Clicky

maandag 5 mei 2025 - 03:02 uur
Home Blog Pagina 107

Tweede Renault Trucks E-Tech T-trekker voor DM Logistics

ROOSENDAAL – DM Logistics gaat schoon en stil de stad in met twee elektrische Renault Trucks E-Tech T-trekkers. DM Logistics zet de trucks in voor retaildistributie. Het bedrijf kiest voor de Renault Trucks E-Tech T vanwege het gunstige TCO-plaatje en de full service die Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus biedt bij de overstap naar elektrisch.

DM Logistics is gespecialiseerd in de bevoorrading van winkelketens met de focus op fashion & lifestyle, elektronica, waardevolle goederen en medische benodigdheden.

“Dagelijks komen we in binnensteden en sinds 1 januari 2025 geldt er in tientallen steden een zero-emissiezone”, vertelt Sander Bogers, directeur van DM Logistics.

“Nieuwe voertuigen die na deze datum op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn om de binnenstad in te mogen. Ik ben ervan overtuigd dat voor binnenstedelijke distributie elektrisch de oplossing en de toekomst is. Vroeg of laat moeten we toch elektrisch rijden en dan zetten wij die stap liever nu al, zodat we de tijd hebben om ervaring op te doen. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de Renault Trucks E-Tech T biedt het meest gunstige TCO-plaatje. Voor beide trucks hebben we een succesvolle aanvraag gedaan voor AanZET-subsidie.”

Elektrische truck slim inzetten

Nadat in januari de eerste elektrische truck is geleverd, heeft DM Logistics recent de tweede elektrische truck in gebruik genomen. Met de eerste twee elektrische Renault Trucks E-Tech T wil DM Logistics vooral leren.

Bogers: “Onze opdrachtgevers staan voor een uitdaging: ze willen graag verduurzamen, maar de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Dat geldt ook voor ons. Daarom zoeken we samen naar manieren om de elektrische truck slim in te zetten. We kijken waar een hogere prijs door voordelen te rechtvaardigen is en hoe we bijvoorbeeld voordelig kunnen gaan opladen bij klanten om kosten te beperken. Een elektrische truck is veel stiller, een groot voordeel bij leveringen in (binnen)steden, is beter voor het milieu en helpt klanten hun klimaatdoelen te behalen. We leren nu al veel over bereik, het plannen van ritten, het optimaal timen van laadmomenten en de invloed van het weer en het type trailer op de prestaties van de truck. De ervaring die we nu opdoen helpt ons én onze klanten bij een soepele overstap naar elektrisch transport en geeft inzicht in hoe we straks grote hoeveelheden goederen kostenefficiënt emissievrij kunnen vervoeren. Onze elektrische trucks draaien de komende tijd flexibel mee in onze planning, maar we staan er ook zeker voor open om deze trucks dedicated in te zetten voor een bestaande opdrachtgever of een nieuwe samenwerking aan te gaan met een partij die ook de stap wil zetten naar elektrisch en emissievrij transport.”

Chauffeurs trainen

De trucks zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal. Bij de overstap naar elektrisch is partnership met de dealer een must, vertelt Bogers.

“Bij onze vestiging in Roosendaal kunnen we op dit moment nog geen laadpaal laten plaatsen, daarvoor moet eerst onze aansluiting worden verzwaard. Daarom laden we de trucks nu op bij Bluekens Truck en Bus in Roosendaal, dat aan dezelfde straat is gevestigd. Met een laadpas kunnen we gebruikmaken van hun opladers. Daarnaast worden de chauffeurs door Bluekens Truck en Bus getraind. Bij een elektrische truck heeft de rijstijl van de chauffeur verhoudingsgewijs meer invloed dan bij een dieseltruck; zuinig rijden is nog belangrijker. Zij krijgen een training over hoe ze moeten omgaan met een elektrische truck. Toen we ons vorig jaar oriënteerden op een elektrische truck, hebben we via Bluekens Truck en Bus ook met een demotruck kunnen rijden. Wat toen al opviel is dat een elektrische truck snel optrekt. Daarnaast worden de stilte en rust in de cabine door chauffeurs als heel prettig ervaren.”

