Clicky

maandag 28 juli 2025 - 20:44 uur
Home Blog

Kabinet neemt maatregelen tegen Israël als hulp Gaza tekortschiet

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet komt met eigen maatregelen tegen Israël als dat land afspraken over het toelaten van humanitaire hulp in de Gazastrook niet nakomt.

Daartoe is maandag besloten tijdens een overleg van de top van het kabinet met buitenlandminister Caspar Veldkamp in het Catshuis, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van De Telegraaf.

EU-diplomaten buigen zich dinsdag in Brussel over de vraag of Israël zich houdt aan afspraken over het toestaan van veel meer hulp aan de hongerende Palestijnse bevolking.

De kans op een positief oordeel wordt niet al te groot geschat, zo valt te horen. Omdat de lidstaten het tot dusver niet eens konden worden over gezamenlijke sancties, treft Nederland nu zelf maatregelen.

Details over deze maatregelen om de druk op Israël op te voeren, komen te staan in een brief die maandagavond naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Vrachtwagen rijdt over rotonde, ramt muurtje en belandt in greppel, chauffeur gewond

Foto: Edward Media

YSSELSTEYN – Maandagmiddag rond 17.30 uur heeft zich bij de rotonde in Ysselsteyn een eenzijdig ongeval voorgedaan met een vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeur, die afkomstig was uit de richting van Deurne, reed met zijn vrachtwagen over het midden van de rotonde en raakte daarbij een muurtje.

Na het raken van het muurtje reed de vrachtwagen door, stak de weg over en belandde in de berm. Vervolgens week de vrachtwagen naar links uit en kwam uiteindelijk tot stilstand in een greppel.

De ambulance kwam met spoed ter plaatse. De chauffeur is ter controle overgebracht naar het ziekenhuis.

Ook de politie is aanwezig en doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Een gespecialiseerde vrachtwagenberger is opgeroepen om het voertuig uit de greppel te bergen en af te voeren.

Handelsexpert vraagt zich af welke prijs EU betaalt voor deal VS

BRUSSEL – Het is voor de voorzitter van de handelscommissie van het Europees Parlement, Bernd Lange, nog niet precies duidelijk welke prijs de Europese Unie betaalt voor de handelsdeal die zij heeft gesloten met de Verenigde Staten.

Er is een wederkerig importtarief van 15 procent afgesproken, maar veel details over de deal zijn nog niet uitgewerkt.

“De verdedigers van de deal zullen beweren dat het ergste is afgewend, dat de deal stabiliteit creëert voor de grootste handelsrelatie ter wereld, dat de deal het concurrentievermogen van de EU waarborgt en dat de samenwerking tussen de EU en de VS verder gaat dan alleen handel. Ik hoop van harte dat ze gelijk hebben. Ik zie zelf vooral een asymmetrie die in steen is gebeiteld”, aldus Lange.

“Ik wil er vooral voor zorgen dat ons recht om te reguleren, van digitale diensten tot CO2-beprijzing, niet in gevaar is gebracht in ruil voor deze deal”, zegt Lange, die meerdere keren afreisde naar Washington voor onderhandelingen.

Bende in Nigeria doodt gijzelaars ondanks betaling losgeld

LAGOS – Bendeleden in Nigeria hebben 33 gijzelaars gedood hoewel het losgeld voor hun vrijlating was betaald. Onder de ontvoerde inwoners van het dorpje Banga in het noordwesten van het Afrikaanse land waren drie zwangere vrouwen.

De bandieten op motorfietsen kidnapten in februari 51 mensen. De ontvoerders eisten 50 miljoen naira (ruim 28.000 euro) aan losgeld. De inwoners van het dorp betaalden het geld in twee termijnen. Ze hadden het met veel moeite bij elkaar gekregen, meldde een inwoner. Slechts achttien gijzelaars keerden terug. De 33 anderen werden, ondanks de betaling van het losgeld, vermoord door hun ontvoerders, melden bewoners.

Banga ligt in Zamfara, een van de Nigeriaanse staten die al jarenlang wordt geteisterd door criminele bendes die moorddadige invallen doen in dorpen, mensen ontvoeren voor losgeld en huizen in brand steken nadat ze zijn geplunderd.

