grote Gezinnen Emigreren en De Oranjezomer.

Directiewijzigingen bij Royal A-ware: CEO-rol voortaan in duo-vorm

vlnr: Jan Anker, Antonio Rodriguez, Klaas de Jong

LOPIK – Zuivelonderneming Royal A-ware voert per 1 juli 2025 een aantal belangrijke wijzigingen door in de directie. Zo zullen de huidige CEO Jan Anker en CFO Antonio Rodriguez vanaf die datum gezamenlijk invulling geven aan de functie van Chief Executive Officer (CEO).

De onderneming kiest hiermee voor een gedeeld leiderschap aan de top. De precieze invulling van dit duo-CEO-schap zal in de komende maanden verder vorm krijgen.

In die herverdeling wordt ook gekeken naar de taken van huidig Chief Operating Officer (COO) Klaas de Jong, die per 1 januari 2027 met pensioen zal gaan. Tot aan zijn vertrek blijft De Jong zich onverminderd richten op zijn relaties met melkveehouders.

De verschuiving van Antonio Rodriguez naar de CEO-rol betekent dat zijn huidige positie als CFO wordt ingevuld door Floris Gunther, nu nog Director Finance & Accounting bij Royal A-ware.

Met deze herstructurering wil Royal A-ware zich verder voorbereiden op de toekomstige groei en ontwikkeling van het bedrijf. De zuivelverwerker blijft daarmee koers zetten op continuïteit en versterking van het management.

ILT-Luchtvaartautoriteit herkenbaarder met nieuwe mandaatregeling

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan het versterken van haar taken als luchtvaartautoriteit. Met het wijzigen van het Organisatie- en Mandaatbesluit is de ILT nu officieel bevoegd om, namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat, documenten te ondertekenen als ILT-Luchtvaartautoriteit. Daarmee heeft de luchtvaartautoriteit een belangrijke stap gezet in het verbeteren van haar zichtbaarheid en herkenbaarheid binnen de luchtvaartsector.

Naamswijziging officieel

In het afgelopen jaar voerde de ILT de naam ILT-Luchtvaartautoriteit al op rapporten, zoals handhavingsrapportages en de Staat van de luchtvaart. Met het wijzigen van het Organisatie- en Mandaatbesluit is de naamswijziging officieel en kan de ILT ook besluiten ondertekenen met ILT-Luchtvaartautoriteit. Het Organisatie- en Mandaatbesluit is gepubliceerd in de Staatscourant.

Bredere versterking

De naamswijziging past in een bredere versterking van de luchtvaarttaken binnen de ILT, zoals aangekondigd in de Luchtvaartnota 2020-2050: “Het Rijk neemt de regie om het Nederlandse luchtvaartveiligheidssysteem te versterken.”

Zo heeft de ILT in 2024 een directeur Luchtvaartautoriteit aangesteld. Ook brengt de ILT-Luchtvaartautoriteit uitbestede certificerende luchtvaarttaken terug naar de ILT.

Herkenbaar

In 2005 ging de toenmalige Nederlandse Luchtvaart Autoriteit op in de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat, nu Inspectie Leefomgeving en Transport.

Uit onderzoek door TwijnstraGudde in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de ILT bleek dat Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, geen duidelijke luchtvaartautoriteit had. Een herkenbaardere positionering van de luchtvaartautoriteit draagt bij aan het uitvoeren van autoriteitstaken en zorgt voor een betere vindbaarheid voor stakeholders en burgers.

RAI Vereniging: ‘Vertrek PVV zet mobiliteitsbeleid opnieuw op slot’

AMSTERDAM – Nu de PVV zich heeft teruggetrokken uit de huidige coalitie, dreigt Nederland opnieuw geconfronteerd te worden met politieke stilstand. Dat is volgens de Koninklijke RAI Vereniging een groot risico voor de voortgang van cruciale dossiers, waaronder het mobiliteitsbeleid.

“Juist nu zijn duidelijke keuzes en consistent beleid nodig,” stelt algemeen voorzitter Frits van Bruggen. Hij wijst op de grote maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat, zoals de transitie naar duurzame mobiliteit en het betaalbaar houden van vervoer voor alle Nederlanders.