Onderhoudscontract

DM Logistics heeft voor beide trucks een Serenity-onderhoudscontract afgesloten. Naast reparaties en onderhoud biedt het Serenity-pakket extra services en zekerheid. Het Serenity-pakket omvat ook garanties over de accuprestaties, geavanceerde storingspreventie, software upgrades op afstand en maatwerk prestatierapporten die helpen om het maximale uit de mogelijkheden van de elektrische truck te halen. Daarnaast hebben gebruikers de beschikking over handige extra tools, zoals Optifleet Check dat inzicht geeft in het gebruik van de accu en het energieverbruik. Met Optifleet Map is het mogelijk om trucks real-time te volgen en routes te bekijken en beheren. Optifleet Mission helpt bij het plannen van de route op basis van accuniveau, belading en de wegomstandigheden. De Driver App geeft inzicht in de resterende actieradius, de laadstatus en de geschatte laadtijd. Ook kan de chauffeur hiermee op afstand zaken regelen, zoals het instellen van de voorverwarming.

DM Logistics is onderdeel van de Exintra Group, een internationale logistieke dienstverlener gespecialiseerd in de bevoorrading van retailketens. Het bedrijf bestaat uit drie ondernemingen: H.J. Bakker Logistics, DM Logistics en European Network Logistics. De klanten zijn voornamelijk actief in de sectoren fashion & lifestyle, waardevolle goederen, elektronica en medische benodigdheden. Naast het hoofdkantoor in Roosendaal heeft het bedrijf meerdere vestigingen en hubs in Europa.

Hongarije kondigt bezoek van Israëlische premier Netanyahu aan

BOEDAPEST – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zal voor Pasen een bezoek brengen aan Hongarije. Dat heeft de stafchef van de Hongaarse premier Viktor Orbán bekendgemaakt.

Het bezoek is opvallend omdat Hongarije lid is van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag en dat hof heeft een arrestatiebevel tegen Netanyahu uitgevaardigd.

De aanklager van het ICC onderzoekt Netanyahu en diens voormalige defensieminister Yoav Gallant op verdenking van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in de Gazastrook. De arrestatiebevelen tegen de politici werden in november uitgevaardigd. Orbán noemde de arrestatiebevelen een dag later “verkeerd” en maakte bekend Netanyahu uit te nodigen voor een bezoek aan zijn land. Hij zei te garanderen dat het ICC-bevel niet wordt uitgevoerd.

Het ICC wordt door 125 staten erkend en is vooral van deze landen afhankelijk bij de uitvoering van arrestatiebevelen. Israël erkent het strafhof niet en ontkent schuldig te zijn aan oorlogsmisdaden in Gaza.

STERK Trailers BV failliet verklaard

GIESSEN – Voor de rechtbank van Zeeland-West-Brabant is op dinsdag 11 maart 2025 het faillissement uitgesproken van STERK Trailers BV uit Giessen. Het bedrijf handelde ook onder de namen STERK Ecocombi en Direct Trailer Parts.

Wat de oorzaak is voor het faillissement, en wie het aangevraagd heeft, is op dit moment nog niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er vijf werknemers bij het bedrijf.

STERK Trailers met thuisbasis Giessen adviseert, ontwerpt en produceert op maat gemaakte trailers. STERK Trailers BV is, volgens de Kamer van Koophandel, opgericht in 2015. STERK Trailers startte echter het failliet verklaarde Tracon Ecocombi door in 2019. STERK heeft toen de gehele orderportefeuille uit het faillissement van Tracon Ecocombi overgenomen.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment niet bekend.

VN-rapport: Israël schuldig aan genocidale daden in Gaza

GENÈVE – Israël heeft zich in de Gazastrook schuldig gemaakt aan “genocidale daden” door zorgfaciliteiten voor vrouwen systematisch te vernietigen, melden VN-experts in een nieuw rapport. Daarin schrijven ze ook dat seksueel geweld is ingezet als oorlogstactiek.

“De Israëlische autoriteiten hebben de reproductieve capaciteit van de Palestijnen in Gaza als groep deels vernietigd, onder meer door maatregelen op te leggen die geboortes moeten verhinderen, een van de categorieën van genocidale daden volgens het Statuut van Rome en het Genocideverdrag”, verklaart de VN-onderzoekscommissie die over de Palestijnse gebieden en Israël gaat.

