Clicky

vrijdag 10 oktober 2025 - 19:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerNetcongestie remt elektrificatie vrachtvervoer: 14.000 bedrijven wachten op aansluiting

Netcongestie remt elektrificatie vrachtvervoer: 14.000 bedrijven wachten op aansluiting

DEN HAAG – Bedrijven in onder meer de transport- en logistieke sector lopen steeds vaker vast door het volle elektriciteitsnet. De wachtrij voor nieuwe of zwaardere aansluitingen is inmiddels opgelopen tot zo’n 14.000 aanvragen. Daardoor wordt het voor transportbedrijven steeds moeilijker om laadcapaciteit voor elektrische vrachtwagens te realiseren.

Minister van Klimaat en Groene Groei, S.T.M. Hermans, schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat snelle actie noodzakelijk is om de gevolgen van netcongestie te beperken. “Gemakkelijke oplossingen zijn er niet meer. Dit geeft aanleiding om ook de bestaande procedures, uitgangspunten en werkwijzen fundamenteel tegen het licht te houden,” aldus Hermans.

Drie actielijnen

Het kabinet werkt samen met netbeheerders, provincies en marktpartijen aan de uitvoering van het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN). Hermans benadrukt drie speerpunten:

  • Sneller bouwen: uitbreiding van het hoogspanningsnet, duizenden nieuwe transformatorhuisjes en kortere procedures om projecten sneller te realiseren.
  • Beter benutten: flexibele contracten, batterijopslag en slim inzetten van gasgestookte capaciteit om pieken op te vangen. Bedrijven die niet op een wachtlijst staan, moeten worden gestimuleerd hun capaciteit flexibeler te gebruiken.
  • Slimmer inzicht: beter zicht op belasting en capaciteit van het net, zodat bedrijven en overheden investeringen beter kunnen plannen.

TLN: planbaarheid en creatieve oplossingen nodig

Brancheorganisatie TLN waarschuwt dat de elektrificatie van het vrachtvervoer alleen haalbaar is als er meer planbaarheid komt in de netuitbreidingen. Tegelijkertijd pleit TLN voor creatieve oplossingen zoals flexibele contracten, batterijopslag en het slim verdelen van laadcapaciteit bij klanten of collega-bedrijven.

Balans tussen snelheid en zorgvuldigheid

Hermans erkent dat uitbreiding tijd kost, maar zegt dat keuzes sneller en scherper gemaakt moeten worden: “Echte versnelling vraagt om het toekennen van een zwaarder belang aan energie in de keuzes die we gezamenlijk maken.”

Volgens de minister zijn er op korte termijn doorbraken nodig om bedrijven perspectief te bieden.

De Kamer ontvangt in maart 2026 een nieuwe integrale rapportage over de voortgang van de LAN-acties, inclusief cijfers over de fysieke uitbreiding van het elektriciteitsnet.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×