BRUSSEL – De Europese Commissie verwelkomt een politiek akkoord over de verordening CountEmissionsEU, die één EU-brede methode introduceert om de broeikasgasemissies van goederen- en personenvervoer te berekenen. Het doel is duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare informatie te bieden over de klimaatimpact van transportoperaties en zo bij te dragen aan de -90% transportemissies in 2050.
De methode is gebaseerd op EN ISO 14083:2023. Om gebruik te vergemakkelijken richt de Commissie, met steun van het Europees Milieuagentschap (EEA), twee gratis openbare databanken in voor emissiegegevens. Er komt bovendien een gratis rekentool voor bedrijven; gecertificeerde externe tools blijven toegestaan om innovatie te stimuleren. Grote bedrijven moeten hun data laten verifiëren; kleinere ondernemingen zijn hiervan vrijgesteld om administratieve lasten te beperken.
De verordening geldt voor bedrijven die ervoor kiezen emissies te publiceren, zodat gepubliceerde cijfers onderling vergelijkbaar en betrouwbaar zijn.
Commissaris voor Duurzaam Vervoer en Toerisme Apostolos Tzitzikostas: “CountEmissionsEU brengt de duidelijkheid die onze transportsector nodig heeft om de efficiëntie te verhogen en echte emissiereducties te realiseren”, aldus Tzitzikostas. “Met één methode en praktische tools stellen we reizigers, verladers, inkopers en aanbesteders in staat om lager-CO₂-keuzes te maken en helpen we bedrijven hun prestaties te verbeteren.”
Volgende stappen
Na het politieke akkoord moeten Europees Parlement en Raad de verordening formeel aannemen. Zij treedt 20 dagen na publicatie in het Publicatieblad in werking. De Commissie werkt daarna met de EEA aan de databases en de gratis tool (met name voor kmo’s) en stelt gedelegeerde en uitvoeringshandelingen vast voor technische specificaties en certificering. De bepalingen worden 48 maanden na inwerkingtreding toegepast.



