Clicky

maandag 21 juli 2025 - 16:55 uur
Home Blog Pagina 11

Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming

DEN HAAG – In 2025 investeert een kleiner deel van de Nederlandse bedrijven in verduurzaming dan vorig jaar. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft 64,3 procent van de bedrijven aan te investeren in een klimaatneutrale bedrijfsvoering. In 2024 was dat nog 68,1 procent. Vooral financiële beperkingen en onzekerheid over economisch of politiek beleid worden genoemd als belangrijke oorzaken voor deze daling.

De cijfers zijn gebaseerd op de conjunctuurenquête van het CBS onder bedrijven met vijf of meer medewerkers in de industrie, detailhandel, autohandel en dienstverlening.

Terugval in bijna alle sectoren

Vrijwel alle sectoren laten een daling zien in het aandeel bedrijven dat investeert in verduurzaming. De sterkste dalingen zijn zichtbaar in:

  • Vervoer en opslag: van 81,7 procent naar 77,8 procent
  • Detailhandel (exclusief auto’s): van 76,1 procent naar 69,5 procent
  • Cultuur, sport en recreatie: van 77,7 procent naar 68,7 procent
  • Industrie: van 74,8 procent naar 70,0 procent

De sector verhuur en handel in onroerend goed vormt een uitzondering met een lichte stijging van 79,5 procent naar 79,9 procent. De sectoren informatie en communicatie (50,5 procent) en horeca (54,8 procent) blijven achter met relatief weinig bedrijven die verduurzamen.

Grootbedrijf investeert vaker dan MKB

Vooral kleine (5–50 werknemers) en middelgrote bedrijven (50–250 werknemers) geven dit jaar minder vaak aan te investeren in verduurzaming dan in 2024. Grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) blijven relatief het vaakst investeren in klimaatmaatregelen.

Verwachtingen voor investeringen dalen fors

Bedrijven die wél investeren, verwachten in 2025 gemiddeld minder te investeren dan vorig jaar. Het saldo van bedrijven dat een toename verwacht minus het aantal dat een afname verwacht, is gedaald van 13,1 procent (2024) naar 6 procent (2025). Vooral in de detailhandel en de onroerendgoedsector zijn de investeringsverwachtingen flink gedaald.

In sommige sectoren is zelfs sprake van negatieve saldi, wat betekent dat meer bedrijven een afname verwachten dan een toename:

  • Autohandel en -reparatie: -2,4 procent
  • Horeca: -6,1 procent
  • Overige dienstverlening: -7,0 procent

De sector vervoer en opslag laat nog wel een relatief hoog positief saldo zien (18,7 procent), wat erop wijst dat binnen deze sector relatief veel bedrijven hun investeringen in verduurzaming verwachten op te voeren.

Belemmeringen: geld, onzekerheid en aanbod

Ruim twee derde van de bedrijven geeft aan belemmeringen te ervaren bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. De belangrijkste redenen zijn:

  • Financiële beperkingen: meer dan 50 procent noemt dit als grootste obstakel.
  • Onzekerheid over economisch en overheidsbeleid: genoemd door 31 procent van de bedrijven.
  • Gebrek aan duurzame alternatieven: vooral een probleem bij grote bedrijven.
  • Beperkingen in het energienet: door 18 procent genoemd.
  • Tekort aan geschikt personeel: 13 procent noemt dit als belangrijkste belemmering.

Rechter: in beslag genomen vrachtwagen moet terug naar chauffeur

UTRECHT – De rechtbank Midden-Nederland heeft op 11 juli 2025 bepaald dat een in beslag genomen MAN-vrachtwagen moet worden teruggegeven aan de persoon bij wie het voertuig in beslag is genomen, ondanks onenigheid over wie de rechtmatige eigenaar is. De uitspraak werd gedaan in een zogenoemde klaagschriftprocedure.

De vrachtwagen werd op 3 april 2025 in beslag genomen op grond van artikel 94 van het Wetboek van Strafvordering. De klager, bij wie de vrachtwagen in beslag is genomen, diende vervolgens een klaagschrift in waarin hij stelde dat hij op het voertuig een retentierecht heeft vanwege openstaande loonvorderingen op zijn werkgever, transportbedrijf Global Transporte Hungary Kft.

