Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 02:02 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 108

Harris houdt eerste campagnebijeenkomst in Milwaukee

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident Kamala Harris houdt dinsdag haar eerste campagnebijeenkomst. Deze vindt plaats in de stad Milwaukee.

Milwaukee ligt in Wisconsin, een zogenoemde swing state waar de verkiezingsuitslag bepalend is voor wie de volgende president wordt. Milwaukee was ook de stad waar oud-president Donald Trump vorige week officieel de Republikeinse presidentskandidaat werd.

Harris is nog niet de Democratische kandidaat, die wordt uiterlijk 7 augustus gekozen. Ze heeft naar eigen zeggen al wel genoeg gedelegeerden achter zich om de nominatie binnen te slepen.

De vraag lijkt nu vooral wie Harris’ running mate wordt. Er gaan meerdere namen rond, waaronder die van de gouverneur van Kentucky Andy Beshear, transportminister Pete Buttigieg, gouverneur van Michigan Gretchen Whitmer en gouverneur van Pennsylvania Josh Shapiro.

43 procent in België en 31 procent in Oostenrijk overtreedt rij- en rusttijden bij ROADPOL-controle

Een schokkende 43 procent van de vrachtwagenchauffeurs in België werd betrapt op overschrijding van de wettelijk verplichte rij- en rusttijden, zoals vastgelegd in de EU-regelgeving. In Oostenrijk werd 31 procent van de chauffeurs betrapt.

Deze gegevens werden bekendgemaakt als onderdeel van de resultaten van de laatste ROADPOL Truck and Bus Operation in Europa. De Europa-brede ROADPOL-controleweek was de tweede dit jaar, gericht op de controle van commercieel goederen- en passagiersvervoer.

Gegevens

De Europese controleactie werd uitgevoerd in mei met deelname van achttien ROADPOL-lidstaten. Volgens hun feedback werden 228.389 vrachtwagens en 136.335 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 78.926 overtredingen vastgesteld (vrachtwagens: 69.749, bussen: 9.177).

2363 (2167 vrachtwagens; 196 bussen) keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.

Het overtredingspercentage bedroeg 23,43 procent voor het goederenvervoer en 6,43 procent voor bussen. Voor goederenvervoer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd vastgesteld.

Bij vrachtwagens werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (inclusief overgewicht en onveilige ladingen).

Bij bussen werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van veiligheidsgordels en andere veiligheidsmaatregelen, snelheid, overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen en voertuigdocumenten.

Regelgeving

8.391 chauffeurs (vrachtwagens 7.638, bussen 753) overtraden de in heel Europa geldende sociale regelgeving, wat betekent dat ze langer dan wettelijk toegestaan ​​met hun voertuig reden zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

Gegevens tonen aan dat het gemiddelde percentage voor overtredingen van rij- en rusttijden 3,4 procent van het aantal uitgevoerde inspecties bedroeg. De aantallen variëren echter sterk tussen de lidstaten, waarbij het percentage chauffeurs dat in overtreding werd aangetroffen zeer hoog was in België (43 procent), Oostenrijk (31 procent) en Duitsland (18 procent) en bijna verwaarloosbaar in Bulgarije (0,51 procent), Slowakije (0,45 procent) en Litouwen (0,13 procent).

Daarnaast werden de voorgeschreven tachografen 4.787 keer (4236 vrachtwagens; 551 bussen) niet goed beheerd. Manipulaties van digitale tachografen werden gedetecteerd in 836 gevallen (803 vrachtwagens; 33 bussen)

Helaas werden er ook 175 bestuurders betrapt op deelname aan het verkeer onder invloed van alcohol (150 vrachtwagens; 25 bussen), en 35 bestuurders (35 vrachtwagens; 0 bussen) onder invloed van drugs.

