Clicky

woensdag 3 september 2025 - 19:30 uur
Home Blog

Reuters: ConocoPhillips wil tot een kwart van de banen schrappen

HOUSTON – Het grote Amerikaanse olie- en gasconcern ConocoPhillips wil een vijfde tot een kwart van de banen schrappen, meldt Reuters. Ingewijden vertelden het persbureau dat medewerkers een mail hebben ontvangen waarin topman Ryan Lance de plannen toelicht.

De bronnen vertelden verder dat er donderdag een personeelsbijeenkomst wordt gepland.

Op de website van het bedrijf staat dat er eind vorig jaar ongeveer 11.800 mensen werkten voor ConocoPhillips, verspreid over veertien landen.

Reuters meldde in april al op basis van ingewijden dat ConocoPhillips een managementadviesbureau had ingeschakeld voor advies over een reorganisatie. Branchegenoot Chevron kondigde eerder dit jaar ook al aan duizenden banen te willen schrappen om zo kosten terug te dringen.

De nettowinst van ConocoPhillips daalde in het tweede kwartaal tot het laagste niveau sinds begin 2021. In mei meldde het bedrijf al te streven naar kostenreductie.

Kantonrechter wijst vordering werknemer tegen transportbedrijf af

Foto: Adobe Stock | Angelov

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft de vorderingen van een voormalig werknemer tegen een transportbedrijf uit Oss afgewezen. De werknemer probeerde via een zogenoemde derdenverklaring beslag te leggen om een eerder toegewezen loonvordering op zijn voormalige werkgever alsnog te innen.

De werknemer had al in 2023 een vonnis behaald tegen zijn voormalige werkgever, waarin die werd veroordeeld tot betaling van ruim 12.000 euro. Omdat de werkgever niet betaalde, liet de werknemer beslag leggen onder een ander transportbedrijf in Oss. Volgens de werknemer had dit bedrijf nog financiële verplichtingen richting zijn oude werkgever, waardoor hij zijn vordering daar zou kunnen verhalen.

Het transportbedrijf verklaarde echter dat er geen enkele rechtsverhouding bestond of bestond had met de failliete of stilgelegde onderneming van de werknemer. De werknemer betwistte deze verklaring en stapte naar de rechter, die moest beoordelen of het derdenbeslag terecht was gelegd.

De kantonrechter oordeelde dat de werknemer zijn stellingen onvoldoende had onderbouwd. Uit de stukken en toelichtingen bleek volgens de rechter niet dat er ten tijde van het beslag nog enige vordering openstond van de oude werkgever op het betrokken transportbedrijf. De derdenverklaring werd daarmee als correct beschouwd.

De rechtbank wees daarom alle vorderingen van de werknemer af. Bovendien werd hij veroordeeld tot betaling van de proceskosten van het transportbedrijf, ruim 540 euro. Het vonnis is uitvoerbaar bij voorraad verklaard, wat betekent dat het direct van kracht is, ook als er hoger beroep zou worden ingesteld.

Opticom Thermo Logistics BV en Opticom Logistics BV failliet verklaard

ROTTERDAM – Voor de rechtbank van Rotterdam zijn op dinsdag 2 september Opticom Thermo Logistics BV en Opticom Logistics BV failliet verklaard.

Wat de reden is voor het faillissement en wie het heeft aangevraagd is op dit moment niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er in totaal zo’n 11 werknemers bij het bedrijf dat gevestigd is aan de Albert Plesmanweg 39 L in Rotterdam.

De website van het bedrijf is inmiddels uit de lucht en ook in Google search staat inmiddels vermeld dat het bedrijf permanent is gesloten.

Het transportbedrijf werkte vooral met (Oost-Europese) charters.

Overleden man aan Maas bij Venlo aangetroffen

VENLO – De politie is een onderzoek gestart nadat woensdagmiddag rond 14.20 uur aan de oever van de Maas, ter hoogte van de Groeneweg, een overleden persoon is aangetroffen. Een voorbijganger sloeg alarm nadat hij het lichaam aan de waterkant zag liggen.

