Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 13:40 uur
Home Blog

Opnieuw botst vrachtwagen met te hoge lading tegen verkeersportaal in Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Donderdagochtend is in Eindhoven opnieuw een vrachtwagen met een te hoge lading tegen een verkeersportaal gereden bij de Hovering (een opvallende zwevende fietsrotonde)

De vrachtwagen vervoerde kokers voor luchtbehandeling systemen, waarvan een deel na de aanrijding op de rijbaan belandde. De weg moest gedeeltelijk worden afgesloten om de veiligheid van het verkeer te waarborgen. De gemeente is ter plaatse gekomen en heeft een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om de lading op te ruimen.

Het verkeer op de Merenakkerweg ondervindt nog enige tijd hinder van het incident.

Opvallend is dat op deze locatie in het verleden vaker soortgelijke aanrijdingen met het verkeersportaal zijn gebeurd. Mogelijk is de hoogteaanduiding of de situatie ter plekke verwarrend voor vrachtwagenchauffeurs.

Vorige maand nog verloor een vrachtwagen een enorme haspel ook reed eerder een graafmachine tegen het zelfde bord.

Prijsvergelijker: meer terugleverkosten voor zonnepanelenbezitter

AMSTERDAM – Zonnepanelenbezitters hadden de afgelopen maanden te maken met hogere kosten voor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet. Vooral huishoudens met een klein aantal panelen merken dit direct in hun energierekening. Dit meldt vergelijkingssite Overstappen.nl na een analyse onder 21 energieleveranciers.

In augustus liggen de kosten gemiddeld bijna 10 procent hoger dan in maart. De vergelijkingssite merkt wel op dat er grote verschillen zijn tussen energieleveranciers. Niet elke energieleverancier heeft de kosten even sterk verhoogd. Sommige bedrijven hebben hun tarieven gelijk gehouden of verlaagd.

In maart liet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al weten dat huishoudens met zonnepanelen die in die maand een nieuw energiecontract afsloten, ongeveer 10 procent hogere terugleverkosten moesten betalen dan een maand eerder. Elf energieleveranciers rekenden daarnaast meer terugleverkosten aan huishoudens met panelen dan zij terugkregen voor geleverde stroom.

Vaste rekenmethode

Sommige energieleveranciers rekenen geen terugleverkosten, maar laten zonnepanelenbezitters bijvoorbeeld meer vastrecht betalen, ziet Overstappen.nl. De Consumentenbond drong eerder dit jaar aan op meer transparantie over hoe energieleveranciers hun kosten doorberekenen aan consumenten en pleitte voor één vaste rekenmethode. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar zei dat het voor consumenten haast onmogelijk is om aanbieders met elkaar te vergelijken.

Huishoudens met zonnepanelen mogen hun stroomverbruik nu nog wegstrepen tegen de stroom die zij terugleveren aan het net. Maar deze zogeheten salderingsregeling stopt vanaf begin 2027. Zonnepaneleneigenaren vrezen dat het hierdoor veel langer duurt voordat ze hun panelen hebben terugverdiend.

Hof onderzoekt mogelijk ‘autobrouwerijsyndroom’ bij vrachtwagenchauffeur die wordt verdacht van rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Yuliia

LEEUWARDEN – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft besloten nader onderzoek te laten doen naar het zogenoemde ‘autobrouwerijsyndroom’ (ABS) in een strafzaak over rijden onder invloed. De zaak betreft een 48-jarige vrachtwagenchauffeur die op 4 januari 2023 betrokken was bij een verkeersongeval en een ademalcoholgehalte van 780 μg/l blies. De man ontkent echter alcohol te hebben gedronken en wijt de uitslag aan een medische aandoening.

Verweer: alcoholproductie in eigen lichaam

De verdachte verklaarde geen alcohol te hebben genuttigd voorafgaand aan de rit, maar vermoedt dat zijn lichaam zelf alcohol heeft aangemaakt door een vergistingsproces in zijn maag – een verschijnsel dat bekendstaat als het autobrouwerijsyndroom. Hierbij zetten bacteriën of gisten in het maagdarmkanaal suikers om in ethanol.

De man liet zich op eigen initiatief onderzoeken in twee ziekenhuizen. In beide gevallen werd het syndroom niet gediagnosticeerd, maar het hof acht dit niet doorslaggevend. Volgens medische literatuur kan ABS zich in opvlammingen voordoen en is het lastig aan te tonen met een eenmalig onderzoek.