Conclusie

Jana Peleskova

“De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van zwaar goederenverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het overtredingspercentage laat zien dat vrachtverkeer nog steeds een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat toezicht meer dan nodig is. Het hoge percentage bewijst ook dat Europese politieagenten een zeer hoog opleidingsniveau hebben in controles van zwaar verkeer. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de bestuurder en technische defecten van de voertuigen) zijn vaak de belangrijkste oorzaken van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer”, aldus Jana Peleskova, hoofd van de operationele werkgroep van ROADPOL van de politie van de Tsjechische Republiek.

“Vermoeidheid van de bestuurder vormt een aanzienlijk risico op ongevallen, vooral bij zware voertuigen. Het verwaarlozen van rij- en rustvoorschriften is daarom een ​​groot probleem. Zo ver gaan als het manipuleren van digitale tachografen brengt de verkeersveiligheid in gevaar en ondermijnt voorschriften die zijn ontworpen om levens te beschermen. Bestuurders en transporteurs moeten begrijpen dat geen enkel financieel voordeel de verwoestende gevolgen van een ernstig ongeval waard is. Wij zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat deze boodschap duidelijk is en wordt gehandhaafd”, aldus Peleskova.

De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 11 tot en met 17 november 2024.

Botlektunnel dicht na aanrijding met meerdere vrachtwagens [+foto]

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 is dicht in de richting van Europoort na een ongeval met drie vrachtwagens. Dat meldt Rijkswaterstaat dinsdag aan het begin van de middag.

Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse en het verkeer wordt omgeleid via de Botlekbrug.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Het is nog niet bekend hoe laat de tunnel weer vrijgegeven wordt, aldus Rijkswaterstaat.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur aan de kant vanwege ladingzekering maar blijkt ook onder invloed van drugs

drugstest

LENNESTADT – Op maandag 22 juli 2024, rond 14.40 uur, ontving de Duitse politie informatie van getuigen over een vrachtwagen met Nederlands kenteken. Hij reed op de B55 van Kirchveischede richting Grevenbrück en de getuigen vermoedden dat de lading verkeerd was vastgezet.

Toen de vrachtwagen even later werd tegengehouden door de politie, werd feitelijk vastgesteld dat de lading niet goed was gezekerd.

Tijdens de controle ontdekten de agenten ook aanwijzingen dat de 24-jarige vrachtwagenchauffeur mogelijk drugs gebruikte. Een voorlopige drugstest ter plaatse bevestigde dit vermoeden.

De Nederlander werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau. Hier is bloed afgenomen en is er een proces-verbaal opgemaakt waarin naast het zekeren van ladingen ook het rijden onder invloed van verdovende middelen ten laste wordt gelegd.

Esprit begint faillissementsprocedure voor Nederlandse tak

Esprit

AMSTERDAM – Modemerk Esprit is een faillissementsprocedure begonnen voor zijn Nederlandse tak. Volgens een verklaring van het moederbedrijf Esprit Holdings beschikt het onderdeel niet over voldoende middelen om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Of de rond de dertig Nederlandse winkels, veelal franchisezaken, open kunnen blijven, is niet duidelijk. De Nederlandse webshop van Esprit is nog in de lucht.

Esprit Holdings, met hoofdkantoor in Hongkong, zegt alleen dat de ingezette procedure bij de rechtbank in Amsterdam moet leiden tot liquidatie van het betreffende onderdeel, NLEB, en dat de huidige bedrijfsactiviteiten van NLEB worden stopgezet. Een woordvoerder van Esprit is niet bereikbaar voor commentaar.

Esprit is in tientallen landen actief. Het in 1968 opgerichte bedrijf ging in het verleden al eens failliet, maar maakte daarna een doorstart. De laatste tijd heeft het bedrijf het opnieuw moeilijk. Esprit vroeg buiten Nederland eerder dit jaar al voor onderdelen een vorm van uitstel van betalingen aan, om tijd te krijgen met schuldeisers tot een akkoord te komen. Eerder werden er onder meer in België ook al Esprit-winkels gesloten.

