Clicky

maandag 5 mei 2025 - 05:08 uur
Home Blog Pagina 109

Containerterminal Hamburg krijgt 5G-netwerk voor digitale testomgeving

Foto: HHLA | Martin Elsen

HAMBURG – De Container Terminal Altenwerder (CTA) van Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) ontvangt een subsidie van circa 2,3 miljoen euro om een eigen 5G-netwerk aan te leggen. De subsidie is onderdeel van het Duitse overheidsinitiatief “DigiTest”, dat valt onder het Ministerie van Digitale Zaken en Verkeer (BMDV). Met het project wil de Duitse overheid logistieke processen in havens efficiënter en betrouwbaarder maken.

Binnen het pilotproject PROCON-5G (Port Remote Operations and Container Network with 5G) wordt de komende maanden een privaat 5G-netwerk geïnstalleerd op het terrein van CTA. Dit netwerk biedt hoge prestaties, betrouwbaarheid en een snelle dataverbinding. Hierdoor kunnen processen in de haven verder gedigitaliseerd en geoptimaliseerd worden. De snelheid en capaciteit van 5G maken realtime gegevensuitwisseling mogelijk, iets wat met oudere technologieën niet haalbaar was.

Zodra het netwerk operationeel is, zullen diverse toepassingen worden getest. Daarbij wordt gekeken naar verdere automatisering van apparatuur en mobiele onderhoudsdiensten. De resultaten zullen niet alleen de ontwikkeling van CTA ondersteunen, maar zijn ook beschikbaar voor andere bedrijven actief in de havenlogistiek.

Michael Albers, projectleider bij HHLA, zegt: “Met de aanleg van het 5G-netwerk op Container Terminal Altenwerder leggen we de basis voor nog efficiëntere en betrouwbaardere digitale processen. Het netwerk vormt bovendien een belangrijke voorwaarde voor verdere automatisering en digitalisering binnen onze terminal. Tegelijkertijd openen we CTA als testomgeving voor andere bedrijven om 5G-innovaties uit te proberen.”

Het PROCON-5G-project loopt tot medio 2026 en maakt deel uit van het programma “Digitale Testvelden in Häfen” van de Duitse overheid. Het doel van dit initiatief is het stimuleren van innovaties binnen Duitse zee- en binnenhavens. TÜV Rheinland begeleidt het project als uitvoerend partner.

Bontenbal: CDA zal niet zomaar instemmen met asielwetten Faber

DEN HAAG – De steun van het CDA voor de asielwetten van migratieminister Marjolein Faber is niet vanzelfsprekend, waarschuwde partijleider Henri Bontenbal woensdag tijdens een debat. Hij staat positief tegenover voorstellen zoals het tweestatusstelsel die het aantal asielzoekers omlaag moeten brengen. Maar om daar steun voor te krijgen, maant hij de PVV-bewindsvrouw om meer te luisteren naar de zorgen van uitvoeringsorganisaties als het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Hij waarschuwt voor een overhaaste behandeling van de wetten.

Afgelopen vrijdag keurde de ministerraad de asielwetten goed nadat Faber slechts enkele wijzigingen had aangebracht naar aanleiding van een zeer kritisch advies van de Raad van State. Daarmee gooit ze haar plannen “over de schutting” naar de Tweede en Eerste Kamer, vindt Bontenbal.

“Oogkleppen op en niet luisteren naar de signalen die gegeven worden door partijen die de minister nodig heeft om de asielwetten door de Kamer te krijgen”, typeert hij de handelswijze van de minister. De coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer en kan de steun van het CDA daarom goed gebruiken.

‘Puinhoop’

“Laat een ding heel helder zijn: het CDA laat zich niet afschepen met een haastige chaotische wetsbehandeling die tot een puinhoop in de uitvoering leidt. Wij doen niet mee aan cynische politiek”, aldus Bontenbal.

Marina Vondeling van de PVV stelt dat er nu al een “puinhoop” is in het asielsysteem en dat die mede is ontstaan door het CDA, “die verantwoordelijk is geweest voor jarenlang bestuur”. Ze verwijt Bontenbal dat hij zich te veel verplaatst in het COA en de IND en te weinig in “de Nederlander”. Dat vindt Bontenbal een “valse tegenstelling”. Want een COA-medewerker “probeert ook iets te doen wat goed is voor Nederland”.