De verdachte gaf tijdens de zitting aan inmiddels een dieet te volgen en weet welke voeding mogelijk fermentatie veroorzaakt. Hij beschikt bovendien over een eigen ademtester en wordt als vrachtwagenchauffeur ook in Noorwegen regelmatig gecontroleerd – zonder positieve uitslagen.

Extra deskundig onderzoek

Gezien de impact van een veroordeling op het rijbewijs van de verdachte en de mogelijke medische oorzaak van de gemeten alcoholwaarde, heeft het hof besloten het onderzoek te heropenen. Een deskundige zal onder meer worden gevraagd:

  • Wat bekend is over het autobrouwerijsyndroom in de medische literatuur
  • Of een waarde van 780 μg/l daardoor verklaard kan worden
  • Welke tests nodig zijn voor een betrouwbare diagnose
  • Of aanvullend onderzoek bij deze verdachte zinvol is

De verdediging en het Openbaar Ministerie mogen uiterlijk 10 september 2025 aanvullende onderzoeksvragen indienen. Ook moet de verdachte uiterlijk die datum aangeven of hij toestemming geeft voor het delen van zijn eerdere medische onderzoeksresultaten met de te benoemen deskundige.

Vervolg

Het hof heeft de zaak voor onbepaalde tijd geschorst en zal het onderzoek hervatten op een later te bepalen zittingsdatum.

De beslissing heeft betrekking op zowel de zaak over rijden onder invloed als op een eerder opgelegde voorwaardelijke straf, waarvan de tenuitvoerlegging ook nog in behandeling is.

Moederbedrijf MediaMarkt overgenomen door Chinees JD.com

DÜSSELDORF – Het Duitse moederbedrijf van de elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, Ceconomy, wordt overgenomen door de grote Chinese webwinkel JD.com.

Ceconomy telt ruim duizend winkels van MediaMarkt en Saturn in Europa. MediaMarkt heeft in Nederland meer dan vijftig winkels.

Het was al bekend dat JD.com en Ceconomy in vergevorderde onderhandelingen waren. JD.com biedt 4,60 euro per aandeel in contanten, waarmee Ceconomy wordt gewaardeerd op zo’n 2,2 miljard euro. Dat komt neer op een premie van 43 procent ten opzichte van de gemiddelde aandelenkoers over de afgelopen drie maanden.

De deal wordt naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar afgerond. JD.com heeft al toezeggingen gekregen van, naar belangen gemeten, bijna een derde van de aandeelhouders.

In een persbericht meldde Ceconomy dat er geen ontslagen of sluitingen van vestigingen zullen plaatsvinden. Overeenkomsten met ondernemingsraden en cao’s zullen voor ten minste drie jaar worden gehandhaafd.

Lufthansa verdubbelt winst ondanks handelsspanningen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst in het tweede kwartaal van 2025 meer dan verdubbeld ondanks de recente handelsspanningen. In april waarschuwde het concern nog voor de toegenomen onzekerheid door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines.

De nettowinst over de periode april tot en met juni bedroeg 1,2 miljard euro, een flinke stijging ten opzichte van 469 miljoen euro een jaar eerder. Toen kampte Lufthansa met een golf van stakingen. De omzet groeide met 3 procent tot ruim 10 miljard euro. Meer dan 37 miljoen passagiers vlogen afgelopen kwartaal met de luchtvaartmaatschappijen van de groep, tegenover 35,9 miljoen een jaar eerder.

“De Lufthansa Group blijft op koers”, zei topman Carsten Spohr. “Hoewel het tweede kwartaal opnieuw werd gekenmerkt door geopolitieke crises en economische onzekerheden, bevestigen we onze positieve vooruitzichten voor het hele jaar.” De groep verwacht dat de operationele winst “aanzienlijk hoger” zal zijn dan het resultaat van 1,6 miljard euro in 2024.

E-commerceleveringen

Lufthansa was in april nog bezorgd dat de economische onzekerheid en de Amerikaanse handelstarieven een negatieve impact zouden hebben op trans-Atlantische vliegreizen. Deze trans-Atlantische routes behoren tot de meest lucratieve voor luchtvaartmaatschappijen. Volgens Lufthansa is de vraag in de Verenigde Staten echter sterk gebleven ondanks een zwakkere Amerikaanse dollar.

