Clicky

zondag 10 november 2024 - 20:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 101

Nederlanders kopen veel meer in Chinese webwinkels

EDE – De opmars van Chinese webwinkels in Nederland gaat steeds sneller, signaleert Thuiswinkel.org. Gelokt door lage prijzen op sites van bijvoorbeeld Shein en Temu kochten Nederlanders in de eerste zes maanden 6 miljoen keer iets bij een Chinese webshop. Dat is een stijging van 68 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse consumenten kochten vooral meer kleding, tuin- en hobbyspullen en spullen voor het interieur bij Chinese webwinkels.

“We zien al langer een stijging in onlineaankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook”, stelt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org. In het eerste halfjaar van 2023 steeg het aantal aankopen bij een Chinese webshop nog met 16 procent.

Temu en Shein groeiden de afgelopen paar jaar razendsnel buiten China, waarbij ze zwaar inzetten op marketing via sociale media, influencers en zoekmachines. Maar ze krijgen ook veel kritiek omdat hun bedrijfsmodel met zo laag mogelijke prijzen voor kleding niet duurzaam zou zijn en zou bijdragen aan overconsumptie.

Kaartjes

Thuiswinkel.org baseert de cijfers op onderzoek dat marktonderzoeker GfK heeft uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie voor webwinkels en het kennisplatform Retail Insiders. Daaruit komt ook naar voren dat Nederlandse klanten van Chinese webshops daar gemiddeld 41 euro per aankoop uitgeven, veel minder dan de 101 euro die ze gemiddeld bij Nederlandse onlinewinkels uitgeven.

Het totale aantal onlineaankopen bij buitenlandse webshops steeg in het eerste halfjaar met 6 procent. Het bedrag dat ze uitgaven steeg veel sneller, met 16 procent tot 2,3 miljard euro.

Nederlandse webshops kampen juist met een lichte daling van het aantal aankopen. Ze verkochten 173 miljoen keer iets, 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrag dat mensen uitgaven steeg juist, met 6 procent tot 17,5 miljard euro. Vooral het aantal onlineaankopen van schoenen en etenswaren daalde. Maar consumenten kochten juist vaker kaartjes voor evenementen en uitjes online en sloten vaker verzekeringen af via het internet.

Bijna kwart minder schoenenwinkels in 5 jaar tijd

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Het totaal aantal schoenenwinkels in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink afgenomen. Eind tweede kwartaal 2019 stonden er 2.403 schoenenwinkels in het Handelsregister van KVK, eind tweede kwartaal van dit jaar zijn dat er 1.853. Een daling van maar liefst 23 procent.

Woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-food detailhandel, herkent zich in de cijfers. “Het is geen verrassing dat het aantal schoenenwinkels is afgenomen. Dit proces is al langer gaande en schoenenwinkels spelen daar met eigen webshops op in. Er is niet heel veel sprake van faillissementen. Volgens Te Grotenhuis zijn er vooral andere redenen te noemen, zoals: tijdens en na de coronaperiode stopten ondernemers er mee, of omdat de pensioenleeftijd wordt bereikt, vanwege afloop van huurcontracten en de keuze om niet nog eens vijf of tien jaar door te gaan. Maar ook ketens maken de keuze om op basis van de resultaten met bepaalde locaties te stoppen.”

Corona, energieprijzen en huurstijgingen

De coronaperiode heeft volgens Te Grotenhuis zeker invloed gehad op het dalende aantal schoenenwinkels. “In die periode is de schuldenlast enorm toegenomen en daarna kregen retailers de enorme prijsverhogingen voor energie en extreme huurstijgingen voor de kiezen. Als dan je huurcontract eindigt, kan dat een goed moment zijn om te stoppen”, aldus Te Grotenhuis.

Grootste procentuele afname in Flevoland en Limburg

In Flevoland daalde het aantal schoenenwinkels in vijf jaar tijd met 33 procent en ook in Limburg daalde het aantal winkels de afgelopen vijf jaar flink (-29 procent).

Te Grotenhuis kan die regionale verschillen niet verklaren, maar ziet dat veel winkels ook online aanwezig zijn en dat consumenten daar ook veel gebruik van maken.