Naast de klager maakten ook Global en MAN Financial Services – eigenaar van de vrachtwagen – aanspraak op het voertuig. Beiden dienden eveneens een klaagschrift in en stelden dat de klager geen enkel recht op het voertuig heeft. Volgens hen is er juridisch en feitelijk geen sprake van een geldig retentierecht.

Geen duidelijke eigenaar aan te wijzen

Volgens de rechtbank is in deze fase van de procedure niet met zekerheid vast te stellen wie de rechtmatige eigenaar is. Wel acht de rechter het niet onaannemelijk dat de klager inderdaad een retentierecht heeft op de vrachtwagen, hoewel dit door de andere partijen wordt betwist.

Omdat geen van de betrokken partijen – MAN, Global of de klager – overtuigend als enig rechthebbende kan worden aangemerkt, geldt volgens de rechtbank de hoofdregel van artikel 116 van het Wetboek van Strafvordering: het inbeslaggenomen goed moet worden teruggegeven aan degene bij wie het in beslag is genomen.

De rechtbank verklaarde het beklag van de klager daarom gegrond en gelastte de teruggave van de vrachtwagen.

Cassatie mogelijk

Het Openbaar Ministerie had zich eerder al op het standpunt gesteld dat het belang van strafvordering niet langer in de weg stond aan teruggave, maar pleitte voor teruggave aan de eigenaar vanwege een mogelijke diefstalsignalering in het buitenland. De rechter week hiervan af.

Tegen de beslissing staat voor het Openbaar Ministerie nog cassatie bij de Hoge Raad open. Dit moet binnen veertien dagen worden ingesteld bij de griffie van de rechtbank.

RTL definitief niet verder met politiek programma Het Conclaaf

HILVERSUM – Een Nederlandse versie van het Vlaamse programma Het Conclaaf, waarbij politieke leiders zouden worden opgesloten in een kasteel, gaat definitief niet door. Renze Klamer, die bij het programma betrokken was, zegt dat RTL het project heeft stilgelegd. “Echt een gemiste kans”, zo reageerde de presentator dinsdagochtend in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

Vorige week meldde De Telegraaf al dat een Nederlandse versie op losse schroeven stond omdat Geert Wilders (PVV), Henri Bontenbal (CDA) en Frans Timmermans (GL/PvdA) volgens de krant niet zouden durven. Klamer, die de lijsttrekkers zou interviewen, bevestigt dat niet iedereen wilde komen. “We wilden het eind deze zomer maken met onze politiek leiders in aanloop naar de verkiezingen, maar er willen te veel niet.”

In het programma zouden de politici een aantal dagen met elkaar doorbrengen in een huis of kasteel en met elkaar debatteren. Zonder de hoofdrolspelers heeft dat geen zin, vindt Klamer. “Dan wil je het ook niet meer maken, want je wilt natuurlijk wel relevante politici. Van Wilders hadden we het wel een beetje ingecalculeerd, want die wil eigenlijk nooit dat soort dingen doen, alhoewel hij wel eens naar een debat komt. Maar van de rest vind ik het eigenlijk heel jammer.”

Reality

Volgens Klamer werd Het Conclaaf ten onrechte weggezet als een realityprogramma. “Maar als je de Vlaamse variant ziet, is het gewoon een heel inhoudelijk programma, met inhoudelijke interviews. Het is een kans om iets dieper in gesprek te gaan met elkaar.”

RTL wilde vorige week niet bevestigen dat ze werkten aan een Nederlandse versie. Een woordvoerder meldde toen dat ze niet ingaan “op eventuele productionele ontwikkelingen”.

FT: Trump polste of Zelensky Moskou zou kunnen aanvallen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft in een besloten gesprek met zijn ambtgenoot Volodymyr Zelensky geïnformeerd of Oekraïne Moskou zou kunnen aanvallen, schrijft de Financial Times (FT). Volgens de krant heeft Trump gepeild of het mogelijk zou zijn om de aanvallen op Rusland op te voeren om de Russische regering aan de onderhandelingstafel te dwingen.

