ROTTERDAM – De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft gereageerd op een brief van de Stichting Equal Justice Equal Pay, waarin Nederlandse zeevaartondernemingen aansprakelijk worden gesteld voor vermeende ongelijke beloning van Filipijnse en Indonesische zeevarenden aan boord van Nederlandse schepen.
De stichting verwijst in haar brief naar twee oordelen van het College voor de Rechten van de Mens van 18 augustus 2025, waarin het College stelde dat de internationale praktijk om zeevarenden te belonen op basis van het prijspeil in hun woonland niet gerechtvaardigd zou zijn.
De KVNR spreekt haar grote verbazing uit over deze niet-bindende uitspraak en waarschuwt voor de gevolgen voor de internationale positie van de Nederlandse zeevaart. Volgens de organisatie dreigt hierdoor het gelijk speelveld in de internationale maritieme sector te worden ondermijnd.
Internationaal beloningssysteem onder druk
De redersvereniging benadrukt dat de zeevaart een uitgesproken internationale bedrijfstak is, waarin ook de arbeidsmarkt de afgelopen decennia sterk is geïnternationaliseerd. Omdat zeevarenden aan boord werken maar hun verlof in hun woonland doorbrengen, is er wereldwijd een systeem ontstaan waarbij de beloning wordt afgestemd op het prijspeil van het woonland.
Volgens de KVNR is dit systeem juist bedoeld om loondiscriminatie te voorkomen, omdat kosten voor levensonderhoud per land sterk verschillen. “Het woonlandbeginsel zorgt voor een eerlijk systeem binnen een internationale markt met uiteenlopende sociale, fiscale en juridische stelsels”, aldus de organisatie.
De vereniging verwijst bovendien naar een eerdere uitspraak uit 1997 van de toenmalige Commissie Gelijke Behandeling, die destijds oordeelde dat het internationale beloningssysteem gerechtvaardigd was en onder toezicht stond van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).
Onderzoek naar gevolgen
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft inmiddels opdracht gegeven tot een onderzoek naar de gevolgen van het loslaten van het woonlandbeginsel voor de Nederlandse maritieme sector.
Volgens Annet Koster, directeur van de KVNR, zal dat onderzoek waarschijnlijk bevestigen dat het afschaffen van het woonlandbeginsel grote gevolgen zal hebben: “Dit onderzoek zal naar verwachting duidelijk maken hoe hard de gehele maritieme sector zal worden getroffen indien het woonlandbeginsel wordt losgelaten. Daarom is het cruciaal dat wij ons hiertegen blijven verzetten, samen met de brede maritieme sector, voor het behoud van een maritieme toekomst in ons land.”




