Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 18:06 uur
Home Blog Pagina 103

Financiering voor eerste fabriek van Rotterdamse chemische recyclingbedrijf Xycle

ROTTERDAM – Xycle, een innovatieve startup die zich richt op het hergebruik van plastic door middel van chemische (ook wel geavanceerde) recyclingtechnologie, heeft de financieringsronde voor de bouw van haar eerste commerciële fabriek succesvol afgerond. Dit vormt een belangrijke mijlpaal in de missie van het bedrijf om moeilijk recyclebaar plastic afval om te zetten in waardevolle grondstoffen.

De financiering bestaat uit een combinatie van aandelenkapitaal van een consortium van investeerders – Dow, ING, Invest-NL (gedeeltelijk gedekt door InvestEU) en Vopak – en senior debt van Polestar Capital. Xycle zal dit kapitaal inzetten voor de bouw van de recyclingfabriek, die strategisch is gelegen in de haven van Rotterdam, een belangrijke internationale toegangspoort tot Europa. De fabriek, die naar verwachting volledig operationeel is in het vierde kwartaal van 2026, zal jaarlijks 21.000 ton plastic afval kunnen verwerken.

Arnd Thomas, CEO van Xycle: “Onze innovatieve chemische recyclingtechnologie biedt een realistische en schaalbare manier om te voorkomen dat plastic afval verbrand wordt, naar een stortplaats gaat of in de natuur terecht komt. Het verkrijgen van kapitaal voor de bouw van onze fabriek in de haven van Rotterdam is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling en uitbreiding van onze unieke pyrolyse-technologie, die aantoonbaar een eersteklas pyrolyse-opbrengst levert als grondstof voor krakers. We zijn enthousiast om samen te werken met onze investeringspartners en hun expertise in hun respectievelijke sectoren te benutten om de belofte van onze technologie waar te maken en de transitie naar een circulaire economie voor plastics te versnellen.”

Hoogwaardige circulaire plastics

De chemische recyclingtechnologie van Xycle maakt gebruik van laagtemperatuur-pyrolyse om moeilijk recyclebaar plastic afval efficiënt af te breken tot pyrolyseolie. Deze vloeistof kan vervolgens worden ingezet als grondstof voor krakers bij de productie van nieuw plastic.

Dankzij deze innovatieve technologie kan plastic afval, dat anders op stortplaatsen of in een verbrandingsoven zou belanden, opnieuw worden gebruikt in hoogwaardige toepassingen zoals voedselveilige verpakkingen, medische producten en auto-onderdelen. Dow, een van de investeringspartners en wereldwijd leider in materiaalwetenschap, zal de circulaire grondstof afnemen en gebruiken voor de productie van hoogwaardige circulaire plastics, waar wereldwijd veel vraag naar is.

Strategische ligging

De eerste commerciële fabriek van Xycle verwerkt jaarlijks 21.000 ton plastic afval. Door de strategische ligging in de haven van Rotterdam, biedt deze chemische recyclingfaciliteit toegang tot het transport van plastic afval naar de fabriek en de distributie van pyrolyseolie van de fabriek naar de afnemers. Aanvullend maken de bestaande petrochemische infrastructuur, een netwerk van nabijgelegen potentiële partners en leveranciers, en de toegang tot andere Europese markten Rotterdam ook tot een aantrekkelijke locatie.

Operationeel 2026

De fabriek is naar verwachting volledig operationeel in het vierde kwartaal van 2026. De modulaire opzet van de fabriek van Xycle maakt het mogelijk om de productie op of af te schalen afhankelijk van de vraag, wat zorgt voor zowel flexibiliteit als efficiëntie in de bedrijfsvoering. In de toekomst is Xycle van plan om wereldwijd meer chemische recyclingfabrieken te ontwikkelen, waarbij grotere reactors zullen worden gebruikt om de capaciteit van een enkele fabriek te verhogen naar ongeveer 100.000 ton verwerkingscapaciteit per jaar.

Vicepremier Van Hijum benadrukt noodzaak eenheid coalitie

DEN HAAG – Het is belangrijk dat er eenheid binnen de coalitie is als het gaat om Oekraïne en de herbewapening van Europa, benadrukt vicepremier en minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum vrijdag. De afgelopen week was hier veel spanning over tussen het kabinet en de vier coalitiepartijen.