“Volodymyr, kun je Moskou treffen?”, vroeg Trump volgens de krant begin deze maand aan Zelensky. “Kun je Sint-Petersburg ook treffen?” Volgens twee anonieme bronnen van de FT zei de Oekraïense president daartoe in staat te zijn. “Absoluut. Dat kunnen we als je ons de wapens levert.”

Het gesprek vond volgens de zakenkrant plaats op 4 juli, een dag nadat Trump met de Russische president Vladimir Poetin belde. Dat gesprek was volgens Trump zelf “slecht” verlopen.

Het is nog onduidelijk of de Verenigde Staten bereid zijn om Oekraïne de wapens te leveren waarmee Moskou aangevallen zou kunnen worden.

Onderzoek: Laadpleinen voor elektrische vrachtwagens bewijzen potentieel, maar opschaling vraagt samenwerking

Foto: Adobe Stock | phonlamaiphoto

UTRECHT – Na ruim een jaar praktijkonderzoek publiceert Rijkswaterstaat in samenwerking met TNO het eerste tussenrapport van ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’. Voor het eerst is zo uitgebreid gekeken naar alle aspecten van publieke laadpleinen voor zwaar transport: van techniek tot businesscase. De resultaten bieden marktpartijen, transporteurs en beleidsmakers concrete inzichten in hoe publiek laden van vrachtwagens in de praktijk verloopt. Z

o blijkt energie cruciaal en bepaalt tot 50 procent van de businesscase, zowel door kosten voor een netaansluiting als de inkoop van energie. Tegelijk blijkt dat netcongestie de opschaling vertraagt, omdat exploitanten geen zekerheid krijgen over hun aansluiting. Laadpleinen bieden juist ook kansen om netcongestie te verminderen. Het rapport biedt praktische handvatten voor succesvolle uitrol van laadinfrastructuur.

Bevindingen

Het Living Lab heeft gedurende 14 maanden gedetailleerde data verzameld van zes operationele laadpleinen (WattHub, Shell, Milence, Truckparking Rotterdam, BAT en CircleK). Deze data zijn voor het eerst geanalyseerd en geïnterpreteerd.

Deze bevindingen benadrukken het belang van omgaan met energie, maar geven ook veel inzichten in laadduur. Zo gebruiken vrachtwagens nu nog maar een beperkt deel van hun batterijcapaciteit. Daarmee kunnen ze meestal binnen 30 tot 45 minuten voldoende laden om hun route volledig elektrisch te rijden. Het volledige onderzoek richt zich op vijf kernthema’s: ruimtelijke inrichting, techniek, logistiek, energie en businesscase.

“Meten is weten, maar analyseren is nog belangrijker.” Aldus projectleider Rob de Groot (Rijkswaterstaat). “Samen met TNO, ElaadNL en marktpartijen hebben we de praktijkdata omgezet in concrete handvatten. Deze bevorderen de opschaling van laadinfra voor zwaar transport.”

Stresstest

Eén van de hoogtepunten uit het onderzoek is een testweek met vrachtwagens van verschillende merken (DAF, Mercedes, Volvo en Renault). Deze stresstest laat zien dat laadpleinen intensief gebruik aankunnen: 70 laadsessies in 45 uur. Dat is goed voor 3.000 kilometer rijden. “We weten nu hoe we als gemeente slimme laadinfrastructuur kunnen koppelen aan beleid en praktijk. En hoe je daarop regie kunt nemen in de energietransitie.” Aldus Aard van Weezel (Brabants Afval Team, Tilburg).

Vervolgonderzoek

Het tussenrapport markeert de helft van kennisprogramma ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’. De monitoring wordt gedurende 2026 voortgezet, waarna het eindrapport begin 2027 verschijnt. Voor de deelnemende partijen benadrukt het project de waarde van samenwerking. “We waarderen het enorm dat we onderdeel zijn van Living Lab en kennis kunnen delen met andere marktpartijen”, aldus Gerben van den Berg (WattHub).