Van Bruggen benadrukt dat de mobiliteitssector van vitaal belang is voor zowel de economie als het dagelijks leven van miljoenen burgers. Uitstel of verlamming van beleid zou niet alleen de verduurzaming van het verkeer schaden, maar ook de bereikbaarheid en betaalbaarheid onder druk zetten.

“Stilstand is achteruitgang – Nederland moet in beweging blijven,” aldus Van Bruggen.

De RAI Vereniging roept de politiek dan ook op om zo snel mogelijk werk te maken van de formatie van een nieuw kabinet dat voortvarend aan de slag gaat met de mobiliteitsagenda. Volgens de brancheorganisatie kunnen investeringen in veilige, duurzame en betaalbare mobiliteit simpelweg niet langer wachten.

De RAI Vereniging vertegenwoordigt ruim 700 fabrikanten en importeurs van onder andere personenauto’s, vrachtwagens, opleggers, motorfietsen, fietsen en onderdelen. Ook leveranciers van garage-inrichting zijn aangesloten bij de vereniging.

Inflatie eurozone koelt af tot onder 2 procent

LUXEMBURG – De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft de groeiverwachtingen voor de wereldeconomie verlaagd. De verslechterde vooruitzichten zijn volgens de denktank uit Parijs het gevolg van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die ook de Verenigde Staten zelf bijzonder hard zullen treffen.

Na een groei van 3,3 procent vorig jaar, wordt nu verwacht dat de wereldeconomie in 2025 en 2026 met een “bescheiden” 2,9 procent zal groeien. In het vorige rapport uit maart voorspelde de OESO nog een groei van 3,1 procent voor 2025 en van 3 procent voor 2026. Sindsdien heeft Trump een golf van importheffingen gelanceerd die de financiële markten flink heeft opgeschud en waardoor de wereldwijde vooruitzichten volgens de OESO “steeds uitdagender zijn geworden”.

De OESO stelt dat de aanzienlijke toename van handelsbarrières, strengere financiële voorwaarden, een zwakker ondernemers- en consumentenvertrouwen en toegenomen beleidsonzekerheid allemaal “duidelijke negatieve effecten op de groei” zullen hebben als ze aanhouden.

Groei vertraagd

De VS, de grootste economie ter wereld, groeit naar verwachting in 2025 met slechts 1,6 procent. Eerder rekende de OESO nog op een groei van 2,2 procent. In 2026 zal de groei van de Amerikaanse economie verder vertragen tot 1,5 procent. Vorig jaar was nog sprake van een groei van 2,8 procent in de VS.

De groeiverwachting voor China, de op een na grootste economie ter wereld, werd licht verlaagd naar 4,7 procent in 2025. De vooruitzichten voor de economie van de eurozone bleven intact met een groei van 1 procent dit jaar.

‘Om de tafel’

“Voor iedereen, inclusief de Verenigde Staten, is de beste optie dat landen om de tafel gaan zitten en een akkoord bereiken”, aldus OESO-econoom Alvaro Pereira. Pereira waarschuwde daarbij dat extra handelstarieven de wereldwijde vooruitzichten verder kunnen verslechteren en de inflatie kunnen aanwakkeren, waardoor de wereldwijde groei nog verder wordt afgeremd.

De OESO verwacht dat de wereldwijde inflatie dit jaar uitkomt op 4,2 procent, tegen een eerdere verwachting van 3,7 procent. In 2026 zullen de prijzen wereldwijd met 3,2 procent stijgen, tegen een eerdere inflatievoorspelling van 2,9 procent.

Daimler Truck breidt vestiging Würzburg uit voor elektrische trucks en bussen

WÜRZBURG – Daimler Truck heeft zijn verkoop- en servicevestiging voor bedrijfswagens in het Duitse Würzburg verder uitgebreid. Met de opening van een nieuw werkplaatsgedeelte is de locatie nu optimaal uitgerust voor het onderhoud van elektrische trucks en bussen, evenals voertuigen met waterstoftechnologie.

De uitbreiding omvat een nieuwe werkplaatshal van circa 250 vierkante meter, speciaal ingericht voor onderhoud aan batterij-elektrische en waterstofvoertuigen. Denk aan modellen zoals de Mercedes-Benz eActros 600, eEconic, FUSO eCanter en de Mercedes-Benz eCitaro elektrische stadsbus. In totaal werken er zo’n 90 medewerkers op deze locatie.

