BRUSSEL – De Europese transportministers hebben donderdag een gezamenlijk standpunt vastgesteld over de herziening van de EU-richtlijn voor maximale gewichten en afmetingen van wegvoertuigen. Met de aanpassing wil de EU de doorstroming van goederenvervoer verbeteren, eerlijke concurrentie bevorderen en investeringen in zero-emissietechnologie stimuleren. Ook moet de handhaving van bestaande en nieuwe regels consistenter en efficiĆ«nter worden.
De Deense minister van Transport, Thomas Danielsen, noemt de overeenkomst een belangrijke stap richting een toekomstbestendige en duurzamere vervoerssector. De wijzigingen moeten vooral het gebruik van zero-emissievoertuigen (ZEVās) aantrekkelijker maken door compensatie te bieden voor het extra gewicht dat deze technologieĆ«n met zich meebrengen.
Gewichts- en lengtetoegift voor zero-emissievoertuigen
Volgens het Raadsstandpunt mogen ZEVās profiteren van een extra gewichtsmarge bovenop het gewicht van de gebruikte technologie. Daarbij wordt wel onderscheid gemaakt tussen voertuigen met vijf en zes assen om schade aan de infrastructuur te beperken. Daarnaast mogen ZEVās 0,9 meter extra voertuiglengte krijgen, zodat er meer ruimte ontstaat voor batterijen en andere emissieloze systemen.
Verder blijft de mogelijkheid bestaan om af te wijken van de maximale gewichten en afmetingen voor:
- voertuigen met een speciale vergunning voor ondeelbare ladingen;
- voertuigen waarvan de inzet geen significante invloed heeft op internationale concurrentie;
- voertuigen die deel uitmaken van een European Modular System (EMS).
Ook shuttlevervoerdiensten mogen extra lengte gebruiken om efficiƫnter te opereren.
Grenzoverschrijdend rijden met te zware ZEVās bij intermodaal vervoer
Zero-emissievoertuigen die worden ingezet in intermodale transportketens mogen grensoverschrijdend rijden, zelfs wanneer hun gewicht boven de in de richtlijn vastgestelde maxima ligt ā mits het voertuig binnen de grenzen blijft van wat aan beide zijden van de grens is toegestaan.
Vervolgstappen
Nu de Raad zijn positie heeft vastgesteld, kunnen onderhandelingen met het Europees Parlement beginnen om tot een definitieve wetstekst te komen.
De bestaande richtlijn stelt grenzen aan voertuigafmetingen om veiligheid te waarborgen, infrastructuurschade te beperken en onnodige uitstoot te voorkomen. Met de voorgestelde modernisering wil de EU inspelen op technologische ontwikkelingen en de groei van zero-emissievervoer, in lijn met de bredere strategie voor slimme en duurzame mobiliteit.



