GORINCHEM – Damen Shipyards Group heeft de nieuwste aanvulling op haar succesvolle portfolio van vrachtschepen onthuld. De scheepsbouwer kondigde de Combi Freighter (CF) 5000 ICE aan tijdens Europort 2025 in Rotterdam. Het nieuwe type voldoet aan de Zweedse/Finse ijsklasse-regels en is het eerste schip in een nieuwe serie ijsklasse-vrachtschepen dat emissiearme operaties mogelijk maakt.
Efficiƫnt in open water, superieur in ijs
Commercieel directeur van Damen Cargo Vessels, Remko Bouma, legt de gedachte achter het nieuwe scheepsontwerp uit. āOns doel was om de ervaring en het succes van onze Combi Freighter vrachtschepen te benutten om een platform te creĆ«ren dat economisch geschikt is voor ijsnavigatie. De CF 5000 voelt zich evengoed thuis in het open water als tussen het ijs, met behoud van zowel de optimale laadcapaciteit als de grote efficiĆ«ntie bij het varen. Zoals altijd hebben we nauw samengewerkt met reders en hun input verwerkt om een praktisch en betrouwbaar schip te creĆ«ren.ā
Geoptimaliseerd ontwerp
De CF 5000 ICE bouwt dus voort op Damens ervaring met de levering van talloze CF 3850- en CF 5000-schepen. Bij de ontwikkeling van dit nieuwe ICE-type is het ontwerp verdere geoptimaliseerd. Dit leidde tot een lichte toename van de romplengte en de diepgang om het draagvermogen te vergroten.
Hoewel bescheiden, hebben de aanpassingen geresulteerd in een aanzienlijke toename van de laadcapaciteit. Damen is van plan deze nieuwste aanpassingen door te voeren in de volgende generatie van de conventionele CF 5000-schepen.
Tot 30 graden onder nul
De CF 5000 ICE kan eveneens voldoen aan de nieuwste Finse vlagvoorschriften, met bijvoorbeeld ruimte voor zeer comfortabele accommodatie, met een sauna en fitnessruimte. De CF 5000 ICE beschikt daarnaast over een uitgebreid winteruitrustingspakket, zodat het schip geschikt is voor gebruik bij temperaturen tot -30 graden Celsius.
Om het schip zo efficiƫnt mogelijk te laten opereren, wordt het extra vermogen dat nodig is om te varen op ijsklasse gegenereerd met een hybride PTO/PTI-systeem, in plaats van de hoofdmotor van het schip. Op deze manier kan het schip tijdens de reguliere operaties varen op een relatief klein, zeer efficiƫnt voortstuwingssysteem, waarbij het, alleen wanneer nodig, een duurzame boost in voortstuwingsvermogen krijgt.
Toekomstbestendig āgroenā ontwerp
Dit is slechts ƩƩn van de vele functies die Damen in het ontwerp heeft opgenomen om duurzame prestaties te garanderen. Het schip beschikt ook over een aantal opties voor accu-installatie en walstroomaansluiting. Door het gebruik van de hybride PTO/PTI te combineren met accu’s is piekbelasting op te vangen en kan er gedurende korte periodes volledig elektrisch worden gevaren, bijvoorbeeld in de haven of in milieugevoelige gebieden.
Bovendien kan de CF 5000 ICE varen op emissiearme biodiesel. Damen heeft het schip ook voorbereid op windondersteunde voortstuwing. Het schip wordt geleverd met een fundering voor een ventofoil, zodat de wens om de duurzame prestaties te verbeteren snel kan worden geĆÆmplementeerd.
Het schip zal ook toegang hebben tot Damens Triton. Dit bekroonde IoT-platform verzamelt data van sensoren op het schip en voorziet bemanning en reders van regelmatige updates over de systeem- en assetstatus en geeft waardevolle inzichten in de prestaties van het schip. Tenslotte vereenvoudigt Damen Triton onderhoudstaken door de bemanning nauwkeurige instructies te geven die helpen de systemen in optimale conditie te houden.
Lifetime support
Damen is van plan binnenkort te beginnen met de bouw van de eerste CF 5000 ICE. Het schip zal naar verwachting medio 2027 worden opgeleverd, net op tijd voor de winter van dat jaar.
Na levering blijft Damen haar klanten ondersteunen via het aftersales- en serviceteam van Damen Cargo Vessels in Nederland. Het team, bestaande uit ervaren engineers en maritieme servicemanagers, onderhoudt nauw contact met klanten en hun schepen om garantiezorg en snelle ondersteuning te garanderen bij eventuele problemen.