De overname van een minderheidsbelang in ITA Airways, de Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij die uit Alitalia is ontstaan, leverde volgens Lufthansa ook een “positief resultaat” op. De luchtvrachtdivisie profiteerde daarnaast van de grote vraag naar e-commerceleveringen vanuit Azië.

NAVO-top financiële tegenvaller voor KLM, impact wordt onderzocht

AMSTELVEEN – De NAVO-top, waardoor KLM vluchten moest schrappen op Schiphol, drukte op het resultaat van de luchtvaartmaatschappij het afgelopen kwartaal. KLM onderzoekt de precieze impact om daarna met de overheid over compensatie te praten. Ondanks de gestegen kosten wist de airline het operationele verlies in de eerste helft van dit jaar wel terug te dringen, mede dankzij kostenbesparingen.

Een indicatie van de financiële schade door de NAVO-top wil topvrouw Marjan Rintel niet geven. “Maar vanzelfsprekend was er sprake van financiële impact”, zegt zij in een toelichting op de halfjaarresultaten. Mede door die NAVO-top boekte KLM over de eerste jaarhelft een operationeel verlies van 2 miljoen euro.

Dat was weliswaar een verbetering van 31 miljoen ten opzichte van een jaar eerder, toch had de luchtvaartmaatschappij ook te maken met verschillende andere tegenslagen. Zo moest KLM het afgelopen kwartaal een aantal 787-vliegtuigen aan de grond houden. Bij eerder onderhoud aan deze toestellen was bij bepaalde onderdelen namelijk niet de juiste procedure gevolgd.

Handelsovereenkomst

Een meevaller in de financiën was de omzet over de eerste jaarhelft, die met bijna 6 procent steeg tot 6,3 miljard euro. Ook wist de luchtvaartmaatschappij 185 miljoen euro te besparen in het kader van een vorig jaar aangekondigd kostenbesparingsprogramma. KLM houdt vast aan 450 miljoen euro aan besparingen voor het gehele boekjaar.

“We boeken vooruitgang, maar zoals verwacht nemen kosten en onzekerheid in de markt verder toe”, zegt financieel topman Bas Brouns. “Alleen als we het verbeterprogramma volledig uitvoeren, houden we koers richting een financieel gezonde toekomst.” Die onzekerheid komt onder andere door de aangekondigde verhoging van vliegbelasting, de conflicten in het Midden-Oosten, maar ook in Rusland, waar KLM nog altijd niet overheen kan vliegen.

De handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten is volgens Rintel en Brouns goed nieuws. Daarin is onder meer afgesproken dat vliegtuigen en vliegtuigonderdelen worden vrijgesteld van importheffingen. KLM verwacht dit jaar nog drie nieuwe 787’s van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing en vier A321neo’s van Airbus. Rintel is evenwel nog niet helemaal gerust. “De overeenkomst kan nog behoorlijk wat consequenties hebben, bijvoorbeeld voor onze vracht.”

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense activiteiten

AMERSFOORT – FrieslandCampina heeft zijn activiteiten in Roemenië verkocht omdat ze onvoldoende aansluiten bij de Europese strategie van het zuivelconcern. De verkoop omvat onder meer het lokale merk Napolact en twee zuivelfabrieken, werd donderdag bekend.

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense tak, met ongeveer vierhonderd medewerkers, aan zijn Hongaarse branchegenoot Bonafarm Group. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Eerder dit jaar berichtten lokale media al dat FrieslandCampina zijn Roemeense activiteiten wilde verkopen.

FrieslandCampina rapporteerde eerder deze maand een stijging van de nettowinst met bijna 26 procent tot 230 miljoen euro. Die winstsprong kwam voor een deel door kostenbesparingen. Ook profiteerde het bedrijf van hogere verkoopprijzen.

Studie: corona en griep kunnen slapende kankercellen activeren

UTRECHT – Corona- en griepinfecties spelen mogelijk een rol bij het terugkeren van kanker bij eerder herstelde patiënten. De virussen blijken in elk geval bij muizen “slapende” borstkankercellen die in de longen terecht zijn gekomen te kunnen heractiveren, rapporteren internationale onderzoekers in Nature.

Hoogleraar Roel Vermeulen van UMC Utrecht werkte mee aan het onderzoek. Hij vond in Britse cijfers aanwijzingen dat ook mensen die eerder waren hersteld van kanker na een coronabesmetting een hoger risico liepen om de ziekte opnieuw te krijgen. Hij gaat daar vervolgonderzoek naar doen, met financiering van KWF Kankerbestrijding.

