LYON – DAF Trucks heeft opnieuw een grote internationale onderscheiding in de wacht gesleept. De Nieuwe Generatie XD en XF Electric-trucks zijn tijdens de vakbeurs Solutrans in Lyon uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2026’. President-directeur Harald Seidel nam de prijs namens DAF in ontvangst. Het is alweer de derde keer in vijf jaar dat de fabrikant uit Eindhoven de prestigieuze titel wint.
In 2022 en 2023 gingen de onderscheidingen naar de Nieuwe Generatie XF/XG/XG+ en XD. De International Truck of the Year-organisatie beloont jaarlijks het voertuig dat in de afgelopen twaalf maanden de grootste bijdrage heeft geleverd aan efficiënt wegvervoer.
Geprezen om energie-efficiëntie en rijcomfort
De vakjury, bestaande uit 23 Europese truckjournalisten, roemt de nieuwe elektrische XD- en XF-modellen om hun uitzonderlijke energie-efficiëntie, krachtige en verfijnde aandrijflijn en geavanceerde technische opbouw. Ook de ruime actieradius, het hoge rijcomfort en de voordelen van LFP-batterijtechnologie worden positief uitgelicht.
“Tijdens uitgebreide testritten prezen de juryleden de perfectie van de aandrijflijnen en het feit dat de transmissie nauwelijks voelbaar schakelt”, aldus juryvoorzitter Florian Engel. Volgens hem biedt het modulaire voertuigconcept – met diverse batterijopties en asconfiguraties – transportbedrijven veel flexibiliteit.
Daarnaast wijst Engel erop dat de gekozen DAF-configuratie met centraal geplaatste elektromotor en traditionele achteras “minstens even energie-efficiënt is als een e-as”, en zorgt voor een optimale gewichtsverdeling.
Actieradius van meer dan 500 kilometer
De XD en XF Electric worden aangedreven door PACCAR’s nieuwe EX-D1- en EX-D2-elektromotoren met vermogens van 170 kW (230 pk) tot 350 kW (480 pk). Afhankelijk van de configuratie zijn batterijpakketten beschikbaar van 210 tot 525 kWh.
Daarmee behalen zowel 4×2- als 6×2-trekkers en -bakwagens een emissieloze actieradius van meer dan 500 kilometer op één lading, en zelfs meer dan 1.000 kilometer per dag bij een optimale laadplanning.
De trucks zijn geschikt voor stads- en regionale distributie, maar ook voor langere afstanden. De aerodynamica, lage cabinepositie, grote raamlijnen en digitale camerasystemen moeten zorgen voor een hoge mate van veiligheid en zicht rondom het voertuig.
DAF trots op erkenning
Harald Seidel spreekt van “een moment van trots” voor de hele organisatie: “Deze onderscheiding onderstreept onze toewijding om de toekomst van zero-emissietransport vorm te geven door middel van innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. We zijn trots dat de jury de efficiëntie, veiligheid en het fantastische chauffeurscomfort van de XD en XF Electric waardeert.”
Met de titel International Truck of the Year 2026 bevestigt DAF opnieuw zijn sterke positie in de Europese trucksector.





