Clicky

donderdag 11 september 2025 - 16:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerProtest in Wenen leidt tot akkoord: Oostenrijkse regering tempert tolverhoging 2026

Protest in Wenen leidt tot akkoord: Oostenrijkse regering tempert tolverhoging 2026

WENEN – De Oostenrijkse regering heeft een akkoord bereikt over de vrachtwagentol (LKW-maut) voor 2026. Volgens Oostenrijkse media valt de verhoging voor transporteurs minder zwaar uit dan aanvankelijk werd gevreesd.

Voor vrachtwagens verandert er niets: de prijs van de vignetten wordt, zoals gebruikelijk, alleen aangepast aan de inflatie (+2,9 procent). Er komt geen extra opslag op de kortdurende vignetten.

Het oorspronkelijke plan was om via hogere heffingen op snelwegen en autowegen 42 miljoen euro extra voor de staatskas te genereren. Dat doel is volgens het ministerie van Verkeer behaald. Transportbedrijven gaan wel extra betalen voor de milieubelasting van hun voertuigen, maar de eerder aangekondigde infrastructuurtoeslag vervalt.

Volgens het ministerie worden daarmee de “kostenwaarheid in het wegverkeer verbeterd, ecologische sturingseffecten versterkt en de financiering van de infrastructuur op lange termijn verzekerd.” Ook zou de sector meer zekerheid krijgen bij de overstap naar elektrische vrachtwagens.

Protest in Wenen

Het akkoord volgt kort na een demonstratie woensdag in Wenen. Woensdagmorgen reed een konvooi van ruim zestig vrachtwagens luid toeterend naar het ministerie van Verkeer om te protesteren tegen de geplande verhoging. Op spandoeken waarschuwden chauffeurs voor extra inflatie: “Wij betalen allemaal de rekening”, viel er te lezen.

Markus Fischer, voorzitter van de vakgroep Goederenvervoer van de Wirtschaftskammer Österreich (WKÖ), reageerde tevreden: “Onze protestrit heeft effect gehad.” Toch pleit hij voor verdere verlichting, zoals het afschaffen van de nachtelijke snelheidsbeperking voor vrachtwagens.

Kostenstijgingen

De transportsector wijst erop dat de kosten in de afgelopen drie jaar al met bijna 28 procent zijn gestegen. Daarin zitten niet alleen hogere loonkosten en financieringslasten, maar ook fors toegenomen belastingen en heffingen.

Volgens berekeningen van de WKÖ betaalt een transportbedrijf voor een 40-tons combinatie in het internationale vervoer dit jaar gemiddeld 80.680 euro aan de staat. Voor 2026 zou dat kunnen oplopen tot bijna 92.000 euro. In 2022 lag dat bedrag nog op 63.130 euro.

Transportrisisco

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×