Als het gaat om vrede en veiligheid “hoor je met een breed mandaat, met breed draagvlak vanuit de Nederlandse politiek op te treden”, zei Van Hijum (NSC) voor aanvang van de ministerraad. “Ik vind dat we daar een belangrijke verantwoordelijkheid hebben.”

De coalitiepartijen zijn verdeeld over een Europees herbewapeningsvoorstel ter waarde van 800 miljard euro. PVV, NSC en BBB keerden zich tegen het plan, terwijl premier Dick Schoof tijdens een speciale EU-top al zijn steun had uitgesproken. Dat leidde donderdag tot urenlang spoedoverleg tussen Schoof en de coalitiepartijen.

De premier maakte duidelijk niet uit de voeten te kunnen met het standpunt van de drie coalitiepartijen die zich hadden gekeerd tegen het Europese defensieplan. Hij vindt dat zij zijn bewegingsruimte beperken. Uiteindelijk kwamen ze volgens ingewijden overeen dat Schoof zijn steun niet hoeft in te trekken, maar er wel op moet aandringen dat de Europese begrotingsregels niet te ver worden opgerekt.

Het conflict binnen het kabinet tast de positie van Nederland binnen Europa niet aan, beweren bewindslieden. “Niemand twijfelt aan standpunten Nederland”, aldus minister Ruben Brekelmans (Defensie). Hij heeft niet de “indruk” dat de discussie in Den Haag de premier schaadt in Brussel. Minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) zegt dat hij geen indicaties heeft dat Nederland nu in de EU minder serieus wordt genomen.

Daimler Truck deelt succes: Duitse werknemers ontvangen bonus van 4.140 euro

Daimler Truck

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het boekjaar 2024 solide resultaten behaald, vooral dankzij sterke prestaties in Noord-Amerika en bij Daimler Buses. Tegelijkertijd waren er uitdagingen in Europa en Azië. Vanwege deze resultaten krijgen circa 25.000 cao-medewerkers van Daimler Truck in Duitsland een winstuitkering van 4.140 euro over het afgelopen boekjaar.

Deze bonus wordt uitgekeerd bij het salaris van april 2025.

De winstuitkering bij Daimler Truck wordt berekend volgens afspraken tussen de bedrijfsleiding en de centrale ondernemingsraad. Dit berekeningsmodel, dat ook voor managers geldt, zorgt ervoor dat alle groepen medewerkers profiteren van het economische succes van het bedrijf.

Daimler Truck kent sinds 1997 al een systeem van winstuitkeringen voor medewerkers.

Kremlin ‘voorzichtig optimistisch’ na gesprek met Trump-gezant

MOSKOU – Het Kremlin zegt “voorzichtig optimistisch” te zijn over een toekomstig staakt-het-vuren in Oekraïne.

De Amerikaanse gezant Steve Witkoff sprak donderdagavond laat met de Russische president Vladimir Poetin over het Amerikaanse standpunt en het Kremlin is daar “over het algemeen” tevreden over. Wel zou er nog veel aan het voorstel gewerkt moeten worden en moeten Poetin en de Amerikaanse president Donald Trump eerst maar eens bellen.

Witkoff zal nu eerst verslag uitbrengen aan Trump over zijn gesprek met Poetin, die een “boodschap” voor de Amerikaanse president zou hebben meegegeven. Daarna zal volgens het Kremlin worden afgesproken wanneer Trump en Poetin met elkaar gaan bellen.

De Verenigde Staten kwamen afgelopen week met een voorstel voor een bestand van dertig dagen in Oekraïne. Kyiv is al akkoord gegaan, maar Poetin zei donderdag al dat het voorstel nog moet worden herzien. Wel zei hij bereid te zijn tot een staakt-het-vuren, mits dat leidt tot een duurzame vrede. “Het is op zich een goed idee en dat steunen we”, aldus Poetin.

