Milence, de gezamenlijke onderneming van Daimler Truck, de TRATON Group en de Volvo Group, voert per 1 januari 2026 een nieuw, landenspecifiek prijsmodel in voor het laden van elektrische vrachtwagens. Het bedrijf zegt daarmee beter te willen aansluiten bij de uiteenlopende energiekosten en belastingniveaus in Europese landen.
Nieuwe laadtarieven per land
De nieuwe tarieven moeten volgens Milence transparanter en meer marktconform zijn dan het huidige pan-Europese model. In enkele landen blijven de tarieven gelijk, terwijl in andere markten een verlaging wordt doorgevoerd. Het volledige overzicht (excl. btw):
Nederland: € 0,399 /kWh
Duitsland: € 0,399 /kWh
België: € 0,379 /kWh
Italië: € 0,399 /kWh
Spanje: € 0,339 /kWh
Frankrijk: € 0,339 /kWh
Verenigd Koninkrijk: £ 0,399 /kWh
Denemarken: 2,799 DKK /kWh
Zweden: 3,699 SEK /kWh
Het bedrijf geeft aan dat transportondernemingen met grotere volumes kunnen profiteren van aangepaste tarieven. Details hierover worden later via de digitale kanalen van Milence bekendgemaakt.
Uitbreiding van het laadnetwerk
Milence breidt zijn netwerk verder uit en heeft inmiddels 30 publieke laadhubs operationeel in acht Europese landen. De locaties liggen volgens het bedrijf langs belangrijke logistieke routes en zijn 24/7 toegankelijk.
Daarnaast zet Milence in op de verdere uitrol van hoogvermogenladen, waaronder het zogeheten Megawatt Charging System (MCS). Deze techniek is al beschikbaar op hubs in de haven van Antwerpen-Brugge, Zwolle en het Zweedse Landvetter.
Doel: ondersteuning overstap naar elektrisch zwaar transport
Volgens Milence moet de combinatie van meer laadhubs, hogere laadsnelheden en een landenspecifiek prijsmodel transportbedrijven helpen bij de overstap naar elektrische vrachtwagens. Daarbij benadrukt het bedrijf dat verschillen in nationale energiekosten en belastingstelsels steeds meer invloed hebben op de daadwerkelijke laadkosten voor transporteurs.