Kati Piri van GroenLinks-PvdA hoort het allemaal met verbazing aan. “Want deze minister en deze coalitie weten ontzettend goed dat ze afhankelijk zijn van een aantal partijen in de Eerste Kamer. En die worden hier even openlijk de maat genomen.”

Ondernemers steunen heffingen EU, maar waarschuwen voor wedloop

ZOETERMEER – Amerikaanse producten als bourbon, Harley Davidson-motoren, boten en spijkerbroeken worden waarschijnlijk duurder in Europa door de heffingen van Brussel op deze goederen. Daarvoor waarschuwt ondernemersorganisatie evofenedex. De organisatie, die de handels- en logistieke belangen van duizenden bedrijven behartigt, noemt de Europese reactie op de Amerikaanse staalheffingen noodzakelijk maar roept tegelijk op een tariefwedloop te vermijden.

“Een stevig antwoord als dit is noodzakelijk, maar belangrijk is dat de intentie hiervan is om aan de onderhandelingstafel te komen en een tariefwedloop te vermijden”, schrijft evofenedex in een verklaring. Volgens de organisatie hebben de VS belangrijke strategische motieven, zoals de concurrentie met China en commerciële belangen, om goede relaties met Europa te onderhouden. “Daarom moet de EU – ook als signaal naar andere mogendheden – niet terugschrikken om onze economie krachtig te verdedigen en tegelijk de handelsrelatie trachten te herstellen.”

Evofenedex dringt er ook op aan dat Brussel sterk inzet op het wereldwijd aanknopen en versterken van handelsrelaties. “Het tekenen van de overeenkomst met Mercosur is zeer belangrijk, net als de intentie om mogelijk nog dit jaar tot een handelsakkoord met India te komen.”

Essentieel

Aan een vrijhandelsdeal met de Zuid-Amerikaanse landen van Mercosur wordt in Brussel al langer gewerkt. De Europese Commissie sloot in december een akkoord met de landen. Maar het kan nog een tijd duren voordat het Europees Parlement erover stemt.

Dergelijke deals zijn volgens Evofenedex essentieel om de kwetsbaarheid van onze economie voor tariefsverstoringen te verminderen. “Hoewel de Verenigde Staten nog altijd een zeer belangrijke handelspartner zijn, maken de importheffingen duidelijk dat de EU hier niet meer blind op mag vertrouwen.”

De grilligheid van het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump is voor ondernemers ook erg lastig. Ze kunnen er in hun plannen maar moeilijk rekening mee houden. Dat kan volgens evofenedex voor terughoudendheid zorgen bij het aannemen van grote orders of het aangaan van nieuwe investeringen.

BUKO breidt uit naar Scandinavië met overname van Road Rental Scandinavia AB

BARENDRECHT – BUKO Group, een toonaangevende Europese aanbieder van tijdelijk verkeersmanagement, breidt haar internationale aanwezigheid verder uit met de overname van Road Rental Scandinavia AB. Met deze strategische stap verstevigt BUKO haar positie in Europa en onderstreept ze haar ambitie om marktleider in tijdelijk verkeersmanagement te worden. Na succesvolle overnames in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk betreedt BUKO nu de Zweedse markt met de intentie om verder te groeien binnen Scandinavië.

Road Rental: een gevestigde speler in tijdelijk verkeersmanagement

Road Rental  Scandinavia AB is een snelgroeiende specialist in tijdelijk verkeersmanagement met 125 medewerkers, landelijke dekking via 11 depots en een hoofdkantoor in Stockholm. Sinds de oprichting in 2018 door jeugdvrienden Jimmy Hansson (CEO) en Dennis Gustafsson (COO), heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een professionele en gedreven organisatie met een solide marktpositie. Road Rental kenmerkt zich door een sterke ondernemersgeest, een familiecultuur en een grote betrokkenheid bij medewerkers.

Gedeelde visie op groei en innovatie

“Met Road Rental halen we een ambitieuze en innovatieve partner binnen die naadloos aansluit bij onze groeiambities en bedrijfscultuur,” zegt Robert Emmerich, CEO van BUKO. “Het management heeft in korte tijd een indrukwekkend bedrijf opgebouwd. Hun energie en klantgerichte aanpak sluiten perfect aan bij de onze. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het managementteam en de enthousiaste collega’s verder te bouwen aan een sterke positie in Zweden en andere Scandinavische markten.”

