ANTWERPEN – Antwerpen, 19 mei 2025 – Port of Antwerp-Bruges lanceert de Volta 1: de eerste volledig elektrische RSD sleepboot in Europa. De lancering vormt een belangrijke stap in het integrale vergroeningsprogramma van de vloot van de haven, met als einddoel een klimaatneutrale werking tegen 2050. De sleepboot werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Damen, en volgt op eerdere wereldprimeurs als de Hydrotug (op waterstof) en de Methatug (op methanol).
Volledig elektrisch, even krachtig als diesel
De Volta 1 is een Reversed Stern Drive (RSD)-sleepboot, ontworpen volgens een dubbel boegprincipe en uitgerust met een gepatenteerde Twin Fin skeg voor optimale stabiliteit en wendbaarheid. Hierdoor kan ze flexibel worden ingezet als voor- én achtersleepboot. Met haar batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een krachtig laadstation van 1,5 MW, is de Volta 1 volledig emissievrij en kan ze gemiddeld tot 12 uur rondvaren. Haar trekkracht van 70 ton staat garant voor dezelfde prestaties als een traditionele dieselsleepboot.
Op koers naar klimaatneutrale haven
De Volta 1 maakt deel uit van een bredere vernieuwing van de sleepvloot. Samen met vijf energiezuinige RSD-sleepboten, die vandaag ook in gebruik worden genomen, vervangt ze oudere vaartuigen. De sleepdienst, verantwoordelijk voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot, ondergaat zo een diepgaande vergroening. Port of Antwerp-Bruges streeft systematisch naar de integratie van de meest milieuvriendelijke technologieën, als onderdeel van haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
Voortrekker in energietransitie
Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld wil Port of Antwerp-Bruges ook uitgroeien tot een volwaardige multifuel port. Daarvoor wil ze naast bio- en conventionele brandstoffen koolstofarme alternatieven aanbieden. Het afgelopen anderhalf jaar introduceerde de haven de eerste sleepboten ter wereld op waterstof en methanol. Door deze technologieën naast elkaar in de praktijk te testen, kan Port of Antwerp-Bruges bepalen welke oplossing het best scoort op het vlak van emissies, kosten, autonomie en prestaties. Zo verankert ze haar rol als pionier in de internationale energietransitie en hoopt ze andere havens en sectoren te inspireren tot actie.
Betrouwbare partner in duurzame innovatie
De samenwerking met Damen Shipyards Group speelt een sleutelrol in deze transitie. Damen, dat in 2022 in Auckland (Nieuw-Zeeland) de eerste elektrische sleepboot ter wereld bouwde, begon in 2023 in Vietnam met de constructie van de zes RSD-sleepboten voor Port of Antwerp-Bruges. Na een reis van meer dan 10.000 kilometer kwamen de schepen in november 2024 aan in Antwerpen. Daar werden ze voorbereid voor operationele inzet, met onder andere een technische opstart, training van de bemanning en de installatie van laadinfrastructuur. De officiële lancering van de Volta 1 vormt de bekroning van dit traject.
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De Volta 1 is een krachtig voorbeeld van onze strategie om duurzame technologie actief te integreren in onze werking. Als wereldhaven nemen we onze verantwoordelijkheid om de maritieme sector mee te trekken in de energietransitie. De Volta 1 vormt samen met de Hydrotug, Methatug en RSD-sleepboten een tastbare stap richting een klimaatneutrale haven in 2050.”
Johan Klaps, voorzitter Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges en Antwerpse havenschepen: “Dat we deze Europese primeur kunnen realiseren in het jaar waarin we 150 jaar sleepdienst vieren, is symbolisch én historisch. Het toont hoe onze haven, stad en regio blijven investeren in duurzame innovatie. Ook in uitdagende tijden kiezen we resoluut voor de toekomst en nemen we een voortrekkersrol op.”
Vincent Maes, Sales Manager Benelux Damen: “Wij zijn verheugd en zeer vereerd dat wij de nieuwste toevoegingen aan de sleepbootvloot van Port of Antwerp-Bruges hebben mogen leveren: vijf gloednieuwe en efficiënte dieselsleepboten voorzien van nabehandelingssystemen en een innovatieve elektrische sleepboot, allemaal van het type RSD2513. Deze levering sluit naadloos aan bij ons voortdurende streven naar beter schepen en technologische vooruitgang. Wij zijn verheugd dat wij hiermee kunnen bijdragen aan het behalen van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de haven.”