De identiteit van de man is inmiddels vastgesteld. De politie brengt op dit moment de nabestaanden op de hoogte. Over de doodsoorzaak is nog niets bekend.

De omgeving is afgezet voor sporenonderzoek. Ook spreekt de politie passanten in de omgeving om de toedracht te achterhalen.

Mensen die iets opvallends hebben gezien in de buurt van de Groeneweg worden verzocht zich te melden bij de politie.

IRU: hoge kosten en gebrekkige infrastructuur remmen verduurzaming wegtransport

GENÈVE – Meer dan 70 procent van de wegvervoerders wereldwijd maakt zich zorgen over de verduurzaming van de sector. In Europa loopt dit zelfs op tot boven de 80 procent. Dat blijkt uit de eerste Green Compact-enquête van de internationale wegtransportorganisatie IRU.

De nieuwe jaarlijkse enquête peilde de verwachtingen, zorgen en investeringsplannen van wegtransportbedrijven in Australië, Centraal-Azië, Europa, Mexico en Turkije. Van de deelnemers is 86 procent een mkb-bedrijf.

Uit het onderzoek blijkt dat vervoerders zich wel degelijk committeren aan CO₂-reductie, onder meer door efficiënter te werken en plannen te maken voor investeringen in alternatieve brandstoffen. Toch blijven hoge voertuig- en energiekosten, beperkte infrastructuur en ingewikkelde regelgeving grote obstakels.

“De wegtransportsector is vastbesloten om klimaatneutraal te worden, maar dit onderzoek toont aan dat de meeste vervoerders moeite hebben om regelgeving en marktverwachtingen te rijmen met de hoge investeringskosten en het gebrek aan infrastructuur,” zegt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto.

Volgens De Pretto komt de energietransitie vooral voor het mkb – goed voor 85 procent van de sector wereldwijd – in gevaar als de kosten en de gebrekkige infrastructuur niet worden aangepakt. “Dan wordt het voor veel bedrijven simpelweg onmogelijk om voertuigen op alternatieve brandstoffen te kopen en te exploiteren.”

Naast de hoge aanschaf- en energiekosten speelt ook de markt een remmende rol. Veel opdrachtgevers zijn niet bereid hogere transportprijzen te betalen om de extra kosten te dekken. Zo gaf 67 procent van de vervoerders in Australië en 58 procent in Europa dit aan.

Ook praktische omstandigheden vormen een belemmering. In Turkije meldt 70 procent van de bedrijven problemen bij het installeren van laadpunten op depots, terwijl in Centraal-Azië de helft van de vervoerders moeite heeft om überhaupt vrachtwagens op alternatieve brandstoffen te verkrijgen. In Europa klaagt 60 procent over het gebrek aan publieke laad- en tankinfrastructuur.

Daarom verwacht 90 procent van de respondenten in de toekomst nog steeds nieuwe dieseltrucks te kopen. Waar het gaat om alternatieven, zien vervoerders de meeste kansen in biobrandstoffen, gevolgd door elektrische voertuigen.

De Pretto: “Zonder de juiste randvoorwaarden kunnen miljoenen wegvervoerders wereldwijd simpelweg niet overstappen. Overheden moeten nu handelen door investeringsprikkels te bieden, risico’s te verlagen en de infrastructuur te verbeteren. Alleen zo kan de sector effectief verduurzamen en tegelijk de vitale transportdiensten blijven leveren.”

Het volledige rapport telt 90 pagina’s en gaat naast investeringsplannen ook in op efficiëntiemaatregelen voor chauffeurs, voertuigen en logistieke netwerken, evenals collectief personenvervoer.

Bezuiniging 110 miljoen op ov grote steden volgend jaar geschrapt

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De bezuiniging van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer rond Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is voor volgend jaar geschrapt. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf en de NOS. Daarnaast zijn afspraken gemaakt om de bezuiniging ook in 2027 af te wenden.

Tegen de bezuinigingsplannen was de afgelopen maanden protest. Bussen en trams hielden een toeteractie en twee regio-organisaties dienden bezwaar in bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens bestuurders stonden de regio’s voor een keuze: lijnen schrappen of kaartjes duurder maken.