Schoenenketens
Of INretail bang is dat er straks alleen nog maar zogeheten ketens overblijven? “Daar ben ik absoluut niet bang voor. Goede winkels zullen er altijd zijn. Als je aanbod klopt, als je op de goede manier jouw doelgroep weet te prikkelen en inspireren en als je dan als klant ook nog op de beste manier geholpen wordt, dan is er plek in de winkelstraat voor de schoenenwinkel. Die klantenreis stopt niet daar, maar gaat ook na de aankoop door. Daarom zijn een seintje voor schoenonderhoud, enkele tips voor de herfst of een impressie van de nieuwe collectie slimme en prettige manieren om bij de klant in beeld te blijven”, aldus Te Grotenhuis.

Startende ondernemers

Hoewel er in vijf jaar tijd bijna een kwart minder schoenenwinkels zijn, zijn er ook nog altijd ondernemers die een schoenenwinkel starten. Alleen dit jaar zijn er al 47 nieuw-gestarte vestigingen in het Handelsregister bijgekomen.

Volgens Te Grotenhuis zijn dit vooral ondernemers met lef, ondernemingszin, met een goed doordacht plan en een duidelijke doelgroep voor ogen.

“Er bestaat altijd een markt voor nichemarkten. Voor hele bijzondere sneakers, wandelschoenen, bijzondere selectieve merken etc. En met oog op de vergrijzing zie je dat schoenspeciaalzaken met podologische kennis of die een samenwerking hebben met pedicuren en fysiotherapeuten ook een groeiende klantenkring hebben.”

AkzoNobel schrapt 2000 banen

AMSTERDAM – Verfconcern AkzoNobel schrapt wereldwijd ongeveer 2000 banen om kosten te verlagen. De fabrikant van verfmerken als Sikkens en Flexa wil met de ingreep de eigen bedrijfsvoering vereenvoudigen en de besluitvorming binnen het bedrijf versnellen. Bij het Nederlandse concern werken in totaal meer dan 35.000 mensen, waarvan zo’n 2400 in Nederland.

Hoeveel banen er in Nederland verloren gaan, kan AkzoNobel nog niet zeggen. Zeker is wel dat de ingreep Nederland raakt. AkzoNobel heeft hier onder meer zijn hoofdkantoor. Volgens het bedrijf raakt de banenreductie onder meer de financiële afdeling en administratieve functies. Ook zal de managementstructuur worden gestroomlijnd.

De nieuwe aankondiging gaat niet over de fabrieken. Om kosten te verlagen maakte AkzoNobel in mei al bekend de verffabriek in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers te gaan sluiten. Daarbij zouden enkele tientallen banen verloren gaan. Het concern zei ook al locaties in Ierland en Zambia te sluiten.

Winstgevende groei

De maatregelen zijn bedoeld om winstgevende groei mogelijk te maken. Het schrappen van banen is een van de stappen. AkzoNobel let bijvoorbeeld ook scherper op zijn uitgaven.

“In de afgelopen drie kwartalen hebben we laten zien dat we kunnen groeien”, zegt topman Greg Poux-Guillaume in een toelichting. “We streven ernaar de winstgevende groei te versnellen door onze functionele organisatie te optimaliseren, waardoor we wendbaarder worden in wisselvallige markten en tegenwind kunnen compenseren, zoals stijgende arbeidskosten.”

Buitengewoon onplezierig

De reorganisatie wordt naar verwachting eind volgend jaar afgerond.

Vakbond CNV vindt de aankondiging “buitengewoon onplezierig voor de mensen die het treft”. Maar wat de ingreep precies betekent, is volgens CNV-bestuurder Andre Mulder pas te zeggen als de ontslagaanvragen binnen zijn.

Nieuwe baan

Sommige mensen, bijvoorbeeld bepaalde financiële krachten, zullen na het verliezen van hun baan waarschijnlijk snel weer nieuw werk vinden, schat de vakbondsman in. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt. “Maar als mensen boven de zestig zijn, kan het lastiger worden. En als het bijvoorbeeld arbeidsjuristen treft ook. Daarvoor is de arbeidsmarkt juist ruim.”