In het rapport staat dat kraamklinieken en -afdelingen systematisch zijn vernietigd. Ook de belangrijkste ivf-kliniek, die maandelijks 2000 tot 3000 patiënten behandelde, werd getroffen. Bij een beschieting in december 2023 zouden ongeveer 4000 embryo’s zijn vernietigd. De commissie concludeert dat de Israëlische veiligheidstroepen de kliniek opzettelijk aanvielen en vernietigden. De onderzoekers vonden geen geloofwaardig bewijs dat het gebouw voor militaire doeleinden werd gebruikt.

Seksueel misbruik

De commissie zegt dat deze acties en de toename van sterfgevallen tijdens zwangerschappen door beperkte toegang tot medische middelen neerkomen op uitroeiing, wat een misdrijf tegen de menselijkheid is. Israëlische troepen zouden bovendien mensen dwingen zich in het openbaar uit te kleden en seksueel misbruik gebruiken als onderdeel van hun standaardoperaties om Palestijnen te straffen na de door Hamas geleide aanvallen op Israël in oktober 2023.

Israël ontkent de beschuldigingen. Ze zijn ongegrond, bevooroordeeld en ongeloofwaardig, aldus de Israëlische missie bij de Verenigde Naties. De missie beweert dat de krijgsmacht richtlijnen en beleid hanteert die “dergelijk wangedrag ondubbelzinnig verbieden” en stelt dat de interne beoordelingsprocessen voldoen aan internationale normen.

Inval op 7 oktober

De onderzoekscommissie publiceerde in juni 2024 een rapport waarin Hamas en andere Palestijnse groeperingen van ernstige mensenrechtenschendingen werden beschuldigd bij hun aanval op het zuiden van Israël op 7 oktober 2023. Ze doodden 1200 mensen en namen 251 gijzelaars mee naar de Gazastrook, aldus Israël. Deze geweldsuitbarsting leidde tot de oorlog in de Gazastrook, waar volgens lokale informatie inmiddels meer dan 48.000 Palestijnen zijn omgekomen.

Poetin reageert mogelijk donderdag nog op voorstel voor bestand

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin spreekt zich mogelijk deze donderdag nog uit over het voorstel voor een staakt-het-vuren met Oekraïne. Poetin staat volgens zijn woordvoerder de pers te woord tijdens een bezoek van de Belarussische leider Aleksandr Loekasjenko. “Het hangt allemaal af van wat de journalisten dan zullen vragen”, aldus de zegsman tegen persbureau TASS.

Oekraïne toonde zich deze week na overleg met de Verenigde Staten bereid tot een bestand van dertig dagen. Rusland heeft nog niet laten weten of het zo’n staakt-het-vuren ook acceptabel acht. Het Kremlin heeft aangegeven pas inhoudelijk te willen reageren op dat voorstel als het tot in detail is geïnformeerd over wat Oekraïne en de VS precies hebben afgesproken.

Ingewijden hebben tegen persbureau Reuters gezegd dat Rusland al een eisenlijst heeft neergelegd bij de VS. Daarop staat aan welke voorwaarden een vredesdeal moet voldoen. Volgens de bronnen hebben Russische en Amerikaanse functionarissen die voorwaarden de afgelopen weken besproken, zowel persoonlijk als in digitale bijeenkomsten.

Het is onduidelijk wat Rusland precies eist. Het gaat volgens de bronnen om algemeen geformuleerde voorwaarden die vergelijkbaar zijn met eerdere eisen van het Kremlin. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om de eis dat Oekraïne geen lid wordt van de NAVO.

Ayvens tekent nieuwe financieringsovereenkomst met EIB voor uitbreiding elektrische bestelwagens

Foto: Ayvens

De Europese Investeringsbank (EIB) en Ayvens hebben in december 2024 een nieuwe financieringsovereenkomst gesloten voor de uitrol van een vloot van 19.000 elektrische bedrijfswagens (eLCV). De focus ligt hierbij op Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland en de uitrol vindt plaats in de komende drie jaar.