Waar de 110 miljoen euro voor 2026 vandaan moet komen, is nog niet bekend. Een Kamermeerderheid heeft staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer, VVD) in juli al gevraagd de korting tegen te houden.

Schrijver en illustrator Harrie Geelen overleden

AMSTERDAM – De Nederlandse schrijver en illustrator Harrie Geelen is op 86-jarige leeftijd overleden. Dat heeft uitgeverij Querido woensdag laten weten. “Tot ons grote verdriet moeten we afscheid nemen van de geweldige, lieve alleskunner Harrie Geelen”, meldt Querido op Instagram. Geelen overleed afgelopen weekend.

Geelen was 62 jaar getrouwd met schrijfster Imme Dros en was illustrator van veel van haar boeken. Samen wonnen zij in 2006 de Woutertje Pieterse Prijs met Bijna Jarig. Geelen kreeg in zijn loopbaan ook het Gouden Penseel voor zijn illustraties bij Het beertje Pippeloentje van Annie M.G. Schmidt en een Zilveren Penseel voor Juffrouw Kachel. Geelen werd in 2014 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Hij was ook in de jaren zestig en zeventig de bedenker van de legendarische jeugd-tv-series Oebele, Q&Q en Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? Geelen schreef daarvoor de scripts en de liedjes, die door Joop Stokkermans op muziek werden gezet.

“Harrie was een onuitputtelijke bron van creativiteit en energie. Het was een plezier om te luisteren naar zijn verhalen over zijn belevenissen tijdens zijn indrukwekkende carrière”, schrijft Querido. “Het mooist was het om hem samen te zien met Imme en mee te maken hoe liefdevol ze op hun eigenzinnige manier met elkaar omgingen. We zullen Harrie enorm missen.”

Fors verlies Polestar door hogere invoertarieven en zwakke vraag

GOTENBURG – Het Zweedse automerk Polestar heeft een zwaar verlies geleden in het afgelopen kwartaal door hogere Amerikaanse invoertarieven en de aanhoudend zwakke vraag naar elektrische auto’s.

Door tegenvallende verkopen van de Polestar 3, een elektrisch aangedreven SUV, en de extra heffingen, moest het bedrijf omgerekend 637 miljoen euro afboeken. Mede hierdoor bedroeg het nettoverlies bijna 888 miljoen euro in het tweede kwartaal van dit jaar. In dezelfde periode vorig jaar kwam het verlies uit op 231 miljoen euro.

Polestar werd in 2022 afgesplitst van Volvo en naar de Nasdaq gebracht. Sindsdien is het bedrijf het grootste deel van zijn marktwaarde verloren. De onderneming kampt met een zwakke vraag, toenemende handelsspanningen en groeiende concurrentie.

Polestar kreeg eerder dit jaar een kapitaalinjectie van miljardair en Geely-oprichter Li Shufu van 200 miljoen dollar. Toch zoekt het bedrijf nog naar extra middelen om zijn schulden te financieren.

Kingspan Unidek voegt Volvo Trucks toe aan het wagenpark

GEMERT – Voor het eerst rijdt Kingspan Unidek in Gemert met Volvo Trucks. Het wagenpark werd dit jaar al uitgebreid met vijf Volvo FH 420 pk 6×2 bakwagens, geleverd door BAS Truck Center, en daar komen er binnenkort nog drie bij. De trucks worden ingezet voor transport van dakpanelen en isolatiemateriaal in Nederland en België, en bieden precies de mix van comfort, veiligheid en flexibiliteit die Kingspan Unidek nodig heeft.

Kingspan Unidek, voorheen bekend als Unidek, is opgericht in 1969, gevestigd in Gemert en maakt onderdeel uit van de Kingspan Group. Het bedrijf maakt isolatieoplossingen van onder andere EPS (piepschuim). Dit wordt gebruikt voor de isolatie van funderingen, vloeren, spouwmuren en daken.