Trump ziet echte hongersnood in de Gazastrook

GLASGOW – Volgens de Amerikaanse president Donald Trump is er hongersnood in de door Israël afgegrendelde Palestijnse Gazastrook. Hij zei zich te baseren op tv-beelden: “Dat is echte hongersnood, dat zie ik, en dat kun je niet veinzen.”

Hij beloofde het opzetten van voedselcentra, samen met andere landen en organisaties, zonder veel details te geven.

Trump werd tijdens zijn bezoek aan Schotland gevraagd of hij het eens was met de beoordeling van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat er “geen hongersnood” heerst in het gebied. “Ik zou zeggen van niet, vooral omdat die kinderen er erg hongerig uitzien”, aldus de president.

Israël heeft een grote verantwoordelijkheid om de crisis aan te pakken, zei Trump. Hij voegde eraan toe dat de regering van Netanyahu “gehinderd” wordt omdat Hamas nog steeds gijzelaars vasthoudt. Ook sprak Trump over diefstal van voedselhulp door de militante groepering. Israël stelt al langer dat Hamas veel voedsel inpikt.

Neergestoken vrouw Wierden buiten levensgevaar

WIERDEN – De vrouw die maandagochtend gewond werd gevonden in een woning in de Overijsselse plaats Wierden is buiten levensgevaar, meldt de politie. Die verdenkt de man die in de buurt dood werd aangetroffen van het neersteken van de vrouw. De twee woonden samen in het huis aan het Stationsplein.

De politie sluit uit dat er nog een derde persoon bij het voorval betrokken is geweest. Tubantia schrijft dat het om echtgenoten gaat, maar dat wil de politie niet bevestigen. Ook over de leeftijd van de twee wil de politie niets zeggen.

De overleden man kan natuurlijk niet worden vervolgd. Toch merkt de politie hem aan als verdachte, volgens een woordvoerster om te duiden wat er volgens de politie is gebeurd.

Transportbedrijf moet chauffeur ontslaan en ruim 40.000 euro betalen wegens verstoorde arbeidsverhouding

ALMERE – Een transportbedrijf moet een vrachtwagenchauffeur per 1 december 2025 ontslaan en hem in totaal ruim 40.000 euro betalen. Dat heeft de kantonrechter in Almere bepaald. Volgens de rechter is de arbeidsverhouding tussen de partijen ernstig en langdurig verstoord geraakt door toedoen van de werkgever.

De chauffeur, die sinds maart 2022 in dienst was, uitte sinds begin 2023 regelmatig klachten over onveilige werkomstandigheden, inefficiënte planningen en het niet uitbetalen van structureel overwerk.

De werkgever nam deze klachten niet serieus en deed herhaaldelijk afwijzende voorstellen tot beëindiging van het dienstverband. Ook het ingezette verbetertraject schoot volgens de rechter tekort en was niet serieus opgezet.

De kantonrechter oordeelde dat het transportbedrijf ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. De chauffeur kreeg daardoor onvoldoende kans om zijn functioneren te verbeteren. De werkgever moet hem een transitievergoeding van € 6.418,40 bruto en een billijke vergoeding van € 35.000 bruto betalen.

Daarnaast moet het bedrijf structureel overwerk uit het verleden nabetalen, inclusief vakantietoeslag en wettelijke verhogingen, evenals € 210 aan ten onrechte ingehouden bonussen. Ook werd het transportbedrijf veroordeeld tot betaling van de proceskosten aan de kant van de chauffeur.

Douane waarschuwt voor nepaccount op WhatsApp: misbruik naam directeur-generaal

DEN HAAG – De Douane waarschuwt voor een nepaccount op WhatsApp dat zich uitgeeft als directeur-generaal Nanette van Schelven. Via dit account worden berichten verstuurd waarin mensen worden gevraagd persoonlijke gegevens te delen onder het voorwendsel dat zij nog geld tegoed zouden hebben van de Douane.

De Douane benadrukt dat deze berichten niet echt zijn. “We vragen mensen nooit via WhatsApp of e-mail om gegevens te delen of om betalingen te doen, bijvoorbeeld voor het vrijgeven van een zending”, aldus de dienst in een officiële verklaring.