Dit is het eerste groene krediet dat door de Europese Investeringsbank (EIB) wordt verstrekt om een vloot elektrische bedrijfswagens (eLCV’s) in Europa te financieren. Deze overeenkomst omvat een kredietfaciliteit van 350 miljoen euro van de EIB (tegen gunstige financiële voorwaarden) en een gelijke co-investering van 350 miljoen euro door Ayvens. Hiermee krijgen bedrijven ondersteuning bij de financiering van hun overstap naar elektrisch rijden.

Lage-emissiezones (LEZ’s) zijn een belangrijk instrument binnen de stedelijke voertuigregulering (UVAR) om de luchtkwaliteit in Europese steden te verbeteren. Ze worden expliciet erkend als een belangrijke maatregel voor schonere lucht binnen het programma ‘EU Mission for Climate-neutral and Smart Cities’. Daardoor zijn LEZ’s de afgelopen jaren wijdverspreid ingevoerd in Europa en zal dit aantal naar verwachting flink toenemen tegen 2030, aangezien steden werken aan het behalen van EU-normen voor luchtkwaliteit en klimaatneutrale doelen.

De ontwikkeling van LEZ’s in heel Europa is een van de belangrijkste drijfveren achter de transitie naar elektrische LCV’s (eLCV’s). Deze overgang kent echter enkele uitdagingen voor LCV-bestuurders en -klanten, zoals de beschikbaarheid van voertuigen, betaalbaarheid, laadinfrastructuur, netcapaciteit en de voortdurend veranderende regelgeving.

“Deze nieuwe co-investering draagt bij aan de verschillende manieren van financiering van onze activiteiten en aan onze duurzaamheidsstrategie. Hiermee bieden we onze klanten toegang tot een breder scala aan elektrische bedrijfswagens tegen aantrekkelijke voorwaarden. Bedrijfswagens zijn essentieel voor ondernemers en moeten, ongeacht de aandrijving, altijd voldoen aan hun operationele behoeften. Met onze uitgebreide consultancy en expertise helpen we hen om deze transitie soepel te laten verlopen,” aldus Patrick Sommelet, Group Deputy Chief Executive Officer en Chief Financial Officer van Ayvens.

Ambroise Fayolle, Vice-President EIB, vult aan: “Deze nieuwe financieringsovereenkomst met Ayvens toont de leidende rol van de EIB bij het vinden van innovatieve financiële oplossingen voor de verduurzaming van het Europese wagenpark en de overgang naar een koolstofarme economie. We zijn er trots op om de beschikbaarheid van elektrische voertuigen voor het MKB – een belangrijke klantengroep van Ayvens – te ondersteunen.”

Getalm met defensiebudgetten centraal bij bezoek Rutte aan Trump

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zal tijdens het beladen bezoek van NAVO-topman Mark Rutte donderdag opnieuw erop hameren dat de Europese bondgenoten meer geld moeten steken in defensie. Trump vindt nog steeds dat zij hun defensiebudgetten moeten verhogen naar 5 procent van hun economie, zei zijn woordvoerder. Nu haalt een flink aantal NAVO-landen de afgesproken 2 procent nog niet.

“De president zal aandringen bij de NAVO-secretaris-generaal op zijn opvatting dat NAVO-landen hun eerlijke deel moeten besteden voor hun eigen verdediging”, zei Trumps woordvoerder Karoline Leavitt aan de vooravond van het bezoek. “Daar ben ik vrij zeker van. Zoals hij altijd doet als het over de NAVO gaat.”

Trump houdt vast aan zijn eis dat de norm voor defensie-uitgaven met 150 procent omhoog moet, wat bijvoorbeeld Nederland al gauw 30 tot 36 miljard euro per jaar extra zou kosten. “De laatste keer dat ik hem sprak was dat zijn standpunt”, zei Leavitt. De VS komen zelf uit op ongeveer 3,4 procent en Trump is van plan te bezuinigen.

De president ontvangt Rutte aan het eind van de middag (Nederlandse tijd) in het Witte Huis. De ontmoeting staat onder grote spanning. Trump zoekt toenadering tot Rusland, zegt NAVO-bondgenoten de wacht aan en zaait twijfel over de grondslagen van de alliantie.