De kosten waren te sterk gestegen voor veel winkels, liet het Hongkongse moederbedrijf in mei weten na het starten van een procedure in Duitsland. Daarbij verwees het bedrijf ook naar “extreme” kostenstijgingen door jaren van hoge inflatie en energieprijzen. Daarnaast zouden de loonkosten te hoog zijn door een “opgeblazen” personeelsbestand en waren er problemen in de logistiek.

Vakbond CNV is bezorgd omdat Esprit de zoveelste keten lijkt te worden die omvalt. CNV-bestuurder Erik Maas zegt dat de bond ervoor wil waken dat werknemers niet lang in onzekerheid blijven, maar snel duidelijkheid krijgen.

Retaildeskundige Paul Moers zegt dat het in Nederland de laatste tijd “loodzwaar” is voor de retail. “Ik kan me voorstellen dat als Esprit moet kiezen de Nederlandse markt minder interessant is.” Volgens Moers nemen de uitgaven aan wonen en eten in Nederland tegenwoordig een steeds groter deel van het budget in beslag.

Ook is tweedehands kleding in opkomst, constateert Moers. “Vroeger werd hierop neergekeken, maar dat is absoluut niet meer het geval.” Voor kledingwinkels betekent dit extra concurrentie. “Mensen zijn ook meer thuis gaan werken, waardoor ze minder chique kleding nodig hebben.” Moers denkt daarnaast dat Chinese webshops als Temu en Shein veel omzet van de traditionele winkels hebben weggesnoept.

Porsche kampt met tekorten aan aluminiumonderdelen

Porsche fabriek

STUTTGART – Het Duitse automerk Porsche heeft te kampen met een tekort aan aluminiumonderdelen voor zijn auto’s door de overstroming van een productiefaciliteit van een belangrijke Europese toeleverancier. Dat tekort hindert de productie, waardoor Porsche verwacht dat de omzet dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht.

Volgens het bedrijf uit Stuttgart kan dat onderdelentekort meerdere weken aanhouden en raakt dat de productie van bepaalde modellen. Deze verstoringen bij productie en leveringen worden waarschijnlijk niet volledig goedgemaakt in de rest van het jaar. De niet nader genoemde toeleverancier beroept zich op overmacht, aldus Porsche.

De omzet zal heel dit jaar nu naar verwachting uitkomen tussen de 39 miljard en 40 miljard euro. Eerder werd hier een bedrag tussen de 40 miljard en 42 miljard euro voorspeld. Porsche komt woensdag met cijfers over de eerste helft van dit jaar naar buiten.

Zwakkere vraag

In een gesprek met analisten zou Porsche hebben gezegd dat er in de tweede helft van dit jaar minstens 10.000 auto’s minder gemaakt kunnen worden door het onderdelentekort. Volgens een analist van zakenbank Bernstein roept de zaak vraagtekens op over hoe Porsche zo afhankelijk kan zijn van een enkele toeleverancier.

Porsche zei maandag nog afscheid te nemen van een verkoopdoelstelling van elektrische auto’s in 2030. Het bedrijf had eerder de ambitie om bij zijn verkoop van nieuwe auto’s een aandeel van elektrische voertuigen van ruim 80 procent te hebben. Maar die doelstelling is nu volgens Porsche niet langer concreet, door de zwakkere vraag naar elektrische auto’s in Europa en China.

Chauffeurstekort vervoerder EBS rond Flevoland eind 2024 opgelost

ZWOLLE – Vervoersbedrijf EBS verwacht aan het einde van dit jaar genoeg personeel te hebben om in Flevoland en delen van Gelderland en Overijssel weer volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden. Dit voorjaar moest EBS de dienstregeling in de ov-concessie IJssel-Vecht afschalen, omdat door een tekort aan chauffeurs veel bussen uitvielen. Een boete van de provincies dreigt, omdat EBS niet de beloofde dienstverlening levert.