De oplichters misbruiken de naam en identiteit van Van Schelven en doen zich voor als Douanemedewerker. De berichten lijken betrouwbaar, maar zijn onderdeel van een poging tot oplichting.

Advies: niet reageren, wel melden

Mensen die zo’n bericht ontvangen, wordt dringend geadviseerd niet te reageren. De Douane roept op om een screenshot van het bericht te mailen naar valse-email@belastingdienst.nl of het bericht rechtstreeks daarheen door te sturen.

Deze vorm van identiteitsfraude is de zoveelste poging van cybercriminelen om via valse berichten geld of informatie los te krijgen van burgers en ondernemers. De Douane roept op tot waakzaamheid en benadrukt dat officiële communicatie altijd via de bekende kanalen verloopt.

Situatie Europees staal blijft ‘dramatisch’ na handelsdeal met VS

BRUSSEL – De handelssituatie voor de Europese staalindustrie blijft ook na de handelsdeal met de Verenigde Staten “dramatisch”. Er komt voor veel producten een heffing van 15 procent, maar voor staal blijft die 50 procent.

President van de Europese Commissie Ursula von der Leyen hintte er zondag op dat het tarief voor staal wordt geschrapt als er over bepaalde zaken overeenstemming wordt bereikt, maar daar durft branchevereniging EUROFER nog niet op te rekenen.

“Een mogelijke gezamenlijke actie van de EU en VS om de wereldwijde overcapaciteit aan te pakken en een eventuele terugkeer naar een quotasysteem zijn nog vaag en missen de nodige details om de economische zekerheid te bieden die EU-staalproducenten nodig hebben”, staat in een reactie van de Europese staalvereniging.

Tata Steel Nederland liet eerder weten zich aan te sluiten bij de reactie van EUROFER. Een woordvoerster zei dat er nog te veel onduidelijk was om zelf te reageren.

FNV sleept RET voor de rechter vanwege omstreden nieuwe dienstroosters

ROTTERDAM – Vakbond FNV daagt streek- en stadsvervoerder RET voor de rechter vanwege het voornemen van de directie om per september nieuwe dienstroosters in te voeren. Volgens de bond zijn de beoogde roosters in strijd met de cao en bestaande afspraken met chauffeurs.

De FNV heeft de afgelopen maanden meerdere keren met de directie van RET gesproken over de plannen, maar zonder resultaat. “Met deze nieuwe roosters overtreedt RET de cao-afspraken én worden individuele afspraken met buschauffeurs geschonden”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.

Zes nachtdiensten op rij en genegeerde atv-regels

Volgens de FNV moeten chauffeurs onder de nieuwe regeling in weken met nachtdiensten zes dagen achter elkaar werken. Daarnaast worden de regels rond arbeidsduurverkorting (atv) en de nachtdienstregeling structureel genegeerd. “Roosters zoals deze zijn funest voor de gezondheid van chauffeurs en verstoren hun werk-privébalans”, aldus Van der Gaag.

Geen tijd is een slap excuus

Vorige week vond nog een overleg plaats tussen de FNV en RET, maar ook dat leverde geen oplossing op. “We voeren hier al maanden gesprekken over. De enige reactie die we krijgen is dat er ‘geen tijd’ is om de roosters aan te passen. Dat is gewoon een slap excuus”, zegt Van der Gaag.

FNV roept OR op tot terughoudendheid

De ondernemingsraad (OR) van RET staat op het punt om advies te geven over de nieuwe roosters. De FNV roept de OR op dit moment geen goedkeuring te geven. “Deze kwestie raakt aan cao-afspraken, en daar gaat de vakbond over, niet de OR”, benadrukt Van der Gaag.

Twee cao’s zorgen voor ongelijkheid

RET hanteert twee verschillende cao’s voor buschauffeurs. Werknemers die vóór 2012 in dienst kwamen, vallen onder de cao RET (stadsvervoer). Chauffeurs die daarna zijn aangenomen, vallen onder de cao OV (streekvervoer). Dat verschil komt voort uit de overname van het streekvervoer in 2012.

“In de praktijk zijn stads- en streekdiensten nu volledig verweven, maar de werkgever gebruikt de verschillen tussen de cao’s selectief in zijn voordeel,” stelt Van der Gaag. “Dat zorgt voor willekeur en ongelijkheid op de werkvloer.”