China roept op tot dialoog met VS om handelsoorlog te beëindigen

BEIJING – China heeft donderdag gepleit voor “dialoog” met Washington om een oplossing te vinden voor de oplopende handelsproblemen. De twee grootste economieën ter wereld hebben elkaar al verschillende importheffingen opgelegd, wat heeft geleid tot een handelsoorlog.

“China heeft altijd gepleit voor een positieve en coöperatieve houding van zowel China als de Verenigde Staten ten opzichte van verschillen en controverses op economisch en handelsgebied”, zei een woordvoerster van het Chinese ministerie van Handel tijdens een wekelijkse persconferentie. “Maar het moet benadrukt worden dat elke vorm van communicatie en overleg gebaseerd moet zijn op wederzijds respect, gelijkheid en wederzijds voordeel”, voegde ze toe.

Volgens haar kunnen bedreigingen en intimidatie alleen maar contraproductief zijn. “We hopen dat de VS en China samen zullen werken om terug te keren naar het juiste pad van het oplossen van problemen door dialoog en overleg”, aldus de zegsvrouw.

De Amerikaanse president Donald Trump verhoogde de importheffingen op producten uit China vorige week naar 20 procent. Daarop kwam China met importheffingen van 10 tot 15 procent op bepaalde Amerikaanse producten.

Vliegveld Maastricht strenger beveiligd vanwege mogelijk protest XR

BEEK – Rond vliegveld Maastricht Aachen Airport gelden donderdag strengere veiligheidsmaatregelen dan anders. Klimaatactivisten van Extinction Rebellion wilden er actie gaan voeren. De gemeente Beek, waar het vliegveld ligt, vreest echter “wanordelijkheden” en heeft betogingen op en rond het luchthaventerrein verboden in een noodverordening.

Maastricht is de komende week gastheer van de kunstbeurs TEFAF, die zaterdag begint en deze dagen wordt opgebouwd. Veel kunsthandelaren, verzamelaars en beleggers gaan er met privévliegtuigen naartoe. Ook Beek zegt dat er rond de beurs “een piek van privéjets te verwachten is”. De Limburgse gemeente zegt van politie en marechaussee te hebben gehoord “van een ophanden zijnde betoging” van Extinction Rebellion. Op basis van eerdere acties van de groep vreest Beek dat demonstranten zullen proberen het luchthaventerrein op te gaan.

Een woordvoerster van XR bevestigt dat ongeveer dertig activisten bij de luchthaven actie wilden voeren. “De groep werd staande gehouden en is daar nu weer weg”, vertelt ze. Wat precies het plan was, wil de woordvoerster niet vertellen. Wel wil ze kwijt dat de voorgenomen actie inderdaad gericht was tegen “de enorme hoeveelheid privéjets” die rond de TEFAF in Zuid-Limburg landt. “Het is belachelijk dat dat nog wordt gefaciliteerd, het is ontzettend vervuilend.” De groep beraadt zich nog op verdere acties. Ook rond voorgaande edities van The European Fine Art Fair, zoals het evenement voluit heet, demonstreerde XR tegen privéjets.

5150 euro boete

In de noodverordening staat dat mensen niet binnen 2 meter van de hekken rond het vliegveld mogen komen. Ook mogen mensen geen spullen bij zich hebben waarmee de hekken kapotgemaakt kunnen worden. Drones, ladders, trappen, lijm, touw, kettingen, verf, graffiti, confetti, glitters en zand zijn ook niet toegestaan. Wie zich daar niet aan houdt, kan een gevangenisstraf van maximaal drie maanden of een boete van 5150 euro krijgen.

Buiten conferentiecentrum MECC, waar de beurs wordt gehouden, zijn ook veiligheidsmaatregelen genomen. Journalisten, standhouders en andere betrokkenen moeten donderdag al buiten het gebouw hun uitnodiging laten zien, ziet een verslaggever van het ANP. Een medewerker zegt dat dat te maken heeft met mogelijke acties. Ook staat er een politiebusje, maar het is er rustig.