Vermeulen keek specifiek naar sterfte door kanker onder mensen die vijf tot tien jaar eerder een diagnose hadden gekregen en in het eerste jaar van de pandemie met het nieuwe virus besmet raakten, voordat de vaccinaties begonnen. Na de coronabesmetting bleek hun kans om alsnog aan kanker te overlijden drie keer zo hoog.

Vervolgonderzoek

De onderzoekers richtten zich op borstkankercellen. Daarvan is bekend dat ze in kleine hoeveelheden ook elders in het lichaam van de patiënt terecht kunnen komen. Dat hoeft niet tot ziekte te leiden, maar het kan wel. “Slapende kankercellen zijn als smeulende resten van een verlaten kampvuur, en luchtwegvirussen zijn als een sterke wind die de vlammen opnieuw aanwakkert”, legt de Amerikaanse onderzoeksleider James DeGregori het metaforisch uit in een verklaring. Hij vermoedt dat het gevonden mechanisme ook voor andere vormen van kanker geldt.

Vervolgonderzoek moet onder meer duidelijk maken of en in hoeverre vaccinatie de risico’s kan verlagen. De onderzoekers vermoeden van wel, omdat vaccinatie beschermt tegen ontregeling van het immuunsysteem door infecties.

Dachser neemt zeven Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik voor emissievrije langeafstandstransporten

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN / KEMPTEN – Logistiek dienstverlener Dachser heeft zeven exemplaren van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik genomen voor langeafstandstransport. De voertuigen worden ingezet op trajecten binnen het stukgoednetwerk van Dachser in onder meer Hamburg, Karlsruhe, Dortmund en Freiburg. De overige acht trucks van de totale bestelling van vijftien volgen de komende maanden.

Met deze stap breidt Dachser zijn inzet van e-trucks verder uit. Het familiebedrijf maakt al tien jaar gebruik van elektrische voertuigen, aanvankelijk op de ‘last mile’, maar inmiddels ook op trajecten van meer dan 500 kilometer. In totaal rijden er al meer dan 140 elektrische trucks voor Dachser binnen Europa.

Samenwerking met Mercedes-Benz Trucks

Dachser en Mercedes-Benz Trucks werken sinds 2019 nauw samen aan de elektrificatie van het vrachtvervoer. Zo testte Dachser eerder prototypes van de eActros 300 en werkte dochteronderneming Brummer al met twaalf eActros 600 trucks. Ook Daimler Truck Financial Services ondersteunt het project met leaseoplossingen inclusief batterijmonitoring en digitale vlootdiensten.

“De integratie van de eActros 600 in onze dagelijkse operatie is een belangrijke stap richting emissievrije logistiek”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser.
Winfried Sorg, vestigingsmanager bij Mercedes-Benz Trucks in Neu-Ulm, vult aan: “Dit laat zien hoe Dachser zijn voortrekkersrol in duurzame logistiek blijft vervullen.”

eActros 600

De eActros 600 werd eind 2024 geïntroduceerd en heeft inmiddels zijn prestaties bewezen, onder andere tijdens een Europese testrit van 15.000 kilometer door 22 landen en een wintertest door Noord-Europa. De truck werd recent uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2025’.

Met een batterijcapaciteit van 621 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden, is het voertuig ontworpen voor intensieve inzet met een maximale combinatiegewicht tot 44 ton. De batterijtechnologie op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP) biedt een lange levensduur en hoge bruikbare capaciteit, waarbij na tien jaar nog 80% van de batterijgezondheid behouden moet blijven.

BKR ziet aantal betalingsachterstanden op hypotheken verder dalen

TIEL – Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek daalt verder. Dat meldt de stichting Bureau Krediet Registratie (BKR), die opmerkt dat er sinds 2017 elk jaar minder mensen met een betalingsachterstand bijkomen dan er uitstromen. “De daling wijst op een structurele verbetering van het betaalgedrag.”

In juni dit jaar liepen volgens het BKR ongeveer 30.000 Nederlanders minimaal drie maanden achter met hun maandelijkse hypotheekbetalingen, tegenover bijna 35.000 een jaar eerder. Het aantal hypotheekachterstanden daalde onder alle leeftijdsgroepen. De meeste komen nog altijd voor bij mensen tussen de 41 en 60 jaar, die volgens BKR ook vaak de grootste hypotheekverplichtingen hebben.

