Clicky

maandag 17 november 2025 - 20:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerHHLA versoepelt slots voor e-trucks in haven van Hamburg om uitstootvrije logistiek...

HHLA versoepelt slots voor e-trucks in haven van Hamburg om uitstootvrije logistiek te stimuleren

HAMBURG – De Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) voert een belangrijke wijziging door in het containerspoor- en terminalsysteem van de haven van Hamburg: elektrische trucks krijgen vanaf nu flexibele slots en zijn niet langer gebonden aan strikte tijdvensters. Het bedrijf wil daarmee het gebruik van e-trucks actief stimuleren en de overgang naar klimaatvriendelijke logistiek versnellen.

Pilot tot midden 2026: geen slotbinding voor elektrische trucks

In het huidige slotsysteem moeten vervoerders vooraf een vast tijdslot boeken voor hun terminalafhandeling. Voor e-trucks vervalt deze verplichting tijdelijk. HHLA introduceert een extra categorie in het boekingssysteem, waardoor elektrische trucks op elk gewenst moment binnen de geboekte dag kunnen worden afgehandeld. Dit biedt transporteurs meer ruimte om rekening te houden met laadtijden en batterijcapaciteit.

De pilot loopt tot midden 2026.

HHLA: “Gerichte steun voor klimaatvriendelijke aandrijvingen”

Volgens Jens Hansen, Chief Operating Officer van HHLA, is het besluit een duidelijke stap om emissievrije transportmiddelen te bevoordelen:

“Door de slotverplichtingen tijdelijk op te heffen voor e-trucks, ondersteunen we bewust de omschakeling naar klimaatvriendelijke aandrijfsystemen. HHLA werkt al jaren aan elektrificatie van materieel in heel Europa om CO₂-uitstoot te verminderen en klanten duurzame oplossingen te bieden.”

Achtergrond: drukte verminderen en verkeersstromen verbeteren

Het slotsysteem werd in 2017 ingevoerd om wachtrijen, congestie en verkeersdrukte in de haven te verminderen. Sindsdien wordt het systeem continu doorontwikkeld in samenwerking met vervoerders en logistieke partners.

De nieuwe maatregel onderstreept volgens HHLA het commitment aan duurzame logistiek. Ook dochterbedrijven METRANS en CTD zetten inmiddels eigen e-trucks in binnen hun netwerken.

Doel: klimaatneutraal in 2040

HHLA wil uiterlijk in 2040 klimaatneutraal opereren. De flexibele slotregeling moet ook andere bedrijven aanmoedigen om over te stappen op emissievrije voertuigen en zo de duurzaamheid van de complete logistieke keten in de haven te versterken.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×