DINTELOORD – Cosun Beet Company zet grote stappen in het verduurzamen van haar logistiek. Jaarlijks worden de bieten van ruim 8.000 telers naar de fabrieken vervoerd, goed voor meer dan 1.000 vrachtwagens per dag, per fabriek, gedurende 130 dagen. “Als we in dit transport CO₂ kunnen besparen, heeft dat direct grote impact,” zegt Manous Koopman, Supply Chain Specialist Agro bij Cosun Beet Company.
Proef in Maastricht succesvol
Vier jaar geleden startte het bedrijf in Maastricht met een proef om een deel van de bieten niet meer over de weg, maar via binnenvaart te vervoeren. Deze zogenaamde modal shift bleek succesvol. Inmiddels is de aanpak opgeschaald en werden in de afgelopen campagnes zo’n 300.000 ton bieten per schip richting de fabriek in Dinteloord vervoerd. Daarmee werd in de regio een CO₂-reductie van 20 procent gerealiseerd op dat deel van het transport.
Samenwerking noodzakelijk
Volgens Koopman is de overstap naar binnenvaart minder eenvoudig dan het klinkt. “De extra laadbewegingen kunnen invloed hebben op de kwaliteit van de bieten. Daarom is zorgvuldigheid geboden. Daarnaast heb je voor een modal shift altijd samenwerking nodig met havens, schippers, wegtransportbedrijven, gemeenten, provincies en omwonenden.”
Toekomstplannen
Na de succesvolle inzet in Maastricht onderzoekt Cosun Beet Company of ook op andere locaties een modal shift mogelijk is. Het uiteindelijke doel is om schepen rechtstreeks te kunnen lossen bij de fabrieken, zoals nu al deels gebeurt in Vierverlaten met bieten afkomstig van Texel.
Koopman besluit: “Voor onze fabriek in Dinteloord is dat nu nog een brug te ver, maar als je kijkt naar de enorme ontwikkeling van Cosun in de afgelopen 125 jaar, dan is eigenlijk alles mogelijk.”