Clicky

donderdag 27 november 2025 - 15:41 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSOpenbaar VervoerBezuinigingen op openbaar vervoer geschrapt: €448 miljoen blijft beschikbaar voor OV in...

Bezuinigingen op openbaar vervoer geschrapt: €448 miljoen blijft beschikbaar voor OV in 2026 en 2027

DEN HAAG – De geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer in 2026 en 2027 gaan niet door. De Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met een voorstel van de ChristenUnie, waarmee in totaal €448 miljoen behouden blijft voor het op peil houden van het OV-aanbod. Reizigersvereniging Rover, die zich de afgelopen maanden fel verzette tegen de bezuinigingen, spreekt van “goed nieuws voor alle OV-reizigers”.

Voor 2026 wordt nu alsnog €211 miljoen vrijgemaakt, in 2027 gaat het om €237 miljoen. Het geld is afkomstig uit de Europese CO₂-heffing binnen het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Oorspronkelijk was dit bedrag bedoeld voor een extra verlaging van de accijnzen op benzine en diesel. Het grootste deel daarvan – €1,3 miljard – blijft beschikbaar voor accijnsverlaging, maar een deel wordt nu ingezet om het OV te ondersteunen.

‘Belangrijk om OV bereikbaar en betaalbaar te houden’

Volgens Rover-directeur Freek Bos voorkomt dit besluit verdere verschraling van het openbaar vervoer: “Met dit besluit voorkomen we dat het OV verder wordt uitgekleed. Reizen met bus, tram, metro of trein moet voor iedereen betaalbaar en bereikbaar blijven.”

Bos benadrukt dat het OV voor veel mensen essentieel is: “Het brengt ons naar werk, studie, zorg en familie. Juist nu er veel nieuwe woningen worden gebouwd en de druk op mobiliteit toeneemt, is goed OV onmisbaar. Dankzij dit besluit blijven buslijnen en bushaltes behouden.”

Rover: ‘Dit is pas het begin’

Hoewel Rover tevreden is dat de bezuinigingen zijn geschrapt, roept de organisatie politiek Den Haag op om verder te kijken dan alleen het incidenteel oplossen van tekorten. Volgens Bos is een langetermijnstrategie nodig, gericht op:

  • investeren in bereikbaarheid,
  • uitbreiding van het OV-netwerk bij nieuwe woonwijken,
  • duidelijke afspraken over exploitatie en financiering.

“Wat we echt nodig hebben is toekomstbestendig openbaar vervoer, voor álle Nederlanders,” aldus Bos. Rover zegt de komende tijd te blijven werken aan structurele oplossingen voor de groeiende mobiliteitsvraag.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×