De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft onder druk staan. Maar in het eerste kwartaal van 2025 is voor het eerst sinds begin 2023 de instroom van chauffeurs hoger dan de uitstroom. Ook neemt het aantal openstaande vacatures af. Toch blijft het tekort aan personeel een grote belemmering voor ondernemers. Dat blijkt uit de nieuwste Sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).
Krapte houdt aan
Eind maart stonden er ongeveer 6.550 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs – minder dan een jaar geleden. Tegelijkertijd is er in de meeste regio’s nog altijd sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. In april 2025 noemt 47 procent van de ondernemers personeelstekort als grootste belemmering, een vrijwel gelijk percentage als een jaar eerder.
Lichte stijging aantal chauffeurs
Het aantal chauffeurs stijgt licht naar 92.288 t.o.v. vorig kwartaal. Voor het eerst in twee jaar ligt de instroom (3.246) hoger dan de uitstroom (2.872). Toch blijft het aantal chauffeurs lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale werkgelegenheid (165.708 werknemers) in de sector daalde licht ten opzichte van het vorige kwartaal (-1,3 procent), maar ligt nog altijd iets hoger dan een jaar geleden.
Hoge uitstroom en vergrijzing
De uitstroom uit de sector blijft hoog en nadert in 2025-Q1 de instroom. In het eerste kwartaal van 2025 gingen ook 481 werknemers met pensioen, tegenover 395 een jaar eerder. In heel 2024 lag de uitstroom naar pensioen, en ook de reguliere uitstroom bijvoorbeeld naar ander werk of een uitkering, al hoger dan een jaar eerder. Dit wijst op blijvende dynamiek binnen de sector.
Tegelijkertijd vergrijst het personeelsbestand; inmiddels is 5 procent van alle werknemers 65 jaar of ouder. Vooral onder chauffeurs neemt het aandeel ouderen toe. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs stijgt naar 45,4 jaar en het aandeel jonge chauffeurs neemt af. De sector speelt hierop in met meer flexibiliteit: 33 procent van de werknemers werkt parttime en bijna 20 procent heeft een oproepcontract. Het percentage parttimers is stijgend, zowel bij chauffeurs als niet-chauffeurs.
Lichte groei aantal bedrijven
Het aantal bedrijven stijgt licht naar 7.349, en het aantal faillissementen halveert bijna vergeleken met een jaar eerder (33 tegen 60). Verwachtingen voor het economisch klimaat zijn negatief, maar minder negatief dan in voorgaande kwartalen.
De arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs blijft zeer krap, al is in enkele regio’s een lichte afname van die krapte zichtbaar. Ondernemers zijn per saldo wél positief over personeelsgroei in de komende maanden.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.