Toenemende onrust onder chauffeurs

De FNV waarschuwt al langer voor groeiende onrust en ontevredenheid onder chauffeurs. “Als de directie cao-afspraken naast zich neerlegt en signalen van de werkvloer blijft negeren, dan rest ons niets anders dan juridische stappen”, aldus Van der Gaag.

Trump haalt bestandsdeadline voor Poetin van 50 dagen naar voren

WASHINGTON – Donald Trump vervroegt de deadline die hij aan Rusland had gegeven. De Amerikaanse president kondigde veertien dagen geleden aan dat zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin vijftig dagen had om een staakt-het-vuren te sluiten met Oekraïne, anders zouden er zware heffingen volgen. Trump zei dat Poetin nu nog tien tot twaalf dagen heeft om in te stemmen met een bestand.

“Ik ben teleurgesteld in president Poetin, zeer teleurgesteld”, zei Trump tegen verslaggevers bij zijn ontmoeting met de Britse premier Keir Starmer in Schotland. “Daarom ga ik de vijftig dagen die ik hem heb gegeven terugbrengen naar een kleiner aantal.”

Trump heeft vaker gezegd teleurgesteld te zijn in Poetin, omdat die niet bereid zou zijn de oorlog te beëindigen. Hij dreigde daarom twee weken geleden met nieuwe sancties voor Rusland als het land niet snel instemt met een bestand. Het zou gaan om “secundaire heffingen”. Dat betekent dat de Verenigde Staten hoge handelstarieven opleggen aan landen die nog handel drijven met Rusland. Dat zou bijvoorbeeld China en India kunnen treffen.

Nadat Trump de deadline had opgelegd, is er nog geen duidelijke doorbraak geweest in het vredesproces.

Wijlhuizen distributiepartner voor TSE Brakes in de Benelux

Wijlhuizen, marktleider in truck- en traileronderdelen voor de Benelux, is een samenwerking gestart met TSE Brakes, wereldwijd opererende fabrikant van remcilinders in OE-kwaliteit. Met deze samenwerking bundelen twee sterke spelers hun krachten om werkplaatsen, transportbedrijven en dealers in de Benelux nog beter te bedienen.

TSE Brakes is onderdeel van de Amerikaanse Marmon Group en behoort tot de grootste ontwikkelaars en producenten van membraanremcilinders wereldwijd. De producten van TSE kenmerken zich door hun duurzaamheid, veiligheid en compromisloze kwaliteit. In het Europese distributiecentrum in Duitsland worden momenteel circa 80.000 remcilinders op voorraad gehouden, waarmee leveringszekerheid wordt gegarandeerd. Alle producten ondergaan strenge kwaliteitscontroles, waaronder lektests en controles op montageonderdelen, voordat zij de locatie verlaten.

De remcilinders van TSE zijn ontworpen met een volledig stalen behuizing, zonder gebruik van corrosiegevoelig gegoten aluminium. De combinatie van gecoate roestvrijstalen veren, robuuste constructie en een zorgvuldige eindcontrole resulteert in een betrouwbaar product dat bijdraagt aan een veilig remsysteem.

Sander Bredewout, CEO Wijlhuizen Group, over de samenwerking: “Door het opnemen van TSE brakes producten binnen ons assortiment versterken we direct ons aanbod van OE-producten. TSE Brakes levert haar producten direct aan de productielijn van de grote trailerbouwers en wij kunnen onze klanten deze originele onderdelen leveren tegen zeer scherpe condities. Dat TSE Brakes als OE-producent nadrukkelijk kiest voor ons als distributeur onderstreept de kwaliteit die wij als leverancier voor truck en trailer onderdelen nastreven. Verder scheelt het monteurs praktisch gezien ook tijd om te werken met de producten van TSE Brakes. Het bekende probleem met bijvoorbeeld het draaien van de kap en klemband van een veerremcilinder is niet aan de orde bij de producten van TSE Brakes.”