Handelsoorlog met VS is ‘wake-upcall’ voor Europa, zegt Lagarde

FRANKFURT – Een wereldwijde handelsoorlog met de Verenigde Staten is een “wake-upcall” voor Europa. Dat heeft president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) vrijdag gezegd in een interview met het BBC-programma HARDtalk. Volgens haar kan het Amerikaanse handelsbeleid ernstige gevolgen hebben voor de inflatie wereldwijd, maar ook leiden tot meer eenheid binnen Europa.

“Het wakkert de Europese energie aan. Het is een grote wake-upcall voor Europa”, zei Lagarde over het handelsbeleid in de VS. “Misschien is dit opnieuw een Europees moment.” Zij verwees daarbij onder andere naar de Europese Commissie en Duitsland, die hebben aangekondigd meer te willen investeren in defensie en infrastructuur. Daarmee is een einde gekomen aan jarenlange terughoudendheid om geld uit te geven, aldus Lagarde.

Lagarde stelt verder dat vooral de VS de gevolgen van hun eigen handelsbeleid zullen ervaren. De Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau deed een vergelijkbare uitspraak op donderdag. Hij noemde dat beleid een “tragedie” voor de Amerikaanse economie.

Aanrijding met vrachtwagens op A59

Foto: Rijkswaterstaat | X

OOSTERHOUT – Vrijdagochtend heeft op de A59 voor knooppunt Hooipolder een aanrijding plaatsgevonden tussen twee vrachtwagens.

Voor zover bekend zou er wonder boven wonder niemand gewond zijn geraakt.

Rijkswaterstaat waarschuwt dat de bergings- en opruimwerkzaamheden nog tot 13:00 uur zullen duren.

Verkeer richting Breda/Antwerpen moet rekenen op 30 minuten vertraging en wordt vanaf knooppunt Empel omgeleid via onderstaande route.

Afbeelding: Rijkswaterstaat | X

PACCAR Parts biedt ultradunne en flexibele zonnepanelen aan voor cabine- en trailerdaken

EINDHOVEN – PACCAR Parts introduceert ultradunne, flexibele zonnepanelen die op het dak van vrijwel elke cabine, trailer en opbouw kunnen worden aangebracht. De cellen laden de accu doorlopend bij met zonne-energie. De lichtgewicht panelen besparen zo brandstof, verlagen de CO2-uitstoot van de truck en verminderen de slijtage van dynamo en accu.

De zonnepanelen van PACCAR Parts zijn verkrijgbaar in twee formaten. De kleinste variant is slechts 3 millimeter dik en ongeveer 110 bij 30 centimeter groot, weegt 700 gram en levert via 16 cellen 55 Wp*. De tweede versie is twee keer zo breed, weegt 1,3 kilo, heeft 32 cellen en levert 110 Wp*. De zelfklevende panelen zijn flexibel genoeg om de rondingen van een dak of spoiler te volgen. Dat maakt montage eenvoudig. De opgewekte energie wordt via een bijgeleverde omvormer direct naar de accu geleid. Daar wordt die opgeslagen of direct ingezet voor gebruik in de cabine.

Op vrijwel elk cabinedak kan ten minste één groot én één klein zonnepaneel worden geplaatst. Meer is vaak ook mogelijk. Op trailers en opbouwen met een vaste, harde bovenzijde kan vanzelfsprekend een veelvoud worden gemonteerd.

Door het gebruik van de panelen is het minder vaak – of zelfs niet – nodig om de motor bij het gebruik van accessoires op parkeerplaatsen te starten. Dat scheelt brandstof, CO2-uitstoot en beperkt de slijtage van bijvoorbeeld de dynamo en accu. Uiteraard bepaalt de beschikbaarheid van daglicht en de hoeveelheid gebruikte elektriciteit in de cabine hoe snel de investering terugverdiend kan worden.

De lichtgewicht zonnepanelen zijn vanaf nu verkrijgbaar bij alle ruim 1.100 DAF-dealers en servicepunten – die de strips desgewenst monteren en aansluiten.


* Wp staat voor Wattpiek en geeft aan hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal opwekt. 165 Wp levert omgerekend zo’n 135 Watt vermogen op. Dit is ruim voldoende voor bijvoorbeeld het dagelijks gebruik van een koffiezetapparaat, een magnetron of een TV.