Gerri Eickhof stopt na 37 jaar als verslaggever bij NOS Journaal

HILVERSUM – Verslaggever Gerri Eickhof maakt zondag zijn laatste item voor het NOS Journaal. Hij gaat met pensioen, nadat hij 37 jaar als verslaggever voor het programma werkte. Zijn laatste bijdrage aan de YouTube-serie Rondje Binnenhof verschijnt een paar dagen later online, liet de NOS donderdag weten.

Eickhof is een van de oudste en meest ervaren verslaggevers bij de NOS. De journalist werd bekend om zijn kenmerkende stijl en soms eigenzinnige toon. Zo viel hij in 2020 op door een item over camping-wc’s deels in rijmvorm te presenteren. Ook zijn winteritems met de bontmuts met flappen leverden zeker op sociale media veel reacties op.

Volgens een woordvoerder van de NOS is het niet de planning om in de uitzending uitgebreid stil te staan bij het vertrek van Eickhof. Op de website van de NOS staat een bijdrage van Eickhof waarin hij vertelt over zijn werk voor het NOS Journaal. “Al met al is het nog altijd het leukste beroep dat ik me kan voorstellen. En hoewel we tegenwoordig als journalisten, en zeker als journalisten van de NOS, regelmatig worden uitgescholden en belaagd, zou ik met niemand willen ruilen”, schrijft hij.

In gesprek met Panorama zei Eickhof afgelopen najaar “toch wel enigszins” naar zijn pensioen uit te kijken. “De samenleving is niet meer zo leuk en de berichtgeving wordt daardoor ook minder aangenaam”, stelde hij in dat artikel. “Het is gewoon niet meer zo leuk als tien of twintig jaar geleden om te vertellen wat er in Nederland aan de hand is. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet zo erg om ermee te stoppen.” De journalist suggereert in het interview dat hij mogelijk zijn memoires gaat schrijven.

Montea in beursindex van twintig grootste Belgische bedrijven

Jo de Wolf, Montea

BRUSSEL/AMSTERDAM – De logistiek vastgoedontwikkelaar en -investeerder Montea, actief in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, wordt opgenomen in de BEL20, de Belgische tegenhanger van de AEX-index. De BEL20 omvat de twintig Belgische beursgenoteerde bedrijven met de hoogste beurswaarde en hoogste verhandeling van het aandeel. Montea is sinds 2006 genoteerd op de Euronext in Brussel en Parijs. Het bedrijf heeft een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt in handen en heeft ook een kantoor in Amsterdam.

Logistiek vastgoedontwikkelaar en -investeerder Montea wordt opgenomen in de BEL20, de Belgische tegenhanger van de AEX-index. De BEL20 omvat de twintig Belgische beursgenoteerde bedrijven met de hoogste beurswaarde en hoogste verhandeling van het aandeel.

“Deze erkenning onderstreept de positie van Montea als sleutelspeler in de logistieke vastgoedsector en bevestigt ook het vertrouwen in een duurzame langetermijnvisie die Montea steeds vooropstelt”, reageert Montea CEO Jo de Wolf.

“De opname in de BEL20 is een prachtige erkenning van onze missie en de toewijding die we als bedrijf tonen. Dit is niet alleen een mijlpaal voor Montea, maar ook voor al onze medewerkers, klanten en partners die ons op deze weg hebben ondersteund. We kijken ernaar uit om onze groei voort te zetten en blijvend waarde te creëren.”

Grootste ontwikkeling tot nu toe

Sinds de beursnotering in 2006 heeft Montea de portefeuille gestaag uitgebreid en zijn positie op de Europese logistieke vastgoedmarkt versterkt. In de afgelopen vijf jaar steeg de intrinsieke waarde per aandeel met meer dan 100 procent en de winst per aandeel met meer dan de helft. De toetreding tot de BEL20 is dan ook het resultaat van jarenlange toewijding op het gebied van duurzame groei, innovatieve vastgoedoplossingen en sterke samenwerkingen met klanten en partners.

In Nederland bracht Montea begin vorig jaar maar liefst 10 procent van het totale landelijke areaal voor logistiek vastgoed in ontwikkeling. Een flink deel daarvan werd vorig jaar voltooid met de oplevering van het nieuwe Lekkerland-distributiecentrum in Waddinxveen. In de loop van dit jaar levert Montea in Tiel zijn grootste ontwikkeling tot nu toe op: een duurzaam en hypermodern distributiecentrum voor Intergamma met een oppervlakte van circa 91.000 m².

