Clicky

donderdag 13 november 2025 - 15:00 uur
HomeMEER NIEUWSBedrijfsnieuwsDaimler Truck start tweede testfase met waterstoftruck GenH2: vijf nieuwe logistieke partners...

Daimler Truck start tweede testfase met waterstoftruck GenH2: vijf nieuwe logistieke partners doen mee

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck breidt zijn praktijkproeven met de Mercedes-Benz GenH2 waterstoftruck uit. Na de eerste succesvolle testfase start het bedrijf nu met een tweede ronde, waarbij vijf nieuwe logistieke partners de truck in hun dagelijkse operatie gaan inzetten: Hornbach, Reber Logistik, Teva Germany (ratiopharm), Rhenus en DHL Supply Chain.

De vijf GenH2-trucks worden het komende jaar in verschillende logistieke toepassingen in Duitsland ingezet. De praktijkervaringen moeten rechtstreeks bijdragen aan de doorontwikkeling richting serieproductie, maar ook aan voorbereidingen voor service-, onderhouds- en verkoopprocessen.

Testen in uiteenlopende logistieke omgevingen

De waterstoftrucks rijden op reguliere routes van de deelnemende bedrijven, variërend van geconditioneerd farmaceutisch vervoer tot internationaal stukgoedtransport. Daarmee wil Daimler Truck een zo breed mogelijk beeld krijgen van prestaties, inzetbaarheid en operationele uitdagingen.

  • DHL Supply Chain zet de GenH2 in met een volledig elektrische koeltrailer op routes in Baden-Württemberg, Hessen en Noordrijn-Westfalen. “We laten zien dat emissievrije logistiek nu al werkt, zelfs voor diepvries- en versproducten”, aldus CEO Katrin Hölter.
  • Hornbach gebruikt de truck in zijn retour- en recyclingstromen. “Het past bij onze traditie om te blijven innoveren, ook in onze interne circulaire keten,” zegt Andreas Back.
  • Teva Germany wil met de truck ervaring opdoen in nationaal farmaceutisch transport. “We testen hiermee een nieuwe technologie om onze vloot te verduurzamen,” aldus managing director Andreas Burkhardt.
  • Reber Logistik richt zich op regionale inzet in Duisburg en Wörth, omdat de waterstoftruck voorlopig alleen daar kan tanken. “Na eerdere tests met batterijtrucks willen we weten hoe deze technologie zich verhoudt,” zegt directeur Mirko Kauffeldt.
  • Rhenus ziet de test als belangrijke stap in de vergroening van zwaar transport. “We willen laten zien dat efficiëntie en klimaatbescherming samen kunnen gaan,” aldus Thomas Ippen (Rhenus Duisburg).

Waterstoftruck prestaties vergelijkbaar met diesel

De Mercedes-Benz GenH2 heeft een bruto voertuiggewicht van circa 40 ton en een laadvermogen van ongeveer 25 ton. De brandstofcel levert een continu vermogen van 300 kW, ondersteund door een kleine bufferbatterij voor piekbelastingen en energierecuperatie.

De truck rijdt op vloeibare waterstof (sLH₂). Door de hogere energiedichtheid biedt dit een groter bereik per tankbeurt en een hogere efficiëntie dan gasvormige waterstof. Tankmogelijkheden zijn momenteel beperkt tot speciale stations in Wörth am Rhein en de regio Duisburg.

In de eerste testfase reden vijf trucks samen meer dan 225.000 kilometer, met een gemiddeld verbruik van 5,6 tot 8 kilo waterstof per 100 km, afhankelijk van het totaalgewicht (16–34 ton).

Op weg naar serieproductie

Daimler Truck ontwikkelt intussen de volgende generatie waterstoftrucks. Vanaf eind 2026 bouwt het bedrijf in Wörth 100 trucks in kleine serie, die ook in klantoperaties worden ingezet.

Toch plaatst Daimler Truck een kanttekening: de uitrol van waterstofinfrastructuur in Europa gaat langzamer dan gehoopt. Daardoor verwacht het concern dat grootschalige inzet van waterstoftrucks pas in de beginjaren 2030 mogelijk wordt.

Ondertussen blijft Daimler Truck inzetten op een tweesporenstrategie: batterij-elektrisch transport waar mogelijk, waterstof voor lange afstand en zware toepassingen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×