Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 00:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerDuitsland start proef met automatische weegcontrole voor vrachtwagens op A4 bij Düren

Duitsland start proef met automatische weegcontrole voor vrachtwagens op A4 bij Düren

DÜREN – Op 7 mei 2025 vond een officiële locatiebezichtiging plaats van een nieuw pilotproject waarbij vrachtwagens automatisch op gewicht worden gecontroleerd. Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) en Autobahn GmbH bezochten samen de toekomstige weegcontrolelocatie op parkeerplaats Rur-Scholle-Süd langs de A4 bij Düren. De ingebruikname staat gepland voor het voorjaar van 2026.

Het project maakt deel uit van een bredere samenwerking tussen BALM en Autobahn GmbH. In mei 2023 ondertekenden de partijen een overeenkomst voor de aanleg van in totaal zestien weegcontrolepunten op strategische locaties in heel Duitsland. Autobahn GmbH is verantwoordelijk voor ontwerp, bouw en beheer van de technische installaties; BALM zal deze inzetten voor handhaving.

Bescherming van wegen en verkeersveiligheid

Doel van de nieuwe controlepunten is het beschermen van de snelweginfrastructuur tegen schade door overbelading. Het steeds intensievere vrachtverkeer vormt een groeiende belasting voor wegen en bruggen. Daarnaast draagt de aanpak bij aan de verbetering van de verkeersveiligheid en vermindering van milieubelasting.

De locatie op de A4 tussen Aken en Keulen is zorgvuldig gekozen vanwege de grote stroom vrachtverkeer vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen richting Duitsland. Ook ligt het grootste containergoederentreinstation van Duitsland, Köln-Eifeltor, in de directe omgeving.

Automatische selectie en nauwkeurige weging

De nieuwe weeginstallatie maakt gebruik van vooraf geplaatste aslastmeetsystemen op de rijbaan. Hiermee worden mogelijk overbeladen vrachtwagens automatisch gesignaleerd. Via elektronische borden worden deze voertuigen veilig naar een speciaal aangelegde weegstrook op de parkeerplaats geleid.

Daar vindt de daadwerkelijke weging plaats op een in het wegdek geïntegreerde installatie met zowel een statische als dynamische weegfunctie. Indien sprake is van overbelading, moet de lading worden aangepast en wordt een boeteprocedure opgestart.

Met deze technologische vooruitgang willen de Duitse autoriteiten snellere en efficiëntere controles realiseren, met als doel: veiligere wegen, minder schade aan infrastructuur en betere handhaving van de gewichtsregels in het goederenvervoer.

MEER NIEUWS
×