Clicky

maandag 1 december 2025 - 23:22 uur
HomeMEER NIEUWSKlimaat en MilieuTrailerbouwers naar Europees Hof: CO₂-regelgeving bedreigt banen en transportefficiëntie

Trailerbouwers naar Europees Hof: CO₂-regelgeving bedreigt banen en transportefficiëntie

BERLIJN/BRUSSEL – Acht Duitse trailerfabrikanten hebben beroep aangetekend bij het Europees Hof van Justitie tegen onderdelen van de Europese verordening (EU) 2024/1610. Volgens hen zet de regelgeving, die sinds juli 2024 bindende CO₂-reductiedoelen oplegt voor opleggers en aanhangwagens, de hele sector onder druk en brengt zij zelfs de Europese klimaatdoelen in gevaar.

De fabrikanten wijzen erop dat trailers zelf geen CO₂ uitstoten, maar dat de verordening hun wel verplicht om reducties te realiseren via het Europese simulatiemodel VECTO-Trailer. Dit model schrijft onder meer een reductie van 10 procent voor bij opleggers en 7,5 procent bij andere trailers. Vanaf 2030 riskeren fabrikanten hoge boetes van €4.250 per procent van de gemiste doelstelling en per gram CO₂ per tonkilometer als de doelen niet gehaald worden. Volgens de bedrijven kan dit de aanschafprijs van trailers met wel 40 procent opdrijven. Een realistische prijsverhoging per trailer is tussen de € 8000 tot wel €17000 laat een trailerbouwer in een reactie weten.

Kritiek op VECTO-model

De acht fabrikanten, waaronder Schmitz Cargobull, Krone en Kögel, stellen dat het VECTO-model theoretische verbeteringen zoals minder gewicht of een lagere hoogte beloont, zonder rekening te houden met de praktijk. In werkelijkheid kan dit leiden tot minder laadvolume, meer lege ritten en uiteindelijk tot hogere CO₂-uitstoot.

“Een simulatie die leidt tot meer vrachtwagens op de weg is het tegenovergestelde van klimaatbescherming”, aldus woordvoerder Gero Schulze Isfort namens de groep. “We hebben echte efficiëntieverbeteringen nodig in de hele logistieke keten, niet papieren oplossingen.”

Banen en productie in gevaar

De fabrikanten, grotendeels middelgrote ondernemingen, zien de verordening als een directe bedreiging voor hun economische levensvatbaarheid. In totaal staan er volgens hen meer dan 70.000 banen in de trailer- en toeleveringsindustrie op het spel. De Duitse branchevereniging VDA deelt de zorgen en noemt de CO₂-doelen onrealistisch hoog.

Oproep tot aanpassing

De trailerbouwers pleiten voor afschaffing van het VECTO-Trailer model, een moratorium op boetes zolang de doelen technisch niet haalbaar zijn en voor het meetellen van emissievrije trekkers in de CO₂-berekeningen voor trailers.

De acht bedrijven (Fliegl, Kögel, Krone, Langendorf, Schmitz Cargobull, Schwarzmüller, System Trailers en Wecon) vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan 70 procent van de trailerregistraties in Europa.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×