11-jarig jongen schietincident Rotterdam overleden

ROTTERDAM – De 11-jarige jongen uit Hoogvliet-Rotterdam dat op 16 februari aan de Asterlo in Rotterdam zwaargewond raakte bij een schietincident is afgelopen donderdag aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie vrijdag.

De politie doet nog steeds grondig onderzoek naar het incident. Hierin wordt het meest rekening gehouden met het scenario dat een groep vrienden met een vuurwapen aan het spelen is geweest, waarbij ongewild een schot is afgegaan en het 11-jarige jongetje geraakt is.

Het scenario dat er sprake is geweest van opzettelijk geweld tussen jeugdgroepen is uitgesloten.

In het onderzoek zijn in totaal zeven minderjarige verdachten aangehouden. Daarvan zitten er momenteel nog twee vast. Dat gaat om Rotterdamse jongens van 15 en 16 jaar oud.

Stellantis Pro One en IVECO bundelen krachten voor de levering van twee elektrische bestelwagens onder het IVECO-merk

AMSTERDAM/TURIJN – Stellantis Pro One, de businessunit van Stellantis N.V. die zich richt op bedrijfsvoertuigen, en IVECO, het merk van Iveco Group N.V. dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en op de markt brengt, hebben vandaag een overeenkomst aangekondigd voor de levering van twee volledig elektrische lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) aan IVECO voor de Europese markt. Deze voertuigen zijn gebaseerd op de volledig elektrische platforms van Stellantis Pro One voor middelgrote en grote bestelwagens, met een bruto voertuiggewicht (GVW) van 2,8 tot 4,25 ton.

Stellantis Pro One zal de bestelwagens produceren in zijn fabrieken in Atessa (Italië), Gliwice (Polen) en Hordain (Frankrijk) en de voertuigen leveren aan Iveco Group. Vervolgens zal de groep de voertuigen via zijn gevestigde verkoop- en servicekanalen op de Europese markt – inclusief het Verenigd Koninkrijk – distribueren.

Met een GVW van respectievelijk 2,8 tot 3,1 ton en 3,5 tot 4,25 ton, zullen de twee toekomstige IVECO-bestelwagens het elektrische aanbod van het merk voor de Europese markt aanvullen en uitbreiden naar dit lichtere segment. Dit biedt klanten een breder scala aan producten voor diverse toepassingen. Deze voertuigen versterken en verbreden het lichte bedrijfswagenportfolio van IVECO, naast de iconische eDaily, die in Italië wordt geproduceerd in de historische IVECO-fabriek in Suzzara en wordt geëlektrificeerd in de faciliteit in Brescia.

De twee bedrijven voorzien de commercialisatie van de nieuwe modellen medio 2026, gebaseerd op een tienjarige leveringsovereenkomst. Dit partnerschap vormt een belangrijke samenwerking in de bedrijfswagenindustrie en onderstreept de inzet voor de transitie naar duurzame mobiliteit op lange termijn.

Een cruciale factor in de keuze van IVECO voor Stellantis Pro One als partner was de expertise van Stellantis Pro One en de toewijding om substantieel bij te dragen aan de vermindering van CO2-uitstoot.

Luca Sra, President Truck Business Unit, Iveco Group, verklaarde: “We zijn verheugd om twee innovatieve en veelzijdige batterij-elektrische bestelwagens toe te voegen aan ons lichte bedrijfswagenaanbod, waarmee we onze concurrentiepositie in het bestelwagensegment versterken. Door samen te werken met Stellantis Pro One maken we gebruik van de uitgebreide knowhow en de sterke aanwezigheid in Italië en Europa die onze bedrijven historisch gezien met elkaar verbinden. Ik ben ervan overtuigd dat deze succesvolle samenwerking onze Europese klanten ten goede zal komen, met name voor hun last-mile logistieke activiteiten.”

Jean Philippe Imparato, Chief Operating Officer van Stellantis voor Enlarged Europe, voegde toe: “We zijn trots om samen te werken met een Italiaanse en wereldwijd toonaangevende onderneming als IVECO. Dit partnerschap is tot stand gekomen dankzij onze leidende positie op de Europese bedrijfswagenmarkt, onze operationele excellentie, de kwaliteit van onze producten en onze capaciteit om batterij-aangedreven technologieën te ontwikkelen die bijdragen aan de vermindering van schadelijke emissies en de bescherming van het milieu.”