BKR benadrukt dat er nog steeds een constante aanwas is van mensen die een hypotheekachterstand oplopen, vaak door een scheiding, het verliezen van een baan of ziekte. Een kwart van alle achterstanden is binnen twee jaar verholpen, ruim een derde kampt er tien jaar of langer mee.

Restschuld

Ook het aantal mensen met een restschuld op hun hypotheek nam de afgelopen jaren flink af. Veel van die schulden zijn ontstaan na gedwongen verkoop tijdens of in de jaren na de kredietcrisis, legt BKR uit. Het aantal hypotheken op niet-eigen woningen, zoals beleggingspanden en tweede huizen, nam dit jaar verder licht af. Na een eerdere piek lijken “strengere regelgeving en aangepaste fiscale behandeling bij te dragen aan deze afname”, stelt de stichting.

BKR stelt dat Nederland het in Europese context relatief goed doet, mede door tijdige signalering, effectieve hulptrajecten en een relatief stabiele woningmarkt.

Nationale Hypotheek Garantie

In de eerste helft van 2025 zijn bovendien meer hypotheken afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), een vangnet bij de hypotheek waarmee huizenkopers minder financieel risico lopen. Het aantal garanties steeg volgens organisatie NHG met bijna een vijfde vergeleken met vorig jaar.

De toename van het aantal garanties verklaart NHG door een toenemend aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen en het grote aantal woningen dat door beleggers wordt verkocht. Dat laatste gaat om een verschuiving van relatief betaalbare woningen van de huur- naar de koopsector.

Topman ING: onzekerheid over handelsdeal duurt voort

AMSTERDAM – Doordat de Europese Commissie en de Amerikaanse president Donald Trump hun handelsdeal anders uitleggen, duurt de onzekerheid hierover voort. Dat zei topman Steven van Rijswijk van ING bij de presentatie van de kwartaalcijfers. “De onzekerheid baart ons zorgen”, stelde Van Rijswijk. Hij stipte aan dat nog steeds niets van de handelsdeal op papier staat.

Volgens ING-risicodirecteur Ljiljana Čortan is “elke deal een goede deal” omdat die onrust kan wegnemen. Tot nu toe is de directe impact van de onrust voor ING “klein en beheersbaar”, gaf ze aan. Dat heeft ermee te maken dat maar een beperkt deel van de Europese export gericht is op de VS. Klanten van ING zijn ook maar beperkt actief in sectoren die door tarieven worden geraakt.

Maar de indirecte impact van de onrust is nog “onzeker”, aldus Van Rijswijk. Daarmee gaat het vooral om het sentiment van consumenten. Zij zouden door alle onzekerheid meer de hand op de knip kunnen houden. Dat laatste ziet ING overigens nog niet echt.

Hypotheekmarkt

De zwakkere economische groei in Nederland van de laatste tijd merkt ING wel, zij het beperkt. De bank ziet dat het aantal betalingen van consumenten aan niet-essentiële zaken als een bioscoopbezoek of investering in de tuin terugloopt.

Een groot deel van de inkomsten van ING is gericht op de hypotheekmarkt. Daar lijkt van economische tegenwind weinig te merken. Door de schaarste aan woningen blijft de vraag naar huizen groot en gaan de huizenprijzen, en daarmee de hypotheeksommen, ook almaar omhoog.

Ook zag ING de laatste tijd niet massaal bedrijven binnenstromen bij de afdeling bijzonder beheer, voor probleemgevallen. In het tweede kwartaal ging zelfs een fractie minder naar de stroppenpot dan in dezelfde periode vorig jaar.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

BREDA – Na hun eerste gezamenlijke project in Utrecht vertrouwt de toonaangevende online supermarket Picnic opnieuw op de expertise en ervaring van TGW Logistics. In Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Hiermee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Picnic, opgericht in 2015 in Amersfoort, is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een vooraanstaande Europese online supermarkt en boodschappenbezorger. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Bestellingen worden eenvoudig geplaatst via een intuïtieve app, waarna milieuvriendelijke elektrische voertuigen de boodschappen bezorgen.

Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van 10.000 producten. Wie voor 22.00 uur bestelt, krijgt de gekoelde, diepgevroren en houdbare producten de volgende dag thuisbezorgd. Dankzij het zogenoemde “melkboerprincipe” zijn de bezorgtijden tot op de minuut nauwkeurig.