Volgens een woordvoerder ligt het bedrijf “op koers” om vanaf 15 december, als weer met een volwaardige dienstregeling wordt gereden, voldoende personeel te hebben. “We zitten dan qua aantal uren dat de bussen rijden weer op het afgesproken niveau.” Via een eigen opleidingstraject en uitzendbureaus vult EBS het personeelsbestand aan. Voor het uitvoeren van de volledige dienstregeling zijn ongeveer achthonderd chauffeurs nodig.

“Voor de totale concessie liggen we op koers, maar de verdeling van het personeel over al onze vestigingen is nog wel een uitdaging”, aldus de EBS-woordvoerder. “Het gaat om een heel uitgestrekt gebied. In Apeldoorn hebben we chauffeurs over, maar in bijvoorbeeld Lelystad en Nagele in de Noordoostpolder komen we mensen tekort. Je kan die mensen niet zomaar overhevelen. De verdeling is dus nog niet optimaal, dat proberen we wat beter te krijgen.”

EBS verzorgt onder de naam RRReis het vervoer in het grootste deel van Flevoland en delen van Gelderland en Overijssel. Na de uitbreiding van de concessie, eind vorig jaar, vielen veel bussen uit. In februari en maart bedroeg het uitvalpercentage ruim 6 procent, terwijl 0,2 procent de norm is. Sinds april is de dienstregeling daarom afgeschaald. De bussen rijden minder vaak en ‘lange’ lijnen zijn opgeknipt, om de betrouwbaarheid te vergroten. Het heeft geleid tot een lager percentage uitval, maar met 3,9 procent zat die vorige maand nog steeds ver boven de norm.

Int. Transportbedrijf van Klooster BV neemt Transportbedrijf N. Oud en Zonen BV over.

ALMERE – Int. Transportbedrijf van Klooster BV gevestigd in Almere heeft op 18 juli 2024 Transportbedrijf N. Oud en Zonen BV gevestigd in Zwaagdijk Oost met terugwerkende kracht per 1 april 2024 overgenomen.

“We werken al heel lang samen met de firma Oud en hebben onze krachten steeds meer gebundeld. Doordat we de samenwerking steeds verder hebben geïntensiveerd bleek dat onze werkzaamheden vrijwel naadloos op elkaar aansluiten”, aldus een woordvoerder van Van Klooster.

“Toen de heer Oud kenbaar maakte geen opvolging te hebben om zijn bedrijf voort te zetten zijn de gesprekken opgestart en zijn we tot een overname gekomen. Een en ander is gerealiseerd onder begeleiding van MKB advies partners.”

Int. Transportbedrijf van Klooster is gespecialiseerd in het vervoeren van bouwmaterialen. In 1923 is Opa van Klooster begonnen in Bussum. Hij verzorgde toen de transporten voor kalkzandsteen fabriek Rijsbergen te Huizen.

In 1996 hebben Jan en Eric het bedrijf overgenomen en zijn in 1999 met het bedrijf verhuisd naar de Damsluisweg in Almere. In 2021 is Joep van Klooster, als vierde generatie toegetreden tot de directie van Int. Transportbedrijf Van Klooster BV.

Het bedrijf beschikt over 21 trucks en 30 trailers waarvan 20 trailers met laad/los-kraan, 9 tautliners met meeneemheftruck en één dieplader.

Transport bedrijf N. Oud en Zonen uit Zwaagdijk is in 1908 begonnen en heeft na verschillende soorten transporten zich eveneens gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen. In Zwaagdijk hebben zij nu 17 eenheden, bestaande uit twee bakwagens met aanhanger, 12 trekkers met oplegger en drie bakwagens.

“Door deze overname staan we sterker voor de toekomst en optimaliseren we de inzet van onze voertuigen”, aldus Van Klooster BV.

Lichaam gevonden in woning Delft, verdachte aangehouden

DELFT – In een huis aan de César Franckstraat in de wijk Buitenhof-Noord in Delft is maandag “onder verdachte omstandigheden” een lichaam gevonden, meldt de politie dinsdag. In de woning is ook iemand aangehouden.

