Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 00:48 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartPort of Gothenburg: toenemende inzet containerschepen voor breekbulkvervoer

Port of Gothenburg: toenemende inzet containerschepen voor breekbulkvervoer

GÖTEBORG – Breekbulkgoederen, zoals transformatoren, constructiematerialen en zware onderdelen voor de staalindustrie, worden steeds vaker vervoerd met containerschepen. Hoewel deze schepen in de eerste plaats zijn ontworpen voor standaardcontainers, blijken ze ook uitstekend geschikt voor lading die buiten de standaardafmetingen valt. Vooral de grootste containerschepen op de directe lijndienst tussen de haven van Göteborg en Azië maken dit mogelijk.

“Er is duidelijk een groeiende interesse voor deze vervoersoptie,” aldus Marco Cicola, verantwoordelijk voor het breekbulksegment bij rederij MSC Sweden. “Onze wekelijkse dienstregeling en concurrerende transittijden tonen aan dat het laden en lossen van uiteenlopende ladingtypen op containerschepen niet alleen haalbaar is, maar al volop gebeurt.”

Afhankelijk van het schip kan breekbulklading tot 40 meter lang en 12 meter breed zijn. De grootste containerschepen die de route Göteborg–Azië bedienen, zijn bijna 60 meter breed en vervoeren regelmatig buitenmaatse ladingen. De terminal in Göteborg, geëxploiteerd door APM Terminals, beschikt over kranen die tot 100 ton kunnen tillen.

Hoewel roll-on/roll-off-vervoer via de gespecialiseerde RoRo-terminals nog altijd het meest gangbaar is, wint het alternatief via containerschepen terrein. “Voor projectladingklanten vergroot dit de mogelijkheden aanzienlijk,” zegt Richard Mellgren, Senior Business Development Manager bij Port of Gothenburg. “Elke zending wordt individueel beoordeeld en afgestemd op het wereldwijde netwerk van de haven.”

Volgens MSC Sweden sluit deze manier van transport ook goed aan bij duurzaamheidsdoelen. “We helpen klanten hun supply chain te verduurzamen met multimodale oplossingen voor aan- en afvoer over land”, aldus Cicola.

Feiten en cijfers – breekbulklading via MSC en Port of Gothenburg:

  • Vertrekfrequentie: Wekelijkse directe dienst naar en van Azië, plus twee wekelijkse feeders naar Antwerpen en Bremerhaven
  • Bestemmingen Azië: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian
  • Maximale afmetingen lading: 30 x 12 meter
  • Maximaal gewicht: 100 ton

MSC en Port of Gothenburg zijn aanwezig op Breakbulk Europe 2025 van 13 tot 15 mei in Ahoy Rotterdam (stands 2A20-B21 en 2A21 in hal 2) om hun projectcargo-oplossingen te presenteren.

MEER NIEUWS
×