Drie temperatuurzones garanderen de hoogste productkwaliteit

Om hun uitbreiding op de Duitse markt verder te versnellen, heeft Picnic een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum opgericht in het hart van het Ruhrgebied. Het krachtige en hoogwaardige systeem, ontworpen en gerealiseerd door TGW, maakt een optimale klantenservice en maximale efficiëntie mogelijk. Het klopend hart van het systeem is een shuttlemagazijn waar 1.500 robots volledig autonoom rondrijden. Zowel food als non-foodartikelen worden daar opgeslagen in drie temperatuurzones, variërend van -18 tot +20 graden Celsius.

Robots als krachtig hart van het systeem

Klantbestellingen worden verwerkt op een van de meer dan 60 ergonomische PickCenter-pickstations of in de Zone-Picking-zone, waar vooral producten met een hoog volume of snel verkopende artikelen worden verwerkt. Daarna worden de bestellingen gebufferd. Kort voordat de vrachtwagens vertrekken naar de lokale distributiepunten worden de artikelen overgebracht naar een door TGW Logistics ontwikkeld robotsysteem dat de klantkratten volledig automatisch in transportframes laadt. Per dag kunnen zo tot 33.000 klantbestellingen worden verwerkt.

“We zijn erg blij met de succesvolle ingebruikname in Oberhausen. Dit fulfilcentrum is een mijlpaal en betekent een volgende stap in de samenwerking tussen Picnic en TGW Logistics”, zegt Bart van Eycken, Director of Sales voor de Customer Unit North bij TGW Logistics.

Frederic Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic voegt hieraan toe: “TGW Logistics is een uitstekende partner die dit hoogwaardige project samen met Picnic mogelijk heeft gemaakt. De combinatie van het technische team van Picnic en de technologie van TGW laat zien dat we onze klanten nog betere service kunnen bieden en zo toonaangevend kunnen blijven in de sector.”

Hogere omzet en goedkopere brandstof stuwen winst Air France-KLM

PARIJS – Air France-KLM heeft over de maanden april tot en met juni flink meer winst geboekt dan een jaar eerder. Onder de streep hield het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern 649 miljoen euro over, tegen 165 miljoen euro een jaar eerder. Dat had onder meer te maken met een hogere omzet en lagere brandstofkosten.

De omzet van Air France-KLM steeg met 6 procent tot ruim 8,4 miljard euro. Die stijging komt mede door een toename van het aantal reizigers. Zo vervoerden de luchtvaartmaatschappijen van het bedrijf in het tweede kwartaal ruim 27 miljoen mensen, ongeveer 6 procent meer dan een jaar eerder. Ook kozen meer mensen ervoor om een duurder vliegticket te kopen voor meer comfort tijdens hun vlucht.

Tegelijkertijd bleven de brandstofkosten de afgelopen maanden laag in vergelijking met vorig jaar. Dat komt door de olieprijs die sindsdien is gedaald. Op jaarbasis scheelde dat in het tweede kwartaal ruim 200 miljoen euro.

Tegenvallers

Wat verder meespeelt in het verbeterde resultaat, zijn tegenvallers van vorig jaar die nu niet langer van invloed zijn. Zo voelde met name Air France in het tweede kwartaal van 2024 al de negatieve impact van de Olympische Spelen in Parijs die daarna zouden plaatsvinden. Veel reizigers leken de Franse hoofdstad gedurende het sporttoernooi te vermijden, gezien het aantal zomerboekingen dat destijds achterbleef.

In tegenstelling tot zustermaatschappij Air France boekte KLM het afgelopen kwartaal een lagere operationele winst. De Nederlandse airline had in juni onder meer last van de NAVO-top in Den Haag, waardoor een deel van de vluchten via Schiphol die maand niet kon doorgaan. Ook moesten zeven 787-toestellen van KLM in mei aan de grond blijven voor onderhoud.

Daarnaast stelt de luchtvaartmaatschappij dat de havengelden van Schiphol op het resultaat van KLM drukten. De luchthaven heeft de tarieven, die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om gebruik te maken van Schiphol, per april met 41 procent verhoogd. Tot grote onvrede van Air France-KLM. Topman Ben Smith van het concern had eerder dit jaar geen goed woord over voor de verhoging, die hij “belachelijk” noemde.