KVK schermt telefoonnummers ondernemers voortaan af

Kamer van Koophandel

UTRECHT – De Kamer van Koophandel (KVK) schermt per 25 september de telefoonnummers af van ondernemers die zijn ingeschreven in het Handelsregister. Veel ondernemers vroegen om deze maatregel, vooral vanwege ongewenste telefonische benadering door commerciële partijen.

Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken loopt KVK met de maatregel vooruit op veranderingen in de Handelsregisterwet. Die komen voort uit de zogenoemde Datavisie, een nieuwe manier van omgaan met gegevens in het Handelsregister die aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen van nu. Eerder al werden mogelijkheden voor het afschermen van adressen voor ondernemers uitgebreid.

Belangrijke stap

Minister Beljaarts van Economische Zaken: “Dit is opnieuw een belangrijke stap op weg naar een modern en toekomstbestendig Handelsregister. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: aan de ene kant openbaarheid en transparantie, omdat je als ondernemer en consument moet kunnen weten met wie je zakendoet. En aan de andere kant privacy, om de persoonlijke levenssfeer van elke ondernemer zo goed mogelijk te beschermen. Deze nieuwe maatregel sluit naadloos aan bij dat laatste.”

Ook Greet Prins, voorzitter van de Raad van Bestuur van KVK, is blij met de nieuwe stap: “We gaan hiermee de ongewenste telefonische benadering tegen van ondernemers via hun inschrijving in het Handelsregister. Ik ben blij dat we deze afscherming nu kunnen realiseren en het blijkt nodig: vooral zzp’ers worden nog steeds lastiggevallen door telefonische verkopers, ondanks de wet die ongevraagde telefonische verkoop al vanaf 2021 volledig verbiedt. Die overlast willen we hiermee bestrijden.”

Later in 2024 gaat KVK de faxnummers uit het Handelsregister verwijderen.

DSW verhoogt zorgpremie basisverzekering met 9,50 euro per maand

Foto: DSW

SCHIEDAM – Zorgverzekeraar DSW verhoogt in 2025 de premie van de basisverzekering met 9,50 euro per maand. Daarmee betalen klanten van de Schiedamse zorgverzekeraar volgend jaar 158,50 euro per maand voor de zorgverzekering. Vorig jaar steeg de premie met 11,50 euro per maand.

DSW is traditiegetrouw de eerste zorgverzekeraar die de nieuwe premie naar buiten brengt. Volgens DSW komt de premieverhoging door de steeds verder oplopende kosten van de gezondheidszorg. “Voor het grootste deel veroorzaakt door de toenemende vraag naar zorg, stijging van de loonkosten en nieuwe behandelmethoden”, stelt het bedrijf. “Want steeds meer mensen krijgen meerdere ziekten tegelijk waardoor behandelingen steeds complexer worden.”

Topman Aad de Groot van DSW zegt dat de grens aan wat mensen in Nederland voor zorg willen kunnen betalen bereikt is. “De solidariteit staat onder grote druk. De gezondheidsverschillen in Nederland worden te groot. De rek is er echt uit. Er zijn nu fundamenteel andere keuzes nodig binnen het huidige zorgstelsel”, zegt hij.

De Groot wil dat een groot deel van de marktwerking uit de zorg wordt gehaald, en pleit voor meer samenwerking tussen zorgverzekeraars “om de zorg op langere termijn voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden”. “Dit kan door de premie die verzekerden direct aan de zorgverzekeraar betalen omlaag te brengen en een groter deel te betalen via de belastingen”, aldus het bedrijf. “Zo wordt de premie meer inkomensafhankelijk.”

Ook wil DSW dat ziekenhuizen een vast budget krijgen, in plaats van dat ze geld krijgen op basis van het aantal uitgevoerde behandelingen. Verder moet er wat De Groot betreft per regio een vrij besteedbaar regiobudget komen. Met dat geld zouden gemeenten, zorgaanbieders en de zorgverzekeraar samen kunnen werken aan de verbetering van de zorg.