De vijf nieuwe Volvo FH 6×2 bakwagens zijn aangeschaft ter vervanging van oudere voertuigen. “We wilden het wagenpark moderniseren en kijken dan niet alleen naar techniek, maar ook naar de wensen van onze chauffeurs. Daar kwam unaniem Volvo uit,” aldus Peter Rooijackers, Hoofd Transport & Logistiek van Kingspan Unidek.

Chauffeur Henk

Vooral de ondersteuning van de chauffeurs op het gebied van veiligheid stond hoog op de wensenlijst. “We vinden het belangrijk dat de chauffeur ondersteund wordt door moderne veiligheidssystemen. Het Camera Monitoring Systeem helpt enorm bij het manoeuvreren op bouwplaatsen,” aldus Peter Rooijackers. De werkplaats van BAS Truck Center in Veghel verzorgt het onderhoud van de nieuwe Volvo Trucks.

De trucks worden hoofdzakelijk ingezet voor het transport van dakpanelen. “Die worden gelost worden met een autolaadkraan en een speciale klem,” vertelt Peter. “Die klem is een eigen concept, uniek in Europa, die exact op maat is gemaakt voor het laden en lossen onze materialen. Dit maakt deze voertuigen onmisbaar binnen onze werkwijze.”

Samenwerking met BAS Truck Center

De keuze voor Volvo Trucks én BAS Truck Center was geen toeval. “We hadden goede verhalen gehoord over BAS Truck Center. Bij een storing word je snel en adequaat geholpen. Dat geeft vertrouwen,” legt Peter uit. “In het aankoopproces zijn we vervolgens uitstekend begeleid. Van een eerste kennismakingsgesprek tot een uitgebreide rondleiding en heldere uitleg over wat Volvo Trucks en BAS te bieden hebben.”

De trucks zijn samen met de Sales Engineers van BAS Truck Center specifiek aangepast op de inzet van Kingspan Unidek. “Iedere auto is uniek,” zegt Peter. “Voor ons is het low deck chassis belangrijk vanwege volumevervoer. Daarnaast zitten er ook systemen in die het werk van de chauffeur makkelijker en veiliger maken. Door het twist-lock systeem op de bakwagens kunnen de laadbakken snel gewisseld worden en kunnen de trucks ook ingezet worden voor het transport van EPS-isolatie in gesloten laadbakken in zowel Nederland als België.”

Chauffeurs: ‘Een dikke 10!’

De échte test? Die zit natuurlijk bij de mensen die er dagelijks mee rijden. De chauffeurs van Kingspan Unidek kregen vanuit de afdeling Driver Development van BAS Truck Center een professionele voertuigoverdracht én praktische instructies over hun voertuigen. Ze zijn uitgesproken positief over hun nieuwe werkpaarden: “Een dikke 10! Alles zit erop en eraan, hij schakelt super en zit goed,” klinkt het enthousiast.

Op de vraag hoe ze de trucks in één woord zouden omschrijven, variëren de antwoorden van “Donders” tot “Prima deluxe” en “Fijn”. Eén chauffeur noemde hem zelfs “2025”, klaar voor de toekomst dus!

Toekomstbestendige investering

Kingspan Unidek is tevreden over het partnership met Volvo Trucks en BAS Truck Center én over hoe de voertuigen in de dagelijkse operatie presteren. “De voertuigen voldoen aan onze verwachtingen en de chauffeurs zijn er erg tevreden mee. En dat is voor ons het allerbelangrijkste.”

Auto aangetroffen in onderzoek naar dood Boushra (24)

AMERSFOORT/ALMERE – De politie heeft de gezochte auto in het onderzoek naar de dood van de 24-jarige Boushra uit Almere teruggevonden.

Naar aanleiding van de uitzending van Opsporing Verzocht op dinsdagavond 2 september kwamen zo’n twintig tips binnen. Later meldde iemand dat er al enige tijd een auto stond op een parkeerplaats aan De Dynamo in Amersfoort “die erg op de auto van de verdachte leek”.