Groeiplan naar 3,5 miljard euro portefeuillewaarde

Montea presenteerde afgelopen jaar zijn groeiplan Track27, waarmee het de portefeuille tegen het einde van 2027 wil laten groeien naar een waarde van 3,5 miljard euro, een stijging van 50 procent. Dit komt neer op een beoogde groei van 25 procent van de winst per aandeel in vier jaar tijd. Van het totale beoogde investeringsvolume van 1,2 miljard euro is ruim 40% al geïnvesteerd of is al in uitvoering.

De opname van Montea in de BEL20 wordt geïmplementeerd op vrijdag 21 maart 2025 na sluiting van de beurs en treedt in werking vanaf maandag 24 maart 2025.

GTST-actrice Bruni Heinke overleden

AMSTERDAM – Actrice Bruni Heinke is vrijdag op 84-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar familie woensdag aan het ANP laten weten. Heinke overleed na een ziekbed, aan de gevolgen van kanker.

Heinke werd bij het grote publiek vooral bekend als Helen Helmink in de soapserie GTST. Zij nam de rol in 1992 over van actrice Marlous Fluitsma en speelde tot 1998 in de serie. Daarnaast speelde ze in grote films als Soldaat van Oranje en Spetters. Haar laatste filmrol speelde ze in 2022, in de komedie Casa Coco.

“Bruni zal door haar dierbaren op alle mogelijke manieren worden herinnerd”, stelt Inge Ipenburg, die in GTST Martine Hafkamp speelde, woensdagavond in een reactie. “Een heel groot deel van Nederland herinnert haar als Helen Helmink. Veel acteurs worden vergeten. Maar Bruni niet. Ik gun het haar dat mensen haar blijven onthouden als Helen Helmink. Ook al had ze zelf misschien heel veel andere rollen willen spelen. Zo’n iconische status is maar weinigen gegeven.”

Babette van Veen herinnert zich Heinke als de “oppermoeder van Goede Tijden”, vertelt ze aan het ANP. “Ze was een prettig mens, altijd geïnteresseerd. En ze leerde ons dat je beter acteert als je stevig in je schoenen staat. Als je jong bent zwaai je in het leven alle kanten op: zij was in dat rumoer altijd een aangename constante, altijd betrouwbare factor.”

Heinke studeerde in 1965 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Hierna speelde zij jarenlang bij diverse toneelgezelschappen, zoals Het Amsterdams Toneel, Het Stadstoneel Rotterdam en De Nederlandse Comedie. In de jaren zeventig en tachtig speelde Heinke in televisieseries als Herenstraat 10 en Dagboek van een Herdershond.

De crematie van Heinke vindt komend weekend in besloten kring plaats.

Steun voor aanpak malafide uitzendbureaus, zorgen om uitvoering

DEN HAAG – In de Tweede Kamer is brede steun voor het wetsvoorstel van minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC) dat een eind moet maken aan de malafide praktijken van uitzendbureaus waarvan arbeidsmigranten de dupe worden. Maar partijen hebben wel veel vragen over de uitvoerbaarheid van het complexe voorstel.

VVD’er Thierry Aartsen spreekt van “echt een zware vorm van marktregulering”. Maar omdat de misstanden zo groot zijn kan hij er wel mee leven, ook met de reikwijdte van de wetgeving. Die richt zich niet alleen op uitzendbureaus, maar op de hele branche. Ook bedrijven zoals detacheerders en payrollbedrijven vallen eronder.

Er wordt een instantie binnen het ministerie van Sociale Zaken opgetuigd die gaat beslissen over de vergunningen voor de uitleenbedrijven. De VVD is bang dat deze uitvoeringsorganisatie uit haar krachten gaat groeien en dat de kosten ervan, die verhaald zullen worden op de bedrijven, uit de hand gaan lopen.

Weinig zicht

Het besluit van Van Hijum om uitzenders medeverantwoordelijk te maken voor de registratie van arbeidsmigranten kan op steun rekenen. Wel hekelen partijen het feit dat hier niet op wordt gehandhaafd. “Onbegrijpelijk”, aldus Don Ceder van de ChristenUnie. Hiermee is de handhaving een “papieren tijger”, oordeelde Mariëtte Patijn (GroenLinks/PvdA).

