Clicky

donderdag 9 oktober 2025 - 21:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerIRU verwelkomt Eurovignet-amendement, maar vraagt opnieuw om verbeteringen in nieuw voorstel

IRU verwelkomt Eurovignet-amendement, maar vraagt opnieuw om verbeteringen in nieuw voorstel

GENEVE – Het Europees Parlement heeft ingestemd met een wijziging van de Eurovignet-richtlijn, waarmee de vrijstelling van tol voor schone voertuigen wordt verlengd van 31 december 2025 tot 30 juni 2031. Volgens de internationale wegvervoersorganisatie IRU is dit een belangrijke stap richting verduurzaming van het wegvervoer, maar zijn verdere verbeteringen noodzakelijk om tot een eerlijk en effectief tolsysteem te komen.

Verlenging vrijstelling geeft zekerheid

Met de stemming bevestigt het Parlement zijn eerdere standpunt en sluit het aan bij de recente voorstellen van de Europese Commissie om het Eurovignet-kader te herzien. IRU noemt de verlenging van de tolvrijstelling een belangrijk signaal naar vervoerders en benadrukt dat dit hen in een cruciale fase meer juridische zekerheid geeft.

Risico op versnippering

Tegelijkertijd waarschuwt de brancheorganisatie dat het huidige systeem, waarbij lidstaten vrijwillig vrijstellingen kunnen toepassen, onvoldoende prikkels biedt om grootschalig te investeren in schonere voertuigen. “Dit risico op versnippering kan de voortgang juist vertragen,” aldus IRU EU-directeur Raluca Marian.

Oproep voor eerlijker tolkader

De IRU ziet in het nieuwe voorstel van de Commissie een kans om verder te gaan dan vrijwillige maatregelen. Volgens de organisatie is een gecoördineerd en eerlijk kader nodig dat alle levensvatbare routes naar decarbonisatie ondersteunt en duidelijke voordelen oplevert voor wegvervoerders.

De IRU pleit onder meer voor:

  • bredere erkenning van CO₂-neutrale brandstoffen,
  • het reserveren van CO₂-gerelateerde tolopbrengsten voor verduurzaming,
  • het voorkomen van dubbele belasting onder ETS II,
  • en het vereenvoudigen van administratieve procedures.

Belangrijke kwesties nog open

Hoewel het nieuwe voorstel de tol koppelt aan de CO₂-standaarden voor vrachtwagens, trailers en opleggers, blijven volgens de IRU belangrijke vragen onbeantwoord. Zo is er nog geen duidelijkheid over de behandeling van trailers binnen het VECTO-systeem en de bestemming van de CO₂-gerelateerde tolopbrengsten.

“De Eurovignet-richtlijn moet eerlijk, toekomstgericht en praktisch zijn voor de vervoerders die Europa draaiende houden,” concludeert Marian.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×