Na onderzoek bleek het inderdaad te gaan om de gezochte Peugeot 307 met kenteken 36-LH-RN. De politie heeft de auto, die toebehoort aan verdachte Omar Alhamad, in beslag genomen. Er wordt sporenonderzoek gedaan in het voertuig én op de vindplaats.

Politie vraagt hulp van het publiek

De recherche is specifiek op zoek naar mensen die meer weten over de auto en de locatie waar deze is aangetroffen. De vragen:

  • Wie heeft gezien wanneer de Peugeot 307 is neergezet op De Dynamo in Amersfoort?
  • Wie heeft de auto of verdachte Omar Alhamad daar in de buurt zien rijden of lopen, of weet waar de auto vandaan kwam?
  • Heb je verdachte activiteiten rond de auto gezien?
  • Beschik je over camerabeelden (deurbel, dashcam, beveiliging) uit de omgeving van De Dynamo? Stel die beelden veilig en neem met spoed contact op met de politie.

Mensen met informatie worden dringend verzocht zich te melden. Alle tips, hoe klein ook, kunnen van belang zijn voor het onderzoek.

Intercargo Scandinavia neemt Angvik Auto Holland over

HADSTEN/MAASDIJK – Intercargo Scandinavia A/S heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van Angvik Auto Holland B.V. van het Noorse Angvik Auto AS. De transactie omvat ook de transportdochters in Nederland en Litouwen.

Met de overname breidt Intercargo zijn al sterke positie in de Benelux verder uit en verstevigt het zijn activiteiten in het geconditioneerde vervoer van en naar Scandinavië.

Volgens beide partijen is de deal het resultaat van een succesvolle en constructieve dialoog tussen Intercargo en de Nederlandse en Noorse eigenaren van Angvik Auto Holland B.V. De betrokkenen spreken van een win-winsituatie die nieuwe groeimogelijkheden creëert.

Angvik Auto Holland B.V. staat bekend als een goed geleid bedrijf met een sterke focus op service, kwaliteit en flexibiliteit. Het Nederlandse kantoor en de terminal blijven als zelfstandige eenheid opereren, maar zullen voortaan verdergaan onder de naam Intercargo Scandinavia B.V.

“We hebben een langdurige samenwerking gehad met Angvik Auto, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat maakt deze overname een perfecte match. Met hun sterke lokale management zijn wij ervan overtuigd dat we samen een nog krachtiger organisatie kunnen neerzetten om onze klanten in Noord-Europa te bedienen”, zegt Chris Mikkelsen, CEO van Intercargo Scandinavia A/S.

“Voor ons was het belangrijk om een partner te vinden die het fundament dat wij met Angvik Auto B.V. hebben gelegd, kan voortzetten. Wij zien Intercargo als een professionele en ambitieuze speler en hebben er vertrouwen in dat we samen de activiteiten naar een hoger niveau kunnen tillen”, aldus Remco van der Spruit, Managing Director van Intercargo Scandinavia B.V.

Vitesse krijgt proflicentie terug in hoger beroep

ARNHEM – Vitesse heeft de proflicentie terug. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft de Arnhemse voetbalclub in het gelijk gesteld bij het hoger beroep over de ingetrokken proflicentie.

Het gerechtshof vindt dat Vitesse niet had uitgesloten mogen worden van betaald voetbal en vindt het aannemelijk dat de club de aangespannen bodemprocedure zal winnen. Die procedure zou op zijn vroegst pas over een paar maanden dienen, maar Vitesse vroeg om een eerder oordeel in een zogenoemd ‘turbospoedappel.’

De licentiecommissie van de KNVB heeft volgens de rechters onder hoge tijdsdruk een beslissing moeten nemen. Daardoor is het besluit niet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand gekomen. Die zorgvuldigheid was volgens het gerechtshof wel nodig omdat het gaat om de meest verstrekkende sanctie voor een profclub. Ook vindt het gerechtshof voorlopig dat de licentiecommissie bij afweging van alle belangen de proflicentie niet van Vitesse kon afnemen. De rechters kijken anders aan tegen het reglement waarop de besluiten zijn gebaseerd.

