VEENDAM – De landelijke campagne ter voorbereiding op de start van vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 gepland is, is gelanceerd. Met de campagne wil de RDW eigenaren, opdrachtgevers en chauffeurs van vrachtwagens op tijd en duidelijk informeren over wat er gaat veranderen, waarom dat gebeurt en wat dit voor hen betekent. Ook moet de campagne hen stimuleren om zich op tijd voor te bereiden.
Betalen per gereden kilometer
De vrachtwagenheffing is bedoeld om eigenaren van een vrachtwagen uit Nederland en het buitenland te laten betalen per gereden kilometer. De heffing draagt ook bij aan het verduurzamen en efficiënter maken van de sector. De heffing geldt op bijna alle snelwegen en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het tarief. In totaal krijgen zo’n 150.000 Nederlandse voertuigen en jaarlijks zo’n 725.000 buitenlandse vrachtwagens met de vrachtwagenheffing te maken.
Subsidies voor verduurzaming
Na de start van de vrachtwagenheffing verdwijnt de Nederlandse motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens van 12.000 kilo en zwaarder wordt dan een stuk lager. Het Eurovignet voor Nederland stopt op 1 juli 2026. Een groot deel van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming, bijvoorbeeld om het kopen van elektrische trucks en laadpalen aantrekkelijker te maken. Zo draagt de heffing bij aan efficiënter en duurzamer wegvervoer.
Werkende boordapparatuur
Naast financiële consequenties heeft de komst van vrachtwagenheffing ook praktische gevolgen voor transportondernemers, chauffeurs en hun opdrachtgevers. Om de heffing te kunnen betalen, is voor iedere vrachtwagen een contract met een dienstaanbieder en werkende boordapparatuur nodig. Tijdig regelen voorkomt verrassingen en zorgt ervoor dat de vrachtwagen klaar is voor de start van de heffing.

Goed voorbereiden
“Met deze campagne willen we ervoor zorgen dat alle eigenaren van vrachtwagens de start van de vrachtwagenheffing scherp op hun netvlies hebben”, zegt Jan Strijk, directeur Tolheffing van RDW. “1 juli 2026 lijkt ver weg, maar is minder dan een jaar. Eigenaren en ook opdrachtgevers kunnen zich nú al goed voorbereiden. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan.”
Stap voor stap naar 1 juli 2026
In de eerste fase van de campagne worden eigenaren gewezen op de komst van de heffing en de gevolgen voor hun bedrijfsvoering. Vanaf begin 2026 worden zij gestimuleerd om een contract met een dienstaanbieder af te sluiten en werkende boordapparatuur in de vrachtwagen te regelen, die nodig is voor het registreren van gereden kilometers.
Alle informatie op één plek
De introductie van de vrachtwagenheffing komt vanaf nu onder meer voorbij in radiocommercials en op informatieborden bij tankstations. Ook krijgen alle eigenaren in oktober een brief. Alle uitingen verwijzen naar de centrale spil van de campagne: de speciale website www.vrachtwagenheffing.nl. Hier is alle actuele informatie te vinden die nodig is voor een goede voorbereiding op de start van de heffing.
Wie zijn erbij betrokken?
De RDW treedt namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op als tolheffer. De RDW heeft een belangrijke rol in de uitvoering van vrachtwagenheffing en zorgt ervoor dat de verschillende organisaties goed met elkaar samenwerken. Bij vrachtwagenheffing zijn bovendien belangrijke rollen weggelegd voor Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Belastingdienst en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met de dienstaanbieders.