WENEN ā De geplande verhoging van de Oostenrijkse vrachtwagentol per 2026 stuit op felle kritiek vanuit de transportsector. Volgens de Oostenrijkse Kamer van Koophandel dreigt het land daardoor een nog grotere concurrentienadeel op te lopen. De voorzitter van de Kamer van Koophandel van Opper-Oostenrijk, Doris Hummer, en Wolfgang Schneckenreither, voorzitter van de vakgroep Transport en Verkeer, roepen de regering dringend op om de plannen te heroverwegen.
De Oostenrijkse economie bevindt zich inmiddels in het derde opeenvolgende recessiejaar en de inflatie liep in juni opnieuw op tot 3,3 procent ā ruim boven het EU-gemiddelde. In dat licht vinden Hummer en Schneckenreither de voorgestelde tariefverhoging van ongeveer 13 procent voor de Lkw-Maut bijzonder zorgwekkend.
āIn deze economisch moeilijke tijden is zoān forse stijging van de vrachtwagenmaut uiterst contraproductief,ā stelt Hummer. āHet schaadt de concurrentiepositie van Oostenrijk als vestigingsland en wakkert de inflatie verder aan.ā
De geplande verhoging omvat niet alleen een indexering van de tarieven (valorisatie), maar ook een aanzienlijke verhoging van de bestaande COā-toeslag. Volgens de sector worden de hogere kosten uiteindelijk doorberekend aan opdrachtgevers in de handel en industrie, en daarmee ook aan de consument via hogere productprijzen.
Zorgen om concurrentiepositie en bedrijfsverplaatsing
De transportbranche wijst erop dat bedrijven nu al worstelen met hoge lasten, wat leidt tot verplaatsing van activiteiten naar goedkopere buurlanden. De geplande maatregel zou dit proces versnellen. De kosten van verbruiksbelastingen en heffingen voor het gebruik van een 40-tons trekker in Oostenrijk zouden volgens berekeningen oplopen van circa ā¬81.000 naar ongeveer ā¬92.000 per jaar.
āUit EU-vergelijkingen blijkt dat Oostenrijk nu al de hoogste mauttarieven heeft. Voor ā¬50 komt een 40-tons vrachtwagen in Oostenrijk nog geen 100 kilometer ver, terwijl dat in Duitsland ā dat ook hoge tarieven kent ā al snel 50 procent meer isā, aldus Schneckenreither.
Onevenredige inkomsten uit mautheffing
Jaarlijks haalt Oostenrijk zoān 1,7 miljard euro op uit de Lkw-Maut. Volgens een studie van Prognos betekent dit een overdekking van circa 20 procent ā de inkomsten liggen dus fors boven de daadwerkelijke infrastructuurkosten. Via onder andere de ASFINAG-dividend en btw op de maut vloeit jaarlijks meer dan ā¬500 miljoen in de staatskas. Een transparante kostencalculatie wordt volgens de transportsector echter stelselmatig geweigerd.
āDe heffing heeft inmiddels het karakter van een verkapte belastingverhoging,ā zegt Schneckenreither. āDe transportsector wordt uitgeperst, terwijl het aantal nieuwe registraties van vrachtwagens en trekkers vorig jaar al met meer dan 20 procent daalde.ā
Oproep aan de Oostenrijkse regering
Hummer en Schneckenreither roepen de Oostenrijkse minister van Verkeer op om de plannen te herzien. Hun concrete eisen zijn:
- Handhaving van de huidige Lkw-Mauttarieven in 2026;
- Geen verdere verhoging van de COā-toeslagen;
- Geen indexering (valorisatie) van de tarieven;
- Volledige openheid over de berekeningsgrondslag van de tarieven.
āWe vragen de regering om deze stap terug te draaien en verantwoordelijkheid te nemen voor het behoud van Oostenrijk als logistiek vestigingslandā, zo luidt hun dringende oproep.