Herinrichtingsplan

Vitesse wil op korte termijn met de KNVB in overleg over de verdere gevolgen van deze uitspraak. De club zag de afgelopen weken veel spelers transfervrij vertrekken en heeft geen goede selectie voor de Keuken Kampioen Divisie. De meeste clubs in de eerste divisie zijn ook al vier keer in actie gekomen.

Vitesse geeft in een persbericht aan dat het zo snel mogelijk een nieuwe, onafhankelijke raad van commissarissen wil aanstellen. Ook heeft de club plannen om haar statuten aan te passen in lijn met het nieuwe herinrichtingsplan.

Veel personeelsleden van Vitesse volgden de uitspraak op Papendal, waar de club traint. Ze reageerden uitgelaten en emotioneel. Sommigen lieten hun tranen de vrije loop. Supporters van Vitesse reden met hun auto luid toeterend door de binnenstad van Arnhem. Bij de meeste fans was het geloof in een goede afloop van het hoger beroep niet groot.

OVV: Werkgevers moeten meer doen voor een veilige werkomgeving voor arbeidsmigranten

DEN HAAG – Werkgevers moeten meer dan nu zorgen voor een veilige werkomgeving voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld door ze veel vaker in vaste dienst te nemen. Zij kunnen dat niet overlaten aan uitzendbureaus of andere tussenpersonen. Vaste dienstverbanden dragen bij aan de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Veiligheid arbeidsmigranten, onderzoek naar de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten in Nederland’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Ruim 200.000 arbeidsmigranten in kwetsbare positie

In Nederland werken ruim 200.000 arbeidsmigranten in een kwetsbare positie. Zij zijn vooral werkzaam in sectoren waar fysieke arbeid onder gevaarlijke omstandigheden moet worden geleverd, zoals de land- en tuinbouw, de bouw, de logistiek en de vleesverwerkende industrie. Ruim 88 procent van hen heeft een vorm van flexibele arbeidsrelatie, terwijl het vaak om structureel werk gaat. De Onderzoeksraad becijferde dat zij meer risico op een arbeidsongeval lopen dan hun Nederlandse collega’s die hetzelfde werk doen.

Extra aandacht nodig door optelsom van risicoverhogende factoren

De Onderzoeksraad ziet dat de werkgerelateerde veiligheid van arbeidsmigranten onder druk staat door een optelsom van factoren die het risico op een ongeval vergroten. Denk daarbij aan taalbarrières, culturele verschillen, fysieke en mentale vermoeidheid door lange reis- en werktijden en matige kwaliteit van huisvesting. En als een ongeval heeft plaatsgevonden weten arbeidsmigranten de weg naar passende zorg, financiële hulp of juridische bijstand niet altijd te vinden, met soms slecht herstel van letsel, verlies van inkomen en woning tot gevolg. Deze factoren spelen zich af binnen een context van afhankelijkheid van de werkgever en tijdelijkheid van de arbeidsrelatie.

Chris van Dam, voorzitter van de Onderzoeksraad: “Juist deze optelsom van risicoverhogende factoren vraagt om extra aandacht en inspanning van werkgevers.”

Flexibele arbeidsrelaties zorgen voor onveiligheid

Werkgevers die arbeidsmigranten aantrekken via tijdelijke constructies hebben minder prikkels om te investeren in een veilige werkomgeving. Arbeidsmigranten zelf kunnen of durven in deze situatie vaak niet op te komen voor hun recht op een veilige werkplek, omdat ze in grote mate afhankelijk zijn van de (uitzend)werkgever voor werk, inkomen en huisvesting. Bij ziekte of bij schommelingen in de vraag naar arbeid zijn deze arbeidskrachten eenvoudig vervangbaar. Dat leidt tot een vorm van ‘wegwerpwerk’, waarbij er niet altijd voldoende tijd, middelen of aandacht is voor veilig werken. De kwetsbare positie van arbeidsmigranten hangt samen met deze flexibele, onzekere arbeidsrelatie.