Michael Storm, sinds begin 2024 European Sales Manager bij TSE Brakes, licht verder toe: “Wijlhuizen staat bekend om haar optimale service aan transportbedrijven, werkplaatsen en dealers in de Benelux. Voor TSE Brakes is Wijlhuizen dan ook de ideale en betrouwbare partner voor een langdurige samenwerking. Wij leveren een breed assortiment remcilinders in OE-kwaliteit, inclusief kennisoverdracht naar de gehele organisatie van Wijlhuizen. Zij zorgen op hun beurt met hun sterke netwerk voor een vakkundige distributie richting onder andere werkplaatsen en PartsXpert grossiers.”

Volgens Storm profiteren vooral werkplaatsen van de samenwerking: “De werkplaatsen ontvangen een van de belangrijkste onderdelen van het remsysteem in topkwaliteit rechtstreeks van hun vertrouwde partner. Onze remcilinders staan voor betrouwbaarheid, kracht, corrosiebestendigheid en jarenlange garantie – voor vele zorgeloze kilometers.”

Bijna 150 doden door ondervoeding en verhongering in Gaza

GAZA-STAD – Het dodental door ondervoeding en verhongering in de Gazastrook is maandag gestegen naar 147, meldt het lokale ministerie van Gezondheid. In de afgelopen 24 uur zijn veertien nieuwe sterfgevallen geregistreerd.

Volgens het ministerie zijn onder de doden 88 kinderen. Hulporganisaties waarschuwen dat de enorme voedseltekorten in Gaza leiden tot zeer ernstige gevallen van ondervoeding, vooral bij kinderen en ouderen. Israël controleert de grensovergangen met Gaza en laat een beperkte hoeveelheid hulpgoederen binnen.

Israël kondigde zondagochtend na toenemende internationale druk “tactische” gevechtspauzes aan in delen van Gaza zodat de hulpverlening kan worden opgeschaald. VN-noodhulpcoördinator Tom Fletcher meldde diezelfde dag voortgang in de levering van hulpgoederen, maar zei dat flink meer nodig is “om hongersnood en een catastrofale gezondheidscrisis af te wenden”.

Te laat

Vanuit het Rode Kruis klinkt dezelfde boodschap. Het Rode Kruis en ook andere hulporganisaties staan klaar om meer hulp te bieden, zegt een woordvoerder. De geleverde hulp is “veel te weinig” en komt “veel te laat”.

Zondag reden 120 vrachtwagens van het Rode Kruis Gaza binnen met voedsel. De lading is bij de grens uitgeladen, maar nog niet overgeladen voor distributie. Het is “te onveilig”, aldus de woordvoerder. Ze zegt dat mensen “zo wanhopig en zo hongerig” zijn dat ze het eten zelf willen ophalen, terwijl de oorlog nog woedt.

De wagens van het Rode Kruis vervoerden houdbaar voedsel, vooral meel. De woordvoerder spreekt van “een druppel op de gloeiende plaat voor sommige mensen”. Ze wijst erop dat de hulp voor een deel van de Gazanen te laat komt, omdat ondervoede personen specialistische hulp en voeding nodig hebben.

Nieuw snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Veghel

VEGHEL – Op bedrijventerrein Doornhoek in Veghel is een nieuw laadplein voor elektrische trucks in gebruik genomen. Het laadplein werd officieel geopend door Stan van Kessel van Van Kessel / Greenpoint en Ruud van Outersterp & Joakim Hoevenaars van BAS Truck Center. Beide partijen zijn aanjagers van elektrisch vrachtvervoer en de bijhorende (snel-)laadinfrastructuur in Zuid-Nederland.

Het laadplein ligt pal tegenover de ingang van de grootste werkplaats van BAS Truck Center en is daarmee direct beschikbaar voor de vele transporteurs en klanten die hier dagelijks komen. De locatie beschikt over zes krachtige snelladers van 360 kW. Dankzij de ruime opzet kunnen ook de grootste trucks – tot aan LZV’s – eenvoudig bij de laadpalen komen zonder ingewikkelde manoeuvres. Bovendien ligt de locatie op slechts een paar honderd meter van de A50, waardoor hij perfect bereikbaar is.