“Het geeft ons een benchmark voor hoe we ervoor staan in een markt die aan de vooravond staat van groei. We bepalen nu samen hoe we de industrie moeten vormgeven: van infrastructuur en bewegwijzering tot reserveringssoftware. Dat is de kracht van het collectief.”

ACM: financiële gezondheid energieleveranciers verder verbeterd

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – De financiële gezondheid van energieleveranciers in Nederland is in het afgelopen halfjaar over het algemeen verder verbeterd. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een analyse van alle 52 leveranciers. Volgens de toezichthouder is het belangrijk dat die leveranciers ook bij plotselinge prijsschommelingen op de energiemarkt in staat blijven om op betrouwbare wijze stroom en gas te blijven leveren.

Volgens het onderzoek is het gemiddelde eigen vermogen van leveranciers in de afgelopen maanden verder gegroeid. Ook hebben ze in doorsnee meer geld achter de hand om op korte termijn rekeningen te kunnen betalen, bijvoorbeeld als ze onverwacht meer gas of elektriciteit moeten inkopen.

De ACM zegt dat vier leveranciers nog wel onder verscherpt toezicht staan door zorgen over de financiën of omdat de inkoopstrategie niet in orde is. Die bedrijven worden daarom extra gemonitord, door bijvoorbeeld regelmatig meer informatie op te vragen en via controles.

De financiële analyse wordt twee keer per jaar uitgevoerd. Voor de winter wordt gecheckt of leveranciers er goed genoeg voor staan om een strenge winter door te komen. In het voorjaar wordt dan gekeken hoe ze door de winter gekomen zijn. In de winterperiode wordt de meeste elektriciteit en gas verbruikt door consumenten.

De ACM zegt verder dat als er bij een energieleverancier direct gevaar is voor de leveringszekerheid, er maatregelen worden genomen en klanten een contract bij een andere leverancier krijgen. Volgens de toezichthouder hoeven klanten daarom nooit bang te zijn dat ze zonder energie komen te zitten. In de eerste helft van dit jaar zijn geen vergunningen van leveranciers ingetrokken door de ACM.

Milieu Service Nederland breidt verder uit met Volvo FM-kraakperswagens

DIEMEN – Milieu Service Nederland neemt dertien Volvo FM 330 6×2-trucks met kraakpersopbouw in gebruik voor de inzameling van bedrijfsafval. Daarmee breidt Milieu Service Nederland het aandeel Volvo-trucks in zijn vloot verder uit.

De keus viel op de Volvo FM vanwege de hoge betrouwbaarheid, de lage instap en het comfort voor de chauffeur en de belader. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Amsterdam. Dankzij een soepele samenwerking tussen Volvo Group Truck Center en de leveranciers van de kraakpersopbouw en het weegsysteem zijn de eerste trucks in recordtijd geleverd.

De Volvo FM’s zijn voor de meeste chauffeurs en de beladers die ermee werken een nieuw merk. Alle trucks zijn identiek uitgevoerd: de Volvo FM’s hebben een gestuurde voorloopas en zijn voorzien van een geavanceerd Welvaarts-weegsysteem en een Haller kraakpersopbouw, speciaal voor de inzameling van bedrijfsafval. Bij de configuratie stelde Milieu Service Nederland hoge eisen aan het comfort en de veiligheid.

“Als je elke dag met zo’n voertuig werkt, moet het gewoon goed zijn”, zegt Fleetmanager Robert van der Heijden. “De chauffeurs en beladers zijn erg positief over deze trucks, voor velen van hen een nieuw merk. Ze bieden meer comfort dan de voertuigen waar ze eerder mee werkten en rijden grandioos. De lage instap van de Volvo FM met slechts twee treden is ideaal voor chauffeurs en met name de beladers, die vaak in- en uitstappen. In dat kader hebben we ook gekozen voor de meest comfortabele bijrijders- en chauffeursstoel die beschikbaar zijn. Opvallend is ook dat je vanuit de cabine zeer ruim zicht hebt. De trucks zijn daarnaast uitgerust met meerdere camera’s die zicht geven aan de voor-, zij- en achterkant, inclusief een camera die is gericht op de belading en een achteruitrijcamera. Voor extra veiligheid hebben we een systeem gemonteerd dat een geluidssignaal laat horen bij het afslaan en extra werklampen en LED-flitsers laten opbouwen zodat de chauffeur en de belader goed zicht hebben én goed zichtbaar zijn.”