De politie onderzoekt wat er is gebeurd en of er sprake is van een misdrijf. Rond de woning zijn momenteel nog onderzoekers aan het werk.

Over een mogelijke relatie tussen het slachtoffer en de verdachte kon de politie niets zeggen.

Wereldhave vindt nieuwe huurders voor voormalige Big Bazar-winkels

AMSTERDAM – Het grote winkelvastgoedconcern Wereldhave, bekend van winkelcentra als Eggert in Purmerend en De Koperwiek in Capelle aan den IJssel, ziet zijn huuropbrengsten aantrekken. Vorig jaar ontstonden er nog lege plekken in de winkelcentra van het beursgenoteerde bedrijf door het omvallen van winkelketen Big Bazar, maar inmiddels hebben al die winkels weer een nieuwe huurder gekregen.

Wereldhave was vorig jaar een van de vastgoedpartijen die faillissement aanvroegen voor Big Bazar. De koopjesketen kampte al enige tijd met financiële problemen en kreeg steeds meer klachten binnen over onbetaalde rekeningen. Wereldhave had liever dat Big Bazar failliet ging, zodat het de winkelruimte aan beter betalende andere partijen kon verhuren. Dat laatste is dus gelukt.

Big Bazar huurde op zes plekken in Nederland winkelruimte van Wereldhave. Het ging om twee locaties in Arnhem, en zaken in Nieuwegein, Heerhugowaard, Capelle aan den IJssel en Dordrecht. Daarmee was Big Bazar wel een relatief kleine huurder.

Bezettingsgraad

De totale nettohuuropbrengsten van Wereldhave, dat ook in België en Frankrijk actief is, zijn in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op 68 miljoen euro. Dat is ruim 8 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg daarnaast licht naar 43,7 miljoen euro.

Het resultaat werd nog gedrukt door de impact van onder meer faillissementen in het retaillandschap. De totale bezettingsgraad van alle panden van Wereldhave lag in het tweede kwartaal daarom ook nog iets lager dan een jaar terug, op net geen 95 procent.

Meer shoppers

“Voor de tweede helft van 2024 verwachten wij echter een verbetering”, zegt topman Matthijs Storm. Dat komt doordat de meeste leegstaande winkelruimte inmiddels is verhuurd of bijna is verhuurd. In dat laatste geval is Wereldhave al in vergevorderde onderhandelingen met potentiële nieuwe huurders.

Volgens Wereldhave ging het in de eerste helft van dit jaar sowieso goed met de verkopen van de winkels in zijn winkelcentra in Nederland. Die trokken met 4 procent aan, waarmee ze volgens het bedrijf harder stegen dan de inflatie. Ook kregen de winkelcentra beduidend meer shoppers over de vloer.

62 nieuwe Volvo FH-trekkers en 7 Volvo FM Electric-trucks voor Cornelissen Groep

Met de aanschaf van 62 Volvo FH-trekkers op Bio-LNG en 7 Volvo FM Electric-trucks, zet Cornelissen Groep een grote stap in de weg naar een uitstootvrije toekomst. Het bedrijf stopt met fossiele diesel en vervangt het wagenpark stapsgewijs voor elektrische vrachtwagens en trucks op Bio-LNG.

“We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50% reductie van onze CO2-uitstoot tegen 2028”, zegt Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie bij Cornelissen.

“Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel- en gastrucks in onze vloot. Wij zien Bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in. Volvo Trucks heeft voor beide situaties voor ons een passende oplossing.”

Hoge brandstofefficiëntie en aantrekkelijke kilometer-kostprijs

Het is voor het eerst dat Cornelissen Volvo-trucks toevoegt aan het wagenpark. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie. Dit beïnvloedt in positieve zin het verbruik en daarmee de kilometer-kostprijs. Door de lage CO2-uitstoot hebben deze Bio-LNG-trucks daarnaast een gunstige VECTO-score – iets dat voordeel oplevert bij tolheffingen die op CO2-uitstoot gebaseerd zijn en zullen worden”, licht Leegstraten toe.