Groeiende vraag naar laadinfra voor vrachtverkeer

Volgens Stan van Kessel, directeur van Van Kessel / Greenpoint, wordt de noodzaak voor laadinfrastructuur met de dag groter: “Elektrische trucks zijn niet meer weg te denken uit de toekomst van transport. Het is niet de vraag óf, maar wanneer ze grootschalig hun intrede doen. Daarom hebben wij vorig jaar zelf een Volvo FM Electric aangeschaft om praktijkervaring op te doen met het rijden, laden en alles wat daarbij komt kijken, zoals HBE-registraties. We merken dat veel ondernemers zich afvragen: waar kan ik straks opladen? Daarom investeren we in snelladers onderweg en plaatsen we laadpalen bij bedrijven op locatie. Natuurlijk hebben we te maken met netcongestie, maar door slim gebruik te maken van de capaciteit, zonnedaken en accupakketten, is er vaak meer mogelijk dan men denkt.”

Volgens Stan sluit dit nieuwe laadplein perfect aan op de groeiende vraag vanuit de markt: “We combineren hier alle vormen van duurzame brandstoffen: HVO, LNG, CNG én elektrisch laden. Alles wat een toekomstgerichte vervoerder nodig heeft, op één strategische locatie.”

Elektrisch transport krijgt écht tractie

Bij BAS Truck Center zien ze dagelijks hoe de vraag naar elektrische trucks in hoog tempo toeneemt. Ruud van Outersterp, commercieel directeur van BAS Truck Center, licht toe: “Sinds 2022 heeft elektrisch transport in de medium- en heavy-duty klasse van Volvo en Renault Trucks een serieuze groei doorgemaakt. Er zijn inmiddels volwassen af-fabriek oplossingen beschikbaar. Maar met de aanschaf van elektrische trucks komen er automatisch ook nieuwe uitdagingen bij, zoals laadinfra en energiemanagement — zowel bij de klant op het eigen terrein als onderweg.”

Volgens Joakim Hoevenaars, accountmanager Volvo Trucks bij BAS Truck Center in Veghel, worden ondernemers steeds vaker geconfronteerd met regelgeving die de overstap naar elektrisch vervoer versnelt: “Zero-emissie zones in binnensteden, het vervallen van de BPM-vrijstelling op diesel-bestelwagens en de komende CO₂-gebonden kilometerheffing maken elektrisch rijden in sommige gevallen simpelweg de enige realistische keuze. In bepaalde inzetgebieden zijn dieseltrucks straks simpelweg niet meer toegestaan of bedrijfseconomisch onhaalbaar.”

Daarom is hij blij dat partijen als Greenpoint hierin investeren: “Met de snelgroeiende populatie e-trucks is het mooi om te zien dat laadpleinen zoals hier in Veghel worden gerealiseerd. Voor onze klanten is het ideaal dat het laadplein pal tegenover onze werkplaats ligt; zo combineren ze onderhoud en laden in één rit en blijft de inzetbaarheid van het materieel optimaal.”

Vijfde Greenpoint

Met deze opening breidt Greenpoint zijn netwerk van laadinfrastructuur verder uit. Het nieuwe laadplein op Doornhoek 4115 in Veghel is inmiddels de vijfde Greenpoint-locatie met snelladers voor elektrische trucks. Eerder werden al laadfaciliteiten geopend in Asten, Ede, Milheeze en Veghel De Amert. Dit project is mede medegefinancierd door de Europese Unie.

Handelschef EU noemt deal met VS beter dan handelsoorlog

BRUSSEL – Handelschef van de Europese Commissie Maroš Šefčovič is er “honderd procent zeker van” dat de handelsdeal die nu gesloten is met de Verenigde Staten beter is dan een handelsoorlog. Daarmee reageerde hij in een persconferentie op de kritische geluiden vanuit sommige EU-lidstaten op de 15 procent wederkerige importtarieven.

“Dit is de beste deal die we hadden kunnen sluiten onder heel lastige omstandigheden”, zei Šefčovič. Volgens hem wilden de VS zondagmiddag nog vasthouden aan het invoeren van 30 procent importtarieven. Dat zou volgens Šefčovič de handel tussen EU en de VS effectief hebben “stopgezet”.

Met deze deal is voorkomen dat er honderdduizenden en “misschien wel miljoenen” banen verloren zijn gegaan, zei de handelschef. Bovendien is de EU nu in de positie om verder te onderhandelen over andere zaken dan alleen handel, voorziet hij. “Zoals veiligheid en Oekraïne. We hebben nu de mogelijkheid om te discussiëren over gevoelige geopolitieke zaken.”

×