‘Nog nooit zo snel geleverd’

De samenwerking met Volvo Group Truck Center verloopt volgens Van der Heijden zeer soepel: “Als we bij Volvo Group Truck Center Amsterdam een truck bestellen, weten we dat het goed komt. Ze weten precies wat wij belangrijk vinden. De accountmanager adviseerde ons bijvoorbeeld over de juiste plaatsing van de camera’s en de keuze voor de beste bijrijdersstoel. Dat meedenken waarderen wij enorm. De opbouw verliep zeer vlot en efficiënt: de chassis zijn direct af-fabriek bij Welvaarts Weegsystemen gelost voor het monteren van het weegsysteem en daarna doorgestuurd naar Haller Benelux voor de kraakpersopbouw. Daarna gingen ze door naar Volvo Group Truck Center Amsterdam voor de afbouw en aflevering. Dit efficiënte proces zorgde ervoor dat de eerste trucks al binnen enkele maanden inzetbaar waren. We hebben nog nooit zo snel zo’n complete auto geleverd gekregen.”

Service in het hele land

“We richten ons volledig op de inzameling van bedrijfsafval en betrouwbaarheid is daarbij heel belangrijk”, legt Van der Heijden uit. “Onze trucks moeten rijden, niet in de werkplaats staan. Volvo heeft zich bewezen als een betrouwbaar merk en ook het dealernetwerk is van hoog niveau. Deze trucks krijgen vestigingen in Midden- en Oost-Nederland als standplaats en Volvo is overal goed vertegenwoordigd met kwalitatief goede werkplaatsen.”

Milieu Service Nederland groeit door met Volvo Trucks

Milieu Service Nederland is een landelijk opererend afvalinzamelbedrijf met de focus op bedrijfsafval. Vanuit meerdere vestigingen helpt het bedrijf organisaties bij het efficiënt en duurzaam inzamelen van hun afvalstromen. Het wagenpark bestaat uit zo’n 280 voertuigen, waarvan bijna 150 vrachtwagens.

Inmiddels is ruim 30 procent daarvan Volvo-trucks, en dat aandeel groeit. “Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van de voertuigen en de service van de dealer”, vertelt Van der Heijden.

“Daarmee hebben we de laatste jaren alleen maar positieve ervaringen, ook met deze nieuwe trucks. In eerste instantie hadden we een order geplaatst voor twaalf Volvo FM-kraakperswagens maar op basis van de positieve ervaringen met de eerste trucks hebben we inmiddels ook de dertiende, identieke truck en enkele Volvo FM Electrics besteld.”

Vrachtwagen uitgebrand op industrieterrein Geldermalsen

Foto: Persbureau Heitink

GELDERMALSEN – Dinsdag rond 09.40 uur werd de brandweer opgeroepen voor een vrachtwagen in brand op de Kraaldert in Geldermalsen.

Het industrieterrein is in verband met de brand afgezet en meerdere brandweervoertuigen zijn ter plaatse.

Het betreft een vrachtwagen voor het onderhouden van infrastructurele netwerken voor het transport en de distributie van energie, water, gas, warmte, verlichting, data- en telecomverkeer.

De vrachtwagen is nagenoeg uitgebrand.

Hans Buytendijk ontvangt Sleepanker vanwege zijn grote inzet voor de containerbinnenvaart en de haven van Rotterdam

Matthijs van Doorn overhandigt het Sleepanker aan Hans Buytendijk | Foto: Jerry Lampen

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam heeft Hans Buytendijk, afscheidnemend managing director bij HGK Logistics and Intermodal Nederland, onderscheiden met het Sleepanker. Buytendijk krijgt de onderscheiding vanwege zijn bepalende rol in het professionaliseren van de containerbinnenvaart in en om de haven van Rotterdam.

