VALLETTA/TEL AVIV – De Challenge Group heeft officieel het startschot gegeven voor de ombouw van haar eerste Boeing 777-300ERSF tot vrachtvliegtuig. Met dit project slaat de logistieke dienstverlener een nieuw hoofdstuk open in de strategische uitbreiding en modernisering van haar vrachtvloot. De 777-300ERSF biedt met een laadvermogen van bijna 100 ton een concurrerende oplossing voor het vervoer van grote volumes en complexe vrachtstromen.
De eerste omgebouwde 777 wordt in 2025 aan de vloot toegevoegd en wordt het eerste toestel van dit type dat in de EASA-regio wordt geregistreerd, onder een Maltese luchtvaartvergunning (AOC, registratie 9H). Hiermee onderstreept Challenge Group de groeiende positie van Malta als opkomende luchtvaarthub. De groep werkt nauw samen met de Maltese luchtvaartautoriteiten aan certificering en opleiding van piloten voor het nieuwe toesteltype.
Nieuwe markten en duurzamere oplossingen
De introductie van de 777-300ERSF moet het bestaande netwerk van Challenge Group versterken en toegang geven tot nieuwe markten. Volgens CEO Yossi Shoukroun is dit toestel bij uitstek geschikt voor klanten in de maakindustrie en andere sectoren met een hoge vrachtcapaciteitsvraag: “Na het succesvolle conversieprogramma van onze Boeing 767-300BDSF in 2024, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. De 777-300ERSF betekent een flinke stap vooruit in capaciteit, efficiëntie én duurzaamheid.”
Het eerste toestel is inmiddels overgebracht naar de IAI-conversiefaciliteit in Tel Aviv (Israel Aerospace Industries), waar het wordt omgebouwd van passagiersvliegtuig naar vrachtvliegtuig. Challenge Group plant daarnaast de ombouw van nog eens drie toestellen, met opties voor vier extra, wat het totaal op termijn op tien 777-300ERSF’s kan brengen.
Van passagiersvliegtuig naar vrachtkracht
Met de ombouw geeft Challenge Group gebruikte passagierstoestellen een tweede leven. Dat past binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van de organisatie. De grotere capaciteit van de 777-300ERSF stelt Challenge Group in staat om strategische handelsroutes verder te ontwikkelen en beter in te spelen op wereldwijde logistieke knooppunten.
“Challenge accepted!” besluit Shoukroun. “We zetten vol in op innovatie en schaalvergroting om maatwerklogistiek te kunnen bieden aan veeleisende sectoren over de hele wereld.”