Gemeenten hebben weinig zicht op arbeidsmigranten. Als ze niet ingeschreven staan, kunnen ze bij baanverlies hun sociale voorzieningen kwijtraken en op straat belanden. Dat zorgt al in veel gemeenten voor problemen. Het zijn vooral arbeidsmigranten uit het midden en oosten van Europa die worden uitgebuit door malafide uitzendbureaus.

De invoering van de wet laat ook veel te lang op zich wachten, vindt de Kamer. Minister Van Hijum hoopt hierover volgende maand meer duidelijkheid te geven. Het gaat nog wel een aantal jaren duren voordat de wetgeving volledig is ingevoerd. Het stelsel vraagt om een “lange adem”, aldus de bewindsman. Het debat wordt over twee weken voortgezet.

Trump waarschuwt EU na tegenmaatregelen, haalt uit naar Ierland

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft woensdag beloofd met een reactie te komen op de aangekondigde tegenmaatregelen van de Europese Unie. Het landenblok reageerde daarmee op de importheffingen van de Verenigde Staten op aluminium en staal. Ook haalde Trump uit naar Ierland, dat volgens hem misbruik maakt van de VS.

De Amerikaanse heffingen zijn woensdag ingegaan. De EU kwam vervolgens met importheffingen op 26 miljard euro aan Amerikaanse goederen, waaronder sterke drank, motors en spijkerbroeken. Volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kwam dat pakket overeen met de Amerikaanse tarieven. De maatregelen worden vanaf 1 april uitgerold en moeten volledig van kracht zijn op 13 april.

Trump sprak zijn vertrouwen uit over de uitkomst van de handelsoorlog die nu dreigt tussen de VS en de EU. “We gaan die financiële strijd winnen”, aldus de Amerikaanse president.

Trump beweerde verder dat Ierland zijn belastingbeleid gebruikt om bedrijven weg te lokken uit de VS. Hij gaf de voormalige leiders van de VS de schuld voor het toestaan dat de bedrijven naar Ierland zijn verhuisd. “Ik heb veel respect voor Ierland, maar de Verenigde Staten hadden dit niet moeten laten gebeuren”, aldus Trump, die woensdag een ontmoeting had met de Ierse premier Micheál Martin.

Video met Duterte op Facebook vlak voor landing in Rotterdam [+video]

ROTTERDAM – Op Facebook is vlak voor zijn landing in Rotterdam een video verschenen van de Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte, schrijven Filipijnse media zoals ABS-CBN en Daily Tribune. “Dit wordt een lang juridisch proces”, zegt Duterte op zijn Facebookprofiel. “Maar ik zeg jullie: ik blijf mijn land dienen.” Het is niet duidelijk waar en wanneer de video precies is opgenomen en of Duterte die zelf online heeft gezet.

Duterte werd dinsdag opgepakt in Manilla, nadat het Internationaal Strafhof (ICC) een arrestatiebevel tegen hem had uitgevaardigd. Hij wordt beschuldigd van misdaden tegen de menselijkheid.

Binnen een dag werd Duterte op het vliegtuig gezet naar Nederland. “Het is een lange vlucht”, stelt de oud-president in de video, die twee minuten duurt en half in het Filipijns is. Hij neemt daarin de verantwoordelijkheid voor de ‘oorlog tegen drugs’ die hij voerde als burgemeester en president. Tijdens die oorlog zijn de moorden gepleegd waarvoor het ICC Duterte nu vervolgt.

“Ik ben degene die de politie en het leger aanstuurde”, aldus de oud-president. “Ik zei dat ik jullie zou beschermen en ik zal verantwoordelijk zijn voor dit alles.” Duterte heeft eerder gezegd dat hij geen spijt heeft van zijn harde beleid tegen drugsverslaafden. “Geloof het of niet, maar ik deed dit voor mijn land”, zei hij vorig jaar bij een parlementair onderzoek naar zijn aanpak. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn daarbij tussen de 12.000 en 30.000 mensen gedood.

×