Klaar voor de aandrijflijn van de toekomst

De nieuwe hal is voorzien van diverse technische innovaties, waaronder een plafondkraan voor het veilig uitnemen van hoogspanningsaccu’s en een hoogteverstelbare werkplek op dakniveau. Dit maakt het mogelijk om veilig en efficiënt te werken aan voertuigdaken, waar bij veel elektrische modellen de accu’s zich bevinden. Würzburg is na Haan (bij Wuppertal) en Stuttgart-Feuerbach de derde locatie binnen Daimler Truck Duitsland die over deze uitrusting beschikt.

Voorbereid op waterstof

De hal is ook voorbereid op toekomstig onderhoud aan waterstofvoertuigen. Er is ruimte gereserveerd voor een volwaardige waterstofwerkplek met sensortechniek, afzuiginstallatie en gasdetectie. Voor de hal wordt een speciale veiligheidszone ingericht waar voertuigen na onderhoud gecontroleerd kunnen worden ontgast en gevuld met waterstof.

Publieke laadinfrastructuur voor trucks en bussen

Voor zowel klanten als medewerkers zijn er laadpunten geplaatst. Voor elektrische trucks en bussen is een publieke laadpaal geïnstalleerd met twee snellaadpunten tot 300 kW. Deze is 24/7 toegankelijk. Voor personenauto’s zijn er drie laadstations met in totaal zes laadpunten beschikbaar.

Met deze uitbreiding onderstreept Daimler Truck zijn inzet voor emissievrije mobiliteit en het gereedmaken van zijn servicenetwerk voor de trucks en bussen van de toekomst.

OESO verlaagt groeiverwachtingen door heffingen Trump

PARIJS – De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft de groeiverwachtingen voor de wereldeconomie verlaagd. De verslechterde vooruitzichten zijn volgens de denktank uit Parijs het gevolg van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die ook de Verenigde Staten zelf bijzonder hard zullen treffen.

Na een groei van 3,3 procent vorig jaar, wordt nu verwacht dat de wereldeconomie in 2025 en 2026 met een “bescheiden” 2,9 procent zal groeien. In het vorige rapport uit maart voorspelde de OESO nog een groei van 3,1 procent voor 2025 en van 3 procent voor 2026. Sindsdien heeft Trump een golf van importheffingen gelanceerd die de financiële markten flink heeft opgeschud en waardoor de wereldwijde vooruitzichten volgens de OESO “steeds uitdagender zijn geworden”.

De OESO stelt dat de aanzienlijke toename van handelsbarrières, strengere financiële voorwaarden, een zwakker ondernemers- en consumentenvertrouwen en toegenomen beleidsonzekerheid allemaal “duidelijke negatieve effecten op de groei” zullen hebben als ze aanhouden.

Groei vertraagd

De VS, de grootste economie ter wereld, groeit naar verwachting in 2025 met slechts 1,6 procent. Eerder rekende de OESO nog op een groei van 2,2 procent. In 2026 zal de groei van de Amerikaanse economie verder vertragen tot 1,5 procent. Vorig jaar was nog sprake van een groei van 2,8 procent in de VS.

De groeiverwachting voor China, de op een na grootste economie ter wereld, werd licht verlaagd naar 4,7 procent in 2025. De vooruitzichten voor de economie van de eurozone bleven intact met een groei van 1 procent dit jaar.

Verdachte vrachtwagendrama Nieuw-Beijerland denkt niet dat hij epileptische aanval had

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De Spaanse vrachtwagenchauffeur Juan C.S. (48), die op 27 augustus 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland, denkt niet dat hij voor het ongeluk een epileptische aanval had.

“Op het moment dat ik een aanval heb dan weet ik het van tevoren”, zei de verdachte. C.S. verklaarde eerder dat hij wel een aanval had tijdens het ongeluk. Bij de aanrijding kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Ook raakten zeven mensen gewond.

