Clicky

donderdag 17 juli 2025 - 16:46 uur
Home Blog

Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens voor JLN Transport

ETTEN-LEUR – Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens ontving JLN Transport uit Etten-Leur dit jaar al. Vijf moeten er nog komen, waaronder drie elektrische exemplaren. Het transportbedrijf is erg enthousiast over IVECO.

“Het komt vanuit klein”, vertelt directeur Joey Nijkamp. Zijn ouders richtten in 1995 JLN Transport op. In het begin was het een koeriersdienst, waar de IVECO Daily al snel populair werd. “Deze scoorde altijd het best, het was de meest robuuste bestelauto”, aldus Joey. Dit was de start van een goede relatie met het merk. “Nog altijd zijn onze chauffeurs enthousiast over IVECO.”

Verschillende werkzaamheden

Ondertussen telt JLN Transport 60 voertuigen, waarvan een groot deel van IVECO. Niet langer rijden er alleen bestelauto’s: het bedrijf telt daarnaast ondertussen 34 bakwagens en 6 trekkers. De werkzaamheden variëren van het bezorgen van witgoed aan particulieren tot winkeldistributie. In Etten-Leur beschikt JLN Transport bovendien over 1.500 m2 opslag met 1.500 palletplaatsen.

Dit jaar zijn al tien nieuwe voertuigen van IVECO afgeleverd aan JLN Transport. De grootste is een S-Way AS trekker met 500pk. Ook ontving het bedrijf een S-Way AT 360pk bakwagen en vier 210 pk sterke Eurocargo’s. De bakwagens zijn voorzien van laadbakken door Hertoghs Carrosseriën uit Roosendaal. Daarnaast zijn vier IVECO Daily’s afgeleverd, waarvan twee uitgevoerd als BE-combinatie.

Lokale band

JLN Transport heeft ook drie elektrische vrachtwagens aangeschaft. Dit zijn twee S-eWay trekkers en een bakwagen. De twee trekkers zijn voorzien van de langere cabine, die onlangs in Turijn werd onthuld. De nieuwste versie van de S-eWay beschikt over een geavanceerde e-axle en LFP-accu’s, en komt hiermee tot een maximale actieradius van 600 kilometer. JLN Transport bestelde als één van de eerste deze elektrische vrachtwagen, die ze gaan inzetten voor supermarktdistributie.

“De kracht van IVECO zit in de flexibiliteit”, stelt Joey. “Ook bij onze dealer, IVECO Schouten in Etten-Leur, is dat het geval. Ze helpen je ook buiten werktijd, als het moet. Ze staan altijd voor ons klaar, we kunnen altijd bellen. En het helpt natuurlijk dat ze zowat aan het eind van de straat zitten. We hebben een leuke lokale band, echt ons kent ons.”

Mercedes-Benz eActros 600 voor Bolk Transport Almelo

ALMELO – De eerste van twee Mercedes Benz eActros 600 trekkers is afgeleverd bij Bolk Transport in Almelo. De overhandiging, door Mercedes-Benz Truck dealer Baan Twente was op 13 juni, waardoor dit volgens de dealer de eerste in Nederland zou zijn.

Het betreft hier dus een primeur, want Bolk is de eerste Nederlandse vervoerder die aan de slag gaat met de volledig elektrische eActros 600 truck. De trekker, met zijn moderne ProCabin GigaSpace cabine werd in de fraaie Bolk huisstijl uitgevoerd.

Deze eActros 600 krijgt als standplaats het XL Business Park Twente in Almelo. Op deze locatie heeft Bolk sinds kort een gloednieuw eigen laadplein in gebruik. Hier kan Bolk de elektrische trucks op eigen terrein opladen. Een mooie stap richting het aanbieden van zero emissie vervoer aan klanten.

Fleetboard

De truck wordt ingezet in het containervervoer en open transport, waarbij de actieradius van 500 km zeer goed uitkomt. De verwachting is dat deze trucks door hun grote bereik nagenoeg geen praktische nadelen hebben in dit werk ten opzichte van een 4×2 op diesel. Om het beheer van de eActros 600 te optimaliseren wordt de digitale dienst Fleetboard gebruikt.

