GÖTEBORG – De haven van Göteborg beschikt vanaf nu over niet één, maar twee rechtstreekse containerdiensten van en naar Azië. Dat meldt het havenbedrijf. Volgens Claes Sundmark, Vice President Sales en Marketing bij de haven, zijn vooral de Zweedse import- en exportindustrieën de grote winnaars.
In juli kondigde de Gemini Alliance – de samenwerking tussen rederijen Maersk en Hapag-Lloyd – aan dat haar Azië–Europa-dienst zou worden aangepast. Waar deze dienst voorheen eindigde in Bremerhaven, is de haven van Göteborg nu de nieuwe eindbestemming in Europa.
Donderdagochtend meerde de Morten Maersk, een Triple-E-containerschip met een capaciteit van 18.270 TEU, als eerste aan onder de nieuwe regeling. Daarmee beschikt Göteborg voortaan over twee wekelijkse rechtstreekse verbindingen met Azië: de bestaande dienst van MSC elke zondag en de nieuwe Gemini Alliance-dienst op donderdag.
“Met deze twee diensten wordt ons aanbod als haven verder versterkt. Voor Zweedse importeurs en exporteurs betekent dit meer frequente afvaarten van en naar Azië, en toegang tot meer Chinese havens dan voorheen,” aldus Sundmark.
Koppeling via het spoor
De verbindingen met Azië sluiten aan op het Railport Scandinavia-netwerk van Göteborg, dat 26 inlandterminals in Zweden bedient. Hierdoor krijgen bedrijven in het hele land toegang tot de wereldmarkt.
Naast de uitbreiding van het lijnennet werkt de haven ook aan verbetering van de infrastructuur op land en op zee. Zo loopt het Skandia Gateway-project, waarbij de vaargeul wordt verdiept. Dit moet eind 2027/begin 2028 zijn afgerond en zorgt ervoor dat de haven nog grotere schepen kan ontvangen.
Morten Maersk
- Type: containerschip (Triple-E class)
- Capaciteit: 18.270 TEU
- Lengte: 399 meter
- Breedte: 59 meter
- Vlag: Denemarken
- Bouwjaar: 2014
- Scheepswerf: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (Zuid-Korea)
- GT: 194.849
- DWT: 214.000
Gemini Alliance – aangepaste AE5/NE4-dienst
- Naam dienst: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
- Aankomst in Göteborg: elke donderdag
- Rotatie: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – Londen – Hamburg – Bremerhaven – Aarhus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
- Scheepscapaciteit: alle schepen >15.000 TEU