HAARLEM – De rechtbank Noord-Holland heeft een verzekeraar in het ongelijk gesteld in een zaak over een beschadigde lading diepgevroren garnalen die in 2019 van Noorwegen via Nederland naar China werd vervoerd. Volgens de rechtbank is niet komen vast te staan dat de schade is ontstaan tijdens de periode dat de Nederlandse logistieke partijen verantwoordelijk waren voor de zending.
De Deense verzekeraar, die de schade aan de Chinese koper had vergoed, stelde de betrokken Nederlandse bedrijven aansprakelijk voor de ontstane schade aan een deel van de garnalen. Na aankomst in China bleek bij een deel van de lading sprake van ijsvorming en klontering. De verzekeraar meende dat dit het gevolg was van onvoldoende koeling tijdens de opslag en het transport in Nederland.
De garnalen werden begin juli 2019 per schip in IJmuiden gelost, tijdelijk opgeslagen in vriescellen, en daarna in containers naar Rotterdam vervoerd voor verdere verscheping naar China. Tijdens het vervoer over de weg en per binnenvaartschip waren de koelcontainers tijdelijk niet op stroom aangesloten. Volgens de verzekeraar had dat geleid tot een te hoge temperatuur in de containers.
De rechtbank volgde die redenering niet. Uit onderzoek bleek dat de containers bij aankomst in Rotterdam snel weer de vereiste temperatuur bereikten zodra de koeling werd ingeschakeld, wat erop wijst dat de garnalen nog steeds diepgevroren waren. Ook wees de rechtbank erop dat bij aankomst in IJmuiden geen uitgebreide inspectie van de lading had plaatsgevonden, waardoor niet kan worden vastgesteld dat de garnalen toen in goede staat waren.
Daarnaast bleek uit verklaringen van deskundigen dat een korte periode zonder stroom bij diepgevroren goederen normaal is en doorgaans niet leidt tot kwaliteitsverlies.
Omdat niet bewezen kon worden dat de schade aan de garnalen in Nederland is ontstaan of dat er fouten zijn gemaakt door de betrokken logistieke partijen, wees de rechtbank alle vorderingen van de verzekeraar af. De verzekeraar werd veroordeeld tot betaling van de proceskosten aan beide Nederlandse bedrijven.