Links én rechts laden

Standaard wordt de eActros 600 aan de linkerkant opgeladen maar Bolk heeft gekozen voor een extra laadconnector, waardoor de truck aan beide kanten geladen kan worden, wat maar het beste uitkomt.

Compleet uitgerust

Zoals altijd bij Bolk zijn de trucks zeer compleet uitgevoerd. De eActros 600 is onder andere uitgerust met servotwin besturing, wat snelheidsafhankelijke stuurassistentie mogelijk maakt, actieve terugkeer en rijstrookassistentie. Verder is de truck volledig luchtgeveerd, inclusief de cabine. Het rijden gaat bijna geruisloos. Kortom een geweldig comfortabele truck. Dit maakt de chauffeur zeer enthousiast.

Bolk: Al 90 jaar vooruit

Al meer dan 90 jaar gaat Bolk ‘samen vooruit.’ Bolk is een stabiel en uitermate innovatief transportbedrijf en een betrokken partner in warehousing met uiteenlopende activiteiten, opdrachtgevers en samenwerkingen.

COA vraagt acht provincies om noodopvang voor 2600 asielzoekers

DEN HAAG – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vraagt acht provincies om in totaal 2600 noodopvangplekken voor asielzoekers te vinden. De organisatie is niet zeker dat er eind juli voldoende opvangplekken in Nederland zijn.

De oproep is gestuurd naar Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland. Die hebben eerder niet voldaan aan de aantallen opvangplekken die ze op grond van de spreidingswet moesten regelen. Het COA vraagt ze “om met ons mee te denken over mogelijke oplossingen om spoedig per provincie 325 extra noodopvangplekken samen met ons te realiseren”.

In een brief aan de provincies schrijft het COA te willen “voorkomen dat we tegen die tijd gemeenten met spoedvragen moeten overvallen”. Daarom vraagt het orgaan “nu al de medewerking van u en uw gemeenten om binnen uw provincie 325 plekken te realiseren op een noodopvanglocatie”.

Oud-minister Marjolein Faber (Asiel) had gevraagd om 101.500 opvangplekken te vinden op grond van de spreidingswet. De termijn daarvoor verliep op 1 juli. Gemeenten hadden 74.500 opvangplekken geregeld. Bijna driekwart van de gemeenten voldeed volgens het COA “geheel of deels”. Van de provincies hadden alleen Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland genoeg opvangplekken gerealiseerd.

VRT: organisatie Tomorrowland bouwt nieuw hoofdpodium

BOOM – De organisatie van het Belgische festival Tomorrowland is bezig om een nieuw hoofdpodium te bouwen, nadat het oorspronkelijke podium woensdag werd verwoest door een brand. Dat meldt de VRT op basis van een e-mail aan de artiesten die vrijdag op de line-up van het dancefestival staan.

“Onze teams zijn op dit moment volop bezig met de opbouw van een nieuwe mainstage, zodat we de line-up kunnen behouden en de optredens op een zo optimaal en veilig mogelijke manier kunnen doorgaan”, citeert de VRT uit de mail die de organisatie met de redactie deelde.

Het streven is nog altijd dat het festival, dat vrijdag begint, gewoon doorgaat. “Op basis van onze huidige inschatting van de situatie, en in overleg met de autoriteiten en de brandweer, is het onze bedoeling – en doen we er alles aan – om de festivaldeuren morgen te openen.”

Walden Group wil Walden Health verkopen aan Yusen Logistics – exclusieve onderhandelingen gestart

PARIJS – Walden Group, een toonaangevende Europese logistieke dienstverlener in de farmaceutische en gezondheidszorgsector, is exclusieve onderhandelingen gestart met Yusen Logistics Group over de voorgenomen verkoop van haar gezondheidszorgdivisie Walden Health. Dat maakte het bedrijf op donderdag 17 juli bekend.

Yusen Logistics, een wereldwijd opererende logistieke speler met hoofdkantoor in Japan en onderdeel van scheepvaartgigant NYK Line, wil met de overname zijn positie in de Europese gezondheidszorglogistiek versterken. Walden Health is actief in twaalf Europese landen en beschikt over ruim 5.400 medewerkers.