In plaats van diesel te vervangen voor HVO, kies Cornelissen bewust voor trucks op Bio-LNG: “Bio-LNG wordt geproduceerd uit grondstoffen met een herkomst dichterbij, waardoor wij denken dit beter te kunnen monitoren. Ook is het goed verkrijgbaar in de landen waar wij operationeel zijn en kent het een groter CO2-reductiepotentieel”, vervolgt hij. “Wij verwachten dat de vraag naar de grondstoffen voor HVO harder zal stijgen – ook binnen andere branches, wat de prijs en beschikbaarheid van HVO nadelig zal beïnvloeden ten opzichte van Bio-LNG. De komende jaren denken we om al deze redenen daarom nog meer in te zullen zetten op Bio-LNG.”

De 62 gas-powered Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de 225 kg-brandstoftank en nieuwe, efficiëntere 460 pk-motor. Een aantal ervan is gekeurd voor LZV, voor nog efficiëntere transporten. De trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen volgens de General Safety Regulations (GSR) en hebben aanvullend een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte van de cabine. Bij het achteruitrijden, wordt de radio automatisch gedempt. Voor extra chauffeurscomfort is gekozen voor I-Park Cool.

Hoofdzakelijk zal deze serie vrachtwagens op Bio-LNG gaan rijden in de BeNeLux-winkeldistributie voor Albert Heijn, op de ritten waar elektrificatie nog niet volledig uit kan. “Op het moment dat we ook daar de overstap naar elektrisch kunnen maken, zullen deze trucks worden ingezet op het transport tussen fabrieken van leveranciers en distributiecentra – tot ook dat type transport wordt geëlektrificeerd.”

Uitstootvrije winkeldistributie, zeven dagen per week

Naast de trucks op Bio-LNG, heeft Cornelissen zeven Volvo’s FM Electric aangeschaft. “Elektrisch rijden is vandaag de dag bijna een vanzelfsprekendheid, zeker voor de binnenstedelijke winkeldistributie. De elektrische trucks van Volvo hebben een gebleken geschiktheid voor diverse inzetten. De goede ervaringen van andere vervoerders, gaf ons het vertrouwen om Volvo Trucks als nieuw merk aan onze vloot toe te voegen. Een groot bijkomend voordeel is dat de FM Electric-trekkers snel konden worden geleverd”, zegt Leegstraten.

De elektrische trucks zullen zeven dagen per week intensief worden ingezet op de winkeldistributie over relatief beperkte afstanden, in met name het midden, zuiden en westen van het land. Daarbij rijden de vrachtwagens zo’n twee tot vier ritten per dag.

Het bijladen gebeurt in de nacht, met soms een laadsessie tussen de ritten door. Cornelissen heeft hiervoor drie laadpleinen aangelegd, met twee laadpalen in Nijmegen, vier in Zwolle en acht op de recent geopende locatie in Tilburg. Het bedrijf verwacht snel verder op te schalen met de elektrificatie van het wagenpark.

Goede training voor optimaal gebruik van de trucks

Het uitleveren van de trucks gebeurt vanuit verschillende Volvo Trucks-dealers, verspreid over het land en dicht bij de standplaatsen van Cornelissen. “Onze interne trainer en mentorchauffeurs zijn door de driver trainers van Volvo Trucks opgeleid om de elektrische en LNG-trucks optimaal te gebruiken. Zij kunnen de chauffeurs die ermee gaan rijden nu trainen.”

De voertuigoverdracht zal plaatsvinden vanuit Volvo Group Truck Center, BAS Truck Center, Van Dijk Trucks en Nijwa. “Het biedt ons de kans om een band op te bouwen met deze, voor ons nieuwe, dealerlocaties. Ook hebben we hierdoor korte lijnen met de lokale instructeurs”, zegt Peter Leegstraten tot slot.