NewCold neemt Schüssler Spedition over en versterkt positie in Europese koelketenlogistiek

BREDA/RHEINE – De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold, wereldwijd actief in geavanceerde koelketenlogistiek, heeft het Duitse Wilhelm Schüssler Spedition GmbH overgenomen. Met deze strategische stap vergroot NewCold zijn aanwezigheid op de Duitse markt en versnelt het de uitrol van geautomatiseerde en toekomstgerichte koeloplossingen in Europa.

De overname van Schüssler Spedition, gevestigd in Heppenheim, versterkt niet alleen de operationele capaciteit van NewCold, maar breidt ook het dienstenpakket uit op het gebied van (multi)temperatuurgecontroleerd transport en opslag.

Continuïteit en groei

De naam Schüssler Spedition en het bestaande team blijven actief om de vertrouwde dienstverlening voor klanten en partners voort te zetten. Beide bedrijven zetten in op een soepele overgang, met behoud van klantgerichtheid en gedeelde waarden.

“Samen zijn we sterker”, zegt Bram Hage, oprichter en CEO van NewCold. “De lokale expertise van Schüssler gecombineerd met onze technologie en internationale netwerk stelt ons in staat om onze klanten in Duitsland nog beter te bedienen.”

Ook Konstantin Schüßler, directeur van Schüssler Spedition, spreekt van een belangrijke stap: “We kijken ernaar uit om samen met NewCold verder te groeien en onze klanten nog innovatievere en schaalbare logistieke oplossingen te bieden.”

Europese groeistrategie

De overname past binnen de langetermijnstrategie van NewCold om zijn positie als toonaangevende speler in de Europese koelketenlogistiek verder uit te bouwen. Door lokale kennis te combineren met geavanceerde automatisering wil NewCold nieuwe standaarden zetten in de sector.

NewCold is wereldwijd de op twee na grootste logistieke dienstverlener in gekoelde voedselopslag en -transport. Het bedrijf exploiteert 26 geavanceerde, grotendeels geautomatiseerde en energie-efficiënte koelhuizen op drie continenten, goed voor meer dan 2 miljoen palletplaatsen. Met een groeiend wagenpark biedt NewCold end-to-end supply chain oplossingen aan toonaangevende voedingsmiddelenbedrijven.

Schüssler is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport en opslag voor de voedingsindustrie, groothandel, retail en de QSR-sector. Vanuit Heppenheim werkt het bedrijf met circa 80 medewerkers en beschikt het over een moderne infrastructuur en een eigen wagenpark voor regionaal, nationaal en internationaal koeltransport.

ArcelorMittal verlaagt verwachting staalvraag door handelsoorlog

LUXEMBURG – ArcelorMittal heeft zijn verwachting voor de vraag naar staal verlaagd voor dit jaar, doordat de handelsoorlog van president Donald Trump de economische groei schaadt. Het concern, een van ‘s werelds grootste staalproducenten, voorziet nu een groei van 1,5 tot 2,5 procent. Eerder ging ArcelorMittal uit van een groei van de vraag naar staal, een belangrijke graadmeter voor de wereldeconomie, van 2,5 tot 3,5 procent. China is buiten beschouwing gelaten in de cijfers.

“Door aanhoudende tegenwind door importheffingen blijft de economische activiteit zwak, er is geen sprake van voorraadvorming, aangezien klanten een afwachtende houding aannemen”, aldus ArcelorMittal donderdag in een toelichting op zijn kwartaalcijfers. “Hierdoor is er sprake van een verminderde vraag die aan het begin van het jaar niet werd voorzien.”

ArcelorMittal behaalde een operationele winst in het afgelopen kwartaal van 1,9 miljard dollar (1,3 miljard euro), in lijn met de verwachtingen van marktkenners en aanzienlijk hoger dan de behaalde 1,1 miljard dollar winst in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde licht tot bijna 16 miljard dollar.

“In Europa zijn de trends van toenemende overheidsuitgaven aan defensie en infrastructuur duidelijk positief voor de staalindustrie”, aldus topman Aditya Mittal. Toch blijft 2025 volgens hem een cruciaal jaar voor de Europese staalproductie. “Ik hoop oprecht dat Europa zich aan zijn belofte houdt om de staalindustrie te verdedigen en prioriteit te geven.” Daarmee doelde hij op Brussel, dat volgens hem meer moet doen om de Europese staalindustrie te beschermen tegen oneerlijke concurrentie, zoals goedkope staalimport uit landen met minder strenge milieuregels en lagere energieprijzen.

×