Volgens Walden kan de verkoop bijdragen aan een snellere internationale groei van Walden Health, dankzij het wereldwijde netwerk en de logistieke infrastructuur van Yusen. Beide partijen delen een visie op duurzame, conforme en temperatuurgecontroleerde logistiek voor de gezondheidszorg.

Strategische stap

Walden Health groeide de afgelopen jaren uit tot een belangrijke speler in Europa, mede door de overname van Movianto in 2020. Met de beoogde overname moet het bedrijf zich kunnen ontwikkelen tot een wereldwijde logistieke partner voor farmaceutische fabrikanten, groothandels en zorgverleners.

De voorzitter van Walden Group, Stéphane Baudry, benadrukt dat de overname Walden Health in staat stelt om end-to-end logistieke diensten wereldwijd aan te bieden: “Met de ondersteuning van Yusen kan Walden Health de volgende groeifase ingaan, met behoud van focus op kwaliteit en innovatie.”

Ook Hiroki Harada, CEO van Yusen Logistics Group, ziet in Walden Health een sterke aanvulling op het bestaande wereldwijde netwerk van het bedrijf: “Samen kunnen we een unieke propositie bieden in de gezondheidszorglogistiek.”

Verdere stappen

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de ondernemingsraden van Walden Group en is onderhevig aan de gebruikelijke wettelijke procedures en goedkeuringen. Financiële adviseurs bij de deal zijn onder andere Morgan Stanley, Crédit Agricole-CIB en Rothschild & Co.

Walden Group blijft zich na de verkoop focussen op haar andere activiteiten, zoals de Mobility-divisie met merken als Ciblex en Relais Colis, gericht op expressvervoer en last-mile delivery.

Verdachte Schammenkamp ook vervolgd voor veroorzaken ontploffing

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie verdenkt de 36-jarige man die werd aangehouden na de explosie aan de Schammenkamp in Rotterdam nu ook van het teweegbrengen van een ontploffing met de dood tot gevolg. De tenlastelegging tegen de man is uitgebreid na onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), meldt het OM donderdag.

Op 29 januari 2024 ontplofte ‘s avonds een bedrijfsruimte op de begane grond van het appartementencomplex. Drie mensen kwamen daarbij om het leven.

Niet veel later werd de huurder van de bedrijfsruimte aangehouden. Hij werd tot nu toe verdacht van betrokkenheid bij het vervaardigen van verdovende middelen, omdat het onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing nog gaande was. In de omgeving van het pand werden drugsgerelateerde spullen gevonden, zoals zoutzuur en jerrycans met aceton. “Het NFI heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontploffing. Het OM heeft het NFI-rapport bestudeerd en daaruit de conclusie getrokken dat de aanwezige vaten aceton en de gassen die daarbij zijn vrijgekomen, de explosie hebben veroorzaakt”, licht een woordvoerder van het OM toe.

Jalal O. hielp na de ramp om het lichaam van een van de drie dodelijke slachtoffers uit het puin te halen. Hij kwam in oktober vorig jaar op vrije voeten. De man kreeg een enkelband, moest zijn paspoort inleveren en kreeg een gebiedsverbod voor de wijk Zuidwijk.

Het OM zegt dat er een nieuwe zitting bij de rechtbank in Rotterdam zal volgen. Dan zal het rapport van het NFI worden besproken. De zaak wordt voorlopig nog niet inhoudelijk behandeld. De verdediging krijgt eerst de kans om onderzoekswensen te formuleren.

Twaalf vrachtwagens nodig voor afvoer in beslag genomen goederen bij ontmanteling illegale sigarettenfabriek in Stroe

Foto: Persbureau Heitink

STROE – Bij de ontmanteling van een illegale sigarettenfabriek in een loods aan de Wolweg in Stroe zijn woensdag 16 juli maar liefst twaalf vrachtwagens ingezet om alle in beslag genomen goederen af te voeren. Dat meldt een woordvoerder van de FIOD donderdag.