Cornelissen Groep is een internationaal logistiek bedrijf met meer dan 1.500 medewerkers en een wagenpark van ruim 500 vrachtwagens. Al bijna 90 jaar houdt de onderneming zich bezig met transport, warehousing, pallets en geconditioneerde oplossingen. Cornelissen Groep bestaat uit de business units Transport, Warehousing, Pallets, @Home en Polar Special.

Woningverkopen flink gestegen, vooral jongeren kopen meer huizen

Koopwoning

APELDOORN – In het tweede kwartaal van dit jaar zijn veel meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het Kadaster registreerde bijna 48.000 verkochte huizen, 7,7 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, meldt de organisatie. De gemiddelde koopsom steeg met 8,5 procent tot 441.000 euro.

Maandag werd al bekend dat de prijzen van bestaande koopwoningen in juni met gemiddeld 9,7 procent zijn gestegen, de grootste stijging in bijna twee jaar.

Vooral jongeren onder de 35 jaar kochten meer woningen in het afgelopen kwartaal. Het ging om een stijging van 9,4 procent. De groep jongere kopers bestaat voor twee derde uit starters en voor een derde uit doorstromers. “Doorstromers profiteren vaak van overwaarde door gestegen huizenprijzen. Voor starters is het woningaanbod toegenomen”, aldus het Kadaster.

Appartementen

Vooral appartementen wisselden vaak van eigenaar. “Het aantal gekochte appartementen ligt bijna weer op het hoogtepunt van 2021. De toename komt vooral doordat investeerders steeds meer verhuurappartementen uitponden, dat wil zeggen verkopen, aan eigenaren die er zelf in gaan wonen”, meldt de instantie. Door ongunstige belastingregels van voormalige woonminister Hugo de Jonge hebben veel beleggers hun huurwoningen verkocht omdat het verhuren niet meer rendabel is. Hierdoor is het aanbod voor kopers gegroeid.

In Blaricum, Bloemendaal en Laren was de gemiddelde koopsom hoger dan 1 miljoen euro afgelopen kwartaal. Sinds begin 2020 is de gemiddelde koopsom hier wel minder hard gestegen dan de landelijke stijging van bijna 37 procent.

Risicoanalyse stookolie voor schepen bevestigt ongewenste bijmenging schadelijke stoffen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een risicoanalyse uitgevoerd naar de bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. Uit dit onderzoek blijkt dat ongewenste schadelijke stoffen worden bijgemengd. Voor een schone en veilige omgeving is het nodig dat er aanvullende normen voor stookolie komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onderzoek uitvoeren naar de introductie van kaders voor kwaliteit van stookolie.

Minister Madlener (IenW) informeert de Tweede Kamer over de uitkomsten van de risicoanalyse door de ILT naar bijmenging van schadelijke stoffen in stookolie.

Bijmenging schadelijke stoffen

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft in samenspraak met de ILT en aan de hand van een enquête informatie uit de sector opgehaald over de kwaliteit van stookolie. Hier worden technische problemen gemeld, zoals verstopte brandstoffilters en vastlopende pompen. Maar er zijn ook problemen als hoofdpijn en onwel worden van de bemanning door brandstofdampen. Uit een analyse van Veritas Petroleum Service blijkt dat 15% van de geteste monsters stoffen bevat die niet uit raffinageprocessen komen. Dit wijst op bijmenging met schadelijke stoffen uit chemiebedrijven.

De risicoanalyse stookolie bevestigt het gebruik van bijproducten en reststromen uit de (petro)chemische industrie om de restfracties van de olieraffinage te verdunnen. Dit wordt gebruikt als stookolie voor schepen. De uitgevoerde onderzoeken tonen chemische stoffen in stookolie aan die niet in zulke hoge gehalten van nature te verwachten zijn als in een door raffinage uit ruwe olie geproduceerde stookolie.

Aanvullende normen zijn nodig

De ILT ziet risico’s bij de productie, distributie en toepassing van blendproducten en concludeert dat aanvullende kwaliteitsnormen voor stookolie nodig zijn om bijmenging van schadelijke stoffen te voorkomen.