Het Sleepanker is een onderscheiding van Havenbedrijf Rotterdam die sinds 2006 wordt uitgereikt aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Tijdens een afscheidsdiner op de Wilhelminapier op maandag 14 juli werd Buytendijk verrast met het eerbetoon. Matthijs van Doorn, directeur Commercie van Havenbedrijf Rotterdam, overhandigde het Sleepanker aan Buytendijk.

Onlangs is Hans Buytendijk met pensioen gegaan. Daarmee komt een einde aan een carrière van meer dan 45 jaar in de wereld van containers en logistiek vanuit de regio Rotterdam, waarvan 30 jaar in de containerbinnenvaart tussen Rijn en Rotterdam. Buytendijk was een drijvende kracht achter meerdere samenwerkingen die de innovatie en efficiency in de containerbinnenvaart structureel hebben verbeterd, zoals het aanmeldproces via Portbase, de integrale planning via Nextlogic en het nauwe contact tussen verschillende partijen op de Rijn.

Hans Buytendijk werd in Restaurant Mood verrast | Foto: Jerry Lampen

Bruggenbouwer in de luwte

Buytendijk bouwde bruggen tussen bedrijven, overheden en internationale ketenpartners, vertelt Hanna Stelzel, directeur Containers bij Havenbedrijf Rotterdam. “Hans deed dat niet vanuit de schijnwerpers, maar met vasthoudendheid, gezag en oprechte betrokkenheid. Hij was het geweten van de containerbinnenvaartketen: scherp, samenwerkingsgericht en met oog voor álle schakels in het proces. Hij wist grote stappen te zetten op plekken waar belangen uiteenliepen en vooruitgang lang op zich liet wachten. Juist deze stille kracht, zijn verbindend vermogen en impact op een sector die zelden in de spotlights staat, maken hem een verdiende ontvanger van het Sleepanker.”

Foto: Jerry Lampen

Havenbedrijf Rotterdam kent drie onderscheidingen voor personen of organisaties die zich voor de haven van Rotterdam verdienstelijk hebben gemaakt: het Grootanker, het Boeganker en het Sleepanker. Deze worden toegekend bij een jubileum, afscheid of een andere bijzondere gelegenheid.

China gelooft niet in Amerikaanse dwang en druk op Rusland

BEIJING – China vindt dat de Amerikaanse regering Rusland niet onder druk moet zetten om de oorlog in Oekraïne te beëindigen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt niet te geloven in de aanpak van president Donald Trump, die dreigde met “zeer zware” invoerheffingen als Rusland niet doet wat hij wil.

“China heeft sterke bezwaren tegen alle illegale, unilaterale sancties en jurisdictie van de lange arm. Een tarievenoorlog kent geen winnaars en dwang en druk zullen geen problemen oplossen”, aldus woordvoerder Lin Jian van het ministerie.

De Chinese president Xi Jinping heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov gezegd dat de landen de “onderlinge steun versterken”, meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.

Lavrov is in China voor een bijeenkomst van een samenwerkingsverband van de tien landen die zijn aangesloten bij de Shanghai Cooperation Organisation (SCO). China hoopt dat die organisatie een tegenhanger kan worden voor samenwerkingsverbanden van westerse landen, zoals de NAVO. Bij de SCO zijn naast China en Rusland ook onder meer Belarus, India en Pakistan aangesloten.

Volgens Xi moeten China en Rusland samen “de landen in het mondiale zuiden samenbrengen en de ontwikkeling van een internationale orde in een meer rechtvaardige en redelijke richting bevorderen”.

VvE-kosten afgelopen jaren flink gestegen, meldt Independer

HILVERSUM – De kosten die huiseigenaren moeten betalen voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Dit meldt vergelijkingssite Independer na onderzoek onder ruim 8100 te koop staande appartementen bij onder meer Funda en Pararius. De site merkt dat sommige mensen moeite hebben de stijgende kosten te betalen.

Voor een appartement van 70 vierkante meter betaalt een huiseigenaar nu gemiddeld 161 euro per maand aan VvE-kosten. Dat is zo’n 35 procent meer dan vijf jaar geleden, aldus Independer. Het gaat op jaarbasis om een stijging van ruim 500 euro.