De inval werd uitgevoerd door het Combiteam Smoke, een samenwerkingsverband van de FIOD en de Douane, op basis van informatie van de regionale politie. In de loods trof het team een volledig ingerichte en professioneel opgezette fabriek aan voor de productie van sigaretten. De ruimte was bovendien voorzien van slaap- en verblijfsaccommodatie, wat duidt op langdurige en grootschalige productie.

Tijdens de actie werden twaalf mannen aangehouden. In de loods zijn onder andere 320.000 sigaretten, 45.000 kilo tabak en diverse machines en materialen voor de productie van tabakswaren aangetroffen. De volledige inboedel is in beslag genomen en met twaalf vrachtwagens afgevoerd, onder toezicht van de autoriteiten. De goederen zullen op een later moment worden vernietigd.

Als de sigaretten op de markt waren gekomen, zou de Nederlandse Staat volgens de FIOD circa 20 miljoen euro aan accijnsinkomsten zijn misgelopen.

Het strafrechtelijk onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket. De betrokken instanties benadrukken dat de productie en handel in illegale tabakswaren niet alleen leidt tot belastingontduiking en oneerlijke concurrentie, maar ook het anti-rookbeleid van de overheid ondermijnt. De inzet van het Combiteam Smoke is dan ook gericht op het opsporen en verstoren van de criminele netwerken achter dit soort illegale activiteiten.

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

UTRECHT – Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. “Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht”, reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan NS. Regionale vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz hadden hierover eerder hun beklag gedaan in Brussel.

De commissie heeft Nederland ook al eens gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd zou zijn met Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

Ook NS is “niet verrast”, gezien alle ophef over de toewijzing. Een woordvoerder noemt de stap “wel teleurstellend”, omdat NS de Nederlandse overheid “steunt in de opvatting dat alles volgens de regels is gegaan”.

Duitsland wijst EU-begroting van Von der Leyen af

BRUSSEL – Duitsland gaat niet akkoord met het voorstel van Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, voor een nieuwe EU-meerjarenbegroting. Von der Leyen wil een begroting voor 2028-2034 van 2000 miljard euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van het huidige financiële plan van 1200 miljard euro, dat loopt tot 2027.

“Een ingrijpende verhoging van het EU-budget is onaanvaardbaar in een tijd waarin alle lidstaten aanzienlijke inspanningen leveren om hun nationale begrotingen op orde te brengen”, zegt een woordvoerder van de Duitse regering in een verklaring. “Wij zullen het voorstel van de Commissie dan ook niet kunnen accepteren.” Duitsland levert, als grootste economie in Europa, de grootste bijdrage aan de Europese begroting. De Duitsers gaan ook niet akkoord met de voorgestelde extra belasting voor bedrijven.

Ook Nederland is tegen de verhoging. Volgens Von der Leyen is het geld nodig voor defensie, grensbewaking en de economie. Ook wil zij 100 miljard euro vrijmaken voor steun aan Oekraïne. De financiering voor landbouw, traditioneel een van de grootste uitgavenposten van de EU, gaat juist omlaag.

De Hongaarse premier Viktor Orbán noemt het voorstel onrechtvaardig en niet eens geschikt als basis voor onderhandelingen. “Oekraïne krijgt er fors meer geld bij, maar dat gaat ten koste van de Europese boeren”, zei hij.

Vermanende brief uit Brussel om tekortkomingen bescherming grutto

BRUSSEL – Nederland beschermt de grutto niet goed genoeg, vindt de Europese Commissie. Daar is de overheid al eerder op gewezen.

Brussel stuurt nu opnieuw een vermanende brief dat Nederland moet voldoen aan de regels voor bescherming van weidevogels.

Nederland kent al langer een dalende lijn in het aantal weidevogels, waaronder de grutto. Hoewel Brussel eerder van de verantwoordelijk bewindspersoon een lijst met maatregelen ontving, zijn die nog niet genoeg in de praktijk gebracht, vindt de Commissie. Daarmee voldoet Nederland niet aan de eisen van de Vogelrichtlijn.

Een volgende stap in deze zogeheten inbreukprocedure is de gang naar de rechter. Het Europese Hof van Justitie zal dan de zaak bekijken en kan een land beboeten voor het handelen in strijd met de Europese richtlijn. Zover is het nog niet, Nederland heeft twee maanden de tijd om op de brief te reageren.

