Clicky

woensdag 1 oktober 2025 - 16:10 uur

Nieuws is niet gratis

Het lijkt zo vanzelfsprekend: je opent een nieuwssite, scrolt door de berichten en neemt de informatie tot je. Gratis en voor niets. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Dagelijks krijgen wij bij Transport Online te maken met bedrijven die hun nieuws graag geplaatst zien. Vaak gaat het om (commerciĆ«le) persberichten, geschreven door mediabureaus die daar keurig voor betaald worden. Maar zodra het bericht op een nieuwsplatform moet verschijnen, houdt de geldstroom ineens op. Dan is de reactie: ā€œDaar is geen budget voor. Jullie plaatsen dat toch wel gratis?ā€

Diezelfde houding zien we terug bij bezoekers. Er wordt geklaagd over reclamebanners – die inderdaad soms hinderlijk zijn – maar wel het fundament vormen waarop ‘gratis’ nieuws rust. Zonder advertenties geen dagelijkse stroom van artikelen, geen continuĆÆteit en geen onafhankelijkheid.

Wat men vaak vergeet, is dat achter een nieuwssite meer schuilgaat dan een paar teksten online zetten. Een domeinnaam kost geld, de hosting en de techniek achter de schermen moeten onderhouden worden, en redacteuren willen – net als vrachtwagenchauffeurs – gewoon een fatsoenlijk loon voor hun werk. Nieuws maken kost tijd, energie en geld. Verslaggeving is een vak en geen vanzelfsprekendheid.

Het is daarom tijd om het misverstand te doorbreken: nieuws is niet gratis. Bedrijven die hun boodschap breed willen uitdragen, zullen daar ook iets tegenover moeten zetten. En lezers die waarde hechten aan onafhankelijk nieuws, zouden moeten begrijpen dat banners en betaalde content er nu eenmaal bij horen als je het nieuws ‘gratis’ wilt lezen.

Misschien moeten we het vaker hardop zeggen: ook in de transportwereld geldt – wie waarde hecht aan nieuws, moet bereid zijn om ervoor te betalen.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×