De zorgverzekeraar pleit ook voor een verbod op de budgetpolis. “Door het kiezen voor een budgetpolis dalen de zorgkosten niet”, aldus De Groot. “Die lagere premie van deze polis moet dus opgebracht worden door mensen die niet in staat zijn om voor een dergelijke polis te kiezen. Dat vergroot het verschil tussen gezonde en zieke mensen. Dat is gewoon oneerlijk. Het ondermijnt de solidariteit.” Ook het vrijwillig eigen risico moet om die reden verdwijnen, zegt DSW.

Uiterlijk 12 november maken alle zorgverzekeraars hun premie voor 2025 bekend.

Storing Botlekbrug opgelost, weg dinsdagochtend gewoon open

ROTTERDAM – De technische storing aan de Botlekbrug bij Rotterdam is opgelost, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat verkeer over de A15 in het Rotterdamse havengebied dinsdagochtend over die weg kan rijden.

Eigenlijk zou de weg van 09.00 tot 13.00 uur dichtgaan, zodat de brug kon worden opengezet voor de passage van wachtende zeeschepen. Maar omdat het probleem is opgelost, blijft de weg gewoon open.

De storing ontstond zondagochtend en leidde ertoe dat de brug niet vanuit de verkeerscentrale kon worden opengezet. Dat moest handmatig gebeuren.

Minderjarige jongen aangehouden voor steekpartij Deventer met zwaargewonde

DEVENTER – Een minderjarige jongen uit Deventer is maandagavond aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een steekpartij in die plaats, afgelopen zaterdagavond. Dat meldt de politie maandag.

Bij het incident raakte een 14-jarige jongen uit Apeldoorn zwaargewond.

Het slachtoffer werd neergestoken, volgens de politie vermoedelijk als gevolg van een beroving. Vervolgens werd hij zwaargewond gevonden op de Nico Bolkesteinlaan. Hij is daarna geopereerd in een ziekenhuis.

De politie meldt dat de toedracht van het incident nog onderzocht wordt en dat niet is uitgesloten dat meerdere aanhoudingen zullen volgen.

DHL mikt op 50 procent omzetgroei met nieuwe strategie

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft maandag een nieuwe strategie aangekondigd. Daarmee wil het bedrijf zijn omzet tegen 2030 met 50 procent verhogen. “Door onze capaciteiten uit te breiden en nieuwe marktkansen te benutten, willen we onze impact op de logistieke sector en daarbuiten maximaliseren”, stelt het moederbedrijf van Deutsche Post.

De nieuwe strategie spitst zich toe op vijf segmenten, waaronder ‘New Energy’. Volgens DHL vraagt de energietransitie speciale logistieke oplossingen, bijvoorbeeld als het gaat om het vervoeren van windmolenwieken of energieopslagsystemen. Binnen dit segment ziet het bedrijf een “significant groeipotentieel” van meer dan 15 procent over de periode 2023 tot 2030.

Een ander segment is ‘Life Sciences & Healthcare’, waar onder meer de farmaceutische markt onder valt. Ook dit segment is volgens DHL afhankelijk van gespecialiseerde logistieke oplossingen, zoals de opslag en het vervoer van medicijnen die onder het vriespunt moeten blijven. Voor dit segment voorziet de Duitse onderneming een groei van ruim 10 procent tot het einde van het decennium.

“Dankzij onze goed gebalanceerde, gevarieerde portefeuille zijn we uitstekend gepositioneerd om groeikansen te benutten in een snel veranderende wereld. We willen sneller en winstgevender groeien”, zegt DHL-topman Tobias Meyer. “We zullen onze leidende positie in de wereldwijde logistiek versterken door ons sterk te richten op kwaliteit en het bedienen van de behoeften van snelgroeiende industriesectoren.”

Botlekbrug ook dinsdagochtend paar uur dicht voor wegverkeer

A15

ROTTERDAM – Weggebruikers moeten ook dinsdagochtend rekening houden met hinder op de A15 in het Rotterdamse havengebied. Rijkswaterstaat sluit de Botlekbrug over de Oude Maas dan opnieuw een paar uur af voor verkeer op die snelweg, om de brug lokaal te kunnen openen voor wachtende zeeschepen. Door een technische storing, die zondagochtend ontstond, kan de brug niet vanuit de verkeerscentrale worden opengezet en moet dat handmatig gebeuren.

