MANNHEIM/WOERTH – Mercedes-Benz Trucks breidt het assortiment originele reserveonderdelen voor batterij-elektrische vrachtwagens uit met de nieuwe CB400, een gereviseerde hoogvoltage-accu voor de eerste generatie eActros 300/400 en de eEconic. Deze “Genuine Reworked Battery” biedt een duurzaam en kostenefficiënt alternatief voor nieuwe accu’s, met behoud van volledige functionaliteit, veiligheid en garantie.
De CB400 is ontwikkeld in het Kompetenzzentrum für Emissionsfreie Mobilität (KEM) in Mannheim, waar gebruikte accu’s worden ingezameld, gedemonteerd, gereinigd en volgens de nieuwste standaarden opnieuw opgebouwd. Niet-herbruikbare accu’s worden direct gerecycled. Mercedes-Benz Trucks schat dat hergebruik van componenten tot 30% CO₂-uitstoot bespaart ten opzichte van volledige nieuwproductie. In sommige gevallen zijn tweedelevens-toepassingen mogelijk, zoals energieopslag.
Volledige functionaliteit, lagere ecologische voetafdruk
De gereviseerde CB400-accu’s worden geleverd met de nieuwste software, ondergaan uitgebreide veiligheids- en functietests en vallen onder de reguliere onderdelen-garantie. De batterij is beschikbaar in meerdere prestatieniveaus, zodat compatibiliteit met bestaande voertuigen wordt gegarandeerd.
Volgens Christian Vrbek, teamleider Remanufacturing Zero Emission Vehicles bij Daimler Truck, levert het hergebruik van hoogwaardige componenten niet alleen milieuwinst op, maar biedt het ook economische voordelen voor transportbedrijven.
Voorraadzekerheid voor eTruck-vloten
Hoewel de productie van de eerste generatie eActros 300/400 dit jaar eindigt, blijft de vraag naar betrouwbare en betaalbare onderdelen bestaan. De CB400 blijft daarom ook beschikbaar voor de eEconic. Tegelijkertijd werkt Mercedes-Benz Trucks aan toekomstige oplossingen, zoals de CEB500-accu voor de eActros 600.
De gereviseerde accu is het resultaat van een interdisciplinair innovatieproject dat begon als studenteninitiatief in 2021. Inmiddels geldt het als blauwdruk voor batterijhergebruik binnen de sector van bedrijfsvoertuigen.
KEM Mannheim en duurzaamheidsstrategie
Het KEM bestaat sinds 1994 en vormt samen met het Battery Technology Center (BTC) het hart van Daimler Truck’s batterij-expertise. Hier vindt onder meer de pilotproductie van batterijcellen en -packs plaats voor testvoertuigen. Met deze infrastructuur bereidt Daimler Truck zich voor op toekomstige serieproductie.
De introductie van de CB400 past binnen Daimler Truck’s bredere duurzaamheidsstrategie. Het concern wil met gesloten materiaalstromen bijdragen aan een circulaire economie en de klimaatimpact van transport drastisch verlagen.
Voor fleetowners biedt deze gereviseerde batterij een toekomstbestendige oplossing — zowel ecologisch als economisch.