Media: VS en Israël zoeken landen in Afrika voor Palestijnen

TEL AVIV/JERUZALEM – De VS en Israël hebben Afrikaanse landen benaderd om de Palestijnen in de Gazastrook op te nemen. Dit melden Israëlische media. Amerikaanse en Israëlische functionarissen hebben volgens de berichten contacten gehad met Soedan, Somalië en de feitelijk zelfstandige regio Somaliland.

De drie landen zijn arm en verwikkeld in langdurige binnenlandse gewapende conflicten. Soedanese diplomaten zouden het plan hebben afgewezen en zegslieden in Somalië en Somaliland hebben verklaard er niet van op de hoogte te zijn.

President Donald Trump wil dat de Palestijnen uit de Gazastrook vertrekken voor een grote schoonmaak en voor de wederopbouw als een soort ‘Rivièra van het Midden-Oosten’ onder Amerikaanse leiding. De verdrijving van de Palestijnen is ook een wens van ultrarechtse en religieuze groepen in Israël die de Palestijnse gebieden bij de staat Israël willen voegen.

De verdrijving van de meer dan twee miljoen Gazanen zou volgens critici neerkomen op etnische zuivering van de Palestijnse kuststrook.

Jonge fietser om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen op N305

Foto: Persbureau De Breij

DRONTEN- Bij een zeer ernstig ongeluk op de N305 bij Dronten is vrijdagochtend een fietser overleden. De fietser, een tiener, kwam in botsing met een vrachtwagen en overleefde het ongeluk niet.

Het ongeluk vond rond 07:55 uur plaats. De fietser werd tijdens het oversteken geschept door een vrachtwagen. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse maar alle hulp mocht niet meer baten. De fietser overleefde het ongeluk niet en overleed ter plekke aan zijn verwondingen. De brandweer heeft zichtschermen geplaatst.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk, naar verwachting is de weg tot begin van de middag afgesloten voor onderzoek.

Stikstof verhindert volgens branche bouw van 244.000 woningen

ZOETERMEER – De stikstofproblematiek verhindert de bouw van 244.000 woningen. Dat meldt brancheorganisatie Bouwend Nederland op basis van onderzoek in samenwerking met dataplatform Cobouw Bouwberichten waar het AD vrijdag als eerste over berichtte. Niet alleen de bouwsector wordt daardoor getroffen: de economische schade is volgens de uitkomsten van het onderzoek nog veel groter.

Bouwend Nederland en Cobouw Bouwberichten hebben door stikstof aangetaste Natura 2000-gebieden en de Nederlandse woningbouwplannen in kaart gebracht. Hierdoor werd duidelijk welke bouwprojecten te dicht bij stikstofgevoelige natuur liggen. Deze krijgen mogelijk geen vergunning als een oplossing voor het stikstofprobleem uitblijft.

Het belemmeren van bouwprojecten door de stikstofproblemen leidt verder tot economische schade. Die schatten Bouwend Nederland en Cobouw Bouwberichten op 138 miljard euro voor de komende vijf jaar, als gevolg van misgelopen investeringen. De investeringen in infrastructuurprojecten, die door de stikstofproblematiek ook vertraging oplopen of niet kunnen doorgaan, zijn nog niet meegenomen in dit bedrag.

ING: Groei in transport en logistiek zet door, maar blijft ook kwetsbaar

AMSTERDAM – Bedrijven in transport en logistiek zien de markt in 2025 herstellen. Er zijn weer meer bouwmaterialen nodig, consumenten kopen meer goederen en de industrie remt niet langer sterk af. Tegelijkertijd zijn de onzekerheden in de internationale activiteiten groot en kunnen importtarieven vanuit de Verenigde Staten de goederenhandel opschudden en dempen. Ook ligt de sterk gegroeide stroom van Chinese pakketten door online consumentenaankopen onder een vergrootglas.

Aan de kant van het personenvervoer zijn er minder forenzen in het OV en gaat het herstel daar veel langer duren. In de luchtvaart blijft de vraag wel sterk, maar is de capaciteit begrensd en wijken reizigers uit. Al met al kan de sector als geheel in 2025 een volumegroei van 1,5 procent verwachten. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Research.