Ook Jimmy Hansson, CEO van Road Rental, kijkt ook uit naar de samenwerking: “Voor ons is dit een geweldige kans om onze groeiplannen te versnellen. BUKO brengt niet alleen kennis en ervaring, maar ook een internationaal netwerk en middelen om onze dienstverlening verder te optimaliseren. We delen dezelfde visie op innovatie, kwaliteit en goed werkgeverschap. Samen zetten we de volgende stap om een toonaangevende speler in Scandinavië te worden.”

Langetermijnstrategie en uitbreiding in Scandinavië

Verkopende partij Sobro ziet in BUKO de ideale strategische partner om Road Rental naar de volgende groeifase te brengen. “In de afgelopen jaren hebben het management en alle medewerkers van Road Rental een indrukwekkende reis doorgemaakt en een sterke positie in Zweden opgebouwd. Voor de volgende stap in groei en ontwikkeling waren we samen met het management op zoek naar een partner met de juiste expertise en schaalgrootte die de toekomstvisie van Road Rental deelt. In BUKO hebben we die partner gevonden,” zegt Caroline Hellström, partner bij Sobro.

“We zijn ervan overtuigd dat Road Rental, als onderdeel van BUKO, waarde blijft creëren voor zowel klanten als medewerkers en zijn marktpositie in Scandinavië verder zal versterken.”

Het huidige managementteam blijft aan om de organisatie verder te leiden en uit te bouwen. De overname past in de internationale groeistrategie van BUKO om een Europese marktleider in tijdelijk verkeersmanagement te worden. Met deze uitbreiding is BUKO nu actief in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

De BUKO Group bestaat uit BUKO Infrasupport (NL), BUKO Waakt (NL), Real Time Road Inspection (NL), BVT Bremer Verkehrstechnik (DE), Hooke Highways (UK), Road Traffic Solutions (UK) en Road Rental (SE). De groep telt bijna 1.000 medewerkers en opereert vanuit 42 locaties in vier landen.

Opgepakte kapitein Solong heeft Russische nationaliteit

LONDEN – De kapitein van vrachtschip Solong die is opgepakt na de aanvaring voor de Britse kust heeft de Russische nationaliteit. Dat meldde de eigenaar van de Solong, het bedrijf Ernst Russ.

De Solong botste maandag op een tanker die brandstof vervoerde voor de Amerikaanse krijgsmacht. De schepen liepen veel schade op en aan boord brak brand uit. Een bemanningslid van de Solong wordt vermist en is vermoedelijk overleden.

De Britse politie arresteerde de Russische kapitein van de Solong dinsdag op verdenking van ernstige nalatigheid met dodelijke afloop. Ernst Russ meldt dat andere bemanningsleden de Russische of Filipijnse nationaliteit hebben.

Het Britse Sky News meldt dat vorig jaar allerlei problemen op de Solong aan het licht kwamen tijdens een Ierse veiligheidscontrole. Er waren problemen met onder meer de reddingsvaartuigen, branddeuren en alarmsystemen.

Ook bij een latere inspectie in Schotland bleek het nodige mis. Ernst Russ zegt in een verklaring dat tekortkomingen die tijdens controles waren aangetroffen “direct zijn verholpen”.

De Britse kustwacht meldt woensdag dat de Solong momenteel op een “veilige positie” voor de kust wordt gehouden door een sleepboot. De tanker Stena Immaculate ligt voor anker.

Volgens de kustwacht zijn de branden aan boord van de Solong veel minder hevig dan eerder. “Er zijn ook geen verdere meldingen van vervuiling van de zee door deze schepen, buiten wat er tijdens het oorspronkelijke incident is waargenomen.”

Ruiten bus sneuvelen nadat bus tegen vrachtwagen rijdt

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Een lijnbus van Arriva is dinsdagochtend op de Sint Rochusstraat in Nederweert tegen een vrachtwagen gebotst. De vrachtwagen was op dat moment bezig betonplaten te lossen voor een verbouwing.

Het ongeval gebeurde toen de bus vanaf de Hulsenweg richting de bushalte reed. De buschauffeur merkte de vrachtwagen te laat op en nam de bocht te scherp, waardoor de bus tegen de vrachtwagencombinatie aanreed.

Bij de botsing sneuvelden meerdere ruiten van de bus.

