Clicky

donderdag 20 november 2025 - 13:12 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartZelfrijdende pendelbus tussen Hoofddorp en Schiphol Trade Park in onderzoek

Zelfrijdende pendelbus tussen Hoofddorp en Schiphol Trade Park in onderzoek

HAARLEM – De provincie Noord-Holland onderzoekt of een zelfrijdende pendelbus kan worden ingezet tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park, een van de meest duurzame logistieke bedrijventerreinen ter wereld. De inzet van autonome voertuigen moet de bereikbaarheid van bedrijventerreinen verbeteren, zonder dat daar extra chauffeurs voor nodig zijn. De bus rijdt volledig zonder bestuurder en kan daardoor flexibel worden ingezet.

De provincie voert het onderzoek uit samen met vervoersbedrijf Transdev en gebiedsontwikkelaar SADC. De haalbaarheidsstudie moet eind juni 2026 klaar zijn. Daarna volgt het besluit of er daadwerkelijk een proef start met één of meerdere zelfrijdende bussen.

Maatwerk in openbaar vervoer

Volgens gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit) is het onderzoek een belangrijke stap richting toekomstbestendig openbaar vervoer. “Met dit onderzoek zetten we een belangrijke stap voor het openbaar vervoer van de toekomst. Betrouwbaar openbaar vervoer is belangrijk om reizen voor iedereen mogelijk te maken. Tegelijkertijd vraagt het in bepaalde gebieden om maatwerk, want het aantal reizigers is daar laag en de kosten hoog. Daarom zoeken we naar slimme oplossingen zoals een zelfrijdende bus”, zegt Olthof. “Als deze innovatie kansrijk blijkt starten we een proef; kleine zelfrijdende pendelbussen om Noord-Holland beter bereikbaar te maken.”

Betrouwbaarheid en veiligheid centraal

De drie betrokken partijen onderzoeken onder meer de technische betrouwbaarheid, veiligheid, privacyaspecten en kosten van het autonome vervoer. Ook wordt gekeken of geschikte leveranciers beschikbaar zijn. Daarnaast wordt de omgeving geanalyseerd: zijn er aanpassingen aan de route nodig en hoe staan reizigers tegenover een bus zonder chauffeur?

Michael de Ruiter, algemeen directeur openbaar vervoer bij Transdev, benadrukt het belang van innovatie: “Alleen samen kunnen wij innovatief maatwerk blijven leveren. Dit project is daar een goed voorbeeld van; samen verkennen we de mogelijkheden en behoeften op het gebied van zelfrijdend vervoer, met als uiteindelijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid binnen de regio.”

Oplossing voor afgelegen bedrijventerreinen

Omdat veel bedrijventerreinen geen of beperkt openbaar vervoer hebben, kan een zelfrijdende pendelbus volgens de betrokken partijen een waardevolle aanvulling zijn. De route tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park is gekozen omdat er momenteel geen OV-verbinding bestaat en de afstand te groot is om te lopen. Nu worden taxibusjes ingezet, maar die kunnen de vraag niet altijd aan.

Eva Klein Schiphorst, algemeen directeur van SADC, ziet grote kansen voor bedrijven in het gebied: “Voor bedrijven is goede bereikbaarheid belangrijk omdat zij duurzaam willen ondernemen en hun personeel meerdere reismogelijkheden willen bieden. Daarom zetten we ons in voor het mogelijk maken van innovatieve, zelfrijdende voertuigen. De pilot moet aantonen dat deze vorm van vervoer schaalbaar, betaalbaar en toekomstbestendig is.”

Proef mogelijk vanaf 2027

Het haalbaarheidsonderzoek loopt tot juni 2026. Als de uitkomsten positief zijn, starten de voorbereidingen voor een proef, die ongeveer een jaar zullen duren. De pilot kan op zijn vroegst in 2027 van start gaan, mits de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) toestemming geeft. Bij een succesvolle proef kan de zelfrijdende pendelbus mogelijk worden ingezet op meer bedrijventerreinen en vormen van openbaar vervoer in landelijk gebied.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×