De rechtbank sprak aan het begin van de zitting over een “zwarte dag”. Volgens het Openbaar Ministerie had de Spanjaard niet in de vrachtwagen mogen rijden vanwege zijn epilepsie en had hij zijn medicijnen niet ingenomen. Ook zijn stoffen in zijn bloed gevonden die wijzen op gebruik van cocaïne, maximaal 48 uur voor het ongeluk, terwijl hij gewezen is op de gevaren daarvan, aldus het OM.

De verdachte zegt zich niets meer te herinneren van het ongeluk. Kort na het begin van de ondervraging door de rechtbank, vroeg de verdachte om een pauze. Volgens zijn advocaat had C.S. tegen haar gezegd dat hij “helemaal de weg kwijt” was. “Het duizelt hem, hij zegt af en toe maar wat”, aldus zijn advocaat.

Cocaïne

Uit Spaanse informatie zou blijken dat C.S. in 2019 voor het laatst een epileptische aanval had omdat hij geen medicijnen had genomen. De chauffeur zegt al 28 jaar pillen bij zich te hebben en die te slikken als hij een aanval voelt aankomen. Dat gebeurde volgens hem zelden. Een deskundige denkt echter wel dat de verdachte een aanval had voor het ongeluk. Toen de rechter C.S. vroeg om een verklaring voor het ongeval antwoordde hij: “Ik weet ook niet hoe ik dat uit kan leggen.”

De chauffeur zou het weekend voordat hij naar Nederland vertrok cocaïne hebben gebruikt op een feestje. Bij zijn aanhouding vond de politie een pijpje om de drugs mee te roken. Daarnaast slikte hij een medicijn tegen verkoudheid met codeïne. Volgens C.S. laat dit dezelfde sporen achter als cocaïne, vertelde hij.

Strafeis

Toen de verdachte vertelde over de gevolgen die het incident voor hem hadden gehad zei hij: “Bovenop alle slachtoffers die zijn gevallen, zou je kunnen zeggen dat ik een extra dode ben.” De opmerking zorgde voor emoties in de zaal bij de nabestaanden.

De verdachte werd een maand na het incident vrijgelaten en vertrok daarna naar Spanje. Voor de zaak zijn vier dagen uitgetrokken. De strafeis volgt naar verwachting volgende week.

Kabinet om 13.30 uur op Catshuis bijeen voor extra ministerraad

DEN HAAG – Het kabinet komt om 13.30 uur bij elkaar om de situatie te bespreken nu de PVV uit de coalitie is gestapt, melden ingewijden. Dat gebeurt op het Catshuis.

De onderraden die verschillende ministeries daar altijd houden op dinsdagochtend, zijn geannuleerd.

PVV-leider Geert Wilders heeft gezegd dat hij zijn bewindslieden meteen wil terughalen uit het kabinet. Ook PVV-bewindspersonen gaan naar de extra ministerraad, melden de bronnen.

Gebruikelijk is dat als een kabinet valt, het demissionair wordt voortgezet totdat er een nieuw kabinet aantreedt.

Caroline van der Plas kwaad om weglopen Wilders uit coalitie

DEN HAAG – BBB-leider Caroline van der Plas is kwaad op PVV-leider Wilders omdat hij vandaag met de coalitie gebroken heeft. Dat is “ook omdat er nergens over te praten valt. Dat hij het dan al op Twitter zet. Je bestuurt een land niet via Twitter,” zegt ze over haar coalitiegenoot.

Van der Plas had liever gezien dat Wilders nog eens met zijn coalitiegenoten in gesprek was gegaan, voordat hij dinsdagmorgen meedeelde dat de PVV zich terugtrekt uit de samenwerking. “Hij zet niet Nederland op één, maar Geert Wilders op één. Hij breekt daarmee ook een belofte aan zijn kiezers. Hij zou zich inzetten voor een strenger migratiebeleid, dat gaat nu allemaal niet meer gebeuren.”

BBB wilde Wilders nog laten inzien dat alle eisen die hij stelt, uitgevoerd kunnen worden door zijn eigen asielminister, Marjolein Faber. “Maar het interesseert hem niet. We kunnen alles zeggen wat we willen, maar hij had z’n beslissing al gemaakt.”

Van der Plas meldt op X dat de BBB dinsdagochtend met de eigen bewindspersonen “in spoedberaad” gaat.

×