Voor zover bekend zaten er op het moment van het ongeval geen passagiers in de bus. Er raakte niemand gewond.

Lavrov: Moskou sluit geen compromis dat levens in gevaar brengt

MOSKOU – Rusland sluit geen compromissen die levens in gevaar brengen volgens de minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov. Hij zei dit in een interview naar aanleiding van berichten over een mogelijke wapenstilstand van dertig dagen met Oekraïne.

Lavrov herhaalde dat Rusland onder geen beding NAVO-troepen op Oekraïens grondgebied zal accepteren.

Dinsdag spraken een Amerikaanse en een Oekraïense delegatie in Saudi-Arabië over beëindiging van de oorlog. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky willen de VS eerst een wapenstilstand van dertig dagen en Oekraïne steunt dat.

Telefonisch gesproken

President Donald Trump hoopt dit op korte termijn te regelen. Hij wil er deze week nog met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin over praten.

De chefs van inlichtingendiensten van de twee mogendheden hebben elkaar dinsdag telefonisch gesproken. John Ratcliffe van de CIA en Sergej Narisjkin van de Russische buitenlandse veiligheidsdienst SVR spraken elkaar en besloten regelmatig contact te houden. Het was voor het eerst in jaren dat een Amerikaanse en een Russische inlichtingenchef elkaar belden.

Trump noemt geweld tegen Tesla-dealers binnenlands terrorisme

WASHINGTON – Geweld tegen Tesla-dealers wordt bestempeld als binnenlands terrorisme en de daders zullen “door de hel gaan”, zei de Amerikaanse president Donald Trump dinsdag ter ondersteuning van de baas van de elektrische autofabrikant, zijn topadviseur Elon Musk.

Activisten hebben onlangs zogenoemde Tesla Takedown-protesten georganiseerd om hun ongenoegen te uiten over Musks rol bij de recente ingrijpende bezuinigingen bij de Amerikaanse overheid. De Tesla-CEO leidt op verzoek van Trump het adviesorgaan DOGE, dat specifieke bezuinigingen aanbeveelt.

De president verscheen dinsdag samen met Musk, die een zwarte Make America Great Again-honkbalpet droeg, voor het Witte Huis om een ​​Tesla te selecteren voor zijn personeel. Op de oprit van de presidentiële ambtswoning stond een aantal Tesla-voertuigen opgesteld.

“Ze beschadigen een geweldig Amerikaans bedrijf”, zei Trump bij die gelegenheid. “Als je dit bij Tesla doet (…), dan pakken we je en ga je door de hel”, voegde hij toe.

Musk doneerde meer dan 250 miljoen dollar aan de verkiezingscampagne van Trump.

Hele dag minder intercity’s Amsterdam – Almere door defect spoor

UTRECHT – Tussen Amsterdam Zuid en Almere Centrum rijden woensdag de hele dag minder intercity’s door een defect spoor. NS verwacht dat dit tot ongeveer middernacht duurt.

NS rijdt een aangepaste dienstregeling. Een woordvoerder zegt dat sprinters wel rijden.

Volgens ProRail is een puntstuk van een wissel defect bij de Gaasperdamaansluiting. Treinen kunnen daar wel langzaam overheen rijden, maar het aantal treinen is ingeperkt. Na middernacht, als er geen treinen meer rijden, wordt het spoor hersteld.

Tussen Roermond en Sittard rijden door een seinstoring tot rond het middaguur ook minder treinen.

Rabobank voorziet verdere prijsstijgingen en meer woningverkopen

Koopwoning

UTRECHT – De huizenprijzen in Nederland gaan ook dit jaar en volgend jaar verder omhoog, verwacht het economische bureau van Rabobank. Het aantal woningverkopen neemt eveneens toe, doordat steeds meer woningbeleggers voormalige huurwoningen te koop zetten.

Naar verwachting worden huizen dit jaar gemiddeld 8,6 procent duurder en in 2026 nog eens 5,7 procent. “Stijgende lonen, groei van het aantal huishoudens, een lage werkloosheid en achterblijvende woningbouw zorgen ervoor dat de vraag het aanbod nog steeds ruimschoots overtreft”, staat in een kwartaalbericht over de woningmarkt. Vorig jaar stegen de huizenprijzen met gemiddeld 8,7 procent.