Volgens Marga Lankreijer-Kos, hypotheekexpert bij Independer, komt die stijging in veel gevallen doordat VvE’s in hoog tempo verduurzamen. Bijvoorbeeld om gebouwen aardgasvrij te maken. De rekening daarvan wordt volgens haar doorberekend aan huiseigenaren.

Ze stelt dat de site regelmatig mensen spreekt die moeite hebben de hogere kosten betalen, vooral ouderen met een laag inkomen. “Denk aan mensen met alleen AOW of een klein pensioentje. Als een VvE niet voldoende in kas heeft om de verduurzamingsmaatregelen te betalen, dan worden de kosten vaak direct aan de eigenaren doorberekend.” Een woordvoerder legt uit dat veel mensen Independer benaderen voor tips om te bezuinigen of als ze financiële problemen hebben.

De vergelijkingssite meldt dat de kosten in Noord-Holland het hoogst zijn, zo’n 185 euro per maand. Eigenaren in Groningen betalen het minst, ongeveer 137 euro per maand.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) merkt ook dat VvE-kosten voor veel eigenaren de laatste jaren fors zijn toegenomen. “We moeten allemaal van het gas af, ook VvE’s. Het is dus te begrijpen dat dit gebeurt”, zegt een woordvoerder.

Russische veiligheidsadviseur: Trumps ultimatum doet ons niets

MOSKOU – De vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad Dmitri Medvedev zegt dat het ultimatum van de Amerikaanse president Donald Trump hem niets doet. Trump beloofde Oekraïne nieuwe wapenleveranties en kondigde invoerheffingen aan als Rusland niet binnen vijftig dagen vredesafspraken maakt met Oekraïne.

“Trump heeft het Kremlin een theatraal ultimatum gesteld. De wereld sidderde in afwachting van de consequenties”, schrijft Medvedev op X. “Europa op oorlogspad was teleurgesteld. Rusland maakt het niets uit.”

Medvedev was president van Rusland van 2008 tot 2012 en premier van het land van 2012 tot 2020. Hij is nu de vicevoorzitter van de Veiligheidsraad van de Russische Federatie, waar president Vladimir Poetin de voorzitter is.

Paddo’s

Medvedev plaatst geregeld in het Engels berichten op X waarin hij kracht en koers van Rusland ophemelt en zich laatdunkend uitlaat over Oekraïense, Amerikaanse en Europese leiders. Eerder deze maand schreef hij bijvoorbeeld dat NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte aan de paddo’s zit en misschien opgesloten moet worden in een strafkamp in Siberië.

Poetin zelf heeft nog niet gereageerd op Trumps ultimatum.

Groei containerverkeer dempt impact van congestie en terugval bulktrafiek in Antwerpse haven

ANTWERPEN – In de eerste helft van 2025 heeft Port of Antwerp-Bruges 137,2 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is een daling van 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De terugval is vooral te wijten aan fors lagere volumes in droge en vloeibare bulk. De containertrafiek daarentegen liet een duidelijke groei zien, ondanks aanhoudende congestie op de terminals. Ook het handelsverkeer met de Verenigde Staten nam sterk toe.

Containers in de lift, maar druk op capaciteit neemt toe

De containeroverslag groeide in tonnage met 3,6 procent tot 77 miljoen ton en in TEU met 3,7 procent tot 6,91 miljoen TEU. Tegelijkertijd stonden de terminals onder zware druk. De congestie, die in heel Noordwest-Europa voelbaar is, werd veroorzaakt door onder andere:

  • onregelmatige aankomsten van schepen,
  • omvaarten via Kaap de Goede Hoop vanwege de onveilige situatie in de Rode Zee,
  • herschikkingen in containerallianties met piekvolumes tot gevolg,
  • lage betrouwbaarheid van vaarschema’s, waardoor containers langer blijven staan,
  • vakbondsacties die de operatie verder bemoeilijkten.

De gemiddelde verblijftijd van containers steeg naar 7 à 8 dagen (normaal is circa 5 dagen). Aan de waterzijde blijven wachttijden relatief beperkt, maar aan de landzijde is de situatie nijpend. De haven ziet dan ook dringende noodzaak voor extra capaciteit, onder meer via het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen).