De brug is daarom dinsdag van 09.00 uur tot 13.00 uur gesloten voor wegverkeer, meldt Rijkswaterstaat maandagavond. Verkeer wordt omgeleid via de Botlektunnel en moet rekening houden met een half uur extra reistijd. Ook de nabijgelegen Spijkenisserbrug gaat dinsdag langer open om de wachtende vaartuigen door te laten.

Zondagmiddag en maandagochtend was de Botlekbrug ook enkele uren dicht voor automobilisten en andere weggebruikers. Ook toen ging de brug open voor hoge zeeschepen die lagen te wachten tot ze onder de brug door konden varen.

Maandagavond is de Botlekbrug sinds 19.00 uur opnieuw gesloten voor wegverkeer. Naar verwachting duurt de wegafsluiting tot 23.00 uur. In die tijd worden enkele testen uitgevoerd voor een mogelijke oplossing voor de storing in het bedieningssysteem. Rond 20.30 uur kon een woordvoerster van Rijkswaterstaat nog niets zeggen over de resultaten daarvan. Naar verwachting wordt daar dinsdagochtend meer over bekend. Dat wordt ook duidelijk of de Botlekbrug dinsdagavond weer centraal kan worden bediend of niet.

Onderzoek omgang instanties met verdachte steekpartij Rotterdam

Foto: ANP

DEN HAAG – De Inspectie Justitie en Veiligheid (JenV) gaat onderzoek doen naar de omgang van justitiële organisaties met de man die wordt verdacht van het dodelijke steekincident bij de Erasmusbrug in Rotterdam. Het onderzoek draait om de vraag “hoe justitiële organisaties hebben gehandeld die betrokken waren bij onder meer de begeleiding en behandeling van Ayoub M.”, meldt de inspectie.

Eerder werd bekend dat de 22-jarige verdachte uit Amersfoort een bekende is van politie en justitie. Zo kreeg hij een paar jaar geleden een tbs-maatregel opgelegd voor een aanval op zijn moeder, die hij met een mes in haar nek en keel had gestoken. Deskundigen oordeelden toen dat de man lijdt aan een psychische stoornis.

Naar welke instanties onderzoek wordt gedaan, kan een woordvoerster niet zeggen. In ieder geval houdt de Inspectie JenV geen toezicht op het handelen van het Openbaar Ministerie en de rechtspraak, staat in een persbericht.

In een Kamerbrief wijst verantwoordelijk staatssecretaris Ingrid Coenradie erop dat M. tbs met voorwaarden opgelegd had gekregen. “Onder deze maatregel moet de betrokkene zich aan een aantal voorwaarden houden, waarbij de reclassering toezicht houdt op de naleving hiervan. Zo had verdachte onder andere een behandelverplichting als gestelde voorwaarde.”

Coenradie wil niet verder op de zaak ingaan, omdat ook het OM die nog onderzoekt. “Wel vind ik het van groot belang om een beeld te vormen van wat er is gebeurd in de aanloop naar het incident. Mogelijk volgen hier verbeterpunten voor de toekomst uit.”

Bij de steekpartij in Rotterdam kwam donderdagavond een 32-jarige man om het leven en raakte een 33-jarige Zwitser gewond. Het OM verdenkt M. van moord en poging tot moord met terroristisch oogmerk. De verdachte riep tijdens het steken een aantal keren Allahoe Akbar, aldus het OM.

Douane stuit op 317 kilo cocaïne in bodems bananendozen

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft op dinsdag 17 september in de Rotterdamse haven tijdens een controle met een containerscanner en met drugshonden een flinke partij cocaïne ontdekt. In de bodems van bananendozen in twee containers werd uiteindelijk 317 kilo aangetroffen. De straatwaarde bedraagt bijna 24 miljoen euro.

De containers waren beide afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, de bananen waren uiteindelijk bestemd voor een buitenlands bedrijf en zouden via Vlissingen verder vervoerd worden. Zo ver kwam het dus niet.