Door ongunstige belastingregels en strengere huurprijsregulering van voormalig woonminister Hugo de Jonge zetten veel woningbeleggers hun huurwoningen te koop. Hierdoor is verhuren vaak niet meer rendabel. Het aanbod huurwoningen wordt hierdoor kleiner.

Rabo verwacht dat de huizenprijzen in Flevoland, Noord- en Midden-Limburg en in delen van Groningen het sterkst stijgen, met een gemiddelde plus van 11 procent. “De laagste prijsstijging verwachten we in de Kop van Noord-Holland, regio Alkmaar en Groot-Rijnmond. In deze regio’s gaan we uit van een prijsstijging van 7 procent”, aldus de bank.

Logistieke Alliantie roept politiek op: “Geef logistiek meer ruimte”

file
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Logistieke Alliantie doet een dringende oproep aan de Tweede Kamer om logistiek meer ruimte te geven bij de ruimtelijke inrichting van Nederland. Volgens voorzitter Elisabeth Post staat de logistieke sector onder grote druk en is een gecoördineerd, landelijk beleid noodzakelijk om de bevoorrading van bedrijven, ziekenhuizen en supermarkten veilig te stellen.

“Logistiek is geen luxe, maar een noodzaak,” benadrukt Post. Zij pleit voor een samenhangende aanpak waarbij woningbouw en logistieke voorzieningen niet los van elkaar gezien worden. Volgens de Alliantie neemt logistiek vastgoed slechts 0,1% van de totale oppervlakte van Nederland in beslag, terwijl de sector essentieel is voor het draaiende houden van de economie en samenleving.

In een brief aan de Tweede Kamer doet de Logistieke Alliantie vijf concrete aanbevelingen. Zo wil zij een landelijk afwegingskader om versnippering te voorkomen en pleit ze voor een betere aansluiting van distributiecentra op infrastructuur en multimodaal vervoer. Ook moet er meer ruimte komen voor innovatieve oplossingen zoals multifunctioneel ruimtegebruik, waarbij logistieke hubs gecombineerd worden met bijvoorbeeld recreatie of woningbouw.

Daarnaast adviseert de Alliantie om periodiek te monitoren hoeveel logistieke ruimte nodig is en het beleid daarop aan te passen. Hiermee hoopt ze te voorkomen dat bovenregionale logistieke functies in de knel komen door lokale belangen.

De oproep komt voorafgaand aan het commissiedebat over Ruimtelijke Ordening, waarin de overheid zich buigt over de nieuwe Nota Ruimte, die het ruimtelijk beleid van Nederland voor de komende jaren zal bepalen. De uitdaging voor het kabinet is daarbij een evenwicht te vinden tussen economische groei, duurzaamheid en leefbaarheid, waarbij logistiek volgens de Alliantie onmisbaar blijft.

Boete van 1,6 miljoen voor BUX om vergoeding aan finfluencers

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) beboet beleggersapp BUX met 1,6 miljoen euro voor het overtreden van het provisieverbod. Om nieuwe klanten te krijgen gaf de onlinebroker, sinds vorig jaar eigendom van ABN AMRO, een vergoeding aan finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten. Dergelijke vergoedingen zijn verboden.

De boete werd al op 18 november opgelegd. Maar de financiële waakhond heeft de straf nu pas naar buiten gebracht. BUX heeft de verboden werkwijze inmiddels beëindigd.

Finfluencers, een samentrekking van financial en influencer, zijn mensen die content over beleggen en financiële zaken verspreiden op sociale media en websites. In dit geval schakelde BUX deze mensen in. Zij ontvingen een vergoeding voor het aanbrengen van nieuwe klanten.

“Het klantbelang moet bij beleggingsondernemingen altijd centraal staan”, laat AFM-bestuurder Jos Heuvelman weten. “Daarom past het niet om aanbrengvergoedingen te betalen aan finfluencers. Dergelijke financiële prikkels zijn onwenselijk en slecht voor het vertrouwen in de sector.”

Toyota lanceert negen nieuwe elektrische modellen in Europa

TOKIO – Toyota lanceert voor het einde van 2026 vijf nieuwe elektrische modellen op de Europese markt, meldt de Japanse autofabrikant.

Het gaat om drie SUV-modellen tegen eind 2025: de compacte Urban Cruiser, een elektrische versie van de middelgrote CH-R+ en een geactualiseerde versie van de bZ4X, Toyota’s eerste elektrische model.