Forse daling in bulktrafiek

De overslag van vloeibare bulk daalde met 17,1 procent. Vooral vloeibare brandstoffen, nafta en LNG werden minder verhandeld. Enkel LPG en kerosine lieten groei zien. De overslag van chemicaliën steeg licht door hogere volumes biobrandstoffen.

Ook droge bulk kreeg een klap met een afname van 11 procent, vooral door lagere import van steenkool en bouwmaterialen. Daarentegen nam de aanvoer van meststoffen sterk toe, mede ingegeven door aankomende EU-heffingen op Russische producten.

Gemengd beeld bij stukgoed en RoRo

De overslag van conventioneel stukgoed daalde met 4,3 procent, met name door verminderde trafiek van ijzer en staal. Het RoRo-segment groeide licht met 1,4 procent dankzij hogere volumes vrachtwagens, zwaar materieel en tweedehandswagens. De overslag van onbegeleide vracht daalde met 1 procent.

Sterke groei VS-verkeer

Het handelsverkeer met de Verenigde Staten steeg met 17,2 procent tot 16,4 miljoen ton. Daarmee blijft de VS na het VK de belangrijkste handelspartner van de haven. De invoer uit de VS nam toe met 13,1 procent tot 9,7 miljoen ton, waaronder LNG en containers. De uitvoer steeg zelfs met 23,5 procent tot 6,7 miljoen ton, vooral door brandstoffen en droge bulk.

De containerexport naar de VS bleef stabiel op 303.000 TEU, maar de invoer van volle containers uit de VS steeg met 12,6 procent – een mogelijk teken dat Amerikaanse exporteurs vooruitlopen op Europese maatregelen bij het uitblijven van een handelsakkoord.

Toekomstgericht investeren

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “In een uitdagend economisch klimaat blijven we onze veerkracht tonen. De groei in containertrafiek en de sterke handelsrelatie met de VS bevestigen onze positie als trans-Atlantische toegangspoort. Maar de aanhoudende druk op onze infrastructuur onderstreept de noodzaak van extra containercapaciteit. Met het ECA-project bouwen we gericht aan duurzame groei.”

Bouwstop voor aanleg stroomkabel naar gasplatform Noordzee

OLDENBURG – Het Nederlandse energiebedrijf One-Dyas moet voorlopig de aanleg van een stroomkabel in de Noordzee staken. De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft een spoedprocedure ingediend tegen natuurbeschermingsvergunningen voor het project. Zolang die procedure loopt geldt een bouwstop, heeft de rechter bepaald.

Dat heeft One-Dyas bevestigd aan het Duitse persbureau dpa. De rechtbank heeft volgens het bedrijf meer tijd nodig om alles nauwkeuriger te onderzoeken. Het is zeker geen uitspraak tegen het project, benadrukte de woordvoerder.

De kabel moet een boorplatform voor de kust van het Duitse waddeneiland Borkum van stroom voorzien. De stroom is afkomstig van het nabijgelegen windpark Riffgat. De kabel zou echter door een beschermd zeegebied lopen en daar een zeldzaam steenrif aantasten, voert DUH aan.

De Duitse bondsregering heeft eerder al toestemming gegeven voor gaswinning bij Borkum. De deelstaatregering van Nedersaksen is juist tegen.

Storing in twee tunnels bij Roermond, verkeer moet omrijden

ROERMOND – In twee tunnels in Limburg is een technische storing. Verkeer op de A73 moet daardoor omrijden, liet Rijkswaterstaat dinsdagochtend weten.

Het gaat om de Roertunnel en Tunnel Swalmen, allebei bij Roermond.

De storing is hopelijk in de loop van de dag verholpen, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. “We doen er alles aan om de tunnels zo snel mogelijk weer te kunnen openen. We hopen dat dit voor de avondspits is.”

Ze weet niet zeker of dit gaat lukken, een tijdsindicatie geven is niet mogelijk.

Een monteur is bezig de storing op te lossen.

×