Clicky

maandag 17 november 2025 - 16:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEU steekt ruim 600 miljoen euro in laadinfrastructuur en alternatieve brandstoffen in...

EU steekt ruim 600 miljoen euro in laadinfrastructuur en alternatieve brandstoffen in 24 landen

BRUSSEL – De Europese Unie trekt ruim 600 miljoen euro uit voor 70 projecten die de uitrol van laadinfrastructuur en alternatieve brandstoffen in het Europese vervoersnetwerk moeten versnellen. Met het geld uit de Connecting Europe Facility – via de Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF) – worden wegvervoer, zeevaart, binnenvaart én luchtvaart verder verduurzaamd langs het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T).

De projecten worden uitgevoerd in 24 EU-lidstaten en richten zich op nieuwe laad- en tankinfrastructuur in steden, langs snelwegen en in havens en luchthavens. Doel is om zero-emission mobiliteit en het gebruik van hernieuwbare en laag­-CO₂-brandstoffen in alle modaliteiten makkelijker en aantrekkelijker te maken.

De lidstaten keurden de 70 projecten op 13 november 2025 goed. De Europese Commissie neemt nu de formele subsidie­besluiten, waarna uitvoeringsorganisatie CINEA de subsidieovereenkomsten met de aanvragers voorbereidt.

Meer dan 3.500 nieuwe laadpunten, ook voor zware trucks

Een belangrijk deel van het geld gaat naar laadinfrastructuur langs de TEN-T-corridors:

  • meer dan 1.000 publieke laadpunten voor lichte voertuigen (personen- en bestelauto’s) met een vermogen van 150 kW;
  • circa 2.000 nieuwe laadpunten voor zware bedrijfsvoertuigen (trucks en bussen) met een vermogen van 350 kW;
  • 586 laadaansluitingen met een vermogen van 1 MW, zogenoemde megawattladers, geschikt voor zware vrachtwagens en andere hoogvermogen-toepassingen.

Daarmee groeien de netwerken van publiek toegankelijke laadlocaties langs de Europese hoofdwegen met meer dan 500 nieuwe locaties. De Europese Commissie koppelt deze investeringen nadrukkelijk aan de doelstellingen uit de AFIR-verordening (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) en het Automotive Action Plan, die inzet op versnelde uitrol van laadinfrastructuur en zero-emissie vrachtvervoer.

24 zeehavens krijgen walstroom en groene bunkerfaciliteiten

Ook de maritieme sector krijgt een stevige impuls. 24 zeehavens ontvangen steun voor de aanleg en uitbreiding van:

  • Onshore Power Supply (OPS), zodat zeeschepen aan de kade hun dieselgeneratoren kunnen uitzetten en op walstroom kunnen draaien;
  • elektrificatie van havenoperaties, zoals kranen, materieel en havenlogistiek;
  • ammonia-bunkerinfrastructuur en andere voorzieningen voor alternatieve brandstoffen zoals methanol.

Deze investeringen moeten helpen om de scheepvaart te laten overschakelen op hernieuwbare en laag­-CO₂-brandstoffen, in lijn met de Europese regelgeving FuelEU Maritime en de doelstellingen uit het Sustainable Transport Investment Plan.

Luchthavens elektrificeren grondoperaties

Niet alleen weg en water, maar ook de luchtvaart profiteert van de nieuwe subsidieronde. Zestien Europese luchthavens krijgen geld om hun grondafhandeling te elektrificeren. Het gaat onder meer om elektrische voertuigen en apparatuur op het platform en de benodigde laadinfrastructuur.

Volgens de Commissie levert dit een directe bijdrage aan het terugdringen van de CO₂- en NOx-uitstoot op luchthavens en sluit het aan bij de ambities van ReFuelEU Aviation, dat inzet op schonere brandstoffen en minder emissies in de luchtvaartketen.

Opmars van waterstof: 38 nieuwe tankstations

Daarnaast wordt de waterstofinfrastructuur verder uitgebouwd. In totaal komen er 38 waterstoftankstations voor personenauto’s, vrachtwagens en bussen langs belangrijke TEN-T-corridors.

De uitbreiding van het netwerk van H₂-tankstations moet de inzet van waterstoftrucks en -bussen versnellen en de “waterstofeconomie” in Europa een extra impuls geven.

AFIF: sinds 2021 al 2,5 miljard euro aan groene infrastructuur

De projecten zijn geselecteerd onder de tweede cut-off van de AFIF-call 2024–2025, die op 11 juni 2025 sloot. Van het beschikbare budget van 1 miljard euro wordt nu 600 miljoen euro toegekend:

  • 505 miljoen euro uit de algemene (General) enveloppe;
  • 95 miljoen euro uit de Cohesie-enveloppe, bedoeld voor lidstaten met een relatief lager inkomensniveau.

AFIF is een van de belangrijkste Europese financieringsinstrumenten om de uitrol van alternatieve brandstoffen langs het TEN-T te versnellen. De faciliteit vult de regelgeving AFIR, ReFuelEU Aviation en FuelEU Maritime aan. Sinds 2021 is met AFIF inmiddels ruim 2,5 miljard euro aan EU-subsidies toegewezen aan projecten voor alternatieve brandstoffen.

Door de uitputting van het huidige budget wordt de geplande derde cut-off van deze call geschrapt. De Commissie gaat nu kijken naar mogelijke terugvloeiingen (reflows) en bereidt op basis daarvan een nieuw werkprogramma en een volgende oproep tot projectvoorstellen voor.

Met deze nieuwe 70 projecten zet de EU opnieuw een grote stap richting een fijnmazig netwerk van laad- en tankinfrastructuur voor weg-, water- en luchtvervoer. Voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners moet het daarmee de komende jaren makkelijker worden om te investeren in zero-emissie voertuigen en schonere scheepvaart- en luchtvaartoplossingen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×