Verduurzaming haven RWG krijgt impuls met financiering Invest-NL

Invest-NL verstrekt een financiering van € 25 miljoen aan Rotterdam World Gateway (RWG), een van de meest duurzame en geautomatiseerde containerterminals in Europa. Met deze financiering realiseert RWG een walstroominstallatie waarmee aangemeerde schepen gebruik kunnen gaan maken van groene elektriciteit in plaats van vervuilende dieselgeneratoren. Naar schatting kan de installatie op termijn voor een verwachte CO₂-reductie van 23 kiloton per jaar zorgen.

Nieuwe stap in een bestaand systeem

RWG is een toonaangevend en gevestigd bedrijf, wiens nagenoeg volledig geautomatiseerde containerterminal al jaren op volle capaciteit draait. De verduurzamingsslag waar RWG nu voor staat is essentieel om toekomstbestendig te blijven in de internationale scheepvaart; een sector die moeilijk te vergroenen is.

De walstroomvoorziening wordt aangelegd bij alle ligplaatsen van RWG op de Tweede Maasvlakte. Naar verwachting kunnen vanaf 2030 vrijwel alle grote zeeschepen die RWG aandoen gebruik maken van de elektrische infrastructuur in plaats van dieselgeneratoren. Dit draagt substantieel bij aan het terugdringen van de NOx- en CO₂-uitstoot en aan een verbetering van de luchtkwaliteit en het geluid in het havengebied.

Europees kapitaal voor verduurzaming

Met deze financiering maakt Invest-NL het project mede mogelijk. Als officiële AFIF-uitvoeringspartner voor Nederland stelt Invest-NL RWG in staat Europese subsidie via het AFIF-programma – het Alternative Fuels Infrastructure Facility programma – aan te vragen. Dit is een Europees financieringsinstrument gericht op het ondersteunen van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Zo verbindt Invest-NL publieke en private partijen en bieden we toegang tot Europees kapitaal.

Ronald Lugthart, CEO RWG zegt: “Mede dankzij de financiering van Invest-NL is RWG in staat om vervroegd walstroom aan te leggen om daarmee op de kortst mogelijke termijn de uitstoot van aangemeerde schepen tot nul terug te brengen. Dit investeringsproject sluit naadloos aan op diverse andere lopende initiatieven van RWG, die binnen vier jaar als eerste containerterminal ter wereld een volledig emissieloze bedrijfsvoering mogelijk maken.”

“RWG is een goed voorbeeld van een gevestigde onderneming die blijft verduurzamen en stappen durft te zetten. Met deze financiering laten we zien dat Invest-NL ook in dit segment het verschil kan maken: door gericht kapitaal en relevante expertise in te brengen, én Europees kapitaal toegankelijk te maken”, aldus Jeroen Junge, senior investment manager bij Invest-NL.

Van ambitie naar uitvoering

Deze financiering sluit goed aan bij de bredere ambitie van Invest-NL om ook met gevestigde bedrijven de maatschappelijke transities zoals de elektrificatie van de energievoorziening te versnellen. Door gerichte financiering en inhoudelijke begeleiding maakt Invest-NL verduurzaming mogelijk voor bedrijven die onderdeel zijn van de gevestigde economie.

Arbeidsinspectie bezorgd om toename dodelijke arbeidsongevallen

DEN HAAG – De Arbeidsinspectie maakt zich grote zorgen om een toename van het aantal dodelijke arbeidsongevallen.

In de eerste helft van dit jaar zijn ongeveer veertig mensen omgekomen op hun werk. In heel 2024 waren dit er 52, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving door de NOS.

“We zijn halverwege het jaar. Als we in dit rap tempo doorgaan, sluiten we niet uit dat we over de 52 gaan”, zegt hij. Volgens hem is het risico op ongelukken rond de vakantieperiode hoger. Veel mensen willen voordat ze met vakantie gaan hun werk afmaken. “En dan zie je dat het vaak misgaat”, vult hij aan.