In totaal verwijderden douaniers in één van de containers 576 pakketten uit de dozen. Uit de tweede container werden 612 pakketten in beslag genomen. In totaal wogen de pakketten 317 kilogram netto.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Bert Huisjes komt ondanks kritiek terug als bestuurder bij WNL

Foto: ANP

AMSTERDAM – De raad van toezicht van WNL blijft bij het besluit om Bert Huisjes te laten terugkeren als bestuurder van de omroep. Dat bevestigt de rvt maandag aan het ANP na een bericht hierover van het AD. De aankondiging van de terugkeer van Huisjes leidde ruim een week geleden tot onrust binnen de omroep, omdat Huisjes eerder terugtrad als hoofdredacteur na meldingen van ongewenst gedrag.

In een interne mail aan de redactie van WNL meldt de rvt maandag dat die zich bewust is van het feit “dat er verschillende meningen zijn binnen de redactie”. “Maar er is ook een gedeelde verantwoordelijkheid voor de toekomst van WNL”, staat in de mail, die ook in bezit is van het ANP. Bij de beslissing om Huisjes terug te laten keren zou het “belang van alle medewerkers” zwaar hebben meegewogen. “Ook van de werknemer die Bert is.”

De rvt zegt in de mail dat het duidelijk is geworden dat Huisjes voorlopig zijn werk voor WNL op de redactie niet kan hervatten. Er moeten eerst onderdelen van een plan in stelling worden gebracht om “bij jullie het vertrouwen te krijgen dat zaken echt anders zullen gaan en we niet teruggaan naar de oude situatie.” De toezichthouders zeggen onder meer in gesprek te gaan met de redactieraad over de beste manier om iedereen met Huisjes in contact te brengen.

WNL maakte ruim een week geleden bekend dat Huisjes niet meer als hoofdredacteur zou terugkeren, maar wel als bestuurder. Eind februari kwam Huisjes onder vuur te liggen na berichtgeving van het AD over ongewenst gedrag van Huisjes tegenover medewerkers van de omroep. De rvt liet daarop onderzoek uitvoeren door KPMG.

Huisjes trad toen voorlopig terug als hoofdredacteur. Uit dat onderzoek concludeerde de raad van toezicht onlangs dat er geen sprake was van “juridisch verwijtbaar grensoverschrijdend gedrag” van Huisjes. Wel erkende de omroep dat Huisjes’ “té directieve stijl en soms horkerige manier van leidinggeven” bij medewerkers tot verdriet, gevoelens van onveiligheid en onzekerheid hebben geleid.

Meerdere redactieleden hebben maandag aan het AD laten weten woedend te zijn over de mail van de raad van toezicht en zeggen zich niet serieus genomen te voelen.

Luchtmacht neemt vrijdag afscheid van alle Nederlandse F-16’s

BREDA – De  neemt vrijdag vanaf vliegbasis Volkel afscheid van alle Nederlandse F-16’s. Na 45 gebruiksjaren gaan de toestellen weg. Minimaal zes toestellen maken in formatie een laatste afscheidstour over Nederland. Verschillende locaties “waar de straaljagers een band mee hebben” worden vanuit de lucht aangedaan, aldus een woordvoerder.

De afscheidsvlucht start rond 13.30 uur vanuit het vliegveld bij Breda en duurt een kleine twee uur. Vanaf Volkel gaat de formatie langs luchtmachtbasis De Peel, de oude vliegbasis in Twente, via Leeuwarden en Vlieland naar het commandocentrum Nieuw-Milligen. Vervolgens gaan de toestellen langs Soesterberg waar vliegers medisch gekeurd werden en naar Den Haag voor het ministerie van Defensie. Woensdrecht krijgt een luchtbezoek omdat daar de opleiding voor vliegers was en de F-16’s er werden onderhouden. Ook vanaf Gilze en Rijen en Eindhoven zijn de toestellen, die op een hoogte van minimaal 400 meter over Nederland gaan, te bewonderen.

