Clicky

donderdag 27 november 2025 - 15:19 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerMeer dan 5.300 Europese vervoerders protesteren tegen verplichte aankoopdoelen voor zero-emissievoertuigen

Meer dan 5.300 Europese vervoerders protesteren tegen verplichte aankoopdoelen voor zero-emissievoertuigen

GENEVE – De internationale wegvervoersorganisatie IRU heeft bij Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen een gezamenlijke en vreedzame protestactie overhandigd namens 5.302 transportbedrijven en verladers uit de hele EU. Zij verzetten zich tegen het voornemen van de Europese Commissie om verplichte aankoopquota voor zero-emissievoertuigen (ZEV’s) in te voeren.

De petitie, getiteld “Yes to greening, no to purchasing mandates”, werd in korte tijd door duizenden bedrijven ondertekend. Volgens de IRU vertegenwoordigt dit een breed spectrum van de Europese mobiliteits- en logistieksector, variërend van mkb-bedrijven en familiebedrijven tot grote internationale vervoerders.

‘Niet tegen klimaatdoelen, wél tegen onwerkbare verplichtingen’

De petitie richt zich niet tegen de Europese klimaatambities, maar tegen de manier waarop de Commissie die wil afdwingen. Volgens de ondertekenaars zullen verplicht opgelegde aankoopdoelen:

  • niet leiden tot de gewenste CO₂-reductie,
  • marktverstorend werken,
  • bedrijven economisch schaden,
  • en de sector opzadelen met onhaalbare verplichtingen zolang randvoorwaarden ontbreken.

De sector benadrukt dat zij klaar is om te vergroenen, maar dat verplichtingen pas zinvol zijn wanneer de basis daarvoor aanwezig is. “Als de juiste randvoorwaarden bestaan of in de toekomst worden gerealiseerd, is een aankoopmandaat niet nodig”, stelt de IRU.

Randvoorwaarden ontbreken nog steeds

Volgens IRU zijn vooral drie zaken dringend nodig:

  • snelle uitrol van laadinfrastructuur,
  • passende belasting- en heffingskaders,
  • praktische financieringsinstrumenten om de hoge aanschafkosten te dragen.

Pas dan kan de vraag naar elektrische of waterstoftrucks op natuurlijke wijze groeien, zonder bedrijven in de problemen te brengen.

‘Verkeerd signaal op een cruciaal moment’

Raluca Marian, EU Advocacy Director van IRU, zegt dat het voorgenomen beleid het vertrouwen van vervoerders ondermijnt: “Wegvervoerders hebben altijd veerkracht en samenwerking laten zien: tijdens crises hielden zij de ketens draaiende, ze absorberen kostenstijgingen en leveren nu ook bijdragen aan militaire mobiliteitsplanning. Het signaal dat hun businesscase ineens niet meer telt, en dat zij ZEV’s moeten kopen ongeacht de haalbaarheid, is extreem contraproductief.”

Oproep aan Commissie: heroverweeg plannen

Met de petitie roept de sector Commissievoorzitter Von der Leyen op het plan voor verplichte aankoopdoelen volledig te herzien.

Volgens Marian is dwang niet de juiste weg: “Dit is niet het moment om te suggereren dat vervoerders slechts een bijzaak zijn in beleid dat vooral is ontworpen om fabrikanten te helpen hun doelen te halen. Een succesvolle transitie vraagt om goede randvoorwaarden, niet om verplichte aankoopquota.”

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×