WEISKIRCHEN – De Duitse verkeerspolitie heeft maandag op de A3 bij Weiskirchen een zwaar vermoeide vrachtwagenchauffeur van de weg gehaald, die vrijwel zonder pauzes achter het stuur had gezeten. De 35-jarige bestuurder van een Turkse transportfirma verklaarde in het Engels: “I have a big problem on my card.” En dat bleek niet overdreven.
Uit de controle van zijn bestuurderskaart bleek dat hij in minder dan 48 uur maar liefst 23 uur en 25 minuten had gereden. De langste rustpauze die hij in die periode had genomen, was slechts vijf uur – aanzienlijk korter dan de wettelijk verplichte rusttijden.
De politie verbood de chauffeur om verder te rijden en legde een verplichte rusttijd op tot dinsdagochtend 09.00 uur. Tegen de transportonderneming werd een boete van 6.480 euro opgelegd, terwijl de chauffeur zelf een boete van 2.160 euro kreeg. Pas na het voltooien van de verplichte rustperiode mocht de man zijn rit hervatten.
Strikte regels voor verkeersveiligheid
Volgens de Europese rij- en rusttijdenregels mogen beroepschauffeurs maximaal negen uur per dag rijden, met twee keer per week een uitzondering tot tien uur. De dagelijkse rusttijd moet in principe minstens elf uur bedragen. Deze regels zijn vastgesteld om vermoeidheid achter het stuur en daarmee ernstige ongevallen te voorkomen.
Het negeren van deze voorschriften brengt niet alleen de gezondheid van de chauffeur in gevaar, maar vormt ook een direct risico voor andere weggebruikers.