BRUSSEL – De Europese Commissie wil de vraag naar emissievrije vrachtwagens en bussen stimuleren door deze voertuigen langer vrij te stellen van tolheffing en gebruikersvergoedingen. Met dit voorstel wil de Commissie transportbedrijven aanmoedigen om sneller te investeren in duurzame alternatieven.
Volgens het voorstel wordt de huidige vrijstellingsperiode, die op 31 december 2025 afloopt, verlengd tot 30 juni 2031. Hiermee moeten transportbedrijven extra financiële ruimte krijgen om te investeren in voertuigen zonder uitstoot, zoals elektrische trucks en waterstofvoertuigen.
De aanschafkosten van zero-emissievoertuigen zijn momenteel aanzienlijk hoger dan die van conventionele dieselvoertuigen. De tolvrijstelling moet deze kloof deels overbruggen en het economische voordeel van deze voertuigen vergroten. De maatregel wordt afgestemd op de Europese CO₂-reductienormen voor zware voertuigen, die een emissiereductie van 43 procent tegen 2030 nastreven.
Verlenging moet marktomslag versnellen
De Commissie stelt dat het voorstel deel uitmaakt van het eerder gepresenteerde Industrieel Actieplan voor de Europese auto-industrie, waarin vergroening en concurrentievermogen centraal staan. De vrijstelling van tolgelden geldt als een gerichte maatregel om de transitie naar een schoner wagenpark in de zware transportsector te versnellen.
In 2022 was het zware wegvervoer verantwoordelijk voor 27,5 procent van de CO₂-uitstoot in de Europese wegtransportsector, ondanks dat deze voertuigen slechts 2,4 procent van het totale wagenpark uitmaakten.
Vervolgtraject
Het voorstel wordt nu behandeld door het Europees Parlement en de Raad volgens de gewone wetgevingsprocedure. Tot eind 2025 mogen lidstaten onder de huidige regelgeving nog volledige vrijstelling verlenen voor zero-emissievoertuigen; na die datum zou dat zonder aanpassing van de richtlijn slechts gedeeltelijk mogen (50% tot 75% korting).