De toestellen worden sinds 1979 gebruikt en zijn volgens de Luchtmacht verouderd, onderhoud wordt duurder. Ze worden vervangen door de nieuwere F-35’s. Oekraïne krijgt 24 van de oude F-16’s voor de strijd tegen Rusland, achttien toestellen gaan naar een trainingscentrum in Roemenië.

Niet alle F-16’s zullen bij het afscheid zijn. Meerdere toestellen zijn al naar het oefenterrein gebracht waar de Roemenen samenwerken met Denen en Belgen. Of er al straaljagers in Oekraïne zijn is niet bekend, vanwege de gevoeligheid van die informatie wordt daarover niets gedeeld.

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

Foto: Adobe Stock

ASSEN – Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en Enschede met elkaar verbindt. “We zijn zeker van plan om na te denken over een regionaal bod”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet, voorzitter van de stuurgroep waarin de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel en de gemeenten langs de lijn in het noordoosten samenwerken. “We zien allemaal de mogelijkheden om financieel bij te dragen, zeker ook vanuit het bedrijfsleven. Maar het is lastig om nu een bedrag te noemen.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) meldde maandag aan de Tweede Kamer dat de verwachte kosten voor de Nedersaksenlijn hoger zijn dan eerder gedacht. De schattingen lopen uiteen van 1,7 tot ruim 3 miljard euro, afhankelijk van welke variant wordt gekozen. Volgens Jansen heeft het kabinet niet genoeg geld om de Nedersaksenlijn en de nog veel duurdere Lelylijn – tussen Groningen en Lelystad – mogelijk te maken. De staatssecretaris doet daarom een beroep op de Europese Unie en ‘de regio’.

“Het gaat om eenmalige kosten voor een treinverbinding die ons op termijn heel veel gaat opleveren”, zegt Jumelet. “We hebben ontzettend veel te bieden: zo’n 15.000 banen, nog eens 10.000 huizen extra rond stations, verbetering van de welvaart in de hele regio en een goede ontsluiting voor het noorden van het land. De rest van Nederland kan hiervan meeprofiteren. De aanleg van een klein stuk spoor en aanpassingen op bestaande stations, zorgen voor een enorme impuls.”

Voor de Nedersaksenlijn moet onder meer 44 kilometer spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen. Daardoor zou tussen Groningen en Enschede een aaneengesloten lijn van 180 kilometer ontstaan.

De Groningse gedeputeerde Johan Hamster wijst op het positieve effect dat de lijn op de regio zou hebben, ook voor de universiteiten in Groningen en Enschede. Hij wil vooralsnog geen financiële bijdragen toezeggen. “Het gaat niet om heel kapitaalkrachtige gebieden. Wij gaan er eens goed over nadenken”, aldus Hamster.

Jonge insluipers aangehouden in havengebied Vlissingen-Oost

NIEUWDORP/VLISSINGEN – In het havengebied van Vlissingen-Oost zijn zondagochtend 22 september 2024 een 15-jarige jongen uit Amsterdam en een 18-jarige man uit Almere aangehouden. De twee worden ervan verdacht onrechtmatig op een haventerrein te zijn geweest.

Politie, Douane en Koninklijke Marechaussee zijn de komende dagen extra alert op insluipers in het havengebied.

Nadat de Douane een melding had ontvangen dat zich op een haventerrein onbevoegden ophielden, is een grote zoekactie opgezet. De Douane, de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de politie zochten het havengebied systematisch af.

Medewerkers van de KMar troffen de twee mannen vervolgens aan. De verdachten zijn aangehouden en zitten in beperkingen. Politiemensen van de Zeehavenpolitie doen nader onderzoek. Hierbij is onder andere een speurhond ingezet.

Toezicht in de haven

Douane, Koninklijke Marechaussee en de Zeehavenpolitie werken nauw samen in de zeehavens. Tijdens de surveillance zal de komende dagen extra gelet worden op de aanwezigheid van mogelijke insluipers in het havengebied.

LAATSTE NIEUWS

Brand in motor Boeing-vliegtuig na opstijgen luchthaven Rome [+video]

ROME - In de rechtermotor van een Boeing 787 Dreamliner van het Chinese Hainan Airlines is zondagochtend kort na het opstijgen van luchthaven Fiumicino...