Van bedrijven verwacht de ILT dat zij hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat schadelijke stoffen in stookolie worden bijgemengd. Daarom zal de ILT met bedrijven uit de stookolieketen in gesprek gaan. Met de Belgische autoriteiten wordt ook samenwerking gezocht om een internationaal gelijk speelveld te creëren.

VS waarschuwen voor samenwerking Rusland en China bij Noordpool

Xi Jinping en Poetin

WASHINGTON – Het Amerikaanse Ministerie van Defensie waarschuwt voor toenemende samenwerking tussen Rusland en China in het Noordpoolgebied, nu klimaatverandering de regio ontsluit voor grotere concurrentie over maritieme routes en hulpbronnen. Dat zegt het Pentagon in een nieuw beleidsdocument.

“We hebben een groeiende samenwerking gezien tussen China en Rusland in het Noordpoolgebied op commercieel gebied, waarbij China een belangrijke financier is van de Russische energiewinning”, vertelde plaatsvervangend minister van Defensie Kathleen Hicks aan journalisten bij de presentatie van de Amerikaanse strategie in de regio.

De VS zien ook een toenemende militaire samenwerking, “tussen Rusland en China die gezamenlijke oefeningen uitvoeren voor de kust van Alaska,” aldus Hicks. De activiteiten van beide landen zijn volgens de VS in een stroomversnelling gebracht door klimaatverandering die het ijs in de onherbergzame regio doet smelten.

Rusland heeft de afgelopen jaren zijn militaire aanwezigheid in het gebied opgeschroefd door verschillende verlaten bases en vliegvelden opnieuw te openen en te moderniseren. China heeft dan weer geld geïnvesteerd in onderzoek. Ook de VS noemen het Noordpoolgebied “strategisch belangrijk”.

Veel landen zijn geïnteresseerd in de aardolie en het gas dat er te vinden is rond de Noordpool, en in de maritieme routes die erdoor lopen. Het Pentagon verwacht dat het gebied al in 2030 zijn eerste praktisch ijsvrije zomer kan meemaken.

Premier blijft nog paar maanden langer in Torentje

Torentje

DEN HAAG – Minister-president Dick Schoof en zijn naaste medewerkers blijven naar verwachting nog tot het einde van het jaar werken vanuit het Torentje.

De tijdelijke verhuizing naar het gebouw van het ministerie van Binnenlandse Zaken laat wat langer op zich wachten. Dat heeft te maken met het ICT-systeem dat moet worden meeverhuisd, bevestigt een woordvoerder na een bericht in het AD.

Veel organisaties kunnen op andere computers direct aan de slag, maar dat geldt niet voor het ministerie van Algemene Zaken, het departement van de premier. Het hele systeem moet worden meeverhuisd, en dat kost meer tijd dan verwacht. De eerste medewerkers gaan al wel na de zomer aan de slag op hun nieuwe werkplek. De rest verkast waarschijnlijk rond de kerst, aldus de zegsman.

De wekelijkse ministerraad wordt zoals gepland vanaf augustus tijdelijk gehouden op het Catshuis in plaats van het Binnenhof, dat de komende jaren ingrijpend wordt gerenoveerd. Ook andere ministersvergaderingen vinden daar plaats.

Economische Zaken

Het ministerie van Algemene Zaken heeft toestemming van de gemeente Den Haag om tot eind juli op het Binnenhof te blijven. De brandweer buigt zich momenteel nog over een verzoek tot verlenging, zegt een woordvoerster van de gemeente.

De huisvesting op het ministerie van Binnenlandse Zaken is van korte duur. Als alles verder volgens planning verloopt, verhuist de premier met zijn staf in de loop van volgend jaar opnieuw, ditmaal naar het ministerie van Economische Zaken. Daar blijft zijn departement tot de renovatie van het Binnenhof klaar is. Dat is op zijn vroegst eind 2028.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×