Transport- en logistieksector groeit gematigd in een onrustige internationale omgeving

Na jaren met uitschieters zijn de extremen in de transport- en logistieksectoren voorbij. Het goederentansport is overgeschakeld naar gematigde groei en in het personenvervoer is het terugkeer-effect na corona uitgewerkt. Geopolitieke spanningen en protectionisme maken de internationale omgeving erg onrustig, waardoor de vele internationaal actieve bedrijven in Nederland de toegangspoort naar Europa met grote onzekerheid kampen. Gunstig is wel dat Europa op het punt staat om veel meer te investeren in infrastructuur (Duitsland) en defensie, daar zal ook de transport- en logistieksector van profiteren.

Wegtransport en logistieke dienstverlening uit het dal, margedruk blijft er wel

In het wegtransport en de logistieke dienstverlening wordt het lastige correctiejaar 2023 verder goedgemaakt in 2025. Geholpen door toenemende koopkracht en een positieve ommekeer in de bouw, verwachten we hier voor 2025 een groei van 1,5 procent. Belangrijk is ook dat opdrachtgevers uit de industrie niet verder terugzakken, dit is voor veel transportbedrijven een rem geweest. Rico Luman, sectoreconoom Transport en Mobiliteit: de capaciteit in het wagenpark en in warehouses is nog wel ruim, wat het lastig maakt om prijzen voldoende te verhogen. Vooral in het wegtransport, waar loonkosten sterk doorwerken, zorgt dat voor margedruk. Lang niet alle bedrijven ervaren daarmee verbetering.

Protectionisme raakt internationale logistiek, meer Europese vraag biedt tegenwicht

Met de aankondiging van importtarieven door de Verenigde Staten kunnen meer Europese goederen extra belast worden. Ook kunnen tegenmaatregelen volgen. Dit kan bijvoorbeeld de export van bloemen (door de lucht) treffen en voor nieuwe ontwrichting zorgen, terwijl toeleveringsketens toch al onder spanning staan. Bij verdere escalatie krijgen im- en exporteurs daar last van, wat verschuiving met zich meebrengt. Tegelijkertijd staat vanuit Europa onder andere de grote instroom van aankopen bij Chinese webwinkels ter discussie. Wel kan meer productie in Europese landen tegenwicht bieden, hiervoor moeten dan ook meer grondstoffen via Nederland voor moeten worden aangevoerd.

Herstel in het OV hapert en duurt langer dan verwacht

De steeds verdere terugkeer van reizigers in het OV lijkt 5 jaar na de coronaterugval en de eerste lockdown voorbij. In 2024 lag het reizigersvolume nog altijd zo’n 7 procent lager dan in 2019 en 2025 is haperend begonnen. Thuiswerken is blijvend en heeft op de aantallen treinreizigers meer impact dan in het wegverkeer. De groei wordt in 2025 ook geremd door de grote onderhoudsopgave, de punctualiteit (laagste sinds 2002) en de afgenomen betaalbaarheid van treinkaartjes. Waar de verwachting tijdens de coronacrisis was dat het reizigersvervoer rond 2025 weer op het oude niveau zou zijn, gaat dit veel langer duren, volgens NS zelf tot 2030.

Politiek houdt luchtvaart in de tang, dat geldt voor zowel passagiers als goederen

In de luchtvaart blijft de vraag naar juist sterk, ondanks dat vliegtickets in 2024 maar liefst 73 procent duurder waren dan in 2019 en fors hogere luchthaventarieven en CO2-beprijzing de tarieven in 2025 verder stuwen. Tegelijkertijd is de grens van Schiphol op 95 procent van het pre-coronaniveau bijna bereikt. In 2024 kwam het aantal vluchten met 473.800 al dicht bij de beoogde limiet van 478.000. Dit betekent dat het vooral aankomt op meer efficiëntie om meer reizigers verwerken.