Drie andere elektrische voertuigen volgen tegen eind 2026. Lexus, het premiummerk van de groep, lanceert drie elektrische auto’s in 2025, waaronder een nieuwe versie van de SUV RZ.

Het Japanse concern boekt met zijn hybride modellen goede resultaten op de Europese markt, maar bleef lang terughoudend met volledige elektrificatie. De verwachting is dat elektrische auto’s slechts een tiende van de verkoop in Europa vormen.

Toyota produceert 70 procent van de voertuigen die het in Europa verkoopt op het continent, maar importeert de elektrische voertuigen uit Azië tot de verkoop toeneemt.

Brussel reageert op staalheffingen Trump met heffingen voor VS

BRUSSEL – De Europese Unie heeft importheffingen aangekondigd op 26 miljard euro aan Amerikaanse goederen als reactie op de Amerikaanse heffingen op staal en aluminium. Dat maakte de Europese Commissie woensdag bekend in een verklaring. Volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen komen de maatregelen in omvang overeen met de Amerikaanse heffingen.

“Onze tegenmaatregelen worden in twee stappen ingevoerd. We beginnen op 1 april en alles is volledig van kracht vanaf 13 april”, legde ze uit. Eerst treden oude tegenmaatregelen tegen Amerikaanse heffingen uit 2018 en 2020 in werking. Brussel stelt later ook nog een nieuw pakket tegenmaatregelen voor, gericht op 18 miljard euro aan Amerikaanse goederen.

Von der Leyen benadrukte ook dat Brussel met de Amerikanen wil praten. “We zijn bereid om een betekenisvolle dialoog aan te gaan. Ik heb handelscommissaris Maroš Šefčovič de opdracht gegeven om zijn gesprekken te hervatten om betere oplossingen met de VS te verkennen.”

Importheffingen

De Verenigde Staten voeren vanaf woensdag importheffingen van 25 procent in op staal en aluminium. Deze gelden voor alle landen waarmee de VS handel drijven, zonder uitzonderingen. Ook voor Canada geldt dit tarief, liet het Witte Huis dinsdag weten. Eerder op dinsdag dreigde de Amerikaanse president Donald Trump nog met een heffing van 50 procent tegen zijn buurland.

Von der Leyen had al aangekondigd dat Europa de heffingen niet onbeantwoord zou laten. Volgens haar raken de Amerikaanse heffingen nu 5 procent van de Europese goederenexport naar de VS.

Landbouwproducten

Trump voerde in zijn eerste termijn ook al heffingen in op de invoer van staal en aluminium. Als antwoord kwam de EU toen met een eerste pakket heffingen die onder meer bourbon en motorfietsen van Harley-Davidson troffen. Op die laatste producten gelden nu dus ook weer heffingen. Onder Trumps opvolger Joe Biden werden de Amerikaanse sancties evenwel weer opgeschort, waardoor de EU zijn tegenmaatregelen toen ook kon stoppen.

Welke extra heffingen Europa in de loop van volgende maand precies invoert, is nog niet bekend. Brussel heeft wel een lijst naar buiten gebracht met producten waarvoor die maatregelen zouden kunnen gelden. Het gaat om industriële en landbouwproducten, zoals staal en aluminium, textiel, huishoudelijke apparaten, kunststoffen, pluimvee, rundvlees, eieren, zuivel, suiker en groenten. Komende weken moet duidelijk worden hoe het pakket eruit komt te zien.

Aantal faillissementen stijgt met 14 procent in februari

DEN HAAG – In februari 2025 zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, 363 bedrijven failliet verklaard. Dit betekent een stijging van 45 faillissementen (14 procent) ten opzichte van januari, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hoewel het aantal faillissementen sinds het jaar 2024 niet verder is gestegen, laat februari 2025 opnieuw een opleving zien. Vergeleken met februari vorig jaar (2024) nam het aantal faillissementen toe met 7 procent.

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen gingen in februari 339 bedrijven en instellingen failliet. De handel werd het hardst getroffen met 77 faillissementen, wat een stijging van 13 procent is ten opzichte van januari.

De handel is traditioneel een van de sectoren met de meeste bedrijven, maar relatief gezien werden in februari de meeste faillissementen geregistreerd in de industrie.

×