Chris van Dam: “We zien een duidelijk verband tussen flexibele arbeidsrelaties en de onveiligheid van betrokken arbeidsmigranten. Daarom pleiten wij ervoor dat werkgevers in sectoren met veel ongezond en gevaarlijk werk het aandeel duurzame arbeidsrelaties voor structureel werk substantieel vergroten. In sommige sectoren wordt 80% van de arbeidskrachten telkens tijdelijk ingehuurd, terwijl het werk continu aanwezig is. Dit moet anders, bijvoorbeeld door bindende afspraken te maken met werknemersorganisaties in cao’s of sectorale akkoorden.”

Reactie TLN

TLN heeft kennisgenomen van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, maar heeft dit nog niet in detail kunnen bestuderen. “Wat voor ons vooropstaat is dat alle werknemers in onze sector, ook arbeidsmigranten, eerlijk, gezond en veilig kunnen werken. Het is onacceptabel als arbeidsmigranten meer (veiligheids)risico lopen dan hun Nederlandse collega’s, zij verdienen zorgvuldigheid en bescherming op een gelijkwaardig niveau. Dat betekent overigens ook dat misstanden stevig moeten worden aangepakt door betere controle en handhaving. Ons beeld is gelukkig ook dat veel transportbedrijven arbeidsmigranten veilig en zorgvuldig inzetten, vaak in vaste dienst.”

“Veilig werk is bovendien een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Niet alleen ondernemers in de transport en logistiek, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een belangrijke rol. TLN wil graag samen met overheid, sociale partners en ketenpartijen kijken naar structurele verbeteringen.”

De komende periode neemt TLN de tijd om het rapport verder te bestuderen en komt daarna richting de Raad met een inhoudelijke reactie. “Daarbij willen we samen met leden en ketenpartners verkennen hoe de sector praktisch kan bijdragen aan betere bescherming en veiligheid van arbeidsmigranten.”

Twee zwaargewonden na aanrijding fatbike en vrachtwagen in Leidschendam

Foto: Regio15

LEIDSCHENDAM – Woensdagmiddag 3 september heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden op de kruising van de Nieuwstraat met de Damhouderstraat in Leidschendam. Bij het ongeval waren een vrachtwagen en een fatbike betrokken.

De vrachtwagen sloeg vanaf de Sluisjes rechtsaf de Nieuwstraat in, waar de botsing met de fatbike plaatsvond. Beide opzittenden van de fatbike raakten ernstig gewond en zijn met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Eén van de ambulances is onder begeleiding van de verkeerspolitie naar het ziekenhuis gereden.

Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. Er werden drie ambulances en een rapid responder ingezet. Ook de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG) was aanwezig om de situatie te coördineren.

Vanwege de ernst van het ongeval werd een traumahelikopter uit Amsterdam opgeroepen.

De kruising is tijdelijk afgesloten voor verkeer, wat voor enige verkeershinder in de omgeving zorgt.

De forensische opsporing verkeer van de politie-eenheid Den Haag heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeval.

Opnieuw piloot Japan Airlines betrapt op alcoholgebruik

Japan Airlines

TOKIO – Japan Airlines heeft excuses aangeboden nadat opnieuw een van zijn piloten betrapt werd op alcoholgebruik voordat hij de cockpit instapte voor een vlucht. Volgens de Japanse zender FNN werd de gezagvoerder uit zijn functie ontheven nadat was gebleken dat hij alcohol had gedronken in aanloop naar een vlucht van Honolulu naar Nagoya.

Door het incident liepen vorige week donderdag drie vluchten vanuit Honolulu een vertraging op van ongeveer achttien uur.

Het voorval volgde op eerdere incidenten met alcoholgebruik door piloten van Japan Airlines, waardoor de luchtvaartmaatschappij eerder had toegezegd strenger toezicht te houden op zijn personeel.

“Wij nemen deze kwestie zeer serieus, vooral omdat dit incident plaatsvond terwijl wij al onder toezicht stonden vanwege meerdere veiligheidsincidenten, waaronder alcoholgerelateerde gevallen. Wij waren bezig met maatregelen om herhaling te voorkomen”, meldt de maatschappij.

×