Waarschijnlijk betekent dit ook dat er meer reizigers zullen uitwijken naar luchthavens in België en mogelijk Duitsland. Met de beperking bestaat de kans ook dat het aantal economisch relatief belangrijke vrachtvluchten in de knel komt. Het netwerk van Schiphol is de afgelopen jaren met 301 bestemmingen (zo’n 10 procent minder als in 2019) wel redelijk goed overeind gebleven, maar zal niet snel op het oude niveau terugkeren.

BMW verwacht ‘tegenwind’ door importheffingen VS

MÜNCHEN – BMW verwacht dit jaar hinder van importheffingen die de Verenigde Staten invoeren. Ook vreest de Duitse autofabrikant dat de moeilijke situatie op de Chinese markt de resultaten in 2025 drukt, meldt het bedrijf bij zijn jaarcijfers.

BMW verwacht “tegenwind” van handelstarieven, onder andere door de hogere aluminium- en staalheffingen die afgelopen woensdag in de VS ingingen. Heffingen aan de grens drukken dit jaar naar verwachting voor ongeveer 1 miljard euro op de winst, zei topman Oliver Zipse in een interview met Bloomberg Television.

“Het is een conservatieve schatting”, zei Zipse. BMW heeft onder andere last van Amerikaanse importheffingen op zijn auto’s uit Mexico, omdat die niet voldoen aan de afspraken uit een Noord-Amerikaans vrijhandelsverdrag. Ook dreigt de Amerikaanse president Donald Trump met heffingen op Europese auto’s en hanteert de Europese Unie hogere importheffingen op elektrische auto’s uit China, wat BMW ook merkt.

Felle concurrentie

Tegelijkertijd is BMW volgens de topman “van nature beschermd” doordat het bedrijf op veel verschillende plekken in de wereld produceert. “Van alle producten die we in de VS verkopen, wordt meer dan 50 procent in de VS gemaakt.”

In China kampen Europese autofabrikanten met felle concurrentie van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s en een laag consumentenvertrouwen. Tegelijkertijd verwacht BMW dat minder hevige inflatie en lagere rentes voordelig uitpakken in 2025. Die kunnen de vraag naar de luxeauto’s van het Beierse concern vergroten. Later dit jaar begint BMW met de productie van een nieuwe lijn elektrische auto’s.

Terugroepactie

Vorig jaar daalde de winst met 37 procent tot net geen 7,7 miljard euro. De omzet ging ruim 8 procent omlaag tot 142,4 miljard euro. Naast problemen op de Chinese markt kwam dat door een grote terugroepactie om defecte remsystemen van toeleverancier Continental.

BMW verkocht vorig jaar bijna 2,5 miljoen auto’s, ook van merken als MINI en Rolls-Royce. Dat was een daling van 4 procent in vergelijking met 2023. Elektrische auto’s waren juist populair en goed voor 17 procent van alle autoverkopen. Dit jaar wil BMW het aandeel volledig elektrische auto’s op het totaal licht opvoeren.

Geen besmettelijke ziekte bij man die zich meldde in Heemskerk

LEIDEN – De man die zich donderdagmiddag met een mogelijk zeer besmettelijke tropische ziekte bij een huisartsenpost in het Noord-Hollandse Heemskerk meldde, heeft toch geen besmettelijke ziekte. Dat meldt een woordvoerder van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), waar de man donderdagavond werd opgenomen.

Volgens de woordvoerder zijn er allerlei onderzoeken uitgevoerd. “Er bleek geen sprake te zijn van een besmettelijke ziekte.” Wat de patiënt dan wel heeft, kan de woordvoerder niet zeggen. “Maar wat het is, is te behandelen.”

Nadat de man donderdagmiddag de huisartsenpost binnenliep, werd de straat afgezet, de praktijk afgesloten en werden vijf mensen die in de praktijk contact met hem hadden gehad in quarantaine geplaatst. Zij mochten donderdagavond laat weer naar huis.

De man zou in een tropenland zijn geweest. Verschillende media meldden dat hij mogelijk lassakoorts zou hebben. Deze ziekte komt vooral voor in delen van het westen van Afrika. Lassakoorts is de afgelopen veertig jaar volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) drie keer vastgesteld bij mensen in Nederland. Zij hadden het in het buitenland opgelopen. In november 2019 overleed een tropenarts die met lassakoorts was opgenomen in het LUMC.

×