LIJNDEN – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft vandaag, woensdag 27 augustus 2025, beslist dat A9 Transport & Logistics uit Lijnden haar communautaire vergunning voor beroepsgoederenvervoer niet mag behouden. Het verzoek om een voorlopige voorziening werd woensdag afgewezen.
De Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) trok de vergunning in oktober 2024 in, omdat het transportbedrijf niet kon aantonen te voldoen aan de eis van voldoende financiële draagkracht. Het bezwaar van A9 Transport werd in mei 2025 ongegrond verklaard.
Financiële draagkracht onvoldoende
De onderneming kreeg de vergunning in 2022, maar werd vanwege een lage solvabiliteitsratio direct al aangemerkt als risicobedrijf. Dat betekent dat jaarlijks moet worden aangetoond dat er voldoende risicodragend vermogen aanwezig is. Volgens NIWO bleek uit de jaarrekening 2024 juist een negatief vermogen, waardoor intrekking noodzakelijk was.
A9 Transport betoogde dat haar financiële situatie inmiddels verbeterd is en vroeg de rechter de intrekking te schorsen om faillissement te voorkomen. Het bedrijf leverde tussentijdse cijfers en een achtergestelde lening aan, maar volgens de voorzieningenrechter was dit onvoldoende onderbouwd.
Belang NIWO zwaarder
Het CBb oordeelt dat A9 Transport sinds de afgifte van de vergunning in 2022 nooit overtuigend heeft aangetoond dat zij aan de financiële eisen voldoet. Het belang van NIWO om de vergunningseisen te handhaven weegt volgens de rechter zwaarder dan het bedrijfsbelang van A9 Transport.
De voorlopige schorsing die begin juli was opgelegd, is opgeheven. Daarmee beschikt A9 Transport definitief niet meer over een geldige communautaire vergunning. Wel kan het bedrijf opnieuw een vergunning aanvragen zodra aan de voorwaarden wordt voldaan.