Ook nemen werkgevers niet altijd genoeg veiligheidsmaatregelen om ongelukken te voorkomen, bijvoorbeeld tegen vallen of bij werken met machines, verklaart hij. Verder zouden meer werknemers zich wat de Arbeidsinspectie betreft beter bewust moeten worden van waarom veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn.

Voetgangersbrug stort in op vrachtwagen in Linz: twee zwaargewonden [+video]

still uit video

LINZ – In het Oostenrijkse Linz is woensdag een voetgangersbrug ingestort op een vrachtwagen, waarbij twee inzittenden zwaargewond raakten. Volgens diverse Oostenrijkse media is vermoedelijk een te hoge vrachtwagen tegen de brug gereden, waarna het bouwwerk instortte.

Het incident vond plaats rond de Gabesstraße in de wijk Auwiesen. De vrachtwagen, die op weg was naar een bouwplaats, had een kraanopbouw op de laadbak. Deze zou tegen een brugdeel zijn gebotst, waarna het zware betonnen element – naar schatting zo’n 30 tot 40 ton – op de cabine terechtkwam.

Beide mannen in de vrachtwagen raakten bekneld en konden pas na een urenlange en risicovolle reddingsoperatie worden bevrijd. De brandweer stabiliseerde het afgebroken brugdeel en wist de slachtoffers met een bergschaar uit het wrak te bevrijden. Daarbij werd ook een 220-tons hijskraan ingezet. De mannen zijn met spoed naar het ziekenhuis overgebracht; hun toestand is ernstig.

Volgens het Rode Kruis, dat met meerdere voertuigen en een crisisteam ter plaatse kwam, waren er geen andere gewonden. Wel waren er verschillende collega’s van de slachtoffers getuige van het ongeval. Zij worden psychologisch opgevangen.

De politie heeft het gebied ruim afgezet vanwege instortingsgevaar. De oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht. Het is nog niet duidelijk of de kraan op de vrachtwagen niet correct was ingeklapt of dat er sprake was van een technisch mankement.

Nederland voor Europees hof gedaagd om toewijzing spoor aan NS

BRUSSEL – De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

De Europese regels schrijven voor dat meerdere vervoersbedrijven zich moeten kunnen melden om het belangrijkste binnenlandse treinverkeer op zich te nemen. Nederland heeft voor de periode 2025 tot 2033 het personenvervoer echter direct gegund aan de NS, in plaats van deze verplichte openbare aanbesteding. Regionale vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz hadden daarover hun beklag gedaan in Brussel.

Nederland gunde het spoor in december 2023 aan NS. In diezelfde maand ging de Europese wijziging in die directe toewijzing verbiedt. De stap naar de rechter is de volgende in de zogeheten inbreukprocedure. Eerder moest Nederland de overeenkomst aanpassen om de bezwaren van de Commissie weg te nemen. Dat vindt de EC nu niet voldoende.

Dronken vrachtwagenchauffeur dagenlang gestrand op parkeerplaats Duitse A6

Vrachtwagenchauffeur Alcohol
Foto: Adobe Stock

WALDMOHR – Een 40-jarige vrachtwagenchauffeur heeft meerdere dagen moeten doorbrengen op de parkeerplaats Waldmohr langs de A6 in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts, omdat hij te dronken was om zijn rit te hervatten. De politie trof bij een controle afgelopen maandag een alcoholpromillage van 3,16 bij de man aan.

De chauffeur werd maandagmiddag gecontroleerd nadat een getuige melding had gemaakt van zijn opvallende gedrag tijdens een pauze op de parkeerplaats. Uit voorzorg nam de politie direct zijn rijbewijs in beslag, om te voorkomen dat hij onder invloed zou gaan rijden.

Ook bij een herhaalde controle op dinsdag bleef de man zwaar onder invloed: opnieuw werd een alcoholpromillage van boven de 3 vastgesteld. Pas op woensdag, drie dagen na de eerste controle, bleek hij met circa 2,4 promille nog steeds niet nuchter.

Uiteindelijk heeft het transportbedrijf van de man ingegrepen en een vervangende chauffeur naar de locatie gestuurd om de rit voort te zetten.

×