DEN HELDER – Een proef met drones om sneller te kunnen reageren op incidenten op weg en water is succesvol van start gegaan. De provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en het Nationaal Dataportaal Wegverkeer testen tot april 2026 of een drone, volledig op afstand bestuurd, sneller ter plaatse kan zijn dan hulpdiensten. Dat moet helpen om (vaar)wegen eerder vrij te krijgen en navigatiesystemen sneller van actuele informatie te voorzien.
Eerste vlucht buiten zicht van piloot
Bij de start werd de drone nog handmatig bestuurd op locatie bij de Kooybrug. Op 21 november is voor het eerst buiten het zicht van de piloot gevlogen: de drone werd op afstand bestuurd vanuit een computer. Dat maakt het mogelijk om veel sneller uit te rukken zodra er een incident binnen het testgebied wordt gemeld.
De drone kan beelden live doorsturen naar de meldkamer of verkeerscentrale, zodat direct kan worden bepaald welke hulpdiensten nodig zijn – bijvoorbeeld een berger of wegdekreiniger.
Hoe werkt de proef?
De komende maanden volgen meerdere proefvluchten rondom de Kooybrug, de N9, N99, N250 en het Noordhollandsch Kanaal.
- De drone vliegt vooral overdag en op werkdagen.
- De drone heeft een bereik van 15 km, maar blijft in de proef maximaal 2 km van het basisstation bij de Kooysluis.
- Gecertificeerde piloten besturen het toestel via een computer.
Het doel: binnen enkele minuten boven de incidentlocatie zijn, sneller dan elk ander voertuig.
Snellere informatie voor navigatiesystemen
Naast de inzet bij incidenten onderzoeken de betrokken partijen of dronebeelden snel genoeg verwerkt kunnen worden door navigatiediensten zoals Google Maps en TomTom. Daardoor zouden afsluitingen en files sneller zichtbaar worden op smartphones en navigatiesystemen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Veiligheid en privacy
Rijkswaterstaat benadrukt dat het veilig inzetten van drones vooropstaat.
- De drone vliegt in gecontroleerd luchtruim van Defensie.
- Voor elke vlucht is toestemming nodig.
- Het toestel is herkenbaar aan geel-blauwe Rijkswaterstaatstrepen.
- Er wordt zo min mogelijk boven bebouwing gevlogen.
- Beelden worden uitsluitend gebruikt om incidentafhandeling te verbeteren.
Er is nog geen landelijke regelgeving voor drones die volledig op afstand worden bestuurd. Grootschalige inzet wordt daarom voor 2030 niet verwacht.
Mogelijk vervolg
Als de proef goed verloopt, mogen de drones ook bij echte incidenten in het testgebied worden ingezet. Daarnaast wordt onderzocht of drones kunnen worden gebruikt voor:
- inspectie van wegmarkeringen
- beheer en onderhoud van (vaar)wegen
- inspectie van bruggen
Na het afronden van de proef vertrekt de drone; er komt geen vaste dronepositie in Den Helder.







