Clicky

woensdag 26 november 2025 - 12:40 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelMAN zet grote stap richting CO₂-vrije voertuiglogistiek: nieuwe trucks voortaan per trein...

MAN zet grote stap richting CO₂-vrije voertuiglogistiek: nieuwe trucks voortaan per trein én volledig elektrisch geleverd

MÜNCHEN/RHEINE – MAN Truck & Bus versnelt de verduurzaming van zijn voertuiglevering. Samen met logistiek partner VEGA International zet de fabrikant in op een intermodaal transportconcept waarbij nieuwe vrachtwagens per trein worden vervoerd en de “last mile” volledig elektrisch wordt afgehandeld met de MAN eTGX. Het concept moet jaarlijks circa 2.700 ton CO₂ besparen.

Elektrische last-mile met MAN eTGX

Na een succesvolle praktijktest met twee MAN eTGX-trekkers levert VEGA wekelijks 30 tot 40 nieuwe MAN-trucks volledig elektrisch uit vanaf de railterminal in Rheine (bij Osnabrück) binnen een straal van 300 kilometer.

De nieuwe voertuigen arriveren daar per trein vanuit de MAN-fabriek in Krakau (Polen). Daarmee wordt ook het grootste deel van het traject emissievrij per spoor afgelegd.

Grote CO₂-besparing dankzij LionXpress

Het treinvervoer maakt deel uit van MAN’s LionXpress-dienst, die bestaat uit twee treinroutes naar Duitsland en Oostenrijk. Sinds de start in juni 2023 heeft VEGA:

  • meer dan 11.000 trucks per trein vervoerd;
  • 6.000 ton CO₂ bespaard;
  • in totaal binnen LionXpress-concepten 22.000 trucks vervoerd, goed voor 10.400 ton CO₂-reductie.

Dankzij VEGA’s gepatenteerde laadsysteem kunnen trucks tot 4,2 meter hoog op de trein worden geladen. Door ook de last-mile elektrisch te maken, ontstaat een volledig geëlektrificeerde logistieke keten van fabriek tot klant.

Uitbreiding elektrische vloot

VEGA wil het e-concept snel opschalen.

  • In 2025 komen tien extra eTGX-trucks in bedrijf.
  • In 2026 volgen nog eens 20 tot 30 elektrische trekkers.

De eTGX onderscheidt zich met een vijfdewielhoogte van 950 mm, een uniek kenmerk voor elektrische trucks in deze configuratie.

De voertuigen worden binnenkort niet alleen ingezet voor MAN’s outbound-logistiek, maar ook voor voortransport van nieuwe trailers van klanten als Krone en Schmitz naar VEGA’s railterminal in Rheine. Binnen de TRATON-groep worden daarnaast extra CO₂-vrije logistieke concepten ontwikkeld.

MAN: “Dit laat zien hoe klimaatvriendelijke supply chains werken”

Michael Kobriger, directielid Productie & Logistiek bij MAN, benadrukt het belang van de intermodale aanpak: “VEGA is al jarenlang een sterke partner. De combinatie van elektrische trucks en emissievrij spoorvervoer laat zien hoe klimaatvriendelijke supply chains slim kunnen worden ingericht.”

VEGA-CEO Franz Blum vult aan: “We doen dagelijkse ervaring op in veeleisende praktijkomstandigheden, met telkens wisselende routes en losadressen. De actieradius en inzetbaarheid van de eTGX zijn uitstekend.”

VEGA investeert zwaar in CO₂-vrije logistiek

VEGA heeft als doel om de hele outbound-logistiek voor de truckindustrie in 2030 CO₂-vrij te maken. Het bedrijf investeert:

  • €30 miljoen in eigen laad- en zonneparken op tien vestigingen,
  • nog eens €80–100 miljoen in de ombouw van de vloot naar batterij-elektrische en waterstoftrucks.

Ook heeft VEGA al een belang genomen in een Duits bedrijf dat groene waterstof produceert.

VEGA International, met hoofdkantoor in Salzburg, is logistiek dienstverlener voor de commerciële voertuigindustrie. Het bedrijf heeft 10 vestigingen in Europa en Azië, meer dan 1.000 medewerkers en een jaaromzet van €200 miljoen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×